Hvordan gør jeg dette uden t
Fra : Asger-P

Dato : 19-07-11 18:55

Hejsa

Command line arguments:

-r Forklaring på -r
Forklaring på -r
-b Forklaring på -b
Forklaring på -b

etc.

Hvordan gør jeg det uden at bruge et table
På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-11 19:19

Asger-P skrev:

> Command line arguments:

> -r Forklaring på -r
> Forklaring på -r
> Forklaring på -r
> -b Forklaring på -b
> Forklaring på -b
> Forklaring på -b

> Hvordan gør jeg det uden at bruge et table

Det ville jeg gøre *med* table.

--
Bertel

Fra : Asger-P

Dato : 19-07-11 20:10

Hej Bertel Lund Hansen

On the: 19. of juli-2011 At: 20:18 Bertel Lund Hansen wrote:

> Det ville jeg gøre *med* table.

Det vil jeg så gøre, tak!

Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-07-11 21:01

On 19-07-2011 19:54, Asger-P wrote:

> Hejsa
>
> Command line arguments:
>
> -r Forklaring på -r
> Forklaring på -r
> Forklaring på -r
> -b Forklaring på -b
> Forklaring på -b
> Forklaring på -b
>
> etc.
>
> Hvordan gør jeg det uden at bruge et table
> På forhånd tak
> Venlig hilsen
> Asger-P

Lad nu være med at få et tilbagefald, blot en siger god for tabel
løsning. Du er jo godt i gang med at lære css

css:

#wrapper {
   width: 740px;
   margin: 0;
   padding: 0;
}

..venstre_kolonne {
   width: 350px;
   padding: 10px;
   float: left;
}

..hojre_kolonne {
   width: 350px;
   padding: 10px;
   float: right;
}

..stop_float {
   clear: both;
}

Nu har du et tabel lignende layout med 2 kolonner.
Du kan selvflg. ændre width efter behov.

Du kan sætte rammer osv. om vha. border. Men husk at borderens tykkelse
adderes div'ernes width.

Hvis du sætter border: 2px solid #000; skal du altså formindske width i
venstre og hojre kolonne med 4px.
Ligeledes hvis du ændrer padding.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 15:03

On 19 Jul., 22:00, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Lad nu være med at få et tilbagefald, blot en siger god for tabel
> løsning. Du er jo godt i gang med at lære css

Problemet er bare, at en løsning, som kun består af DIVer ikke giver
nogen semantisk mening til indholdet. Dvs. at f.eks. blinde vil ikke
have en kinamands chance for at vide, hvad der hører sammen.

<dl>
<dt>-r</dt>
<dd>Forklaringen på -r</dd>

<dt>-b</dt>
<dd>Forklaring på -b</dd>
</dl>

<dl> betyder definition list. En liste med defintioner af bestemte
termer. Termerne er i <dt> og forklaringen (defintionen) på termen
ligger i <dd>.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-07-11 22:40

On 19-07-2011 23:03, Rune Jensen wrote:

> [...]
>
> <dl> betyder definition list. En liste med defintioner af bestemte
> termer. Termerne er i<dt> og forklaringen (defintionen) på termen

Kan du da have ret i - altså samme mening som tabel?

Du er også nødt til at style dt med en bredde, ellers ryger
"tabel-designet" sig en tur. Og det var jo spørgsmålet, som jeg forstod
det "Hvordan sætter jeg noget op så det ligner tabel, men ikke er det?"

Karl Erik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 16:11

On 19 Jul., 23:39, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Kan du da have ret i - altså samme mening som tabel?

Forskellen er vel, at definition lists som regel vil blive brugt som
del af en forklaring (en artikel f.eks.), hvor tabellen bedre kan stå
alene og bruges direkte til opslag.

> Du er også nødt til at style dt med en bredde, ellers ryger
> "tabel-designet" sig en tur.

Jeg tror ikke jeg ville style en dl som en tabel, når der faktisk er
et table-tag :)

Måske har jeg misforstået spørgsmålet.

> Og det var jo spørgsmålet, som jeg forstod
> det "Hvordan sætter jeg noget op så det ligner tabel, men ikke er det?"

Det kommer så an på, om det er tabeldata man vil opstille.

Hvis Asger kunne give link til sin side, kunne man måske lettere se
det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 16:16

On 19 Jul., 23:52, Asger-P <j...@asger-p.dk> wrote:

> og det passer desværre ikke til det jeg laver her.

Nej, du har ret. Hvis det skal være muligt at bruge din opstilling til
at kunne lave et opslag, altså visuelt kunne refere række til kolonne
og få et svar udfra det, så er definition lists ikke rigtigt gode.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 16:58

On 20 Jul., 00:24, Asger-P <j...@asger-p.dk> wrote:

Ja, umiddelbart kan jeg altså stadig ikke lade være med at tænke
definition list. Og hvis ikke det så i hvert fald en tabel.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 17:15

On 20 Jul., 01:06, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Hej Asger.
>
> Jeg er slet ikke nervøs for din fremtid
>
> Du viser du har forstået en hel masse allerede.

Hvis ønsket er at højre celle skal referere til venstre celle parvis
hele vejen ned, så svarer det til en definition list. Hvis ønsket
yderligere er, tingene skal stå direkte udfor og nedenunder hinanden
som i en tabel, så ville jeg bruge en tabel.

Som det er nu, så er ingen <p> afhængig af en anden, man kan ikke
udlede af koden hvilken <p> der refererer hvortil, og så mistes
semantikken.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-07-11 00:34

On 20-07-2011 01:15, Rune Jensen wrote:

> [...]
> yderligere er, tingene skal stå direkte udfor og nedenunder hinanden
> som i en tabel, så ville jeg bruge en tabel.

Rune, tag en dyb indånding

Asger spurgte "Hvordan gør jeg dette uden table".

Hvis en spørger "Hvordan kommer jeg til Århus uden brug af bil", kan man
da ikke svare "Hvis du vil til Århus, ville jeg bruge en bil".

Asger lærer en hel masse css - og det er da fint, ikk?

Point taken?

Karl Erik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-07-11 00:38

On 20 Jul., 02:03, Asger-P <j...@asger-p.dk> wrote:

> Der står jo klart og tydeligt hvor jeg er.

Du har ret i, at din kode giver mening for programmøren. Du har gode
og sigende navne, og det skal du selvfølgelig fortsætte med :)

Men en skærmlæser vil sådan groft sagt strippe alle IDer og CLASSer
væk, fordi dette er til udseende, og en blind har ikke brug for
udseende.

Så hvad en skærmlæser "ser" vil være to (eller flere) <p>'er under
hinanden, begge lige meget værd, ingen afhængighed. En blind "ser" det
samme som en skærmlæser, så denne vil bare opleve det som to
tekstafsnit, der læses efter hinanden. Tekst læes i den rækkefølge,
det står i din kode.

Du kan hjælpe en blind ved at bruge tags, som er beregnet til
afhængighed. F.eks. definition list, hvor <dd> er en forklaring på
ordet i <dt>. Eller en tabel, hvor rækker og kolonner kan gøres (eller
er) indbyrdes afhængige. Disse kan du så give udseende via CSS; Det
vil ikke ødelægge selve meningen, da den ligger i taggets navn, og en
blind kan som sagt ikke bruge udseende alligevel.

For en seende vil der ikke være forskel i, om du bruger en tabel i CSS
sat på DIVer og <p>'er eller om du bruger en definition list/HTML
tabel. Det er hovedsageligt for at hjælpe blinde eller andre, som
bruger skærmlæse, at man forsøger at bruge tags, som giver en mening
til indholdet.

PS. Man kan godt få læst klassenavne og IDer op. Så du har en anelse
ret i forhold til, de kan hjælpe brugeren. Men prøv at forestille dig
en hel side læst op med alle tilhørende klasser og IDer. Det bliver
man underlig af efter ret kort tid... specielt hvis klasser og IDer er
automatisk genererede volapyk og fylder omkring 1kb hver som visse
moderne sider. Så jeg ville i hvert fald slå den funktion fra, hvis
jeg skulle bruge skærmlæser.

Tags er til gengæld altid det samme, og alle ved hvad de har af
betydning udfra deres navne. En blind vil f.eks. kunne bede om at få
en oversigt over alle lister eller alle tabeller, og denne vil kunne
"zappe" igennem dem som en seende skimmer en hjemmeside.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-07-11 02:12

On 20 Jul., 09:49, Asger-P <j...@asger-p.dk> wrote:

> Lige præcis i dette tilfælde giver det ikke nogen mening at inkludere
> blinde, da programmet der beskrives udelukkende er til seende der
> syntes mus og billeder er hurtigere end keyboard og menu.

OK. Bare du forstår baggrunden, så kan jeg heller ikke se noget galt i
at lave en undtagelse fra reglen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-07-11 02:27

On 20 Jul., 10:11, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> OK. Bare du forstår baggrunden, så kan jeg heller ikke se noget galt i
> at lave en undtagelse fra reglen.

Glemte lige, at det /måske/ også kan have betydning for mobiler,
hvilke tags man bruger. I gamle dage var der meget CSS, som mobiler
ikke understøttede, mens de som regel forstod tagsne, og lavede
stylingen derefter.

I dag er det nok lidt bedre mht. CSS på mobiler, men vil man have
mobilbrugere med, og man af den ene eller anden grund bruger CSS-
tabeller f.eks., så kan man tjekke i en mobilsimulator, om indholdet
visuelt er forståeligt sat op.

Opera Mini er den eneste mobilsimulator jeg kender, men den er til
gengæld også ret populær:
http://www.opera.com/mobile/demo/

....det har så formentlig stadig ikke noget at sige i forhold til dit
projekt (da man ikke bruger mus på mobil), men nu har jeg i hvert fald
skrevet det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 21-07-11 08:42

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
> ...det har så formentlig stadig ikke noget at sige i forhold til dit
> projekt (da man ikke bruger mus på mobil), men nu har jeg i hvert fald
> skrevet det.

Måske ikke mus, men der er da en pil, man kan flytte med. Ellers var det da
helt umuligt at browse på en mobil

Leif

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-07-11 05:00

On 21 Jul., 00:41, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:

> Måske ikke mus, men der er da en pil, man kan flytte med. Ellers var det da
> helt umuligt at browse på en mobil

Klart nok. Det var mere udfra hvad Asger skriver, at sidens indhold er
rettet imod en bestemt gruppe, som kun vil have mus.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-11 21:10

Asger-P skrev:

> Hejsa

> Command line arguments:

> -r Forklaring på -r
> Forklaring på -r
> Forklaring på -r
> -b Forklaring på -b
> Forklaring på -b
> Forklaring på -b
>
> etc.
>
> Hvordan gør jeg det uden at bruge et table
> På forhånd tak

Først: Ovenstående lyder som skematiske informationer, så ligesom Bertel
ville jeg også lave dette med en tabel.

*Skal* vi endelig rode os ud i noget uden tabeller, er dette en mulighed:

-r
-b

CSS:

..tabelraekke { display: table-row; }
..tabelfelt { display: table-cell; }

--
Philip

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-07-11 21:45

On 19-07-2011 22:10, Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> ville jeg også lave dette med en tabel.
>

> *Skal* vi endelig rode os ud i noget uden tabeller, er dette en mulighed:

Og når så -r og -b emnerne ikke fylder lige meget - hva' sker der så med
"tabellen"?

Vi har her med en mand at gøre, som er villig til at lære css, så
hvorfor introducere problemfyldte løsninger for ham?

Karl Erik.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-07-11 05:54

Den 19-07-2011 22:44, Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
>
> Vi har her med en mand at gøre, som er villig til at lære css, så
> hvorfor introducere problemfyldte løsninger for ham?

Præcis for at gøre det så enkelt som muligt holdt jeg mig til løsningen
med at bruge display: table-cell; i css'en.
Det er noget enklere end at skulle floate og cleare osv.

Din løsning har dog den fordel at den også virker i IE7.
Jeg havde i øvrigt ikke set dit svar, før jeg postede mit.

--
Philip

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 19-07-11 21:47

Philip Nunnegaard <nunnenospam@hitsurf.dk> writes:

> Først: Ovenstående lyder som skematiske informationer, så ligesom
> Bertel ville jeg også lave dette med en tabel.

Det lyder som en definitionsliste, så hvad med at bruge den korrekte
semantiske markup?

<dl>
<dt>-r</dt>
<dd>Forklaring på -r</dd>
<dt>--foo</dt>
<dd>Forklaring på --foo</dd>
</dl>

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Asger-P

Dato : 19-07-11 22:53

Hej Rune

On the: 19. of juli-2011 At: 23:03 Rune Jensen wrote:

> [...]
>
> <dl> betyder definition list. En liste med defintioner af bestemte
> termer. Termerne er i <dt> og forklaringen (defintionen) på termen

Rigtigt godt forsøg tak, der er dog et problem og der er at
dt og dd ikke kommer på samme linie

dt
dd......
dt
dd......

Fra : Asger-P

Dato : 19-07-11 23:25

Hi Karl

On the: 19. of juli-2011 At: 22:00 Karl Erik Christensen wrote:

> Lad nu være med at få et tilbagefald, blot en siger god for tabel
> løsning. Du er jo godt i gang med at lære css

Tak for den løsning!
Jeg har så gjort den lidt simplere, mange af div'erne ser ud
til at kunne undværes:

og css'en der gør at det nu ligner det jeg har i tabellen
noter at der er lidt underskud i bredden det giver en afstand
på 15px mellem venstre og højre kolonne.

p {
   margin-top: 1px;
   margin-bottom: 1px;
   padding-bottom: 1px;
   padding-top: 1px;
}
#wrapper {
   width: 740px;
   margin: 0;
   padding: 0;
}

..venstre_kolonne {
   width: 30px;
   float: left;
   text-align: right;
}

..hojre_kolonne {
   width: 695px;
   float: right;
}

..stop_float {
   clear: both;
}

Tak igen
Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-07-11 00:06

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-07-11 11:19

On 20-07-2011 00:24, Asger-P wrote:

> noter at der er lidt underskud i bredden det giver en afstand
> på 15px mellem venstre og højre kolonne.

> Venlig hilsen
> Asger-P

Du bør altid sætte "navn" på al plads, ellers risikerer du at
forskellige browsere anvender den forskelligt.

Karl Erik.

Fra : Asger-P

Dato : 19-07-11 23:34

Hej Rune

> Hvis Asger kunne give link til sin side, kunne man måske lettere se
> det.

Det kan desværre ikke lade sig gøre den er ikke uploadet endnu
og der er også stadig lidt hemmelig hule omkring projektet, så
det må vente til alt er færdigt.
Men jeg syntes nu at i klarer det rigtigt godt, det er da bare
helt tyde ligt at i ved en masse om det her html noget.

Takker igen for al hjælpen
Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Asger-P

Dato : 20-07-11 01:04

Hej Rune

On the: 20. of juli-2011 At: 01:15 Rune Jensen wrote:

> [...]
>
> Som det er nu, så er ingen <p> afhængig af en anden, man kan ikke
> udlede af koden hvilken <p> der refererer hvortil, og så mistes

Afhænger det ikke af hvordan man navngiver tingene, jeg har i
hvert tilfælde aldrig hunnet overskue tabeller med deres tr og td
jeg kan godt sådan ligesom tælle mig frem og finde ud af hvad jeg
kigger på, men jeg syntes altså det her er mere overskueligt:

Fra : Asger-P

Dato : 20-07-11 08:49

Hi Rune

On the: 20. of juli-2011 At: 08:37 Rune Jensen wrote:

> [...]

> samme som en skærmlæser, så denne vil bare opleve det som to
> tekstafsnit, der læses efter hinanden. Tekst læes i den rækkefølge,

Jeg ser hvad du skriver og det er, kan jeg forstå, mere end blot
lidt ekstra tekst i nogle alt tags der gør en side tilgængelig for
blinde.
Lige præcis i dette tilfælde giver det ikke nogen mening at inkludere
blinde, da programmet der beskrives udelukkende er til seende der
syntes mus og billeder er hurtigere end keyboard og menu.

Mange tak den gode forklaring.

Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Asger-P

Dato : 20-07-11 13:50

Hi Karl Erik

On the: 20. of juli-2011 At: 12:18 Karl Erik Christensen wrote:

> Du bør altid sætte "navn" på al plads, ellers risikerer du at
> forskellige browsere anvender den forskelligt.

Ok, så må jeg jo ind og sætte margin-right til 15px

Takker
Venlig hilsen
Asger-P