Tandrem og ventiler på påhængsmotor ?
Fra : Per

Dato : 22-07-11 22:12

Hej !

Hvor ofte skal man skifte tandrem på en påhængsmotor ? Det drejer sig om en
Mercury EFi40.

Og ved nogen hvor ofte der skal stilles ventiler på samme motor ?

Motoren kører nu på 6. år og har kørt 215 timer - der er endnu hverken
skiftet rem eller stillet ventiler.

Remmen ser fin ud og den lyder perfekt.

Jeg har ingen ide om serviceintervaller på sådan en - jeg skifter dog olie
og gearkasseolie hvert år.

Mvh. Per

Fra : Grandoldman

Dato : 23-07-11 02:01

On 22 Jul., 23:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Remmen ser fin ud og den lyder perfekt.
>
> Jeg har ingen ide om serviceintervaller på sådan en - jeg skifter dog olie

Jeg har på en Mariner 9.9 lige fået skiftet tandrem. Den var 5 år og
ved nærmere eftersyn af tandremmen var det stærkt tiltrængt. Men jeg
ved ikke om der blev justeret ventiler ved samme lejlighed.. Men det
gør de vil.. I hvert fald tjekker de dem..
Jeg fik lavet service hos K-Marine i Svendborg.. De er meget
omhyggelige.

Sejlerhilsen

Andy

Fra : Per

Dato : 24-07-11 08:13

Grandoldman wrote:
> [...]
> gør de vil.. I hvert fald tjekker de dem..
> Jeg fik lavet service hos K-Marine i Svendborg.. De er meget

Tak for svaret Andy.

Jeg må nok se på den til efteråret så

Hilsen Per

Fra : Lars Clement

Dato : 24-07-11 10:30

"Per" skrev i meddelelsen

[...]

Hejsa
Jeg har en yamaha 115 4 t

Jeg har fået oplyst at:
impeller skiftes hvert 5 år, hvis den IKKE har fået frostvædske
Ventiler tjekkes/ tandrem skiftes efter 500 timer.
Olieskift + filter 1. gang årligt
Venligst

Lars Clement

Fra : Per

Dato : 24-07-11 10:44

Lars Clement wrote:
> [...]
> impeller skiftes hvert 5 år, hvis den IKKE har fået frostvædske
> Ventiler tjekkes/ tandrem skiftes efter 500 timer.

Tak for de oplysninger Lars !

Jeg har dog skiftet impeller selv en enkelt gang samt tændrør.

Hvad er det lige man skal gøre med frosvæske og impeller ? skyller man den
igennem med 100% frostvæske, når den hensættes for vinteren eller hvad ?

Mvh. Per

Fra : Lars Clement

Dato : 24-07-11 14:23

"Per" skrev i meddelelsen

Lars Clement wrote:
> [...]

igennem med 100% frostvæske, når den hensættes for vinteren eller hvad ?

Jeg har med held skyllet med ferskvand. Herefter vippet motoren nogen gange
op og ned! ikke andet. Det meste vand vil rende af. også i empelleren. Jeg
har aldrig brugt frostvædske.
jeg har brugt samme procedure i over 10 år uden nogen frostproblemer.

Venligst

Lars Clement