Mod ensretning
Fra : Jubi

Dato : 19-07-11 17:02

Nogen der kender til, at skraldebiler har en speciel tilladelse fra
politiet til at køre mod ensretningen når de henter skrald?

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Kurd

Dato : 19-07-11 17:08

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
> Nogen der kender til, at skraldebiler har en speciel tilladelse fra
> politiet til at køre mod ensretningen når de henter skrald?

Ja.

Fra : Jubi

Dato : 19-07-11 20:17

"Kurd" <Kurd@Kurt.xy> skrev i meddelelsen

> "Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
>>
> Ja.

Hvorfor ender forespørgsler hos flere politiafdelinger i Kbhvn. City, så
med: "Det ved jeg ikke"?

Fra : Per

Dato : 19-07-11 21:21

Jubi wrote:
> Nogen der kender til, at skraldebiler har en speciel tilladelse fra
> politiet til at køre mod ensretningen når de henter skrald?

Nej - det har de helt sikkert ikke tilladelse til.

Der må kun køres mod ensretningen ifm. udrykningskørsel eller undertavler,
der angiver andet for visse køretøjer.

Bakker de mod ensretningen eller kører de fremad bare for forståelsens skyld
?

Skraldebiler har vist en særtilladelse til at skraldemændene må stå bagved
ladet under kørslen imellem skraldopsamling. Endvidere har de også ofte
sækkevogne foran, selvom de "stikker ud" og derved kan være til fare for fx.
fodgængere.
Jeg kan dog ikke finde lovhjemlen nogen steder.

Mvh. Per

Fra : Jubi

Dato : 20-07-11 01:28

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> undertavler, der angiver andet for visse køretøjer.
>
> Bakker de mod ensretningen eller kører de fremad bare for forståelsens

De bakker. Jeg gætter på, at årsagen er, at vejen der er ensrettet
starter i en anden smal vej, som runder 2 bygninger med en bred
græsplæne imellem.
Ensretningen starter i den anden vej med det sædvanlige ensrettetskilt
og fortsætter ved husrundingerne med ensrettet pilskiltet afsluttende
med indkørsel forbudt skilt. Det er imod det indkørsel forbudt skilt de
bakker ind forbi hen til skraldekontainerne.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-07-11 10:38

Jubi skrev den 20-07-2011 02:27:

> [...]
> med indkørsel forbudt skilt. Det er imod det indkørsel forbudt skilt de
> bakker ind forbi hen til skraldekontainerne.

Og det praktiske problem er hvad?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jubi

Dato : 20-07-11 11:52

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Og det praktiske problem er hvad?
>

> --
> med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
> Carsten Riis Mere skal der ikke til
> for varigt vægttab.

At chauføren forventer folk skal kaste sig til siden når de hører
baksignalet og alt andet skal flytte sig, selv lovligt fremførte biler
og cykler.
Og vejen er så smal at parkerede biler fylder det op skraldebilen ikke
gør.

Fra : Henning

Dato : 20-07-11 13:45

On Wed, 20 Jul 2011 11:38:14 +0200, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Og det praktiske problem er hvad?

De kører mod ensretningen, det koster et klip i kørekortet. Nej, du må
heller ikke bakke mod ensretningen, du må i stedet køre udenom igen.

Fra : Jubi

Dato : 20-07-11 14:19

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> De kører mod ensretningen, det koster et klip i kørekortet. Nej, du må
> heller ikke bakke mod ensretningen, du må i stedet køre udenom igen.

Det er jo det juridiske problem. Det praktiske problem er, at så snart
lastbiler har tændt baksignalet, så har alle bare at flytte sig, for så
har de forkørselsret. (bakkeret?)
Det er ikke blot skraldebiler der bakker men alle lastbiler med
baksignal der har den indstilling. Ser det overalt i københavn., også
når det sker lovligt.
Politiet mener skraldebilen har en speciel tilladelse til at bakke mod
ensretningen, men ingen inden for politiet kan bakke det op med konkret
bevis for at en sådan tilladelse eksisterer. Jeg vil da mene, som en
anden skriver, at der burde være en undertavle til det indkørsel forbudt
skilt med teksten "Undtagen skraldebiler", for at lovliggøre den kørsel
mod ensretningen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-07-11 18:25

Jubi skrev den 20-07-2011 15:18:

> Det er jo det juridiske problem. Det praktiske problem er, at så snart
> lastbiler har tændt baksignalet, så har alle bare at flytte sig, for så
> har de forkørselsret. (bakkeret?)

Intet sted i færdselsloven er der noget som hedder forkørselsret.

At den ene retnings trafik har vigepligt giver ikke forkørselsret til
den anden retnings trafik.

Det nærmeste man kommer forkørselsret i den danske færdselslov er
paragraffen, der giver kørende trafik vigepligt for busser, der i
rutefart skal væk fra et stoppested. Selv i den paragraf skal bussen
dog være ekstra agtpågivende og må ikke bare køre ud.

----------
§ 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested,
hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til
igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse, således at
bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke
herved for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.

Stk. 2. Kørende, som nærmer sig en skolebus, der er standset for at
optage eller afsætte passagerer, skal udvise særlig agtpågivenhed. Det
samme gælder, når en skolebus forlader et sådant sted. Føreren skal
specielt være opmærksom på, om børn befinder sig på kørebanen eller er
på vej ud på denne.
------------

> Det er ikke blot skraldebiler der bakker men alle lastbiler med
> baksignal der har den indstilling. Ser det overalt i københavn., også
> når det sker lovligt.

Tja, jeg færdes nu også i Kbh.....endda på cykel.

Og jeg oplever oftest, at lastbiler kører ordentligt!

Tilgengæld sker der tit, at cyklister kører med hovedet under armen
eller i hvert fald med et dødsønske, når man vil krydse den tunge
trafiks køreretning.

Hvad hjælper det at have ret, når man er død?

Fra : Jubi

Dato : 20-07-11 18:48

> Intet sted i færdselsloven er der noget som hedder forkørselsret.
>
> At den ene retnings trafik har vigepligt giver ikke forkørselsret til
> den anden retnings trafik.

Nu var det heller ikke færdselsloven jeg hentydede til men den tanke en
vis type chaufører har i tankerne når de bakker og stoler på deres
baksignal vil flytte trafikken bag dem.

> Tja, jeg færdes nu også i Kbh.....endda på cykel.
>
> Og jeg oplever oftest, at lastbiler kører ordentligt!

Det er også min erfaring på mine cykelture i byen, men nogen
lastbilsførere har ikke den fornødne respekt for færdselsregler.
Og når du skriver "oftest" må du også have oplevet det samme.

Men her er en skraldebilsfører der bevidst kører mod ensretningen.
Så enten begår han en forbrydelse hver gang eller han har en speciel
tilladelse fra politiet.
En tilladelse politiet ikke aner eksisterer, selv om den er nævnt af en
fra politiet.

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-07-11 18:17

Jubi skrev den 20-07-2011 19:47:
..
> En tilladelse politiet ikke aner eksisterer, selv om den er nævnt af en
> fra politiet.

Mon ikke, at det er "når vi nu siger sådan, så tier han nok bare
stille"-søforklaring du har fået dig opsnappet?

Lad dog skraldefolkene hente skrald....det er sikkert et fedt job i
forvejen.

Fra : Jubi

Dato : 21-07-11 21:29

> Jubi skrev den 20-07-2011 19:47:
> .
>>

> Mon ikke, at det er "når vi nu siger sådan, så tier han nok bare
> stille"-søforklaring du har fået dig opsnappet?

Tja, så går jeg jo blot til selve forbrydelsen.

> Lad dog skraldefolkene hente skrald....det er sikkert et fedt job i
> forvejen.

Ja for helved, jeg vil gerne være skraldebilschaufør. Sidde i et
luxussæde højt hævet over vejbanen. Servostyring. Skal kun skubbe små
kontainere hen til bagenden så automatikken kan tage over, og så op i
luxussædet igen. Et behageligt arbejde, hvor man kan tænke:"Stakkels
fabriksarbejdere".
Og så kan man bryde færdselsloven hele dagen, for alle tænke som dig,
stakkels mand skal håndtere skrald hele dagen, så han kan da bare køre
mod ensretningen, holde midt på gaden for det er det nærmeste til
skraldet, o.s.v.

Næh du, for 50 år siden slæbte skraldemænd skraldespande på nakken og
måtte strække sig for at få det hældt op i lastbilladet.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 24-07-11 18:15

Carsten Riis har bragt dette til verden:
> Lad dog skraldefolkene hente skrald....det er sikkert et fedt job i forvejen.

Lige min tanke... kunne godt være, at en kunde der gentagende
gange var en brokrøv, ville få skrald derefter

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Jubi

Dato : 24-07-11 19:07

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Lige min tanke... kunne godt være, at en kunde der gentagende gange
> var en brokrøv, ville få skrald derefter

Nu skal juragruppen vel ikke laves om til dk.snak.vittigheder?

Brud på en kontrakt fordi der insisteres på at køre mod ensretning?
Hvem mon vinder en retssag på det grundlag?

Det bliver nok, at hvis skraldebilen ikke kan komme til skraldet skal
skraldet komme til skraldebilen.
Det kunne give en del parkeringsproblemer for enten skraldekontainerne
eller biler.

Fra : Hauge

Dato : 20-07-11 18:52

Den 20-07-2011 19:24, Carsten Riis skrev:
> Intet sted i færdselsloven er der noget som hedder forkørselsret.

Det omtales heller ikke, der skrives "Det praktiske problem er", det er
forskellen mellem lov og virkelighed. Jeg ved at virkeligheden og jura
tit intet har med hinanden at gøre, men livet er ikke altid som juraen vil.

Men alligevel, du kommenterer cyklister og den der med hovedet under
armen, det er jo lidt det samme som Jubi reelt startede tråden med,
altså de gør som de vil, men må de.
Vi andre flytter os, for ellers ryger vi under hjulet, det gider de
fleste af os ikke, selvom de ikke må køre os over.
"Æv bæv, du får en bøde for at køre mig over så jeg er blevet lam, men
jeg har retten på min side".

Mvh Hauge

Fra : alexbo

Dato : 20-07-11 16:06

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev

> De kører mod ensretningen, det koster et klip i kørekortet. Nej, du må
> heller ikke bakke mod ensretningen, du må i stedet køre udenom igen.

Det er så ikke så nemt lige her.
http://jp.dk/timeout/article1005772.ece

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-07-11 10:14

Jubi skrev den 19-07-2011 18:01:
> Nogen der kender til, at skraldebiler har en speciel tilladelse fra
> politiet til at køre mod ensretningen når de henter skrald?

Og den er lidt sjov:

http://www.youtube.com/watch?v=w5lVetrD1tQ

Fra : Jubi

Dato : 23-07-11 11:19

> Og den er lidt sjov:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=w5lVetrD1tQ

Ja, fuld fart og bremsen i. Den bruger de stadig. I dag over for folk
med rolatorer, som lukkes ind ad midterdøren.
Når så fru Jensen har ventet på at dem der kom ind ad fordøren har
betalt og flyttet sig ind i bussen, så går hun frem for at vise kort
eller betale. Og så: Fuld fart og bremsen i.