Opencpn og Nøjagtighed
Fra : blueocean

Dato : 22-07-11 05:40

Hej
Just hjem kommet fra en 3 ugers tur til Blekinge skærgården, og Ja vi
havde kanon vejr, men dog også blæsevejr og vand fra oven.
Nå, men jeg har brugt OpenCPN programmet for alvor denne sommer som
rute plotter i denne dl af sverige, og jeg må tilstå at det er virker,
dog er der flere ting som jeg syntes er uhensigtigsmæssige, den kommer
jeg tilbage til.
Jeg har også NV.Verlags kort, men dem kunne jeg ikke bruge da de ikke
var nøjagtige nok, selv afmærkninger som har stået der i årevis var
ikke vist korrekt på kortet, de kunne vi ved selvsyn se når vi rundede
en kompas afmærkning stod den forkert, vi skulle eks. syd om dette
gjorde vi , men på NVs kort viste den at vi gik nord om, og det er jo
ikke så godt. Derimod var alle de afmækninger som CM93 kortne fra
Maxsea korrekte alle de afmækninger som vi passerede var korrekte, og
ikke en eneste stod for kert i kortet eller manglede, der skal nok
være nogen der ikke er med af nyere dato. Jeg havde også som reference
NRoute fra Garmin med Atlantic kortne, disse viste samme nøjagtighed
som OpenCPN gjorde.
Og når vi samlignede med de nyeste papirsøkort fra svenske sjøkorts,
var de begge korrekte undtagen NVs disse var ikke nøjagtige nok. (det
er vist set før)

Der er dog flere ting som jeg ikke er godt nok i OpenCPN, bla. rute
visning med deres motorvej, det er noget som jeg ikke bryder mig om,
ligeledes at de informationer om fart tid distance osv. ikke står med
store tal og bogstaver så det kan læses på afstand.
Der er en fejl når man lægger en rute og derefter aktivere den
forsvinder den blå rute streg fra skærmen, det er ikke smart.
Ligeledes ders AIS visning er ikke god, man skal gøre for meget for at
få oplysning på den pågælende båd deres vieses i AIS billedet, men
burde mare kunne dbl. klikke på det og så dukker alle de informationer
op som man har brug for.
At få en lang liste over alle dem som kan modtages giver et dårligt
oversigt.
Ydeligere mangler der mange informationer om bla. navne på de byer og
havne der vises, det er svært at læse om den hedde det ene eller det
andet når der ikke står noget information, dette gør der bla. i
NRoutes kort og i MaxSea, men de ser ud til ikke at vises i OPenCPN.

Det var lige nogle iagtagelser fra en længere sejltur, i et snirkelde
og klippeskærs område med mange muligheder for at ramme noget under
vandet. Her til skal siges at hele det område i Blekinge skærgården er
godt afmærket, så det er let at finde rundt. Men ens søkort bør som
minimum vise de rigtige informationer. Heldigvis havde vi
papirsøkortne med.

OpenCPN. ver. 2.4.6.8
NRoute Atlantic serien
NV.Verlag 2010 serien.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-07-11 06:19

Ja dine observationer med nøjagtigheden/tegnefejl på NV-kortene har
jeg også set og beskrevet i en tidligere streng der havde
overskriften: Kortplotter software med ruteberegning Indstillinger.
Den startede 8. juli.
Jeg kunne også tænke mig at der kunne ændres på "landevejen"-
Tak/bostavstørrelsen er meget lille, selv når man sidder lige foran
skærmen; men jeg slog mig til tåls med at det blot var rart med
informationerne der hentes via NMEA-strengen fra instrumenterne i
cockpittet. I min båd kan jeg blot se op skråt ti venstre så er jeg
instrumenterne.

Den blå streg som du omtaler, den bliver rød når du aktiverer en rute,
så kan ma se at den indlagte rute (i blåt) er blevet aktiveret (til
rødt).

De ting som du synes skal gøres bedre kan du skrive en mail om på
Cruisers & Sailing Forum og måske vil det danne baggrund for en
ændring i en senere opdatering.
Den sidste opdatering er fra den 14/7 den hedder 2.4.714.

Jeg synes ligesom dig at NV-kortene er groft fejlbehæftede. Det bør
brugerne af disse kort være opmærksomme på.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 22-07-11 09:35

On 22 Jul., 14:19, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
>
> Jeg synes ligesom dig at NV-kortene er groft fejlbehæftede. Det bør
> brugerne af disse kort være opmærksomme på.

Hej

Vi er stort set enige om det , men som jeg skriver er der en fejl ,
når du aktivere en rute og den "blå streg" bliver rød, forsvinder
den, det gjorde den hos mig hver gang.
Jeg overvejer at skrive lidt på deres blog om de ændringer som kunne
være rare at få gjort noget ved.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-07-11 10:31

Rigtigt det er fejl, som bør indrapporteres.

Mvh/Harding