MS Windows
briani 27239
Vista kan ikke starte
Fra : Aksel Jensen

Dato : 23-07-11 06:29

Jeg har lige skiftet bundkort i en Medion 8833 som var blewvet ustabil
(startfejl og fordkellige blue screen meldinger)

Det nye bundkort er et Asrock G31M GS R2.0.

Når jeg starter kører den gennem Boot sekvensen og starter Windows,
men efter skærmen med "løbelys" kommer der en blå skærm med
0X0000007B.

Det betyder så vidt jeg kan se: "Inaccessible boot device" muligvis
noget med AHCI mode (jeg ved ikke hvad det betyder)
Jeg har 2 500GB SATA diske, begge kunne starte Vista, nu reagerer de
på samme måde, jeg kan heller ikke starte i fejlsikker tilstand.

Jeg har ledt efter beskrivelse af hvordan man kommer udenom dette
problem, men alle de forslag jeg har set kræver at man går ind i
"Regedit" og det kræver vel at maskinen fungerer.

Jeg har prøvet at reparere installationen, men Medion recovery disk
har ikke reparation som mulighed, kun helt ny installation.

Jeg har nu installeret Win 7 på den ene HD, og det fungerer
tilsyneladende rigtigt, men her var det ikke muligt at opgradere fordi
Vista installationen ikke blev fundet.
Så vidt jeg kan se ligger alle de gamle filer stadig på den disk hvor
Win 7 er installeret, og jeg har også adgang til den anden HD.

Er der nogen her der ved hvordan jeg kan få adgang til min gamle Vista
installation?

Hilsen Aksel

Fra : Ole C

Dato : 23-07-11 14:13

Aksel Jensen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Jeg har prøvet at reparere installationen, men Medion recovery disk
> har ikke reparation som mulighed, kun helt ny installation.

Er du sikker på at du ikke har en "normal" installations-skive med Windows?
Det har Medion i hvert fald tidligere altid leveret med deres computere.
For hvis man ikke har lyst til at begynde helt forfra med en frisk
installation - hvilket sandsynligvis er at foretrække - så er en reparation
af systemet den rigtige måde at gøre det på, så installationen tilpasses det
nye bundkort med andet chipset etc.

> Jeg har nu installeret Win 7 på den ene HD, og det fungerer
> tilsyneladende rigtigt, men her var det ikke muligt at opgradere fordi
> Vista installationen ikke blev fundet.

En dugfrisk installation er også at foretrække....

> [...]
> Win 7 er installeret, og jeg har også adgang til den anden HD.
>
> Er der nogen her der ved hvordan jeg kan få adgang til min gamle Vista

Hvis du har adgang til den gamle Vista, kan du vel også hente de filer du
har brug for?

--
vh
Ole C

Fra : Aksel Jensen

Dato : 23-07-11 07:21

> [...]
> af systemet den rigtige måde at gøre det på, så installationen tilpasses det

Når jeg forsøger at installere fra Medion disken står der tydeligt at
reparation er spærret.

> Hvis du har adgang til den gamle Vista, kan du vel også hente de filer du
> har brug for?

Jeg har adgang til filerne på disken, så jeg har overført dokumenter
og lignende, men jeg ville gerne have mulighed for at køre begge
systemer indtil jeg har installeret alt det jeg har brug for i Win 7.

Tak for svaret
Aksel

Fra : Ole C

Dato : 23-07-11 18:46

Aksel Jensen skrev blandt andet:

> Når jeg forsøger at installere fra Medion disken står der tydeligt at
> reparation er spærret.

Mærkværdigt....

> Jeg har adgang til filerne på disken, så jeg har overført dokumenter
> og lignende, men jeg ville gerne have mulighed for at køre begge
> systemer indtil jeg har installeret alt det jeg har brug for i Win 7.

Brug i stedet tiden på at (gen)installere de programmer du har brug for -
læg data på en anden disk/partition end systemet - og lav et image af
systemdisken/partitionen med et af de mange gratis programmer der
efterhånden findes til formålet.

> Tak for svaret

Selv tak.

--
vh
Ole C

Fra : Henning

Dato : 23-07-11 20:29

>Det betyder så vidt jeg kan se: "Inaccessible boot device" muligvis
>noget med AHCI mode (jeg ved ikke hvad det betyder)

Gå i bios og find punktet med AHCI og ændre den til IDE-mode (eller
hvad det nu hedder i din bios).