Kan de spises?
Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-11 11:08

Jeg finder ofte nogle store hvis svampe i
græsset under et stort æbletræ, men hvad
er det?

Se:
http://vebel.dk/test/svamp1.jpg
og
http://vebel.dk/test/svamp2.jpg

Den store af dem er 13 centimeter i
diameter og 15 centimeter i højden.

Et par stykker af dem er et helt måltid i
sig selv - men kan de spises?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-11 11:27

Den 21/07/11 12.07, Allan Vebel skrev:
> [...]
>
> Den store af dem er 13 centimeter i
> diameter og 15 centimeter i højden.
>
> Et par stykker af dem er et helt måltid i

Alt klan spises - det er blot virkningen der er forskellig.

Agatha Christie har nogle glimrende svampeopskrifter i nogle af hendes
romaner
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-07-11 12:51

Allan Vebel skrev:

> [...]
>
> Den store af dem er 13 centimeter i
> diameter og 15 centimeter i højden.
>
> Et par stykker af dem er et helt måltid i

Det ser ud som "Mark-Champignon". Det er ifølge
Politikens svampebog en glimrende spisesvamp.
Der er tre "prikker" under grydesymbolet. Den kan
også spises rå.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 21-07-11 17:37

Hej Herluf

> Det ser ud som "Mark-Champignon". Det er ifølge
> Politikens svampebog en glimrende spisesvamp.
> Der er tre "prikker" under grydesymbolet. Den kan
> også spises rå.

Jeg har nogle der ligner, troede også at det var mark-
champignon, men eksperter kunne fortælle mig at det
var det ikke, derimod var det en type der giver dårlig
mave.

Max

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-07-11 19:33

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote

> Jeg har nogle der ligner, troede også at det var mark-
> champignon, men eksperter kunne fortælle mig at det
> var det ikke, derimod var det en type der giver dårlig
> mave.

Kan det tænkes, at det er Karbol-Champignon? Disse skulle kunne give voldsom
mavepine. Den kan i øvrigt kendes ved, at en ridse på en frisk svamp bliver
gul med det samme.

--
Kurt Lund

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-11 21:37

Kurt Lund skrev:

> Kan det tænkes, at det er Karbol-Champignon?
> Disse skulle kunne give voldsom mavepine. Den
> kan i øvrigt kendes ved, at en ridse på en frisk
> svamp bliver gul med det samme.

Det har ikke været tilfældet her - og jeg regner
med at det er en mark-champignon.

Vi har spist de to små af dem i en gryderet til
aften, igen er blevet syge, og selv Buster åd dem
med velbehag.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-07-11 04:11

Den 21/07/11 22.37, Allan Vebel skrev:

> Det har ikke været tilfældet her - og jeg regner
> med at det er en mark-champignon.
>
> Vi har spist de to små af dem i en gryderet til
> aften, igen er blevet syge, og selv Buster åd dem
> med velbehag.

Hvor mange mennesker + en hund var I om at fortære to små svampe?
Beskedne folk, de fynboer
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-11 21:46

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det ser ud som "Mark-Champignon". Det er
> ifølge Politikens svampebog en glimrende
> spisesvamp.

Har googlet noget mere, og det ser rigtigt ud.

Jeg har lige fundet to mere af de store, de gror
godt nok stærkt.

De er ret faste i kødet, og smager glimrende,
selv i rå tilstand.

Det bliver til noget svampesuppe i weekenden.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-07-11 23:13

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
4e28128b$0$308$14726298@news.sunsite.dk:

> Det ser ud som "Mark-Champignon". Det er ifølge
> Politikens svampebog en glimrende spisesvamp.

For mig at se er der tale om agerchampignons, der også er glimrende
spisesvampe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-07-11 12:51

Allan Vebel skrev:

> Se:
> http://vebel.dk/test/svamp1.jpg
> og
> http://vebel.dk/test/svamp2.jpg

Lys hat, mørke(re) lameller og så den ring der, siger næsten en
slags champignon. Have-Champignon, måske?

Se fx billederne af de champignons der er hvis man følger linket
“De 20 bedste spisesvampe” på http://spisesvampe.webbyen.dk/ (gid
fanden havde frames!).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 1KLAUS2XgGoov4RwxbYoBWLvWUaLxcDZ5u

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-07-11 04:19

Den 21/07/11 13.51, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Lys hat, mørke(re) lameller og så den ring der, siger næsten en
> slags champignon. Have-Champignon, måske?

I dette tilfælde er der måske tale om The WBA' Heavy Weight Champignon?

*) WBA = Webels Big Atractiellomycetes**

**) En svampeklasse i Pudderkøllefamilien
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Svend

Dato : 22-07-11 04:45

On Thu, 21 Jul 2011 11:51:24 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>Se fx billederne af de champignons der er hvis man følger linket
>“De 20 bedste spisesvampe” på http://spisesvampe.webbyen.dk/ (gid
>fanden havde frames!).

Punkstokket indogo rørhat .. nævnes som en god spisesvamp
hold nallerne væk fra den side.
/Svend