Kirsebær
Fra : JeGy

Dato : 23-07-11 19:54

Hej,

Hvorfor revner kirsebærrene?

De er modne og smager godt!

Mvh Jens

Fra : Flemming & Lone Kans~

Dato : 23-07-11 13:10

On 23 Jul., 20:53, "JeGy" <gydesen.jensREM...@THISgmail.com> wrote:
> Hej,
>
> Hvorfor revner kirsebærrene?
>
> De er modne og smager godt!
>
> Mvh Jens

Det gør de fordi det regner - og fordi kirsebær optager vand igennem
skindet i en sådan grad, at de sprænges. Spis dem lige efter de er
revnet, eller pluk dem og kassér dem - ellers går der hveps i træet i
en sådan grad det er svært at komme hen og spise dem der ikke er
revnet

- Fl.

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-07-11 22:17

Flemming & Lone Kanstrup skrev:

> Spis dem lige efter de er revnet, eller pluk
> dem og kassér dem

Der er ingen grund til at kassere dem, der
kan laves en udmærket vin af dem.

Pluk 15 kilo (med sten og det hele) i en 25
liter ballon, brug en tokayer-gær, tilsæt sukker
efter behov (sød- eller surkirsebær) og lad det
boble ved en rimelig temperatur til det holder
op.

Jeg har prøvet det masser af gange. De bedste
frugter bliver til kirsebærsovs, som sagtens
kan gemmes til risalamante til jul.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Flemming & Lone Kans~

Dato : 24-07-11 09:24

> Der er ingen grund til at kassere dem, der
> kan laves en udmærket vin af dem.

En del af mine sunburst revnede før de var modne (ca. 2-3- uger før).
Kan de stadig bruges til vin? (de tiltrækker nemlig stadig hvepse ad h
til)

- Fl.

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-07-11 23:24

Flemming & Lone Kanstrup skrev:

> En del af mine sunburst revnede før de var
> modne (ca. 2-3- uger før). Kan de stadig
> bruges til vin? (de tiltrækker nemlig stadig
> hvepse ad h til)

Ja, alt hvad hvepse til have, er der smag i,
er det så ikke bedre at få god vin ud af det?

Det drejer sig kun om at få det bedste ud af
sine råvarer, så de ikke bare går til hvepse,
fugle eller komposten.

Jeg har lige plukket 7 kilo solbær. 2 kilo af
dem blev til en skøn marmelade, resten ligger
i fryseren til senere brug.

Ribs er blevet til rysteribs i frisk tilstand, resten
er blevet til gele.

I dag fik vi nyopgravede kartofler med persille
fra haven, i form af persillesmør med et par
fed hvidløg - det skal bruges når det er der.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-07-11 23:39

Allan Vebel skrev:

> I dag fik vi nyopgravede kartofler med persille
> fra haven, i form af persillesmør med et par
> fed hvidløg - det skal bruges når det er der.

Glemte lige at fortælle at resten af retten var
revelsben fra grillen, og så en salat af rosiner
i citronsaft og den inderste kerne af spidskål.

I går fik vi karrykål med kylling, her er det yderste
godt nok til den slags.

Spidskålen er fra SuperBrugsen til 9,95 - der
er meget mad i den, og den skal ikke have så
lang tid som hvidkål.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Flemming & Lone Kans~

Dato : 25-07-11 01:07

> Glemte lige at fortælle at resten af retten var
> revelsben fra grillen,

Hmmm...får du revelsben fra busk eller træ? (uanset køber jeg
gerne en stikling)

- Fl.