Hvordan forbedrer jeg 3G?
Fra : Pjerrot

Dato : 23-07-11 15:05

Hej der

Jeg opholder mig på en campingplads med masser af høje træer omkring. Der
er 3G dækning, men masser af udfald og meget svingendehastighed. I nærheden
er et tårn, og jeg har fundet ud af, at hvis jeg placerer en Laptop med USB
3G modem i toppen af tårnet, så har jeg god og acceptabel 3G netværk. Men
jeg kan ikke lade laptoppen stå i tårnet og jeg skal have SIM-kortet med
når vi næsten dagligt skal rejse rundt, så jeg efterlyser en permanent god
hardwareløsning for 3G i dette tårn, hvor vi befinder os lige nedenfor
mellem træerne.

Hvad er der af muligheder?

--
Pjerrot

Fra : Pjerrot

Dato : 23-07-11 15:13

Jeg hører alternativt også gerne om løsninger hvor jeg kan placere 3G USB
modemet permanent i tårnet.
Er det muligt og lovligt, at kopiere SIM kortet?
Eller bestille to ens fra teleselskabet?

--
Pjerrot

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-07-11 15:30

Pjerrot wrote:

> [...]
> Der er 3G dækning, men masser af udfald og meget svingendehastighed. I
> nærheden er et tårn, og jeg har fundet ud af, at hvis jeg placerer en

USB forlænger kabel er vel det mest oplagte (hvis vi taler om mere end et
par meter, kan der måske blive et issue med strøm, men det kan løses med
USB booster forlænger kabler eller en strømforsynet USB hub, hvor du så
skal trække 230V til hubben foruden USB).

Her er lidt at vælge i mellem
<http://www.av-cables.dk/usb_kabel/usb_forlaengerkabel_204_da/>

En anden mulighed er en wifi router med 3G understøttelse til WAN siden,
som du placerer i toppen. Her skal der trækkes strøm kabel.

--
Jesper Lund

Fra : Pjerrot

Dato : 23-07-11 17:07

On 23 Jul 2011 14:29:51 GMT, Jesper Lund wrote:

> En anden mulighed er en wifi router med 3G understøttelse til WAN siden,
> som du placerer i toppen. Her skal der trækkes strøm kabel.

Den har jeg også luret på. Bl.a. noget ZyXel men kunne ikke gennemskue
kvaliteten. Kender du en 3G router som du kan anbefale?

--
Pjerrot

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-07-11 17:35

<http://www.altomdata.dk/tag-routeren-med-i-lommen>

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-07-11 18:21

Pjerrot <mail@pjerrot.qq> wrote:

> Den har jeg også luret på. Bl.a. noget ZyXel men kunne ikke gennemskue
> kvaliteten. Kender du en 3G router som du kan anbefale?

Bedre links:

<http://www.altomdata.dk/mini-router-med-masser-af-funktioner>

<http://www.altomdata.dk/fleksibel-rejse-router>

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Pjerrot

Dato : 23-07-11 19:45

On Sat, 23 Jul 2011 19:20:56 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> <http://www.altomdata.dk/mini-router-med-masser-af-funktioner>

Lyder spændende. Kender du den selv?
Den har tilsyneladende IKKE indbygget 3G modem med SIM kort læser, men skal
have et USB modem sat til. Det havde været fedest hvis den også var modem.

Men den skal vel have 230v for at fungere, og så kan den jo ikke anvendes
med en laptop ude i naturen?

--
Pjerrot

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-07-11 21:54

Pjerrot:

> Lyder spændende. Kender du den selv?

Jeg har en WL-330gE - uden 3G. Den har 4 af de 5 funktioner, inkl Hotspot
Mode som WL-330N3G har.

Og så en ABEO AB-MR1100N fra Aldi, der understøtter 3,5G sammen med et
USB modem. Den benytter jeg nu, fra 3's net - Tank&Surf.

> Den har tilsyneladende IKKE indbygget 3G modem med SIM kort læser, men
> skal have et USB modem sat til. Det havde været fedest hvis den også
> var modem.

Det har skam osse fordele.

Med et separat USB modem behøver du ikke routeren. F.eks hvis du bare
skal på internettet med din blærbare.

Det giver fleksibilitet.

> Men den skal vel have 230v for at fungere, og så kan den jo ikke
> anvendes med en laptop ude i naturen?

Min WL-330gE kan strømforsynes gennem kabel fra et USB stik. Så mon ikke
WL-330N3G kan? Aldi routeren kræver 230v, men mon ikke man kan finde en
strømforsyning til at forbinde til f.eks bilens cigartænder?

Og som sagt, så kan du altid tilslutte et 3G USB modem til et USB stik og
få strøm derfra.

--
Oops!... I did it again

Fra : Pjerrot

Dato : 23-07-11 19:33

Nede ved campingvognen har vi "-109 dBm 2 asu" og 1 stk 3G bjælke.
I tårnet er der "-73 dBm 20 asu" (alle 3G bjælker)

Hvad betyder disse angivelser af signalstyrken?
Hvad er godt og hvad er skidt?

Tallene stammer fra mobiltelefonen som kan vise signalstyrken.

--
Pjerrot