Webside i flere sprog
Fra : Asger-P

Dato : 19-07-11 14:31

Hejsa

Jeg er ved at skrive en bruger vejledning til et af mine programmer.
Indtil nu har alt været på engelsk, men jeg kunne egentligt godt tænke
mig at lave den i flere sprog.

Er der en smart måde at øre noget sådant på ?

eller laver man simpelthen en ny html fil for hvert sprog man ønsker
at understøtte ?

På forhånd tak.
Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-11 15:05

Asger-P skrev:

> [...]
> mig at lave den i flere sprog.

> Er der en smart måde at øre noget sådant på ?

Ja, hvis du kender til serverside scripting som f.eks. PHP. Der
er lavet færdige moduler til at håndtere forskellige sprog, men
til mindre projekter kan man lave det ret enkelt.

Princippet er at man efter at brugeren har valgt sprog. sætter en
global variabel til at huske sprogindstillingen og så har et
array af tekststrenge med den nødvendige tekst.

> eller laver man simpelthen en ny html fil for hvert sprog man ønsker
> at understøtte ?

Det er slavemetoden. Kender du PHP?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-07-11 16:19

> Det er slavemetoden. Kender du PHP?

Det er måske et spørgsmål, om slavemetoden er bedre. Hvis
man skifter sprog dynamisk - det være sig med tekststrenge i
filen eller fra en database - risikerer man vel, at det får
betydning for søgemaskinernes indeksering, så kun det ene
sprog indekseres.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner:

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-11 18:55

Den 19-07-2011 17:19, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> database - risikerer man vel, at det får betydning for søgemaskinernes
> indeksering, så kun det ene sprog indekseres.

En mulig løsning kunne jo være at siderne kunne få en parameter på:

filnavn.php?sprog=en

Pseudokode:

Hvis sprog ikke angivet {
$sprog = "da"
}

Så kommer både den danske og engelske version med hos Google, da de jo
har forskellig adresse.

--
Philip

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-07-11 20:14

Den 19-07-2011 19:55, Philip Nunnegaard skrev:

> En mulig løsning kunne jo være at siderne kunne få en
> parameter på:

Ja, så er der tale om forskellige sider.

> filnavn.php?sprog=en

En mere moderne og smukkere metode er nok:
domæne.dk/en/filnavn.php

Det kan gøres med "lidt" roderi med .htaccess, hvis det er
en Apache-server, eller det kan gøres i PHP.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-11 20:45

Kim Ludvigsen skrev:

> En mere moderne og smukkere metode er nok:
> domæne.dk/en/filnavn.php
>
> Det kan gøres med "lidt" roderi med .htaccess, hvis det er en
> Apache-server, eller det kan gøres i PHP.

Den er så bare lidt for langhåret for mig at rode med .htaccess. I dette
tilfælde måske fordi jeg ikke forstår "regular expressions".

Man lad nu det ligge.

--
Philip

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-07-11 21:51

Den 19-07-2011 21:44, Philip Nunnegaard skrev:

> Den er så bare lidt for langhåret for mig at rode med
> .htaccess. I dette tilfælde måske fordi jeg ikke forstår
> "regular expressions".

Ditto her, det var derfor, jeg brugte anførselstegn. Det er
lykkedes mig at få det til at virke på mine nyeste sites,
omend det ikke virker 100%, men jeg vil ikke bruge tid på at
få det til at virke på mine gamle sider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder, der samtidig er nemme at huske:

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-11 22:01

Kim Ludvigsen skrev:

>>> domæne.dk/en/filnavn.php

Kim skrev:

> [...]
> men jeg vil ikke bruge tid på at få det til at virke på mine gamle sider.

Jeg har så forsøgt med noget der går i en lignende retning i denne URL:

http://www.chartbase.dk/hitlister/chart.php?personlige_hitlister/Philip/2011-06-18

Men her har jeg jo bare kørt en explode på først '?' og derefter '/' i
filen chart.php.

--
Philip

Fra : Andreas Andersen

Dato : 20-07-11 05:59

On 19-07-2011 21:13, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> domæne.dk/en/filnavn.php
>
> Det kan gøres med "lidt" roderi med .htaccess, hvis det er en
> Apache-server, eller det kan gøres i PHP.

Jeg bliver nødt til at nævne ASP.NET, da det understøtter lokalisering
af tekster, farver, styles, billedeurl'er - alt man kan definere med
tekst - uden en eneste linje kode. Man definerer nogle resourcefiler med
navne i stil med Minside.aspx.resx, Minside.aspx.en.resx,
Minside.aspx.fr.resx. De filer kan man redigere i en (gratis) GUI og
sætte ting som:

Minknap.Text: Hej
Minknap.CssClass: Dansk

Når man går ind på siden, finder serveren selv ud af, hvor brugeren
sidder, tager den rigtige ressourcefil, hvis den findes, ellers default
(Minside.aspx.resx), og indsætter de rigtige ting på siden inden den
bliver sendt til browseren. Det kan man selvfølgelig overskrive, hvis
sprog skal være et valg, men så skal man kode lidt.

--
Andreas

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-07-11 06:37

Den 20-07-2011 06:59, Andreas Andersen skrev:

> Jeg bliver nødt til at nævne ASP.NET, da det understøtter lokalisering
> af tekster, farver, styles, billedeurl'er - alt man kan definere med
> tekst - uden en eneste linje kode.

Jeg synes ellers netop at asp.NET har noget forfærdeligt langhåret kode.

--
Philip

Fra : Andreas Andersen

Dato : 20-07-11 09:46

Den 20-07-2011 07:36, Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg synes ellers netop at asp.NET har noget forfærdeligt langhåret kode.

ASP.NET har nok desværre en lidt stejl indlæringskurve, så man kan ikke
på samme måde som med PHP bare sætte sig ned og kode. Men når man har
brugt lidt tid på at sætte sig ordentlig ind i det, mener jeg man
hurtigt er langt mere produktiv end med PHP.

--
Andres

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-07-11 21:50

Andreas Andersen skrev:

> ASP.NET har nok desværre en lidt stejl indlæringskurve, så man kan ikke
> på samme måde som med PHP bare sætte sig ned og kode.

Og det er det jeg vil. Jeg kunne slet ikke følge med.
Den bog jeg gik efter, var baseret på at man brugte et WYSIWYG-program
(Visual Studio.NET) som kostede en bondegård. Mener at vi talte om
15.000 kr. i 2004.

Jeg opgav hurtigt og valgte på den konto at skifte asp ud med php, da
jeg forstod det hele som at klassisk asp ville blive udfaset.

Jeg foretrækker stof der dels er nemt at forstå, og som dels er baseret
på at man bare bruger en simpel teksteditor a la Notepad++.

--
Philip

Fra : Andreas Andersen

Dato : 21-07-11 04:44

On 20-07-2011 22:50, Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> Den bog jeg gik efter, var baseret på at man brugte et WYSIWYG-program
> (Visual Studio.NET) som kostede en bondegård. Mener at vi talte om

Det er rigtigt, at Visual Studio er dyrt, men det er en udbredt
misforståelse, at man har brug for det. Jeg bruger privat Visual Web
Developer Express Edition sammen med SQL Server Express Edition. Begge
er gratis, og Visual Web Developer er næsten ligeså godt som webdelen af
Visual Studio (som jeg har på arbejde) - der mangler nogle dele, som
større projekter (dem der er ligeglade med pengene) typisk har brug, men
enmandsprogrammøren vil sjældent mangle noget.

Prøv at downloade de to programmer og starte et website-projekt i Visual
Web Developer (standardskabelonen, ikke den med "empty project"). Det
skaber et nyt projekt med nogle få af de features, der gør ASP.NET
rigtig smart - master pages og brugerstyring.

Det allerfedeste ved ASP.NET er dog, at Microsoft har satset så markant
på .NET-frameworket, så hvis man kan kode .NET, kan man bruge de evner
til at lave hjemmesider, Windows-applikationer, Windows
Phone-applikationer, Office-extensions, Visual Studio-extensions osv.
Alt hvad man kan kode til Microsoft-produkter. Jeg lavede min første
Windows Phone-applikaton den anden dag, og det tog 5 minutter, jeg
behøvede ikke at læse en eneste hjælp-side - det er sgu fedt. Igen i et
program man kan hente gratis.

Tilgiv at jeg måske lyder lettere religiøs i ovenstående, men jeg er ret
solgt på .NET, og jeg har også kodet en del PHP (samt 17 andre sprog der
ikke har noget med web at gøre)

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-11 07:22

Andreas Andersen skrev:

> [...]
> bliver sendt til browseren. Det kan man selvfølgelig overskrive, hvis
> sprog skal være et valg, men så skal man kode lidt.

Selv følgelig skal sprog være et valg. En dansk medarbejder i
Thailand skal ikke påtvinges en thaiudgave af en hjemmeside.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-11 08:20

> Selv følgelig skal sprog være et valg. En dansk medarbejder i
> Thailand skal ikke påtvinges en thaiudgave af en hjemmeside.

Ja, det kan være et helvede at slippe for den slags. Google
er slem til at servere sider på det lokale sprog, og når man
som fremmed får serveret siden i et ukendt sprog, kan det
være temmelig svært at skifte til et mere kendt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Andreas Andersen

Dato : 20-07-11 09:44

> Selv følgelig skal sprog være et valg. En dansk medarbejder i
> Thailand skal ikke påtvinges en thaiudgave af en hjemmeside.

Jeg er enig, men man kan jo godt have en default-indstilling, som
brugeren så har lov at ændre - det er vist det man ser de fleste steder.
Det er også let at overskrive default, man skal bare override sin sides
InitializeCulture-metode:

protected override void InitializeCulture() {
   Page.UICulture = "da-DK";
   base.InitializeCulture();
}

Parameteren kan man jo så få fra en dropdown eller lignende. Det er i
øvrigt samme teknik man bruger til at kontrollere formattering af tal,
klokkeslæt og den slags.

--
Andreas

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-07-11 01:58

On 20 Jul., 08:21, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Selv følgelig skal sprog være et valg. En dansk medarbejder i
> Thailand skal ikke påtvinges en thaiudgave af en hjemmeside.

Google Groups ligger hos mig på fransk ind i mellem. Jeg har sat
browserens foretrukne sprog til dansk og IP er noget TDC eller lign,
så ved ikke hvor Google får det fra. Det er samme IP, og det er så på
dansk nu, men i starten mente Google altså, at jeg er fransk.

Eneste jeg nogensinde har lært at sige på fransk er no je parlez pas
de francais.

MVH
Rune Jensen

Fra : Andreas Andersen

Dato : 20-07-11 10:04

Den 20-07-2011 09:57, Rune Jensen skrev:
> [...]
> så ved ikke hvor Google får det fra. Det er samme IP, og det er så på
> dansk nu, men i starten mente Google altså, at jeg er fransk.

Hm, gad vide om det er relateret til, at min Gmail den anden dag kom med
en advarsel om, at den mente, at jeg havde logget ind fra Frankrig for
nylig. Det havde jeg ikke, så skyndte mig at skifte password.

--
Andreas

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 20-07-11 04:45

On 20 Jul., 11:04, Andreas Andersen <andreas2...@gmail.com> wrote:

> Hm, gad vide om det er relateret til, at min Gmail den anden dag kom med
> en advarsel om, at den mente, at jeg havde logget ind fra Frankrig for
> nylig. Det havde jeg ikke, så skyndte mig at skifte password.

Der ringer en klokke. Jeg fik samme besked, da jeg forsøgte at oprette
en blogger blog. Google ville have mig til at verificere via mobil,
fordi de mente ikke, at jeg var mig, selv om jeg brugte korrekt log
in. Youtube giver ikke log in-problemer, men mon ikke de er i gang med
at rykke rundt fysisk på deres installationer. Google Groups er også
*ret* sløv i øjeblikket.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-07-11 16:27

On 19-07-2011 15:30, Asger-P wrote:

> [...]
>
> Er der en smart måde at øre noget sådant på ?
>
> eller laver man simpelthen en ny html fil for hvert sprog man ønsker

Du kan få Google til at oversætte - hvis du kan leve med de problemer
det nu giver

Du kan afprøve Google oversæt på alle sider på:
http://www.dmwebdesign.dk/

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Asger-P

Dato : 19-07-11 19:05

Hi Bertel

On the: 19. of juli-2011 At: 16:05 Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er slavemetoden. Kender du PHP?

Kender er nok for meget sagt, jeg ved hvad det er og har lavet
det obligatoriske hallåå verden, men så blev det ikke til meget
mere.

Kim nævner noget med søge maskinen, det bedste vil jo være at
alle sprog kommer med i søge maskinen, da dette er til et program
jeg ønsker at sælge.
Så måske er det bedre med slave metoden ?

Best regards
Asger-P

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-11 19:18

Asger-P skrev:

> Så måske er det bedre med slave metoden ?

Hvad så den dag du vil lave en formulering om? eller tilføje
noget?

--
Bertel

Fra : Asger-P

Dato : 19-07-11 20:09

Hej Bertel

On the: 19. of juli-2011 At: 20:18 Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad så den dag du vil lave en formulering om? eller tilføje
> noget?

Jamen det skal jeg jo også gøre i alle sprog filerne under alle
omstændighederne og takket være <div> så er de jo ikke mere så
uoverskueligt.

Der er måske i virkelighedn ikke nogen rigtig nem løsning.

Tak alligevel
Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-11 20:25

Asger-P skrev:

> Jamen det skal jeg jo også gøre i alle sprog filerne under alle
> omstændighederne og takket være <div> så er de jo ikke mere så
> uoverskueligt.

"Alle sprogfilerne" kan være én fil hvor teksterne står under
hinanden. Her er et udsnit af sådan en som jeg bruger:

$explanations = array (
   array (
      'Dansk','Skift',
      "Den periode inden for samme spil hvor kortene spilles.",
      "De spil der spilles ved et bord uden at man skifter - ofte 2-3
spil, men der kan være mange.",
      "En endagsturnering kan f.eks. bestå af 3 sektioner - ofte på
15-26 spil hver.",
      "",
   ),
   array (
      'English','Change',
      "The period within one board where the cards are played.",
      "The boards played at a table without the players moving -
often 2-3 boards, but there may be many.",
      "A one day pairs event may have three sessions - often with
15-26 boards in each.",
      "Please help me with the translation.",
   ),
   array (
      'Deutsch','Wechseln',
      "Das Abspiel der Karten nach der Reizung.",
      "Die Boards, die an einem Tisch gespielt werden, ohne daß die
Spieler weitergehen - meist 2-3, es können aber mehr sein.",
      "Ein eintägiges Paarturnier kann aus 3 Durchgängen bestehen -
meist mit je 15-26 Boards.",
      "Bitte helf mir mit der Übersetzung.",
   ),
osv.