MS Windows
briani 27239
Win7 contra XP
Fra : Peter

Dato : 21-07-11 10:16

Jeg overvejer at købe en ny barebone pc uden styresystem. XP har ms support
omkr 3 år endnu. Jeg set min kærestes pc der har "win7 starter" og jeg kan
ikke se den store forskel i mellem de to produkter. Er der et godt argument
for at købe en pc med win7.

Fra : emjeppesen

Dato : 21-07-11 10:21

Peter skrev:

>Er der et godt argument
>for at købe en pc med win7.

Ja, det er det bedste styresystem til dato.
Særlig nyt er det jo heller ikke mere.
Vi var vist alle sammen glade for win98 og havde svært ved at slippe
den til fordel for XP, men fortrød det aldrig. Det samme vil jeg sige
om win7. Jeg tror ikke, du vil fortryde at vælge win7.

Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 10:48

emjeppesen skrev:

> Vi var vist alle sammen glade for win98 og havde svært ved at slippe
> den til fordel for XP

Er du mør! Windows 98 tog en borgerkrig når det skulle sættes op
med netværk, og man skulle genstarte den en halv snes gange blot
for det. XP var et kæmpefremskridt hvad det angik.

> Jeg tror ikke, du vil fortryde at vælge win7.

Jeg har en ny maskine som jeg ikke bruger fordi den ikke kan køre
XP, men kun Windows 7. Den står bare som dum backup i mit
netværk.

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 21-07-11 11:34

Bertel Lund Hansen skrev:

>Er du mør! Windows 98 tog en borgerkrig når det skulle sættes op
>med netværk,

Jeg havde ikke noget netværk, da jeg havde win98. Blot et modem

Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 11:43

emjeppesen skrev:

> Jeg havde ikke noget netværk, da jeg havde win98. Blot et modem

Et modem og intet netværk? Der er noget der ikke rimer.

Jeg havde Stofanet da jeg brugte 98.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 12:16

> Et modem og intet netværk? Der er noget der ikke rimer.

det rimer da fortræffeligt!
oftest op mod BBSsystemer men også via Packetradio
Lidt senere blev vi "professionelle" og lavede lokal netværk over
RS232portene (usb var et ukendt begreb)

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 12:25

Den 21-07-2011 13:15, Cykelsmeden skrev:
> men også via Packetradio
glemte lige at det var et specielt "packetmodem" til 2m/uhf

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 12:28

Cykelsmeden skrev:

> det rimer da fortræffeligt!

Nej, for du forbandt dig til et netværk via modem.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 12:42

> Nej, for du forbandt dig til et netværk via modem.

næ!
vi forbandt os til en server(BBS) via modem. Denne kunne være tilsluttet
andre servere, men ikke nødvendigvis, og sjældent via netværk, men via
andre serielle porte.
Har iøvrigt en sådan boks stående til 8 modems og et 8ports serielt kort
til serveren/pcen stående

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-07-11 12:49

On Thu, 21 Jul 2011 13:41:58 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>andre serielle porte.
>Har iøvrigt en sådan boks stående til 8 modems og et 8ports serielt kort
Netværk er at koble udstyr sammen således at de kan udveksle data.
Mange metoder er belvet brugt igemmen tiden, deriblandt også
serielport.

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 13:06

Den 21-07-2011 13:49, Hans Kjaergaard skrev:
> Netværk er at koble udstyr sammen således at de kan udveksle data.
> Mange metoder er belvet brugt igemmen tiden, deriblandt også
> serielport.
Uhadada, nu går vi over til de brede formuleringer!
Vi havde også netværk i mine unge dage. Vi var en større flok som skrev
sammen!

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 13:14

Cykelsmeden skrev:

> Uhadada, nu går vi over til de brede formuleringer!

Næ, vi går til definitionen.

> Vi havde også netværk i mine unge dage. Vi var en større flok som skrev
> sammen!

Ja, og at netværke er en fundamental ting i nutidens samfund. Det
betyder at man skaffer sig kontakter af alle mulige slags og
sørger for at holde dem vedlige.

--
Bertel

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 22-07-11 07:10

Bertel Lund Hansen har bragt dette til os:

> Nej, for du forbandt dig til et netværk via modem.

Flueknepper... du ved jo udemærket hvad der menes.

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-11 07:38

Brian Vestergaard skrev:

> Flueknepper... du ved jo udemærket hvad der menes.

Har din mor nu igen glemt at logge af?

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 21-07-11 13:34

Bertel Lund Hansen skrev:

>Et modem og intet netværk? Der er noget der ikke rimer.

OK, jeg havde ikke et internt netværk med husets øvrige pc

Hilsen emj

Fra : Alan

Dato : 21-07-11 10:22

"Peter" <569@get2net.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kan ikke se den store forskel i mellem de to produkter. Er der et godt

Som altid afhænger det af hvad du skal bruge pc'en til og hvor pc-kyndig du
er.

Skal du spille de nye spil, så er win7 den rigtige vej at gå og det er
billigst leveret pc.

Skal du bare surfe , læse mail, og bruge dokumenter mv. så findes der masser
af gratis operativsystemer og programmer. F.eks. linus og open office.

Men skal jeg forstå det sådan at du har XP ? Så er der ingen grund til Win7.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-07-11 10:23

Peter skrev:

>Er der et godt argument for at købe en pc med win7.

Nej, XP er et bedre OS end 7

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 10:46

Ivan V. Klattrup skrev:

> Nej, XP er et bedre OS end 7

Enig. Og emjeppesens argument om at man er længe om at vænne sig
til et nyt styresystem, passer ikke på mig. Jeg har i tidens løb
brugt mellem 20 og 30 forskellige styresystemer, og Windows ME,
Windows Vista og Windows 7 er de tre eneste som jeg aldrig vil
kunne forlige mig med. De andre Windowsopgraderinger har ellers
hver gang været forbedringer som jeg tog til mig med det samme.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 11:13

> Enig.
ja i er tossige begge to :)

der er ikke noget fornuftigt argument for at vælge xp fremfor w7 på
nyere isenkram.

Det er en kort tilvændingsperiode på et par dage, og du får nye og bedre
drivere, en rigtig firewall, et meget bedre hjemmenet og support længere
frem end maskinens holdbarhed.
Jeg har klamret mig til xp i flere år, men må erkende at w7 i alle
forhold vinder med flere længder.
Vista tales der heldigvis ikke mere om

//finn

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-07-11 11:16

Cykelsmeden skrev:

>Jeg har klamret mig til xp i flere år, men må erkende at w7 i alle forhold
>vinder med flere længder.
>Vista tales der heldigvis ikke mere om

Vista og 7 er to sider af samme sag

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 11:30

Den 21-07-2011 12:15, Ivan V. Klattrup skrev:
> Vista og 7 er to sider af samme sag
Nej, Vista er betaversionen af W7

//finn

Fra : emjeppesen

Dato : 21-07-11 11:38

Cykelsmeden skrev:

>Nej, Vista er betaversionen af W7

Jeg kender sgu folk, som er smadder godt tilfreds med deres Vista )
Selv håbede jeg bare på at min gamle maskine kunne holde til win 7
blev løsladt.
Hilsen emj

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-07-11 20:48

emjeppesen <emj@> wrote:

> Jeg kender sgu folk, som er smadder godt tilfreds med deres Vista )

Jeg er tilfreds. Vista HP (64bit, SP2) virker fint på min Macbook.

Især Vista's (og 7's) NDIS 6.x miniport driver, sammenlignet med XPs
5.x, på trådløs netværk tilbyder nyttige funktioner - f.eks Monitor Mode
- med Network Manager v3.4.

Og Windows Update benytter ikke længere IE, men et kontrolpanel.

Joh. Joh. Der er skam forbedringer.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-07-11 20:55

<snip>

> Joh. Joh. Der er skam forbedringer.

En anden nyttig detalje er Vista's (og 7's) strømstyring. På en bærbar
kan man skrue ned for processorhastigheden og således forlænge
batteritiden når man benytter simple programmer som browser, e-mail,
teks osv.

Den bærbare bliver heller ikke så varm ved "almindelig brug".

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Kurt G

Dato : 24-07-11 19:16

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> teks osv.
>
> Den bærbare bliver heller ikke så varm ved "almindelig brug".

Det kan jeg da også her på min gamle Acer fra 2006 med XP!
Men det er måske noget specielt Acer-SW!

MVh Kurt

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-07-11 05:37

Kurt G <kurt_g@guldbaek.net> wrote:

<snip>

> Det kan jeg da også her på min gamle Acer fra 2006 med XP!
> Men det er måske noget specielt Acer-SW!

På nogle blærbare - Thinkpads - er der et par indstillinger i BIOS. Men
med Vista/7 er CPU indstillingerne (næsten) trinløs.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-07-11 11:39

Cykelsmeden skrev:

>Nej, Vista er betaversionen af W7

problrmrt er bare at den færdige version er lige så ringe som betaen

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 22-07-11 07:12

Ivan V. Klattrup forklarede den 21-07-2011:

> Vista og 7 er to sider af samme sag

Det er jo et klart signal om, at du IKKE har prøvet Win 7
godt nok

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 22-07-11 07:14

Brian Vestergaard skrev:

>Det er jo et klart signal om, at du IKKE har prøvet Win 7 godt nok

næh

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 11:47

Cykelsmeden skrev:

> der er ikke noget fornuftigt argument for at vælge xp fremfor w7 på
> nyere isenkram.

Tak for den vurdering af min intelligens.

> Det er en kort tilvændingsperiode på et par dage,

Der er gået nogle måneder hvor jeg ikke har vænnet mig til det.

> og du får nye og bedre drivere,

Det er måske rigtigt, men XP på denne her maskine kører lige så
hurtigt som 7 på den anden.

> en rigtig firewall,

Om jeg slagter en rigtig eller en forkert firewall, kommer ud på
ét. Og en rigtig firewall kan aldrig ligge på samme maskine som
den skal beskytte.

> et meget bedre hjemmenet

Hjemmenettet er en rædsel. Det er næsten lige så slemt som
Windows 98. Det under mig f.eks. at min internetforbindelse er
registreret som et hjemmenet, mens mit lan har staus af
offentligt net. Og jeg kan ikke lave det om.

> og support længere frem end maskinens holdbarhed.

Det har jeg ikke noget at bruge til.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-07-11 14:55

Så kan det undre at du valgte det da du installerede eller havde du
andre til at lave setup'et for dig?
Anyway. Det er simpelt at ændre. Gå til Network and sharing center. Du
vil se din netværkstype som et link. Klik på det og lav om til det du
ønsker.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 17:17

Jens Peter Karlsen skrev:

> Så kan det undre at du valgte det da du installerede eller havde du
> andre til at lave setup'et for dig?

Jeg havde et styresystem der overstyrede det jeg valgte. Jeg aner
ikke hvorfor.

> Anyway. Det er simpelt at ændre.

Nej.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 17:26

> [...]
> registreret som et hjemmenet, mens mit lan har staus af
> offentligt net. Og jeg kan ikke lave det om.

Det er en simpel navngivning af to forskellige opkoblingsprofiler og har
intet med "hjemmenetværk" at gøre.
Et W7 "hjemmenetværk" er en forbedret, mere sikker metode at koble
maskiner sammen, i stedet for den åbne "workgroup" som alle kan koble
sig på. I Hjemmenetværk skal du have en kode for at koble dig på.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 17:31

Cykelsmeden skrev:

> I Hjemmenetværk skal du have en kode for at koble dig på.

Bvadr.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 17:54

> Bvadr.

Så er niveauet på plads!

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 18:26

Cykelsmeden skrev:

> Så er niveauet på plads!

Sikken vægt du tillægger ét indlæg med ét ord frem for 10 andre
med forklaring på mine synspunkter. Tror du ikke det var dig der
skulle revidere dit niveau?

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 18:50

> Sikken vægt du tillægger ét indlæg med ét ord frem for 10 andre
> med forklaring på mine synspunkter. Tror du ikke det var dig der
> skulle revidere dit niveau?

Hvis det er fordi jeg tilfældigvis brugte ordet Hjemmenetværk i stedet
for det mere korrekte w7-Hjemmegruppe, at du ikke har forstået
konceptet, er det hermed korrigeret!

Og ja, jeg har forstået dine synspunkter. Du har ikke på noget tidspunkt
angivet den argumentation jeg efterlyser ;(

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 21:32

Cykelsmeden skrev:

> Og ja, jeg har forstået dine synspunkter. Du har ikke på noget tidspunkt
> angivet den argumentation jeg efterlyser ;(

Jeg kan ikke gøre andet ned forklare at systemet har kostet mig
mange timer og megen møje til ingen nytte. Jeg forventer ikke at
du derved bliver overbevist om at du ikke skal bruge det.

Din fejl er at du tror at du kan udpege ét system som er det
bedste for alle. Jeg og Ivan påviser blot at det ikke er
tilfældet.

--
Bertel

Fra : Rado

Dato : 21-07-11 18:08

On Thu, 21 Jul 2011 12:13:20 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>ja i er tossige begge to :)
>
>der er ikke noget fornuftigt argument for at vælge xp fremfor w7 på
>nyere isenkram.

Er alt det der ressourcekrævende og for mange brugere unødvendige DRM
halløj som blev introduceret med Vista ikke videreført i Win 7?

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 18:40

Den 21-07-2011 19:08, Rado skrev:
> Er alt det der ressourcekrævende og for mange brugere unødvendige DRM
> halløj som blev introduceret med Vista ikke videreført i Win 7?

Korriger mig hvis jeg tager fejl, men det der DRMhalløj har vel ikke
noget med OS at gøre, men med Mediaplayer.
Hvis den ikke passer en vælger man vel bare noget andet?

//finn

Fra : Rado

Dato : 22-07-11 19:15

On Thu, 21 Jul 2011 19:39:47 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Korriger mig hvis jeg tager fejl, men det der DRMhalløj har vel ikke
>noget med OS at gøre, men med Mediaplayer.

Så vil jeg korrigere dig. DRM var tidligere blot en feature i
Mediaplayer, men i Vista blev det kraftigt udvidet og integreret i
både OS og relevant hardware som f.ex. videokort. Noget som MS på
grund af pres fra multimedieindustrien gik med til at indbygge i
systemet. Citat:

"Windows Vista includes an extensive reworking of core OS elements in
order to provide content protection for so-called "premium content",
typically HD data from Blu-Ray and HD-DVD sources. Providing this
protection incurs considerable costs in terms of system performance,
system stability, technical support overhead, and hardware and
software cost. These issues affect not only users of Vista but the
entire PC industry, since the effects of the protection measures
extend to cover all hardware and software that will ever come into
contact with Vista, even if it's not used directly with Vista (for
example hardware in a Macintosh computer or on a Linux server)."

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-07-11 20:29

Den 22-07-2011 20:14, Rado skrev:
> [...]
> contact with Vista, even if it's not used directly with Vista (for
> example hardware in a Macintosh computer or on a Linux server)."

Tak.
Meget interessant artikel, som i hovedtræk er ny for mig, selvom jeg har
læst om flere tiltag til at styrke DMRM teknikken, men som ovennævnte,
gælder det i høj grad også hardwareleverandørerne, og som følge vil også
gælde Linux, Apple mm.
Jeg har som nævnt ikke set at tiltagene også gælder W7, men det vil jo
nok være tilfældet.

Jeg nyder især afsnittet:
As a result, both HD-DVD and Blu-Ray content can now be decrypted and
played without image downgrading or blocking by the OS, and unprotected
content is already appearing in the usual locations like BitTorrent
streams. The fact that the legally-purchased content wouldn't play on a
legally-purchased player because the content protection got in the way
was the motivating factor for the crack. The time taken was about a
week. As a result, all of the content-protection technology (at least
for HD-DVDs and Blu-Ray discs) is rendered useless. All that remains is
the burden to the consumer. It lasted all of one week.
- så MS er nok gået med i en Sisyfos-kamp

//finn

Fra : Rado

Dato : 23-07-11 19:57

On Fri, 22 Jul 2011 21:29:04 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>gælde Linux, Apple mm.
>Jeg har som nævnt ikke set at tiltagene også gælder W7, men det vil jo

Tror jeg også.

> [...]
>the burden to the consumer. It lasted all of one week.
> - så MS er nok gået med i en Sisyfos-kamp

Generelt er det ret håbløst at prøve at beskytte noget som helst, for
der er altid nogen der finder ud af at knække det alligevel.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 12:37

> [...]
> kunne forlige mig med. De andre Windowsopgraderinger har ellers
> hver gang været forbedringer som jeg tog til mig med det samme.

Jeg har pudsigt nok påstået nøjagtig det samme

men som tidligere nævnt, har udbygget kendskab til w7 gjort, at jeg
måtte resignere, og tilstå: De har dælme lavet noget godt denne gang!
Alt omkring sikkerhed er om og gennemtænkt. Hjemmenetværket er genialt
ifh. til workgroups (indrømmet ikke godt sammen med Workgroups).
Indførelsen af biblioteker er drønsmart. Men indrømmet, De har ikke
været gode til at fortælle om og beskrive ændringerne, så på den
tekniske side kan tilvænningen måske være lidt bøvlet, men almindelige
brugere har vænnet sig i løbet af et par dage.
Har skiftet til W7 på skoler og institutioner uden store sværslag.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 13:16

Cykelsmeden skrev:

> været gode til at fortælle om og beskrive ændringerne, så på den
> tekniske side kan tilvænningen måske være lidt bøvlet, men almindelige
> brugere har vænnet sig i løbet af et par dage.

Almindelige brugere der ikke kender andet eller primært bare
kender til brugerfladen, vænner sig til det med det samme. De
kunne lige så let vænne sig til Linux, så det er der ikke noget
genialt ved (Windows altså).

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 13:23

> [...]
> kender til brugerfladen, vænner sig til det med det samme. De
> kunne lige så let vænne sig til Linux, så det er der ikke noget

Undskyld, men jeg ser ikke det åbenlyse i at anbefale xp ifh. til w7 ud
fra nævnte, som jeg iøvrigt ikke er uenig i.
OP bad om argumenter for/mod at vælge w7 fremfor xp. jeg gav 3-4
stykker, hvor du og Ivan anbefaler at vælge det snart forældede xp, men
i har kun fremført fordomme, ingen argumenter??

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-07-11 13:42

Cykelsmeden skrev:

>ingen argumenter??

xp kræver minimalt ram i forhold til 7 for at køre.

7 er ikke engang specielt hurtig med 12 gb ram monteret

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 14:55

Cykelsmeden skrev:

> OP bad om argumenter for/mod at vælge w7 fremfor xp. jeg gav 3-4
> stykker, hvor du og Ivan anbefaler at vælge det snart forældede xp, men
> i har kun fremført fordomme, ingen argumenter??

XP er nemmere at sætte op med netværk, strømstyring, kvikstart,
startmenu, proceslinje, ikoner (som ikke fylder for meget). XP
opererer med individuielle indstillinger af mapperne, både hvad
størrelse og indhold angår.

Det er blot hvad jeg lige kan komme i tanker om. Jeg har ikke
lyst til at starte 7-dyret op for at finde flere argumenter, og
det er ikke sikkert at jeg kan huske alle besværlighederne
alligevel.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 15:15

> [...]
> startmenu, proceslinje, ikoner (som ikke fylder for meget). XP
> opererer med individuielle indstillinger af mapperne, både hvad

min påstand:
Win7 er nemmere at sætte op med netværk, strømstyring, kvikstart,
startmenu, proceslinje, ikoner (som ikke fylder for meget). Win7
opererer med individuelle indstillinger af mapperne, både hvad
størrelse og indhold angår.
Win7 håndterer derudover biblioteker(=virtuelle mapper) som er genialt
for de fleste brugere.
Win7>home har indbygget VirtualPC (kører eks. Ubuntu fortæffeligt)
Win7 har generelt et højere sikkerhedsniveau både lokalt og netværk.
oma.

//finn

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-07-11 15:23

Cykelsmeden skrev:

>Win7>home har indbygget VirtualPC

til gengæld er 7s xp mode en skændsel uden lige

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Mogens

Dato : 21-07-11 16:17

Den 21-07-2011 16:22, Ivan V. Klattrup skrev:

> til gengæld er 7s xp mode en skændsel uden lige

Og hvorfor er den det?

Mogens

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 17:00

Den 21-07-2011 16:22, Ivan V. Klattrup skrev:

> til gengæld er 7s xp mode en skændsel uden lige
min gamle xp kører da fint i xpmode!

eneste problem var at jeg skulle genregistrere den. Vel naturligt da den
kører på "ny virtualiseret hardware"

Når du kaster sådanne påstande ud, ville det klæde dig at argumentere
hvorfor!

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 17:19

Cykelsmeden skrev:

> Win7 opererer med individuelle indstillinger af mapperne, både
> hvad størrelse og indhold angår.

Så er du heldigere end jeg. Hvis jeg ændrer størrelse på en
mappe, får alle andre mapper præcis samme størrelse.

> Win7 håndterer derudover biblioteker(=virtuelle mapper) som er genialt
> for de fleste brugere.

Et kryptisk koncept der går helt på tværs af min måde at bruge
computere på. Der var en rædsel mere jeg havde glemt, men jeg kan
i det mindste undgå at beskæftige mig med det.

> Win7>home har indbygget VirtualPC (kører eks. Ubuntu fortæffeligt)

Ubuntu kører fortræffeligt uden Windows 7.

> Win7 har generelt et højere sikkerhedsniveau både lokalt og netværk.
> oma.

Ikke højere end mit sikkerhedsniveau på XP.

--
Bertel

Fra : Preben

Dato : 21-07-11 14:05

Den 21.07.2011 kl. 14:42 skrev Ivan V. Klattrup <ivan.klattrup@gmail.com>:

> 7 er ikke engang specielt hurtig med 12 gb ram monteret

Hvis du bruger 32bit versionen, er der ikke noget at sige til det, den kan
max udnytte 4 Gb.

--
mvh/Preben

Fra : Snuden

Dato : 21-07-11 14:29

On Thu, 21 Jul 2011 15:04:44 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Hvis du bruger 32bit versionen, er der ikke noget at sige til det, den kan
>max udnytte 4 Gb.

Og mængden af RAM har ikke noget synderligt at sige, hvis der er
monteret mere RAM end Windows 7 umiddelbart har brug for.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-07-11 14:43

Snuden skrev:

>Og mængden af RAM har ikke noget synderligt at sige, hvis der er
>monteret mere RAM end Windows 7 umiddelbart har brug for.

tjae, i xp var det i hvert fald tydeligt at mærke når der var for lidt ram.

Ergo: 7 kommer aldrig til at køre ordenligt

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 14:57

Den 21-07-2011 15:42, Ivan V. Klattrup skrev:
> tjae, i xp var det i hvert fald tydeligt at mærke når der var for lidt ram.
>
> Ergo: 7 kommer aldrig til at køre ordenligt

enkel form for logik

//finn

Fra : Snuden

Dato : 21-07-11 21:15

On Thu, 21 Jul 2011 15:57:06 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>enkel form for logik

Win 7 kører fint med 2 gigabyte RAM - og hvis man vil presse den ud
over det, så bare hæld mere RAM i.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-07-11 21:27

Snuden skrev:

>Win 7 kører fint med 2 gigabyte RAM

Der er forskellige vurderinger af hvad fint er kan jeg se.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Steen F.

Dato : 22-07-11 03:27

Den 21-07-2011 22:27, Ivan V. Klattrup skrev:

> Der er forskellige vurderinger af hvad fint er kan jeg se.

Min bærbar Lenovo G560 kører Win 7-64 og det kører fint. Har 4 Gb ram og
der bliver max brugt 46%. Der er en sløv 5400 rpm disk i, og en 2,2 GHz
Intel i5 men det kører altså meget hurtigere end min gamle 3 GHz E8400
cpu med 4 Gb ram og XP Home og Samsung F1 7200 rpm disk.

Det tog et par måneder at vænne mig til W7 frem for XP. Jeg kunne godt
li' XP og havde svært ved at give slip. Men jeg må sige at jeg er glad
for at bruge W7 i dag. Der kører virkelig stabilt og hurtigt hos mig.
De dybere indstillinger undgår jeg helst, fordi jeg forventer at komme
til kort ift. XP. Jeg orker ikke at skulle sætte mig ind i alle
tricksene hver gang der kommer nyt. Derfor beholdt jeg også Office 2003
i stedet for 2007-versionen som bruger faner. Føj der står jeg af

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-07-11 10:02

Den 22-07-2011 04:26, Steen F. skrev:
> Derfor beholdt jeg også Office 2003 i stedet for 2007-versionen som
> bruger faner. Føj der står jeg af
vi er mindst 2 her.

Jeg har en samling .reg filer som jeg fyrer af ligesåsnart jeg har
installeret en W7, og som tager sig at stort set alle de
irritationsmomenter jeg ikke har vænnet mig til, som eks. browserens
uvane med at lave fuldskærm når et vindue rammer kanten.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-11 10:13

Cykelsmeden skrev:

> Jeg har en samling .reg filer som jeg fyrer af ligesåsnart jeg har
> installeret en W7, og som tager sig at stort set alle de
> irritationsmomenter jeg ikke har vænnet mig til,

Åh, sådan nogen kender du altså godt. Sådan lød det ikke
tidligere.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-07-11 10:35

> Åh, sådan nogen kender du altså godt. Sådan lød det ikke
> tidligere.

hvor?

ALLE systemer har irritationsmomenter. Dem finder man så metoder til at
omgå. Jeg har haft min samling af .regfiler siden Win 3.11, samlingen er
bare tilpasset den aktuelle version.
På samme måde som jeg har en basis smb.conf som jeg tilpasser når jeg
støder på nye problemer

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-11 10:50

F.eks. <4e280f44$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-07-11 10:55

> F.eks.<4e280f44$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>

beklager, den kan min newsreader ikke klare! (Thunderbird) -
eller det er måske win7 som står af??

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-07-11 11:01

Cykelsmeden skrev den 22-07-2011:
> beklager, den kan min newsreader ikke klare! (Thunderbird)

Hér er hvad Mesnews på en Vista får ud af det :) :

> [...]

brugere har vænnet sig i løbet af et par dage.
Har skiftet til W7 på skoler og institutioner uden store sværslag.

Ang. W7 koster det jo osse en bondegård hvis man vil skifte fra XP
eller Vista og har en stak computere at lege med, og W8 (og 9 og 10)
lurer jo lige om hjørnet :)

Har man ikke de store behov kan jeg anbefale den gratis ;) Ubuntu

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-07-11 11:18

Den 22-07-2011 12:00, Hans Paulin (6310) skrev:

> Hér er hvad Mesnews på en Vista får ud af det :) :

helt fint! Bertels anvisning virker også .-)
- det er sikkert en opsætningsfejl i Tb

> [...]
> brugere har vænnet sig i løbet af et par dage.
> Har skiftet til W7 på skoler og institutioner uden store sværslag.

Hvor er det der står at w7 ikke har uhensigtsmæssigheder?
jeg påstår bare at det er det bedste OS de har lavet til dato og nævner
et par årsager til denne holdning.

//finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-11 11:02

Cykelsmeden skrev:

> beklager, den kan min newsreader ikke klare! (Thunderbird) -
> eller det er måske win7 som står af??

Om ikke andet kan man åbne Googles advanced group search og
klistre id'en ind der nederst:

   http://groups.google.com/advanced_search

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-07-11 11:10

> Om ikke andet kan man åbne Googles advanced group search og
> klistre id'en ind der nederst:
>
>    http://groups.google.com/advanced_search

Takker!

//finn

Fra : Snuden

Dato : 22-07-11 10:13

On 21 Jul 2011 20:27:22 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>Der er forskellige vurderinger af hvad fint er kan jeg se.

Ca. lige så mange som der er mennesker på planeten, yep.

Men min pointe er, at det ikke er et spørgsmål om mængden af RAM. Det
er langt mere sandsynligt, at det er en sløv CPU, sløv bushastighed,
sløve skrive/læse-tider til og fra harddisk, osv osv.

En standard Win 7 out-of-box burde ikke hamre hovedet mod loftet med 2
gigabyte RAM installeret - uanset hvilken Win 7 version der er tale
om.

Dog kan der være tale om nødvendighed af mere RAM, hvis man bruger et
præ-installeret image as-is fra en leverandør som fx. HP, Lenovo eller
Dell. Mængden af total ligegyldig skrammel-ware der installeres i
disse images, og starter sammen med Windows, er vanvittig.

Fra : emjeppesen

Dato : 22-07-11 10:27

Snuden skrev:

>Men min pointe er, at det ikke er et spørgsmål om mængden af RAM. Det
>er langt mere sandsynligt, at det er en sløv CPU, sløv bushastighed,
>sløve skrive/læse-tider til og fra harddisk, osv osv.

Den slags kan man jo let få en oversigt over i win7 med
Windows Experience Index

Hilsen emj

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 22-07-11 12:49

emjeppesen skrev:

>Den slags kan man jo let få en oversigt over i win7 med
>Windows Experience Index

I så tilfælde burde 7 jo køre fint, men det gør 7 ikke
(7,1 er min grundscore, resten ligger på 7,5 og 7,6)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 22-07-11 13:40

Ivan V. Klattrup skrev:

>I så tilfælde burde 7 jo køre fint, men det gør 7 ikke
>(7,1 er min grundscore, resten ligger på 7,5 og 7,6)

Det ser jo fornemt ud.

Hvad er det præcist, som ikke kører godt nok?

Hilsen emj

Fra : Snuden

Dato : 22-07-11 13:18

On Fri, 22 Jul 2011 11:26:54 +0200, emjeppesen <emj@> wrote:

>Den slags kan man jo let få en oversigt over i win7 med
>Windows Experience Index

Mja - det giver i hvert fald et øjebliksbillede, og hvis man er
tilfreds med det så er det jo fint. Personligt ville jeg nok anvende
Resource Monitor og Performance Monitor til at få et mere detaljeret,
og ikke mindst løbende, billede henover en periode.

Fra : emjeppesen

Dato : 22-07-11 13:48

Snuden skrev:

>Mja - det giver i hvert fald et øjebliksbillede, og hvis man er
>tilfreds med det så er det jo fint.

Hos mig er resultatet da det samme, uanset hvornår jeg kører
programmet.

Hilsen emj

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-07-11 14:41

Preben skrev:

>Hvis du bruger 32bit versionen,

64 bit versionen er i brug

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ivar

Dato : 21-07-11 22:10

Peter skrev:

> Er der et godt argument for at købe en pc med win7.

Et argument kan være, at man ikke kan få XP mere.
Har du en XP-version kan du eventuelt bruge den.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-07-11 00:02

Den 21.07.2011 kl. 22:32 skrev Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk>:

> Din fejl er at du tror at du kan udpege ét system som er det
> bedste for alle.
Rolig nu Bertel. Du tæver Cykelsmeden for en fejl, som du selv
er slem til at lave. At tro at det er er godt for dig er godt
for alle og der der dårligt for dig er dårligt for alle.

mvh
Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-11 07:05

Henning Præstegaard skrev:

> Rolig nu Bertel. Du tæver Cykelsmeden for en fejl, som du selv
> er slem til at lave.

Hvor finder du belæg for det?

Men vi er åbenbart enige om at Cykelsmeden begår en fejl.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-07-11 09:43

> Hvor finder du belæg for det?
>
> Men vi er åbenbart enige om at Cykelsmeden begår en fejl.

Jeg vil da gerne høre hvilken fejl.
Jeg har nævnt flere forbedringer i w7, som imho gør w7 markant bedre end
XP, og som var OPs spørgsmål. Jer har ikke hørt andet en at W7 er noget
bras og man ligesågodt kan skifte til Linux som til W7

Fortæl hvad der er galt med w7. - eks. hvorfor HjemmeGruppe er noget
ubrugeligt bras? - eller var det den del med "koden" til HjemmeGruppe du
ikke forstod?
I så fald ved du ikke hvad jeg taler om, og jeg er villig til at
forklare nærmere.

Jeg har da fuld respekt for at andre er glade for XP. Jeg har også
forklaret hvorfor jeg selv skiftede standpunkt vedr. dette.

Bare at "Bvadre" fordi man ikke kan argumentere er ikke i vidensdeling,
og hører ikke hjemme her

//finn

Fra : emjeppesen

Dato : 22-07-11 10:22

Cykelsmeden skrev:

>Fortæl hvad der er galt med w7. - eks. hvorfor HjemmeGruppe er noget
>ubrugeligt bras?

Ja, det vil jeg da også gerne høre.
Jeg har et velfungerende kablet hjemmegruppenetværk mellem en Win home
7-64 og en gammel xp-maskine, samt trådløst til min smartphone og
børnebørnene, som ofte har deres egen blærbare PC med på besøg.
Det fungerer fuldstændigt problemfrit

Hilsen emj

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-07-11 10:10

Den 22.07.2011 kl. 08:05 skrev Bertel Lund Hansen

> Hvor finder du belæg for det?

Det er sket her i gruppen på det senere. Vi havede en "sammenstød"
om W.7, hvor W.7 maximere vinduet når man trak vinduet ud til en kant på
skærmen.
Jeg lagde der efter mærke til at du somme tider glemmer at vi bruger vores
legettøj forskellig.

> Men vi er åbenbart enige om at Cykelsmeden begår en fejl.

Jada.

mvh
Henning