Kan man bruge to klasser i samme tag
Fra : Asger-P

Dato : 20-07-11 00:34

Hejsa

Jeg har den her klasse jeg bruger til at få to afsnit til at
stå tættere på hinanden.

p.Tight {
margin-top: 1px;
margin-bottom: 1px;
padding-bottom: 1px;
padding-top: 1px;
}

..FloatLeft30 {
width: 30px;
float: left;
text-align: right;
}

nu er det så at jeg gerne wil have disse to til at virke
på det samme afsnit

Kan man det ?

Jeg ved godt at jeg kan skrive et par ekstra klasser, men min
C++ hjerne vil hele tiden have kode genbrug.

p.s. jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg har p.Tight i stedet for
bare .Tight, men så vidt jeg husker, så var det sådan jeg så det
til at begynde med.

Jeg har forøvrigt ikke fundet et godt sted hvor de forklarer
den slags regler, de fleste eksempler jeg har fundet minder
mest om halåå verden +lidt.
Er der et godt sted der går i dybden, som også er til at forstå ?
Det jeg mener er at jeg kan jo læse CSS standarden, men jeg tror
bare ikke jeg vil fatte en brik af hvad de skriver. Det gør jeg
i hvert tilfælde ikke med c++ standarden.

På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-07-11 00:56

On 20-07-2011 01:33, Asger-P wrote:

> [...]
>
> Jeg har den her klasse jeg bruger til at få to afsnit til at
> stå tættere på hinanden.
>
> p.Tight {
> margin-top: 1px;
> margin-bottom: 1px;
> padding-bottom: 1px;
> padding-top: 1px;
> }
>
> .FloatLeft30 {
> width: 30px;
> float: left;
> text-align: right;
> }
>
> nu er det så at jeg gerne wil have disse to til at virke

Det kan du:

Du kan endda bruge mere end 2, og mikse class og id:

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-07-11 09:17

Man skal bare huske på at hvis der er specifikationer der konflikter
"vinder" det der er nævnt i den sidst listede class og hvis der også
er en ID vil den altid "vinde".
Siden det fra begyndelsen var meningen at blande de to class er der
vel næppe nogen konflikter nu, men det er værd at huske på hvis man i
fremtiden laver ændringer der ikke giver det forventede resultat.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-11 09:19

Jens Peter Karlsen skrev:

> Siden det fra begyndelsen var meningen at blande de to class er der
> vel næppe nogen konflikter nu, men det er værd at huske på hvis man i
> fremtiden laver ændringer der ikke giver det forventede resultat.

Det vil være en god idé med en kommentar ved de to klasser i
CSS-filen.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-07-11 02:47

On 20 Jul., 10:19, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Det vil være en god idé med en kommentar ved de to klasser i
> CSS-filen.

Kommentarer og logiske indrykninger er glemte discipliner for mange
webdesignere.

/* CSS-kommentar */

<!-- HTML-kommentar -->

/* Javascript-kommentar */

// Javascript-kommentar på én linje

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-11 10:11

Rune Jensen skrev:

> /* CSS-kommentar */

> <!-- HTML-kommentar -->

> /* Javascript-kommentar */
> // Javascript-kommentar på én linje

Java har snuppet sine kommentarer fra C og C++, og det har PHP
også.

# I Python kan man kun bruge havelåge på hver linje. Der er
# desværre ingen mulighed for blokkommentar. Det er en mangel.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-11 00:56

Den 20-07-2011 01:33, Asger-P skrev:

> [...]
>
> p.Tight {
>
> .FloatLeft30 {
>
> nu er det så at jeg gerne wil have disse to til at virke

Du kan angive flere klasser samtidig:

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Asger-P

Dato : 20-07-11 10:08

Hej Karl Erik, Jens og Bertel

Det var jo også lettere en jeg havde forestillet mig.

Tak skal i have, der er dog lige et spørgsmål til, se nedenfor:

On the: 20. of juli-2011 At: 10:19 Bertel Lund Hansen wrote:

> Det vil være en god idé med en kommentar ved de to klasser i
> CSS-filen.

Dette leder mig frem til et tillægs spørgsmål:

Kan man kombinere to klasser allerede i CSS filen ?

noget i retning af:

p.Tight {
margin-top: 1px;
margin-bottom: 1px;
padding-bottom: 1px;
padding-top: 1px;
}

..FloatLeft30 {
width: 30px;
float: left;
text-align: right;
}

..TightFloatLeft30 {
Tight;
FloatLeft30;
}

Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-11 10:16

Asger-P skrev:

> Kan man kombinere to klasser allerede i CSS filen ?

Nej, ikke på den måde du prøver. Man kan gøre sådan for at sikre
at ens styling går igen:

..Tight, .TightFloatLeft30 {
margin-top: 1px;
margin-bottom: 1px;
padding-bottom: 1px;
padding-top: 1px;
}

..FloatLeft30, .TightFloatLeft30 {
width: 30px;
float: left;
text-align: right;
}

Så er TightFloatLeft30 lige præcis en kopi af de to andre, og
ændringer i dem vil automatisk slå igennem TightFloatLeft30.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-11 08:49

Asger-P wrote:

> Dette leder mig frem til et tillægs spørgsmål:
>
> Kan man kombinere to klasser allerede i CSS filen ?

Hvis du er vant til objektorienteret programmeriung og (polymorfe)
nedarvinger kan du måske bruge dette til noget:

http://www.webdesignfromscratch.com/html-css/css-inheritance-cascade/

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-07-11 11:32