Mariager fjord
Fra : Dal

Dato : 22-07-11 20:27

Hej !

Er der næsten altid "stille" vand i mariagerfjord, uanset vindretning og
vind under 8 sek/meter ?

/dal

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 22-07-11 20:53

"Dal" <fup@ogfidus.com> skrev i en meddelelse
> Hej !
>
> Er der næsten altid "stille" vand i mariagerfjord, uanset vindretning og
> vind under 8 sek/meter ?
>
> /dal

Ja "næsten altid" - Mariager Fjord er den bedste fjord i Danmark at besejle
set i min optik.

Næste år skal min kone for at undgå "dønningerne" i Kattegat tage toget,
bussen og hvad der ellers skal bruges via landjorden for at påmønstre min
skude til et togt i Mariager Fjord, som jo er noget i retning af 35
kilometer - et beskyttet farvand incl. gode muligheder for fiskeri, hvis man
ellers skal tro turistbrochurerne, som man kan få ganske gratis i
turistbureauet i Mariager.
Der er rigtigt mange turbøjer til fri benyttelse - alle placeret mere end
godt i forhold til ønsket om at være tæt på naturen.

Mvh
Torben

Fra : Aage Andersen

Dato : 22-07-11 20:56

"Dal" >
> Er der næsten altid "stille" vand i mariagerfjord, uanset vindretning og
> vind under 8 sek/meter ?

En vestenvind kan give pæn søgang paa strækningen Hobro - cementfabrikkerne.
Ved andre vindretninger kan man altid finde læ.

Aage

Fra : Niels Lund

Dato : 23-07-11 19:20

Nej det er der ikke , men nu nævner du heller ikke hvad båd der sejles i
Ps har selv båd på mariager fjord så bare spørg løs
Niels

Fra : Dal

Dato : 24-07-11 07:08

Hej....

Jeg sejler i en 5,6meter hardtop båd, m 60hk

Når jeg spørger er det med tanken om at sejle fra Hobro og ud.... helt ud og
så ind igen.
Når dettte er prøvet er der (en anden dag) helt sikkert steder i fjorden man
vil "udforske"
Og da det jo er sjælden det blæser under 5 sek/m var det rart at vide lidt
om hvilken vindretning der evt var at fortrække.

Var i Hobro forleden dag, hvor vinden efter dmi skulle være syd og 6 sek/m,
da så fjorden meget stille og rolig ud !

/dal

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 24-07-11 19:00

> [...]
>
> Var i Hobro forleden dag, hvor vinden efter dmi skulle være syd og 6
> sek/m, da så fjorden meget stille og rolig ud !

Jeg har været i Mariager Fjord et par gange - hver gang har det været en
rigtig god oplevelse, *men* farvandet udenfor kan være særdeles urolig
affære såvel ind som ud, hvorefter det opleves som den rene idyl, når man er
tilbage i fjorden.
Det er en form for beskyttet farvand, men selvfølgelig skal man altid tjekke
farvands- og vejrudsigterne, uanset hvor man vil sejle hen

Mvh
Torben