Kartofler uden top i vår jord?
Fra : Golf2

Dato : 24-07-11 18:17

Jeg tror nok, at dette emne har været behandlet før, men jeg har glemt hvad
svaret var...

Jeg er helt ny udi kartoffelavl i villahave. I foråret satte jeg 55
læggekartofler af typen Agatha. De har givet overraskende stort og flot
udbytte indtil nu.

På en enkelt nat fik alle toppene pludselig grå blade, som kunne ligne
skimmel.

Jeg fandt et råd på nettet som lød på, at jeg skulle trække toppen af
kartoflerne. Altså ikke bare klippe den, men trække den helt op.

Det gjorde jeg så, og kartoflerne ligger nu under mulde i øsende regnvejr.

Mit Spørgsmål er nu: Kan jeg tage dem alle op nu, tørre dem og lægge dem på
lager? Eller skal de blive liggende i jorden ?

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-07-11 23:54

Golf2 skrev:

> Kan jeg tage dem alle op nu, tørre dem og
> lægge dem på lager? Eller skal de blive
> liggende i jorden ?

Der er kun ét ting at gøre - prøv det?

Prøv med en enkelt plante, er de store nok?

Jeg har lige høstet nogle meget store og faste
kartofler fra kompostbunken - det var fra nogle
spirede kartofler fra køleskabsskuffen, som jeg
lagde ned i foråret - det giver helt forrygende
lige nu.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-08-11 19:30

Allan Vebel wrote:

> Prøv med en enkelt plante, er de store nok?

Hvis toppen er visnet væk, bliver knoldene altså ikke større.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-07-11 03:33

Den 24/07/11 19.17, Golf2 skrev:

> Jeg tror nok, at dette emne har været behandlet før, men jeg har glemt hvad
> svaret var...

Det har jeg også og det var vistnok endda mig der spurgte

> Jeg er helt ny udi kartoffelavl i villahave. I foråret satte jeg 55
> læggekartofler af typen Agatha. De har givet overraskende stort og flot
> udbytte indtil nu.

Alle jeg kender - og nogen har også skrevet det her - siger, at deres
kartofler giver usædvanligt godt år og at toppene er så store som aldrig
før. Det kan jeg bekræfte.

I det hele taget bugner køkkenhaven af en frugtbarhed, som jeg er
imponeret over. Det er vort første år med de nye højbede og det vælter
op af jorden og ud over alle grænser.

Selvfølgelig var der nogen (det er der altid i det spørgsmål, men jeg
har erfaring fra tidligere haver) der var skeptiske over for min
anvendelse af kompostmuld fra genbrugsstationen, blandet med ca 1/4 af
eksisterende jord. Jeg har kun gødet behersket een gang ved at stø lidt
økologisk hønsemøg i pilleform. Resten er Vorherres værk.

> [...]
>
> Jeg fandt et råd på nettet som lød på, at jeg skulle trække toppen af
> kartoflerne. Altså ikke bare klippe den, men trække den helt op.

Det lyder fornuftigt i mine øren.

> Det gjorde jeg så, og kartoflerne ligger nu under mulde i øsende regnvejr.
>
> Mit Spørgsmål er nu: Kan jeg tage dem alle op nu, tørre dem og lægge dem på
> lager? Eller skal de blive liggende i jorden ?

Uden top bliver de jo ikke større. Jeg vil umiddelbart mene at du lige
så godt kan grave dem op (med hænderne, som jeg gør i mit højbed? Er
der skimmel o.a. i jorden, er den risiko da i hvert fald væk.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-07-11 06:38

"Golf2" <golf@sol.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Mit Spørgsmål er nu: Kan jeg tage dem alle op nu, tørre dem og lægge dem
> på lager? Eller skal de blive liggende i jorden ?

Jeg ville lade dem ligge til skrællen er blevet stærkere.Hvis du tager dem
op for tidligt holder de sig ikke så godt.
Jeg er dog i tvivl om om de udvikler sig mere nu hvor toppene er væk.

Steen.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-07-11 06:58

Den 25-07-2011 07:37, Steen Jakobsen skrev:

> [...]
> dem op for tidligt holder de sig ikke så godt.
> Jeg er dog i tvivl om om de udvikler sig mere nu hvor toppene er væk.

Som Steen skriver, så lad dem ligge i jorden. Det er det bedste sted at
opbevare dem lige nu.
Dog er det en betingelse, at de ikke kommer til at ligge under vand, så
der må ikke stå noget videre vand mellem rækkerne.
De kan fint ligge under jorden i flere måneder.
Tager man dem op før skrællen er helt fast, kan man få problemer med råd.
Når man tager dem op, så opbevares de bedst ved en temperatur på 4 til 6
grader og i mørke. Og så skal det selvfølgelig være i tørre omgivelser.
Når toppen er fjernet, så gror de ikke mere.

Hilsen Matthias

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-08-11 20:32

Den 25-07-2011 07:57, Matthias H. Matthiessen skrev:
> [...]
> grader og i mørke. Og så skal det selvfølgelig være i tørre omgivelser.
> Når toppen er fjernet, så gror de ikke mere.

Helt enig. De tåler endda lidt frost.
Fordelen ved at lade dem ligge ifh. til lagring/kuling er, at de
fremstår som nyopgravede når du graver dem op. Dvs, at de er lette at
skrabe, fremfor skrælle, og har stadig den fine smag af nyopgravede
kartofler.
Af samme grund tager jeg aldrig mine kartofler op nu, hvor de friske
stadig er billige og tilgængelige ved købmand/grønthandler. Når de så er
trælse og kedelige, går jeg ud og tager en lækker kartoffel

Jeg er dog lidt i tvivl om væksten uden top. I foråret gravede jeg en
misset kartoffel, fra sidste år, op på 570g!!

//finn