Hvad er det for en maling?
Fra : BikeManiac

Dato : 23-07-11 01:31

Hej,

I større danske byer vil man i det offentlige rum ofte finde
lygtepæle, gitre mm som er malet med en mørkegrå maling der har et
strejf af glimmer i sig. Malingen har den egenskab at hvis man gnubber
på den med fingeren så smitter malingen af på fingeren hvilket er
normalt. Hvad hedder den maling?

Lucas

Fra : Max

Dato : 23-07-11 08:38

Hej Lucas

> [...]
> strejf af glimmer i sig. Malingen har den egenskab at hvis man gnubber
> på den med fingeren så smitter malingen af på fingeren hvilket er

Normalt er den slags galvaniserede, hvilket vil sige at de er overtrukket
med et lag zink i et bad. Det du får på fingrene er zinkoxid da beskyttelsen
består i at zinken "ruster" istedet for jernet.

Det nærmeste man kan komme det med maling er at bruge det man
kalder en zinkstøv maling.

En af handelsnavnene for sådan en maling er Galvafroid:

http://www.p-lindberg.dk/ImageBaseDK/pdf/Galvafroid_9021650.pdf

Max

Fra : BikeManiac

Dato : 23-07-11 05:44

On 23 Jul., 09:38, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> kalder en zinkstøv maling.
>
> En af handelsnavnene for sådan en maling er Galvafroid:

Nej, der er definitivt ikke tale om galvanisering. Galvanisering er
lyst. Den maling jeg taler om er mørkegrå og man ser tydeligt
penselstrøg. Malingen bruges især også på bevaringsværdige genstande.

Lucas

Fra : Armand

Dato : 02-08-11 13:20

Den 23-07-2011 13:44, BikeManiac skrev:

> Nej, der er definitivt ikke tale om galvanisering. Galvanisering er
> lyst. Den maling jeg taler om er mørkegrå og man ser tydeligt
> penselstrøg. Malingen bruges især også på bevaringsværdige genstande.

Grå Hammerlak :-/

--
Armand.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-07-11 08:40

Den 23-07-2011 09:31, BikeManiac skrev:
> [...]
> strejf af glimmer i sig. Malingen har den egenskab at hvis man gnubber
> på den med fingeren så smitter malingen af på fingeren hvilket er

Er det ikke bare en zink-maling (lettere rustbeskyttende)?
- den synes jeg dog er lys, men bliver mørkere med alderen grundet
zinkindholdet, som iøvrigt kan smitte af i mange år.

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-07-11 12:56

Cykelsmeden wrote:

> Er det ikke bare en zink-maling (lettere rustbeskyttende)?
> - den synes jeg dog er lys, men bliver mørkere med alderen grundet
> zinkindholdet, som iøvrigt kan smitte af i mange år.

Såvel varmforzinkede overflader som overflader malet med zinkstøvmaling
bliver mørkere med tiden.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen