Vandalarmen Aqua-Alarm
Fra : Otto

Dato : 23-07-11 08:13

Jeg havde et indlæg forleden om Aqua-Alarm. Rigtig monteret og
indstillet afbryder alarmen for vandtilførslen efter f.eks. en halv
time, hvad er praktisk, hvis man har et lille læk fra et vandrør.

Jeg troede, jeg var blevet taget i skægget, da jeg bestemt ikke kunne få
den til at virke, men jeg har fået hjælp af firmaet og alt virker.

Det er jo det med, at når en ekspert skriver en manual, så forstår en
uvidende begynder ikke et ord.

--
Med venlig hilsen Otto

Fra : Max

Dato : 23-07-11 08:29

Hej Otto

> Jeg troede, jeg var blevet taget i skægget, da jeg bestemt ikke kunne
> få den til at virke, men jeg har fået hjælp af firmaet og alt virker.

Hvad havde du gjort forkert ?

Max

Fra : Otto

Dato : 23-07-11 19:44

Den 23-07-2011 09:29, Max skrev:
> Hej Otto

> Hvad havde du gjort forkert ?

Min VVSer havde indstillet den.
Og det var ikke gjort korrekt, dvs. at udstyret lukkede helt tilfældigt
for vandet, hvad der er uheldigt, hvis du har en opvask eller en vask i
gang.

Udstyret aflæser et lille hjul, som sidder synligt i midten af din
vandmåler.

Nu er der 27 forskellige "hjul" i Danmark.

Indstillingen går ud på, at man åbner for vandet, så udstyret
registrerer et forbrug.

På vandmålerglasset er påklæbet et stykke kraftigt velcro (med hul over
hjulet).

Løber vandet vil scanneren lyse grønt.

Hvis man nu nærmer scanneren til dette hul, vil den begynde at blinke,
når den kan aflæse at hjulet roterer, og i denne position skal den
sættes fast på velcroen.

Så får elektronikken de rigtige signaler, hvad elektronikken
selvfølgelig ikke får, hvis den ikke kan "se" hjulet, som kører, når der
en det mindste forbrug.

Et sådant apparat er selvfølgelig mest nyttigt, hvis du har skjult
rørføring, men så er det også nyttigt.

En fornuftig boligejer bør altid afbryde vandet på hovedafbryderen ved
bortrejse, mener jeg!

--
Med venlig hilsen Otto

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-11 07:29

On Sat, 23 Jul 2011 20:43:53 +0200, Otto <ot2todk@gmail.com> wrote:

>En fornuftig boligejer bør altid afbryde vandet på hovedafbryderen ved
>bortrejse, mener jeg!

Enig, hos mig er det desværre bare ikke en mulighed. Jeg har en masse
planter som kræver vand (de står i potter ude i mit lille gartneri, en
dag med solskin og der skal vandes).

Det styres af en vandingscomputer og nogle magnetventiler, når jeg tager
hjemmefra i flere dage sættes computeren til at køre et program så alle
sektioner får hvad de har brug for. Programmet kører om natten.

For et par måneder siden gik en af magnetventilerne i 'baglås', i åben
tilstand. En streng med 10 sprinklere kørte i over et døgn inden jeg
opdagede det. 10 sprinklere som hver giver 70 liter vand i timen, gange
26 timer = ret meget vand.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/