asp htm
Fra : oz7aik

Dato : 20-07-11 17:21

Hvad forskel er der om man gemmer en fil i asp eller htm
hvad er fordel ved asp

JbP

Fra : Martin Jensen

Dato : 22-07-11 08:01

oz7aik wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hvad forskel er der om man gemmer en fil i asp eller htm
> hvad er fordel ved asp
>
> JbP
Fordelen ved asp er at du kan gøre din side dynamisk. Det vil
sige lade dine besøgende indtaste data, rette i siden direkte på
serveren, tilpasse siden til browserens vindue, vise noget
bestemt indhold udfra hvilken dag eller måned vi har når siden
loades osv.

Med html vil alle rettelser skulle foretages gennem din editor,
og dine brugere har ikke mulighed for at komme med indput.

Håber at det var svar nok.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-07-11 08:24

Martin Jensen kom med denne ide:

> [...]
>
> Med html vil alle rettelser skulle foretages gennem din editor,
> og dine brugere har ikke mulighed for at komme med indput.

HTML kan selv tilpasse sig browservinduet - det er ikke nødvendigt med
sripting.
Tror heller ikke at ASP kan rette i siden, uden det er specifikt
programmeret i scriptet - og det er under alle omstændigheder en skidt
idé at give besøgende mulighed for at rette i indholdet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Jensen

Dato : 25-07-11 08:39

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Tror heller ikke at ASP kan rette i siden, uden det er specifikt
> programmeret i scriptet
Hvilket jo så gør det muligt. For du kan jo scripte dig til det med asp.

> og det er under alle omstændigheder en skidt
> idé at give besøgende mulighed for at rette i indholdet.

Under alle omstændigheder???
Hvad nu hvis du giver dine besøgende lov til at oprette sig som brugere,
og har en side hvor brugeroplysningerne vises. Så ville det da være dumt
ikke at give brugeren mulighed for at rette i sine egne oplysninger.

Samme brugere kan måske også skrive i et forum, hvor de efterfølgende kan
rette i deres indlæg.

Eller hvad nu hvis du har en side som er opdelt i forskellige afdelinger,
og giver nogle bestemte brugere mulighed for at rette i tekst i bestemte
afdelinger.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-07-11 09:06

Martin Jensen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> og giver nogle bestemte brugere mulighed for at rette i tekst i bestemte

Sider der indeholder brugerens oplysninger, fora, wiki, what have you,
gemmer typisk disse oplysninger i databaser eller filer.
Oplysningerne vises af et script.
Du skal holde tungen helt lige i øret, hvis du giver dine brugere
adgang til at rette i dine script.
Det var det jeg mente - og det ved du godt... B-)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-07-11 08:21

oz7aik kom med denne ide:
> Hvad forskel er der om man gemmer en fil i asp eller htm
> hvad er fordel ved asp
>
> JbP

Nu er jeg ikke ASP tilhænger, og kan / har gjort meget minimalt med
det, men:
- hvis du skriver ASP scripts, skal dine filer hedde .asp, ellers ved
serveren ikke hvad den skal gøre med dem.
- hvis du skriver HTML, skal de hedde .htm eller .html af samme årsag.

Fordelen ved scripting, er at siderne kan gøres dynamiske, uden man
skal rette i dem. Har du mange sider på samme site, kan du med
scripting includere de dele der er ens.
HTML er statisk: når du først har skrevet koden, kan du ikke gøre dem
dynamiske, uden manuel rettelse i koden.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-07-11 09:36

Birger Sørensen wrote:

> Nu er jeg ikke ASP tilhænger, og kan / har gjort meget minimalt med
> det, men:

Mon ikke det er lidt religion (og muligheder), der spiller ind?

ASP og PHP er stort set ens (sammenblanding af HTML og 'programmering').
Den største forskel er nok at ASP opererer med late binding, hvor PHP
opererer med en eller anden 'automagisk' binding.

I ASP kan man f.eks. med Delphi skabe ethvert 'hardcore Active Server
object', som kan kaldes fra scriptet, på samme måde som man formentlig kan
lave PHP extensions.

Den store forskel er adgangen til webhotellet, hvor man i PHP-verdenen
stiller langt flere (og farligere) funktioner til rådighed, hvorimod man på
IIS-udbydere er låst fast til en minimal funktionalitet.

Jeg er hverken til det ene eller andet scriptsprog, men man bør forholde sig
til facts i stedet for religion.

> - hvis du skriver ASP scripts, skal dine filer hedde .asp, ellers ved
> serveren ikke hvad den skal gøre med dem.

Fluekn*pperi, men ALLE servere skal konfigureres mht. mime-types.

Har man adgang til serverkonfigurationen, kan man sagtens lave en
konfiguration, der siger:
*.birger -> birgerhandler
eller
*.asp -> phphandler
*.php -> asphandler

> - hvis du skriver HTML, skal de hedde .htm eller .html af samme årsag.

Ikke nødvendigvis jfr. ovenstående.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-11 09:56

Stig Johansen skrev:

> Har man adgang til serverkonfigurationen, kan man sagtens lave en
> [...]

Det er godt nok meget vigtig information at give til en
nybegynder.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-07-11 10:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er godt nok meget vigtig information at give til en
> nybegynder.

Mener du Birger er nybegynder?

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-11 10:10

Stig Johansen skrev:

> Mener du Birger er nybegynder?

Nej.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 22-07-11 12:39

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ikke nødvendigvis jfr. ovenstående.

Hvis vi skal ind i insekterotik, så kan man sagtens kalde en ren html-fil
for .php eller .asp; det er bare lidt spild af kræfter at interpreteren skal
kigge efter <% eller <? tags, der ikke er der.

Leif

Fra : oz7aik

Dato : 26-07-11 12:36

tak for hjælpen alle