MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
applikation vs. service ?
Fra : Per

Dato : 23-07-11 08:40

Hej !

Jeg har et program, hvor jeg kan vælge om det skal køre (starte) som en
applikation eller en service.

Hvad er forskellen / fordelen ved det ene frem for det andet ?

Mvh. per

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-07-11 09:08

Den 23-07-2011 09:39, Per skrev:
> Jeg har et program, hvor jeg kan vælge om det skal køre (starte) som en
> applikation eller en service.
>
> Hvad er forskellen / fordelen ved det ene frem for det andet ?
Hvis det kører som et applikation er det som et almindeligt program du
starter og afslutter. Dette gælder selvom det starter automatisk under
opstart, når brugeren logger på. Programmet køres så under brugerens ident.
Hvis det kører som service, bliver det startet automatisk mens windows
loader, altså inden brugeren har adgang. Herved køres programmet under
systemets ident, og kan ikke umiddelbart styres af en bruger, men kræver
adminrettigheder, og stoppes/startes med net stop/start kommandoer.

Der kan være fordele/ulemper ved begge dele, som afhængig af hvad
programmet skal lave.

//finn

Fra : Per

Dato : 23-07-11 10:06

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> stop/start kommandoer.
> Der kan være fordele/ulemper ved begge dele, som afhængig af hvad

Tak for et rigtig godt svar Cykelsmed

vh. Per