gennemkørsel forbudt
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-07-11 15:35

Hvis man kommer til et skilt med "Gennemkørsel forbudt" for motorkøretøjer,
hvordan ved man så hvor stort området er og om éns mål er indenfor området?

Kan man ikke altid undskylde sig med, at man troede området var større?

Fra : Jubi

Dato : 20-07-11 15:46

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> Hvis man kommer til et skilt med "Gennemkørsel forbudt" for
> motorkøretøjer, hvordan ved man så hvor stort området er og om éns mål
> er indenfor området?

Gennemkørsel betyder vel at der går en gade/vej fra en gade/vej til en
anden gade/vej? "Målet" har vel en adresse man kan se i en vejviser
hvorvidt denne ligger i området inden man når til frakørslen.

> Kan man ikke altid undskylde sig med, at man troede området var
> større?

Ikke hvis du kører ud af området via den vej (til gade/vej i den anden
ende) der fører ud af området. Der skal være mulighed for at vende
forinden og køre tilbage hvor man kom fra.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-07-11 15:55

"Jubi" <jubi@msn.com> wrote in message

> Gennemkørsel betyder vel at der går en gade/vej fra en gade/vej til en
> anden gade/vej?

I det konkrete tilfælde er det et 0.5 km2 stort område med et stort vejnet
internt og mindst 10 skilte med gennemkørsel forbudt langs "kanten" af
området. At få det kortlagt krævede i øvrigt en længere tur på cyklen.

Fra : Hauge

Dato : 20-07-11 16:10

Den 20-07-2011 16:46, Jubi skrev:
> "Målet" har vel en adresse man kan se i en vejviser
> hvorvidt denne ligger i området inden man når til frakørslen.

Står der nogen steder i loven, at man skal se efetr i en vejviser, før
man kører ind i et område?

> Ikke hvis du kører ud af området via den vej (til gade/vej i den anden
> ende) der fører ud af området. Der skal være mulighed for at vende
> forinden og køre tilbage hvor man kom fra.

Der findes flere steder som er ensrettet, hvor der står et skilt som
omtales i denne tråd. D.v.s. at man skal køre ud af området ad anden
vej, som i "gennemkørsel", kræver dog at man har et ærinde i området.
Men hvordan bevises det så, at man ikke bare er kørt igennem for at
spare tid?

/Hauge

Fra : Jubi

Dato : 20-07-11 16:36

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Står der nogen steder i loven, at man skal se efetr i en vejviser, før
> man kører ind i et område?

Nej, det er mere hvis man vil se om "målet" ligger i det område eller om
man skal finde målet på anden vej.

> [...]
> vej, som i "gennemkørsel", kræver dog at man har et ærinde i området.
> Men hvordan bevises det så, at man ikke bare er kørt igennem for at

Den var værre. Det er ikke altid jeg tager kviteringer med fra en butik,
men kunne være et bevis på man har haft et ærende. Private besøg kan jo
nok ikke bevises uden stort besvær.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-07-11 16:03

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> writes:

> Hvis man kommer til et skilt med "Gennemkørsel forbudt" for motorkøretøjer,
> hvordan ved man så hvor stort området er og om éns mål er indenfor området?

Kender du til steder hvor gennemkørsel forbudt dækker over mere end
en enkelt vej?

> Kan man ikke altid undskylde sig med, at man troede området var større?

PÃ¥ steder som http://kortlink.dk/google/98y5 vil det argument nok ret
hurtigt falde til jorden.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : alexbo

Dato : 20-07-11 16:06

"Anders Wegge Keller" skrev

> PÃ¥ steder som http://kortlink.dk/google/98y5 vil det argument nok ret
> hurtigt falde til jorden.

Ja det hjælper ikke meget overfor et indkørsel forbudt skilt.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 20-07-11 16:10

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Ja det hjælper ikke meget overfor et indkørsel forbudt skilt.

Som forøvrigt er et motorkørsel forbudt skilt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-07-11 16:15

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "Anders Wegge Keller" skrev

> Ja det hjælper ikke meget overfor et indkørsel forbudt skilt.

Hvad forstår du da ved gennemkørsel forbudt? Jeg kender kun til det
sådant forbud i forbindelse med enten "motorkøretøjer forbudt", eller
"Kørsel i begge retninger forbudt" i forbindelse med en eller flere
undertavler.

Fra : alexbo

Dato : 20-07-11 16:27

"Anders Wegge Keller" skrev

> Hvad forstår du da ved gennemkørsel forbudt?

At gennemkørsel er forbudt man må gerne køre ind i området eller på vejen
hvis man har et ærinde, men vejen må ikke bruges til gennemkørsel, det kan
være så enkelt som en tankstation på et hjørne der ikke vil have at
højresvingende bilister kører skråt ind over tanken for at skære hjørnet.

Eller et industriområde der ikke må bruges til genvej mellem to landeveje,
man må køre ind og aflevere varer og køre ud i den anden ende, men man må
ikke køre lige igennem uden ærinde.
http://www.e-skilte.dk/forbud/gennemkorsel-forbudt-lamineret-folie-skilt-pa-aluminiumsplade.html

Det er ikke det samme som indkørsel forbudt, hvor man simpelthen ikke må
køre ind.
http://www.e-skilte.dk/catalogsearch/result/?q=indk%C3%B8rsel+forbudt&x=0&y=0

Motorkørsel forbudt har så samme virkning som indkørsel forbudt, det
fortæller at der ikke må køres i området, men for dem udenfor skiltet
betyder det jo bare at de ikke må køre ind.
http://www.e-skilte.dk/catalogsearch/result/?q=motork%C3%B8rsel+forbudt&x=0&y=0

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-07-11 16:40

> [...]

> være så enkelt som en tankstation på et hjørne der ikke vil have at
> højresvingende bilister kører skråt ind over tanken for at skære hjørnet.

Det var nu mere hvilken færdselstavle du tænkte på.

> http://www.e-skilte.dk/forbud/gennemkorsel-forbudt-lamineret-folie-skilt-pa-aluminiumsplade.html

Har sådan en hjemmekomponeret tavle nogen retsvirkning i forhold til
færdselsloven? Jeg vil ihvertfald være tvivlende overfor den, på
offentlig vej. Her mener jeg kun det er tavlerne fra
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=4890 der har
virkning. Dvs. enten motorkørsel forbudt eller kørsel i begge
retninger forbudt i kombination med en undertavle som eksempelvis
"Gælder kun gennemkørsel"

Fra : Hauge

Dato : 20-07-11 16:07

Den 20-07-2011 17:03, Anders Wegge Keller skrev:
> PÃ¥ steder som http://kortlink.dk/google/98y5 vil det argument nok ret
> hurtigt falde til jorden.

Der findes da heldigvis andre steder end Stjernepladsen.

/Hauge

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-07-11 16:14

"Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> Kender du til steder hvor gennemkørsel forbudt dækker over mere end
> en enkelt vej?

Ja, som det fremgår af mit andet indlæg. Der skal nok være en 20-30 "veje" i
området.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-07-11 16:18

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> Ja, som det fremgår af mit andet indlæg. Der skal nok være en 20-30 "veje" i
> området.

Af ren nysgerrighed, hvor er det?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-07-11 16:28

> Af ren nysgerrighed, hvor er det?

Roskilde, ved Sct. Jørgensbjerg. Helt nye skilte fra sidste uge eller
deromkring.