Svar på indlæg af DADK
Fra : E.Dalgas

Dato : 20-07-11 16:00

On Wed, 20 Jul 2011 00:51:44 +0200, DADK wrote:

> Jeg fylder 40 år, lige præcis i dag.

Tillykke.

> Jeg har været ude på alle de vilde
> ridt med ufologi og kristendom da jeg var barn,

Hvis du har fusket med ufologi samtidig med kristendom er dine
forudsætninger for at udtale dig så skråsikker om troen på Jesus Kristus
hvis ikke helt på plads. Troede du at Jesus var fra en ukendt planet ?

> new age da jeg var ung,

Heller ikke nogen sandhed om Jesus at hente der.

> islam da jeg studerede og ateisme, gnosticisme og agnosticisme da jeg
> begyndte at føle mig klog.

Ingen af disse har et budskab som giver dig sandheden om Jesus.

> Men det er altsammen udtryk for menneskeskabte vildfarelser. Gud og
> Jesus findes kun oppe i hovedet på troende, og et univers fuldkommen
> renset for sjæl, guder og ophøjet mening findes kun hos hardcore ateister.

Hvis du bygger din holdning på det de erfaringer du beskriver i indlæget,
så kan jeg godt forstå at du taler som du gør.

> Med 40 års erfaring - hvor jeg indgående har studeret fænomenet - kan
> jeg 100% erklære jeres krig for ovre. Al det i argumenterer for findes
> kun oppe i jeres egne hoveder.

Og hvem er du ?

> Med fare for at virke præcentiøs vil jeg sammenligne jeres "krig" med
> partikelbølgedualiteten. I virkeligheden har i alle ret, det handler
> bare om hvordan man anskuer livet. Anskuer man livet som et spørgsmål om
> moralsk lærdom, så må man kigge ala Patruljen, anskuer man det som
> udslag af åndelig nødvendighed eller pligt, så må man sige vidal. Men i
> har begge ret, "atomet", her virkeligheden, er den samme - det handler
> blot om hvordan man anskuer det

Mennesker har brug for sandhed. Løgn og fordomme er der nok af. Enhver sand
kristen har en personlig åbenbaring om Jesus Kristus. Denne åbenbaring sker
på det åndelige plan og den sker på det fysiske plan. Det drejer sig ikke
om at studere noget eller leve på en speciel vis. Det drejer sig
udelukkende om sandheden som den er givet os i Jesus kristus og det liv den
sandhed bringer hvis den modtages i tro.

Er du villig til at betale for dine overbevisninger som 40årig med din
sjæl? Dit liv kan være slut imorgen og hvis du dør med den overbevisning i
hjertet, kommer du til at betale for det med din sjæl. Der er kun et sted
du kan finde sandheden og ingen af de steder du beskriver som erfaringer
viser dig hvor.

Jeg har haft troen på Jesus i snart 20 år, jeg er ikke opdraget i et
kristent hjem og der var ikke nogle kirkefolk som overbeviste mig.
Kristendom har aldrig sagt mig det mindste, men i mit dengang unge livs
mørkeste time greb Jesus Kristus ind og fyldte mig med en kærlighed og en
glæde der var så stærk at jeg troede det ville tage livet af mig. I otte
dage kunne jeg hverken spise eller sove ret meget, jeg græd af glæde og
taknemmelighed og bølge efter bølge af en kærlighed jeg ikke troede mulig
overvældede mig så voldsomt at jeg til sidst bad om at det måtte stoppe.
Det stoppede omgående, fra det ene sekund til det andet og jeg ønskede mig
med det samme tilbage i den tilstand jeg lige havde bedt om måtte forlade
mig.

Jeg har hørt på alle mulige undskylninger for ikke at tro på Jesus, men når
alt kommer til alt er der kun en som kan overbevise os om sandheden og det
er sandheden selv, Jesus Kristus.

--

E.D

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-07-11 16:24

"E.Dalgas" <e.b.d@live.dk> skrev i meddelelsen

> Og hvem er du ?

Til DADK

40 år er heller ikke ret meget i forhold til at bibelen har holdt stand imod
hvert et angreb i 2000 år

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-07-11 16:25

Den 20-07-2011 17:00, E.Dalgas skrev:

> Jeg har hørt på alle mulige undskylninger for ikke at tro på Jesus, men når

Behøver man en undskyldning?

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-07-11 16:32

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Behøver man en undskyldning?

Jørgen

både du og jeg bliver bombarderet med beviser på Guds eksistent hver dag,
forskellen på dig og mig er bare, at jeg ser dem. jeg har selv været en ikke
troende engang, så jeg har prøvet både at leve et liv, fremmed for Guds
eksistent, og nu, lever jeg hver dag med Guds kærlige hjælp og omsorg hver
dag.

Thi således elskede Gud verden, at han gav sin Søn, den enbårne, at enhver
som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Fra mørke til lys, fra død til liv, fra helvede til himlen, fra ufred til
fred

KH

Ole

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-07-11 19:02

Den 20-07-2011 17:31, Ole Madsen skrev:

> [...]
> har prøvet både at leve et liv, fremmed for Guds eksistent,
> og nu, lever jeg hver dag med Guds kærlige hjælp og omsorg

Du bekræfter blot at Jesus/Gud/Helligånden/Allah/Det
flyvende spaghettimonster etc etc er et personligt
*tilvalg*.

Og hvad du opfatter som "beviser" på guds
eksistens er for mig ganske almindelige
personlige oplevelser.

Min pointe var såmænd bare at ingen endnu
behøver at undskylde, at de ikke deler en
anden persons tro.

Desværre går det jo hastigt den forkerte
vej i det stykke.

> Thi således elskede Gud verden, at han gav sin Søn, den
> enbårne, at enhver som tror på ham, ikke skal fortabes, men
> have evigt liv.

????? Det liv jeg har er det jeg får.
Jeg er kun fortabt i dine øjne.

> Fra mørke til lys, fra død til liv, fra helvede til himlen,
> fra ufred til fred

????

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-07-11 00:03

On Wed, 20 Jul 2011 17:24:37 +0200, Jørgen Farum Jensen wrote:

> Behøver man en undskyldning?

Egentlig ikke. Undskyldninger har jo kun effekt sålænge du selv er herre
over din sjæl.

--

E.D

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-07-11 16:34

Den 21-07-2011 01:02, E.Dalgas skrev:

> Egentlig ikke. Undskyldninger har jo kun effekt sålænge du selv er herre
> over din sjæl.

Det er jo noget meningsløst sludder.

Hvad har undskyldninger med en "sjæl" at
gøre? Hvis jeg har forulempet nogen
siger jeg selvfølgelig undskyld. Det er
/mig/ der undskylder, og ikke den
udefinerede "sjæl" nogen mener jeg har.

Hvis jeg behøvede en undskyldning for
ikke at tro på jesus/gud/det flyvende
spaghettimonster ku' jeg jo bare sige
at at jeg er muslim...

Mine sande tro eller mangel på samme
er alene udtrykt ved hvad jeg skriver
og siger. Hvem vil sætte sig til dom
over om jeg lyver eller taler sandt?

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : E.Dalgas

Dato : 21-07-11 19:34

On Thu, 21 Jul 2011 17:33:59 +0200, Jørgen Farum Jensen wrote:

> Det er jo noget meningsløst sludder.

Faktisk ikke, men det kræver måske en forud viden at forstå det jeg mente.

> Hvad har undskyldninger med en "sjæl" at
> gøre?

Jeg tror at sjælen er menneskets jeg og styrende element. Center for vores
bevidsthed og bla. afgørende for vores vilje.

> Hvis jeg har forulempet nogen
> siger jeg selvfølgelig undskyld. Det er
> /mig/ der undskylder, og ikke den
> udefinerede "sjæl" nogen mener jeg har.

Hvad mener du med "mig" ? Hvem er du og hvad er du ?

Fordi du ikke kan definere ordet sjæl, behøver det ikke være udefinerbart.

> Hvis jeg behøvede en undskyldning for
> ikke at tro på jesus/gud/det flyvende
> spaghettimonster ku' jeg jo bare sige
> at at jeg er muslim...

Så benytter du dig jo også af en form for undskyldning. Men jeg er enig i
at du ikke behøver nogen undskyldning. Min enighed skyldes det jeg tror om
vores sjæls udødelighed og undskyldningernes evt. efekt på denne i henhold
til begrebet frelse

> Mine sande tro eller mangel på samme
> er alene udtrykt ved hvad jeg skriver
> og siger. Hvem vil sætte sig til dom
> over om jeg lyver eller taler sandt?

I den forbindelse vi taler om det, er svaret Gud.

Gud alene har magt til at dømme dig (din sjæl). At nogle tror denne magt er
overdraget dem så de kan forvalte dommen over et menneskes sjæl er en af
kristendommens store historiske fejltagelser.

--

E.D

Fra : Patruljen

Dato : 21-07-11 12:38

On 20 Jul., 17:24, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> Behøver man en undskyldning?

:)

Fra : @

Dato : 20-07-11 16:27

On Wed, 20 Jul 2011 17:00:03 +0200, "E.Dalgas" <e.b.d@live.dk> wrote:

>Mennesker har brug for sandhed.

fint - så smidt fantasierne og overtroen langt væk og søg sandheden

>Jeg har hørt på alle mulige undskylninger for ikke at tro på Jesus

hvem har vedtaget at man overhovedet behøver en undskyldning?

og hvilke indikationer er der på at de kristnes treeninge gud er mere
rigtig end en af de andre guder mennesker gennem tiden har opfundet?

Fra : E.Dalgas

Dato : 20-07-11 20:05

On Wed, 20 Jul 2011 17:27:26 +0200, @ wrote:

> fint - så smidt fantasierne og overtroen langt væk og søg sandheden

Det var lige nøjagtig det jeg gjorde.

> hvem har vedtaget at man overhovedet behøver en undskyldning?

Det vil du ikke vide. Men mennesker selv har en tendens til at unskylde sig
når talen falder på Jesus og evangeliets budskab.

> og hvilke indikationer er der på at de kristnes treeninge gud er mere
> rigtig end en af de andre guder mennesker gennem tiden har opfundet?

Jesus gav sit liv for dig og mig. Skønt vi er fjender af natur, ofrede
Jesus sig selv for at bringe et lydefrit offer til soning for hele verdens
skyld. En Gud der ofre sig selv for sine fjenders frelses skyld, er dit
bevis.

Jesus er ikke en opfindelse og derfor kan han ikke bevises som en
opfindelse kan det.

Hvis du ønsker beviser må du finde det i Ordet og i menneskers vidnesbyrd
om kraften og sandheden i Jesu navn. En tro der kræver beviser er ikke
nogen tro længere, så derfor går du langt udenom det der kaldes troens
bevis når du kræver et bevis.

--

E.D

Fra : @

Dato : 20-07-11 21:18

On Wed, 20 Jul 2011 21:05:25 +0200, "E.Dalgas" <e.b.d@live.dk> wrote:

>Det var lige nøjagtig det jeg gjorde.

>Det vil du ikke vide.

jo
det er lige nøjagtig derfor jeg spørger

>Men mennesker selv har en tendens til at unskylde sig
>når talen falder på Jesus og evangeliets budskab.

du gør klogt i kun at udtale dig på egne vegne -

så vidt jeg ved har jeg intet at undskylde for i forbindelse med
ovenstående

>Jesus gav sit liv for dig og mig.

indtil videre en udokumenteret påstand

>Skønt vi er fjender af natur,

??

>Jesus er ikke en opfindelse

er det da ikke den gud de kristne har opfundet -

ud fra et oplæg i den Gud Moses opfandt med oplæg i Egypternes solgud
Ra -

og så videre tilbage i tiderne - bemærk her at solen har været dyrket
som gud i mange helt af hinanden uafhængige verdensdele og kulturer

>En tro der kræver beviser er ikke nogen tro længere

lige netop

Fra : E.Dalgas

Dato : 20-07-11 23:31

On Wed, 20 Jul 2011 22:17:46 +0200, @ wrote:

> jo
> det er lige nøjagtig derfor jeg spørger

Jeg svarede dig jo også, men hvis du vil helt ind til udspringet for
menneskers undskyldning overfor Gud må du tilbage til syndefaldet og se på
den natur, der som årsag og konsekvens, førte til menneskets adskillelse
fra Guds direkte ledelse og omsorg.

Den natur er lige siden, blevet sået og vandet ind i vores arv af
intelligens og selvbevidsthed og finpudses konstant af en åndelig magt hvis
forstand og kraft overgår vores med mange længder.

> du gør klogt i kun at udtale dig på egne vegne -

Gør jeg også. Det er mit helt personlige og ærlige indtryk af de mennesker
jeg igennem tiden har talt med i den forbindelse vi drøfter her.

Men der er naturligvis flere reaktioner som karraktisere dette. Fordomme om
kristendom, bibel kritik og andre religioners budskaber er også en del af
disse undskyldninger.

> så vidt jeg ved har jeg intet at undskylde for i forbindelse med
> ovenstående

Du behøver ihvertfald ikke at undskylde dig overfor mig.

> indtil videre en udokumenteret påstand

Du må undskylde, men det her er altså ikke en videnskabelig teori for mig.
Hvis du vil diskutere bibelkritik må du, med mindre det er tro`s spørgsmål,
finde en anden at tale med.

> ??

Syndefaldet.

> [...]
>
> og så videre tilbage i tiderne - bemærk her at solen har været dyrket
> som gud i mange helt af hinanden uafhængige verdensdele og kulturer

Kirken op igennem tiden har været fyldt af babylonsk afgudsdyrkelse og
andre uforenlige ting i forhold til sand kristendom. Dem der har stået for
den sande kristendom er blevet forfulgt og undertrykt pga dette.

Jeg kan sagtens følge dig, hvis du vil argumentere for en selvskabt
gudsdyrkelse i kirkehistorien på dette grundlag. Men det er meget
omfattende og sigter på nogle centrale sandheder om moderkirkens rolle i en
verden som søger herredømme frem for tjenerskab.

--

E.D

Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 20-07-11 20:50

> [...]
> når
> alt kommer til alt er der kun en som kan overbevise os om sandheden og det

Så du mener at det også er forenligt med den kristne tro at være racist og
tænke i "os og dem termer".

Fra : E.Dalgas

Dato : 20-07-11 22:29

On Wed, 20 Jul 2011 21:50:27 +0200, (¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) wrote:

> Så du mener at det også er forenligt med den kristne tro at være racist og
> tænke i "os og dem termer".

Jeg er ikke underkastet et kristent regelsæt og nogle normer der skal
profilere mig som en særlig hellig person. Jeg er kaldet til frihed fra den
slags. Mine meniger kan måske virke uforenlige med den traditionelle
kristendoms forståelse.

Men for at svare på dit spørgsmål, så er racisme langt fra det syn sand
evangelisk kristendom har på andre mennesker. Der er alle mennesker, høj
som lav, uanset race ligestillet. Tanken om at være "bedre end andre" er
ikke sand kristen ånd og bør forkastes af enhver kristen.

Os og dem termer ? Det er et relativt spørgsmål, men jeg kan ikke afvise at
jeg i nogle situationer tænker sådan. Sekteriske tendenser er uforenlige
med det jeg tror på og kristendommens historie viser med al tydelighed hvad
der sker når kirken glemmer den kristne tro`s fundament om hvem man selv er
og ligeså vigtigt hvem man ikke er.

--

E.D