Markering af bøje ved natdyk
Fra : Ukendt

Dato : 22-07-11 09:43

Hvilken farve er bedst at montere på bøjen ved natdyk - primært kystnært?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-07-11 03:48

De internationale søvejsregler nævner ikke bøjer i forbindelse med
dykning; men både og skibe hvorfra der dykkes skal fører rød-hvid-røde
lanterner lodret over hinanden og synlige hele horisonten rundt.
Derudover det internationale signalflag "A" der skal være belyst og
fuldt udspilet.
Det rødt flag med hvid diagonal (i dag lovfæstet i flere stater som
"national regel") med evt. lysbøje på er ikke et internationnalt
godkendt signal.
I søvejsreglerne er også specificeret farve hidrørende fra den
internationale belysningskommision (CIE).
Så skal du være i overensstemmelse med reglerne, skal
belysningskilderne opfylde styrke og farvekravene nedfældet i
søvejsreglerne.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 22-07-11 11:46

[...]

Nu er det lidt svært at have ovenstående indretning med sig på
overfladebøjen

I det tilfælde at der er tale om et stranddyk uden følgebåd, så har jeg
altid brugt et par "Glo-Lite" monteret på overfladebøjen, som også er
udstyret med et udspilet signalflag "A".

Mvh
Henrik

Fra : Christian Stidsen

Dato : 24-07-11 19:08

> [...]
>lanterner lodret over hinanden og synlige hele horisonten rundt.
>Derudover det internationale signalflag "A" der skal være belyst og

Der er vel egentlig ikke noget krav om at der føres rød-hvid-rød bare fordi
man dykker!

M.v.h.

Christian

Fra : HKN

Dato : 24-07-11 20:51

Det er korrekt - men al dykning skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt
forsvarligt, hvilket bl.a. betyder at man skal signalere til andre skibe at
man har dykkere ude (hvis man er en dykkerbåd), og derfor har begrænset
manøvreevne. Dette gøres bl.a. ved at sætte signalflag A (som er hvid/blå).

Mvh
Henrik

Fra : HKN

Dato : 24-07-11 21:09
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-07-11 06:50

Jeg tænkte nok at der var noget romantisk over natdyk)

http://www.partylite.dk/da-dk/Pages/glolite/glolite.aspx

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 22-07-11 07:53

On 22 Jul., 14:49, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Jeg tænkte nok at der var noget romantisk over natdyk)
>
> http://www.partylite.dk/da-dk/Pages/glolite/glolite.aspx
>
> Mvh/Harding

på en vindstille dag......

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-11 10:46

HKN wrote:

> på en vindstille dag......

Tak for svarene - alle sammen
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
' <>

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-07-11 14:33

Læg mærke til at regel 27 i andet afsnit er den regel der refereres
til.
Regel 27 b angiver både dagsignaler og lyssignalføringen for et skib
der er begrænset i sin evne til at manøvrere og i noterne står der at
ud over de nævnte signaler skal et skib der har dykker ude tillige
vise det internationale signalflag "A".
Læg mærke til at Dykkerrådet ikke tager stilling til evt. lys på
bøjer, men anbefaler dykkerne at vurdere forholdene ogsikkerheden på
stedet.Se også mit første indlæg hvor belysning af "A" flaget omtales
i reglerne.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-11 09:53

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> bøjer, men anbefaler dykkerne at vurdere forholdene ogsikkerheden på
> stedet.Se også mit første indlæg hvor belysning af "A" flaget omtales

Primært er jeg lidt nervøs ved tanken om at blive sejlet over af en af de
futmælksmatroser, der lister branderten hjem og lige skal se, hvad det er
for et sjovt lys, nogen har glemt. Dér tror jeg, det er bedre at man prøver
at fortæle noget i det sprog, som de fleste sejlere på et eller andet
tidspunkt har sniffet til, end at have en cykellygte til at blinke fra
bøjen - måske rammer det en endnu funktionel plet i reptilhjernen.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
' <>