Hvad er det for en svamp?
Fra : Allan Vebel

Dato : 20-07-11 20:04

Jeg finder ofte nogle store hvis svampe i
græsset under et stort æbletræ, men hvad
er det?

Se:
http://vebel.dk/test/svamp1.jpg
og
http://vebel.dk/test/svamp2.jpg

Den store af dem er 13 centimeter i
diameter og 15 centimeter i højden.

Et par stykker af dem er et helt måltid i
sig selv - men kan de spises?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Max

Dato : 20-07-11 20:16

Hej Allan

> Jeg finder ofte nogle store hvis svampe i
> græsset under et stort æbletræ, men hvad
> er det?

Jeg har nogle der ligner, og de er IKKE spiselige.

Men prøv de virkelige eksperter her

http://www.danske-svampe.dk/

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-11 00:15

Max skrev:

> Men prøv de virkelige eksperter her
>
> http://www.danske-svampe.dk/

Var inde på
http://www.mycokey.org/agaric1.shtml?language=dk&localLanguage=dk&searchMode=easy&atlasmode=false&r=555466.3945531384

.... men den gav 0 resultater på min
beskrivelse.

Det bedste resltat er portobello-svampe,
som er en slags forstørret champignon, kan
det have noget på sig?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Max

Dato : 21-07-11 11:03

Hej Allan

> Det bedste resltat er portobello-svampe,
> som er en slags forstørret champignon, kan
> det have noget på sig?

Jeg skal ikke kunne sige det, jeg aner intet om svampe
og derfor henviste jeg dig til dem der virkelig ved noget.

Max

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-11 11:36

Max wrote:

> Jeg skal ikke kunne sige det, jeg aner intet om svampe
> og derfor henviste jeg dig til dem der virkelig ved noget.

Det er da ikke så svært Max,
ALLE svampe kan spises, det er kun virkningen der er lidt forskellig.

Stig Johansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-07-11 08:45

Allan Vebel wrote:

> Jeg finder ofte nogle store hvis svampe i
> græsset under et stort æbletræ, men hvad
> er det?

Det er meget svært at bedømme på et billede alene, men det ligner en art
af champignon med de lysebrune lameller og skørtet omkring stokken.

Der er mange kendetegn der skal til for sikkert at identificere en
svamp, såsom smag og lugt, kødets og stokkens konsistens (skørt,
trevlet), om kødet skifter når man brækker et stykke af så det kommer i
kontakt med luft mm.

Hvis du er tvivl, så husk dette gamle råd:

Plukker i skoven du ukendte svampe
så lad først lillebror smage derpå.
Dersom han dør under skrigen og krampe,
så bør du selv lade svampene stå.

Og dersom der ingenting sker med den lille?
Tja, - så gik den portion svampe til spilde!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-07-11 12:03

Allan Vebel wrote:

> Se:
> http://vebel.dk/test/svamp1.jpg
> og
> http://vebel.dk/test/svamp2.jpg

Min første tanke er hvid fluesvamp - meget giftig.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-07-11 23:11

Erik Ginnerskov wrote:

> Min første tanke er hvid fluesvamp - meget giftig.

Hvid fluesvamp har helt hvide lameller, så det er det ikke.

Fra : Armand

Dato : 02-08-11 12:20

Den 22-07-2011 13:03, Erik Ginnerskov skrev:

> Min første tanke er hvid fluesvamp - meget giftig.

Citat fra artikel i.f.m. nylig forgiftningssag:

"Alle fluesvampe har skæl på hatten, tydelig ring på stokken og en
knold, som er omsluttet af en skede.
Svampen findes både i en rød, snehvid og grøn udgave. "

--
Armand

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-08-11 09:29

Armand wrote:

> "Alle fluesvampe har skæl på hatten, tydelig ring på stokken

Ja, men det må ALDRIG bruges som et negativt kendetegn, for skæl kan
regne af så hatten er helt glat, og ringen kan også falde af.

Lidt offtopic, så er der adskillige fluesvampe som er fine spisesvampe,
fx rødmende fluesvamp. Men det er mest for kendere, da man godt kan tage
fejl.