DLNA
Fra : Henrik

Dato : 21-07-11 01:30

Jeg skal indenfor den nærmeste fremtid ud og investere i noget nyt
isenkram (bærbar, skærm, mediacenter) og har i den forbindelse fået
forståelsen af at udstyret skal, for at kunne kommunikere/virke
sammen, være DLNA certificeret

I undersøgningsfasen har jeg kontaktet Medion.dk og fået at vide at
ingen af Medions produkter har DLNA certificering. Det skulle dog ikke
betyde, at de ikke kan bruges til noget, der kræver
DLNA.

Så spørgsmålet er, er en DLNA certificering af betydning eller ikke?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-07-11 08:57

On Thu, 21 Jul 2011 00:29:54 -0700 (PDT), Henrik
<hallo.derude@gmail.com> wrote:

>Så spørgsmålet er, er en DLNA certificering af betydning eller ikke?
Nu er dette jo en netværksgruppe og for selve netværket har det ikke
betydning, men det er jo nok ikke det du spørget til ?

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-07-11 09:06

Den 21-07-2011 09:29, Henrik skrev:
> [...]
> DLNA.
>
> Så spørgsmålet er, er en DLNA certificering af betydning eller ikke?

essentielt er det ligegyldigt for pc-udstyr, da det er et valg af
programmel.
For tv, radio etc. er det vigtigt. Hvis der står DLNA på tvet eller
radioen betyder det at det principielt kan afspille noget som ligger på
nettet. Imidlertid skal man passe på, for der er ikke nogen entydig
definition på hvad udstyret kan fra hvilket net (ie lokalnet vs internet)

//finn

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-07-11 02:16

On 21-07-2011 09:29, Henrik wrote:

> Så spørgsmålet er, er en DLNA certificering af betydning eller ikke?

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Living_Network_Alliance

# Digital Media Server (DMS): These devices store content and make it
available to networked digital media players (DMP) and digital media
renderers (DMR). Examples include PCs and network-attached storage (NAS)
devices.
# Digital Media Player (DMP): These devices find content on digital
media servers (DMS) and provide playback and rendering capabilities.
Examples include TVs, stereos and home theaters, wireless monitors and
game consoles.

En Digital Media Server *kan* være en pc forsynet med et stykke
software, så det er altså ikke selve pc'en der skal DLNA certificeres,
men softwaren.

En Digital Media Player, er den enhed der skal gengive det materiale der
ligger på en Digital Media Server. Det kan være f.eks. et tv.
Dette tv skal være DLNA certificeret.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-07-11 09:27

Den 22-07-2011 03:16, Karl Erik Christensen skrev:
> En Digital Media Player, er den enhed der skal gengive det materiale der
> ligger på en Digital Media Server. Det kan være f.eks. et tv.
> Dette tv skal være DLNA certificeret.
og som tidligere nævnt, skal man passe på. At playeren er certificeret,
er ikke en entydig sikring for at den kan det samme som en anden player,
som også er certificeret.

//finn

Fra : Henrik

Dato : 22-07-11 03:08

On 22 Jul., 03:16, Karl Erik Christensen wrote:

> En Digital Media Server *kan* v re en pc forsynet med et stykke
> software, s det er alts ikke selve pc'en der skal DLNA certificeres,
> men softwaren.
>
> En Digital Media Player, er den enhed der skal gengive det materiale der
> ligger p en Digital Media Server. Det kan v re f.eks. et tv.
> Dette tv skal v re DLNA certificeret.

Karl Erik,
du har da formået at skære det ud i pap så det var til at forstå -
tak

Jeg undrer mig over at der findes PC'ere der har DLNA logoet påtrykt,
er det fordi de har software "indlagt" fra start?

Men hvis jeg finder f.eks. et youtube link, et billede eller en pdf
fil, jeg vil se på fladskærmen, hvordan gøres det?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-07-11 10:29

Den 22-07-2011 11:07, Henrik skrev:
> Jeg undrer mig over at der findes PC'ere der har DLNA logoet påtrykt,
> er det fordi de har software "indlagt" fra start?

Ja
> Men hvis jeg finder f.eks. et youtube link, et billede eller en pdf
> fil, jeg vil se på fladskærmen, hvordan gøres det?

Mener du fra PC eller fra TV?

men i begge tilfælde afhænger det at soft/firmwaren

Eksempelvis kan mit DLNA cerificerede Sony ikke klare den opgave og
spiller kun mpg og mp3 filer fra pc/server. Sønnens Panasonic har en
menu hvor du kan indtaste URLadressen, men den kan kun vise bestemte
tjenester som youtube facebook mv. og ikke generelle hjemmesider -
klarer til gengæld både wmf og wmv filer fra server. Svigersønnens kan
tilsyneladende de meste, tror det er et Samsung, men er elendig til
mange sider (flash og lign).

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-07-11 10:28

On 22-07-2011 11:07, Henrik wrote:

> Men hvis jeg finder f.eks. et youtube link, et billede eller en pdf
> fil, jeg vil se på fladskærmen, hvordan gøres det?

DLNA er mest beregnet på audio/video.
Du kan prøve at se på Vortexbox, som dels er en færdig NAS du kan købe,
men også er et stykke software du kan installere på en computer.

YouTube videoer kan dels ses på tv'er med internet, men kan også
downloades og placeres i Video-mappen på Vortexbox.
Så kan dit DLNA certificerede tv hente den derfra.

http://vortexbox.org/documentation/what-is-dlna/

Karl Erik.

Fra : Henrik

Dato : 22-07-11 03:12

On 22 Jul., 10:26, Cykelsmeden <afsen...@not2old.dk> wrote:
> Den 22-07-2011 03:16, Karl Erik Christensen skrev:> En Digital Media Player, er den enhed der skal gengive det materiale der
>
> og som tidligere n vnt, skal man passe p . At playeren er certificeret,
> er ikke en entydig sikring for at den kan det samme som en anden player,
> som ogs er certificeret.

Du mener funktionaliteten - nogle har flere features end andre?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-07-11 11:05

Den 22-07-2011 11:11, Henrik skrev:
> Du mener funktionaliteten - nogle har flere features end andre?

Yep!

og det er trælst at købe noget certificeret, og bagefter finde ud af at
det ikke lige kan klare det man gik efter.
se iøvrig tidligere svar ang. familiens tvapparater, som alle er mrk.
DLNA

Min Philips DLNA radio spiller ikke .ogg og .wma filer, og min
Medionradio spiller alt hvad jeg har budt den.

//finn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-07-11 14:04

Henrik skriver:

> Men hvis jeg finder f.eks. et youtube link, et billede eller en pdf
> fil, jeg vil se på fladskærmen, hvordan gøres det?

Du sætter en PC til dit tv.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Henrik

Dato : 23-07-11 06:48

On 22 Jul., 12:05, Cykelsmeden wrote:

> Min Philips DLNA radio spiller ikke .ogg og .wma filer, og min
> Medionradio spiller alt hvad jeg har budt den.

Egentlig underligt, så stort et "arbejde" ligger der vel ikke i, for
den enkelte producent (i dit tilfælde Philips), at lægge en software
stump i enheden, så apparatet kan bruges til alle standarder?

Og det kan vel heller ikke være licenspenge til f.eks. Microsoft (er
det ikke dem der står bag wma?), der tynger udsalgsprisen i sidste
ende?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-07-11 17:30

On 23-07-2011 14:47, Henrik wrote:

> [...]
>
> Og det kan vel heller ikke være licenspenge til f.eks. Microsoft (er
> det ikke dem der står bag wma?), der tynger udsalgsprisen i sidste

Videoformatet i omtalte Vortexbox er det "fri" .mkv. Bare smid en dvd i
drevet, og Vortexbox ripper automatisk.

Det samme gælder cd'er. Formatet her er .flac med option for mp3.

Karl Erik.

Fra : Henrik

Dato : 25-07-11 14:55

On 21 Jul., 09:29, Henrik wrote:

Tak til Karl Erik & Cykelsmeden finn for saglige og brugbare
kommentarer - de har gjort det nemmere at pejle sig ind på det
"rigtige"

Fra : Henrik

Dato : 28-07-11 16:07

On 21 Jul., 09:29, Henrik wrote:
> [...]
> DLNA.
>
> Så spørgsmålet er, er en DLNA certificering af betydning eller ikke?

Nu ser jeg så at der i forbindelse med nogle LG maskiner omtales at de
skulle være DLNA kompatible
http://elektronik.guide.dk/Computer/LG/Brugervenlighed/Transportabel/St%C3%A6rke_b%C3%A6rbare_p%C3%A5_slankekur_2498051

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-11 07:11

On 21 Jul., 09:29, Henrik <hallo.der...@gmail.com> wrote:
> [...]
> DLNA.
>
> Så spørgsmålet er, er en DLNA certificering af betydning eller ikke?

IMO er DLNA værdiløst da det ikke kan overføre alle former for medier
men kun nogle få.
Du kan ikke afspille iso, img eller lign.
Det fandt jeg ud af og valgte derfor at købe en Western Digital WD TV
Live box som kan afspille alt fra min NAS.

--
Christian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-08-11 15:41

On Tue, 2 Aug 2011 06:11:24 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<christian@012.dk> wrote:

> IMO er DLNA værdiløst da det ikke kan overføre alle former for medier
> men kun nogle få.
> Du kan ikke afspille iso, img eller lign.

Jeg tror som Karl Erik Christensen, det afhænger af DLNA-afspilleren
(DMP). Jeg synes, det ser ud til, at DLNA-serveren (DMS) blot stiller
mediet til rådighed for afspilleren, men at det er afspilleren, der
skal 'forstå' mediet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Finn

Dato : 03-08-11 17:20

On 02.08.2011 16:40, Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> (DMP). Jeg synes, det ser ud til, at DLNA-serveren (DMS) blot stiller
> mediet til rådighed for afspilleren, men at det er afspilleren, der

Yes - lige netop der ligger hunden begravet (bruger selv DLNA). Har
nogen tid tilbage gravet specifikationerne igennem, og konstaterede jeg
ikke kunne få alle mine ønsker opfyldt - desværre.

Så tag en net-søgning og kik nøje på hvad de skriver om det produkt(DMP)
du vil streame *til*, da nogle af dem er meget restriktive mht. bl.a.

- hvilke formater
- om formatet transkodes (omkodes)

Lidt mere her:
http://www.rbgrn.net/content/21-how-to-choose-dlna-media-server-windows-mac-os-x-or-linux

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 04-08-11 12:12

Den 02/08/11 16.40, Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> (DMP). Jeg synes, det ser ud til, at DLNA-serveren (DMS) blot stiller
> mediet til rådighed for afspilleren, men at det er afspilleren, der
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg synes det ser anderledes ud. Jeg har programmet "PS3 Media Server"
på min MacBook Pro. Når programmet kører så dukker serveren op på
Playstation 3's styresystem.
Nu kan jeg streame alle mulige film fra MacBooken over til PS3 og videre
op på TV via HDMI fra PS3.
Det sjove er at den nu kan afspille MKV film og MOV film som PS3 ellers
ikke kan afspille.
Så det ser ud som om det er DNLA serverprogrammet der afspiller filmene.

Hvad siger du til det?

MvH
Jens

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-08-11 16:33

Den 04-08-2011 13:11, Jens Erik Bech skrev:
> [...]
> ikke kan afspille.
> Så det ser ud som om det er DNLA serverprogrammet der afspiller filmene.

DLNA serveren kan IKKE afspille filerne, men nogle implementationer
(Serviio f.eks.) kan detektere medieafspilleren, og via noget server
side logik, kan den så transcode (Live omkode til andet format) filerne,
sådan at afspilleren kan forstå dem. Det gør f.eks. at jeg kan se stort
set alle formater jeg måtte ønske, på mit Bravia TV, der ellers ikke
supportere ret meget forskelligt.

- Chano Andersen

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 05-08-11 08:32

Den 04/08/11 17.32, Chano Andersen skrev:

> [...]
> (Serviio f.eks.) kan detektere medieafspilleren, og via noget server
> side logik, kan den så transcode (Live omkode til andet format) filerne,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg tror du gætter forkert. Den skulle ikke kunne afspille, men den
skulle kunne nå at transkode i afspilningstempo og under transkodningen
afspille det ufærdige resultat?! det lyder langt ude i hampen.
Nå filmen spilles på PS3 så fortæller informationen at det er en mov
eller en MKV der afspilles. den er altså ikke transkodet.
Det stemmer også med at man kan spole frem afspilningen. Hvordan hulen
vil du spole frem i en transkodning?

MvH
Jens

Fra : Finn

Dato : 06-08-11 00:31

On 05.08.2011 09:32, Jens Erik Bech wrote:

> [...]
> eller en MKV der afspilles. den er altså ikke transkodet.
> Det stemmer også med at man kan spole frem afspilningen. Hvordan hulen

Chano gætter ikke. Det er fakta, at den både transcoder samt du kan både
spole frem og tilbage ifm. Bravia TV - i hvert fald ifm. audioformater.
Sker dagligt hos mig.

Hvorfor skulle det være rakatvidenskab at spole frem til feks. 5:31
eller tilbage til 00:56 ? Det er jo blot at finde placering af time på
lydfilen, og så sende (transcodet) bitstrøm derfra.

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-08-11 13:15

Den 05-08-2011 09:32, Jens Erik Bech skrev:

> [...]
> eller en MKV der afspilles. den er altså ikke transkodet.
> Det stemmer også med at man kan spole frem afspilningen. Hvordan hulen

Lad os gætte lidt videre... Min DLNA server, serviio, skriver direkte at
den transcoder filerne, i sin manual, det passer også med, at jeg ikke
kan dele dem via WMP og få TV'et til at spille dem, men kan fint via
Serviio.

Det er længe siden video de- og encoding, var noget der ikke kunne
håndteres i realtime, eller meget nær realtime. De computere jeg har
kørt serviio på, har fint kunne følge med uanset hvilket format jeg har
kastet efter dem.. Så det er bestemt ikke umuligt, eller svært. CPU
forbrug bliver højt, ja, men den kan sagtens følge med, faktisk bliver
den færdig længe inden filmen/klippet er færdigt med at spille, og
derefter skal den bare sende den midlertidige fil til enheden, det
kræver ikke noget videre CPU kraft.

Mit TV viser også den korrekte filendelse, men ingen type angivelse.

- Chano Andersen

Fra : Peter T.

Dato : 10-08-11 13:15

Den 02-08-2011 15:11, Christian B. Andresen skrev:

> IMO er DLNA værdiløst da det ikke kan overføre alle former for medier
> men kun nogle få.

Det varierer fra tv til tv. Der er dog minimumskriterier i
DLNA-standarden, som forøvrigt nemt kan findes vha. en søgemaskine.
Mit pana g30 kan bla. fint afspille h.264 og mp4. Men selve
afspillerdelen i tvet er desværre så ringe, at også jeg har måttet
investere i en ekstern mediaplayer.

--
Peter T.

Ved emailkontakt - fjern de kunstige pløkker fra min emailadresse :)