Opvaskemaskineproblem
Fra : Olsen

Dato : 23-07-11 09:31

Hej Gruppe

Vi har for nylig købt en ny opvaskemaskine en Siemens SN45M283SK. Før havde
vi også en Siemens som har kørt upåklageligt i over 10 år. Den nye er smart
og fin, men den tørre bare ikke bestik og service helt. Vi har prøvet alt.
Sat den til at tørre ekstra tid, har afspændingsmidlet op på det højeste. Vi
har den kørende om natten så vi åbner jo først mange timer efter endt
program. Når vi åbner er der vanddråber på skufferne og der er vand tilbage
i selve de arme der slynger vand ud og lidt vand på bestik og service. Er
der et eller flere kloge hoveder, der kan sige noget om hvad vi gør galt.
Kan det hænge sammen med vi sjældent kan fylde en hel opvask før vi sætter
igang, fordi vi altid skyller vores bestik og service inden der vaskes op??
Vi må gøre ngoet galt, fordi de første gange tørrede den det helt og fint,
selv de plasticting vi havde i.

Håber meget på svar. Vi har googlet på emnet, men fandt ikke noget brugbart.

MVH

Fam. Olsen

Fra : Olsen

Dato : 23-07-11 11:39

"Olsen" <Olsen@spamfritmiljoe.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det helt og fint, selv de plasticting vi havde i.
>
> Håber meget på svar. Vi har googlet på emnet, men fandt ikke noget

Det handler vist om at når man har en A+ maskine så er den ikke helt så
effektiv med tørringen som de gamle El slugere, men nogle råd ellers??

Fra : BikeManiac

Dato : 23-07-11 05:54

On 23 Jul., 12:39, "Olsen" <Ol...@spamfritmiljoe.dk> wrote:

> Det handler vist om at når man har en A+ maskine så er den ikke helt så
> effektiv med tørringen som de gamle El slugere, men nogle råd ellers??

Prøv at vælge det varmeste program. Ved min maskine kan man vælge
mellem kold, 50 og 65 grader. Jeg kører altid 50 grader som en
mellemløsning. Når den er færdig med en vask og jeg åbner lågen er der
stadig meget varmt derinde og alt service er stadig meget varmt at
røre ved. Sidder der vanddråber på vil de i løbet af 5-10 minutter
fordampe pga den enorme varme der er lagret i procelæn og stål. Hvis
din maskine er kold efter den vask så ser det ikke lovende ud.

Lucas

Fra : Olsen

Dato : 23-07-11 14:29

> [...]
fordampe pga den enorme varme der er lagret i procelæn og stål. Hvis
din maskine er kold efter den vask så ser det ikke lovende ud.

Hej Lukas

Tusind tak for dit brugbare svar, så det vil sige det bedste faktisk er at
vi ikke vasker om natten og lader det stå, men vasker om dagen, så vi kan
åbne låget imens det er varmt så det sidste kan dampe af, det er bestemt
værd at prøve.

Tusind tak!!

Olsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-07-11 16:02

Olsen:
> det vil sige det bedste faktisk er at vi ikke vasker om natten og lader det
> stå, men vasker om dagen, så vi kan åbne låget imens det er varmt så det
> sidste kan dampe af

Har vi osse været nødt til efter skift til ny Miele.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Olsen

Dato : 23-07-11 16:36

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> Olsen:
>
> Har vi osse været nødt til efter skift til ny Miele.

> [...]

Tak for svar, Hans.

Godt at hører vi ikke er de eneste med de problemer.

Vnelig hilsen

Olsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-07-11 17:02

Følgende er skrevet af Olsen:
> Tak for svar, Hans.

Velbekomme :)

> Godt at hører vi ikke er de eneste med de problemer.

Vi havde endda en montør ude, men han beklagede... :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : KsK

Dato : 23-07-11 17:24

Hans
www.zofiaoghans.dk

Rens alt afløb slangere vandlås alt skal renses .. så køre den igen ...
typisk problemer med den ikke kan komme af med vandet

KsK

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-07-11 18:44

KsK forklarede den 23-07-2011:
> Rens alt afløb slangere vandlås alt skal renses .. så køre den igen ...
> typisk problemer med den ikke kan komme af med vandet

Der er tale om en nyinstallation (i et fritidshus) og kloakrøret er
lige blevet renset for en mindre formue :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Olsen

Dato : 23-07-11 19:33

> KsK forklarede den 23-07-2011:
>
> Der er tale om en nyinstallation (i et fritidshus) og kloakrøret er lige
> [...]

Det er da lidt irriterende at man må gøre køb på tørringen, fordi man gerne
vil vælge en maskine med den helt rigtige mærkning(A++)

Her er det også en ny maskine og med nyt tilslutningsrør, og der kan nok
ikke være noget snavs i rør eller spulearme eller..., for vi skyller altid
alt grundigt af inden det kommer i opvaskemaskinen, netop for at forhindre
det stopper til og forhindre ulækre filtre osv.

Jeg gjorde forsøget med at vaske op for højeste varme (70 grader) og åbne
med det samme efter endt vask, for at tørre det sidste, og der var en
bedring, så der er måske håb.

Venlig hilsen

Fr. Olsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-07-11 21:20

Olsen frembragte:
> der er måske håb

Vi har faktisk kun kørt på det grundlæggende program, så jo!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Olsen

Dato : 24-07-11 07:54

> Olsen frembragte:
>
> Vi har faktisk kun kørt på det grundlæggende program, så jo!

> [...]

Natten over kørte 70 graders programmet (Beregnet til gryder), og voila alt
var tørt til morgen, selv fordybningerne ovenpå vores flasker. Håber det
holder.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 24-07-11 07:57

Efter mange tanker skrev Olsen:
> Natten over kørte 70 graders programmet (Beregnet til gryder), og voila alt
> var tørt til morgen, selv fordybningerne ovenpå vores flasker. Håber det
> holder.

Må vi prøve; lyder lovende :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : KsK

Dato : 28-07-11 22:53

"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen

Efter mange tanker skrev Olsen:
> Natten over kørte 70 graders programmet (Beregnet til gryder), og voila
> alt var tørt til morgen, selv fordybningerne ovenpå vores flasker. Håber
> det holder.

Må vi prøve; lyder lovende :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

lyd stadigvæk som afløbs problemer .. hvis den ikke kan tømmer ordenlig
ud så kan den hele ikke tørre ,,,

det hart inter at siger hvilker tempetur du vasker på .. kun det at den kan
opløse fedt i slange afløb evt..

er du sikker på du ikke har knæk på slangen et eller andet sted

KsK

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-07-11 23:17

KsK frembragte:

> er du sikker på du ikke har knæk på slangen et eller andet sted

Jup; 2 ens maskiner på postadresse samt fritidshus.

Men det er kun plastic-tingene der forbliver våde, så dét må vi leve
med.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens Hansen

Dato : 29-07-11 20:29

"Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen

<KsK frembragte:
<
[...]

Benytter i TABS eller pulver?
Vores nye Miele var også "våd" efter en vask. efter mange forsøg med alle
programmer, hvor intet hjalp, blev jeg rådet til IKKE at benytte "multi
tabs" men kun "sæbe" (tabs eller pulver)
og lade maskinen dosserer afspændingsmiddel.
Det vil sige ikke noget med at trykke på "multi tabs" tasten.
Det hjalp meget, og nu vasker og tørrer den som i "gamle dage"

Hilsen
Jens

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-07-11 21:10

Følgende er skrevet af Jens Hansen:
> nu vasker og tørrer den som i "gamle dage"

Osse plasticen?

Har kørt ved en industrivasker i månedsvis; vandet næsten kogende og 3
minutter; alle tallerkener m.m. var blitzeblanke, men alt plastic
skulle stå foran en blæser i 20 minutter...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-07-11 21:11

Jens Hansen skrev:
> efter mange forsøg med alle programmer, hvor intet hjalp, blev jeg rådet til
> IKKE at benytte "multi tabs" men kun "sæbe" (tabs eller pulver)

Har du et link til noget af dét du bruger?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens Hansen

Dato : 29-07-11 22:25

<Jens Hansen skrev:
[...]

Nej, ingen link, jeg bruger i dag tabs (ikke multi- 5 i 1 osv.) men bare
sæbe, f.eks. fra en Lidl eller Fakta
Men forskellen var et lade maskine bestemme og ikke stole på at der var alt
i en tabs, (maskinen skyller det jo ud i første skyl)
"Tynd plast" er stadig ikke tørt, men f.eks. tupperware er tørt
Hilsen
Jens

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-07-11 00:42

Jens Hansen har bragt dette til os:
> jeg bruger i dag tabs (ikke multi- 5 i 1 osv.) men bare sæbe, f.eks. fra en
> Lidl eller Fakta

Ok

> "Tynd plast" er stadig ikke tørt, men f.eks. tupperware er tørt

Ok :)

Men det sælges kun ved homeparties; man kan ikke købe det i en
forretning, eller? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Olsen

Dato : 30-07-11 06:50

> Jens Hansen har bragt dette til os:

Det er også blevet vores erfaring at man ikke skal bruge "tabs med det hele
i". Det virker bedre med ren opvaskesæbe. Vi køber Neophos sæbe, og doserer
det meget lavt, kommer kun 1/4 i sæbe i sæbeskålen, og igen vaske ved
højeste varme, og åbne lågen så snart opvaskemaskinen er færdig. Vi har ikke
haft de store problemer siden vi skrev herind, og 7-9-13 håber det holder.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-07-11 10:42

Olsen:
> 7-9-13 håber det holder.

Men plasticen er stadig våd?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Olsen

Dato : 30-07-11 10:46

> Olsen:
>
> Men plasticen er stadig våd?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Meget lidt våd, og indimellem er det helt tørt. Det er bestemt meget
acceptabelt som det er nu.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-07-11 10:49

Olsen har bragt dette til verden:
> indimellem er det helt tørt. Det er bestemt meget acceptabelt som det er nu.

Ok :)

Dét må vi prøve :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Olsen

Dato : 30-07-11 11:04

> Olsen har bragt dette til verden:
>
> Ok :)
>
> Dét må vi prøve :)
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Håber det virker hos jer!!

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-07-11 11:12

Olsen kom med følgende:
> Håber det virker hos jer

Tak :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Olsen

Dato : 31-08-11 06:34

Lidt opdatering herfra.

De gode råd vi fik virkede en tid, men så var opvaskemaskinen tilbage i den
gamle skure med ikke at tørre ordentligt.

Vi har så her på det sidste prøvet forskellige andre ting for at se om noget
hjalp.

Til vores overraskels eopdagede vi at det med at sparer på opvaskepulveret
var en rigtig dårlig ide, fordi det havde en stor indflydelse på om bestik
og service blev tørt.

Nu har den kørt i en uge upåklageligt og alt er tørt og fint, så det håber
vi holder.

Det var enerverende at skulle tørre af når man tog ud af opvaskemaskinen, og
tørre selve opvaskemaskinen af for vanddråber og små søer af vand.

Tænk hvis så lille en ting kan have så stor en effekt.

Ja så vores nyeste råd er at bruge rigeligt med opvaskepulver(vi docerer med
2/3 af fyldt sæbebeholder)

Fra : Rene Joergensen

Dato : 23-07-11 16:44

Olsen <Olsen@spamfritmiljoe.dk> wrote:

> Godt at hører vi ikke er de eneste med de problemer.

Min (Siemens) tørrer ved at have varmt vand stående i bunden, og
servicet derved opvarmes. Den giver så også lyd fra sig, når den er
færdig, og gerne vil åbnes.

--
-René