Forskellig opførsel i forskellige browsere~
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 18-07-11 11:51

Hej!
Jeg har lavet en redesign af http://www.daugbjerg-kalkgruber.dk
og menuen er lavet i java i et program der hedder Sothink. Jeg
har brugt dette program i flere år uden problemer og tror ikke
det er den der laver problemer. Sagen er at jeg kan se menuen i
nogle browsere og ikke i andre. Jeg kan simpelthen ikke finde
fejlen og anmoder derfor om ekspert hjælp i dette forum? På
forhånd tak for hjælpen! Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-07-11 12:18

Lars Bjarne Christensen skrev:

> tror ikke det er den der laver problemer.

Du henviser i koden til
http://www.daugbjerg-kalkgruber.dk/stmenu.js
men finder ikke noget her.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 18-07-11 16:11

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du henviser i koden til
> http://www.daugbjerg-kalkgruber.dk/stmenu.js
> men finder ikke noget her.
>
> --
> Allan Vebel
> http://vebel.dk/wdg
Hej Allan!

Det lyder mystisk, - jeg kontrollerede efterfølgende og i
bilioteket js ligger de filer der skal bruges i Java. Det virker
også nu i Firefox, men ikke i Crome og IE og det er meget
mystisk!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-07-11 16:17

On 18-07-2011 17:11, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> bilioteket js ligger de filer der skal bruges i Java. Det virker
> også nu i Firefox, men ikke i Crome og IE og det er meget

Tror du ikke den menu er et flop?

På menu-designers hjemmeside bruger de den ikke engang selv - deres menu
er en ganske alm. liste-menu

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : John

Dato : 18-07-11 16:24

Lars Bjarne Christensen frembragte:

> Det lyder mystisk, - jeg kontrollerede efterfølgende og i
> bilioteket js ligger de filer der skal bruges i Java. Det virker
> også nu i Firefox, men ikke i Crome og IE og det er meget
> mystisk!

Menuen er forsvundet, og bortset fra at disse DHTML menuer er fancy
burde du overveje en ganske ordinær liste menu med CSS

Gætter på at Jørgen har et par stykker du kan låne:

www.webdesign101.dk

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-07-11 12:35

On 18-07-2011 12:51, Lars Bjarne Christensen wrote:
> [...]
> nogle browsere og ikke i andre. Jeg kan simpelthen ikke finde
> fejlen og anmoder derfor om ekspert hjælp i dette forum? På

Der er sikkert andre faktorer der gør sig gældende, MEN:

Hvorfor hulen inline-styler du navbar (height:20px), når du sætter
padding (top-bund: 5px) i css-filen?

Du har så 10px til teksten!

Nogle browsere er måske lidt overbærende (Firefox er ikke).

Hvorfor overhovedet sætte height på navbar'en?

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 18-07-11 12:56

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Du har så 10px til teksten!
>
> Nogle browsere er måske lidt overbærende (Firefox er ikke).
>
> Hvorfor overhovedet sætte height på navbar'en?

Hej Karl! Tak for dit svar! Ja jeg kan godt se i koden at h=10, men
vil du have den til h=0. Sagen er at jeg kan ikke se under
redigering af navbar at jeg har sat højden til 10.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-07-11 13:11

On 18-07-2011 13:56, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> vil du have den til h=0. Sagen er at jeg kan ikke se under
> redigering af navbar at jeg har sat højden til 10.

Hej Lars.

Nej, jeg vil ikke have den til 0, så går det jo helt galt
Jeg vil have den helt væk.

Kun i helt specielle tilfælde kan man sætte højde på, men en navbar er
afhængig af browserens indstillinger for tekst-størrelse.

Altså væk med height, så tager elementerne selv den højde de skal bruge
- og ikke mere.

Hvis du insisterer på at have fast højde, så skal du bruge em, som tager
udgangspunkt i browserens indstillinger for tegn-størrelse.
Men så skal du altså have lommeregneren frem.

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 18-07-11 15:38

> [...]
> udgangspunkt i browserens indstillinger for tegn-størrelse.
> Men så skal du altså have lommeregneren frem.

Hej Karl Erik! Det hjalp gevaldigt - nu kan jeg se menuen, - men men...
Jeg har lavet en forside med tegning, flashfilm på som hedder default.html
den skifter til menuforsiden - default2.html og der ligger noget af
problemet gemt. Når jeg lader den skifte automaisk, som var hensigten
viser den ikke menuen i default2.html - hvis jeg med det samme klikker på
linket default2.html (skip introduktionen) er menuen der på default2.html
og det synes jeg er mystisk. Kan du gennemskue hvad det er går galt der?
På forhånd tak! Mvh. Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-07-11 16:07

On 18-07-2011 16:38, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> og det synes jeg er mystisk. Kan du gennemskue hvad det er går galt der?

Kun at der måske er et par "uregelmæssigheder" i din meta:

Prøv:

(nøjagtig som skrevet).

I øvrigt ser jeg ingen menu, hverken i FF, Chrome eller Opera på Linux.
Gad vist om det kun fungerer på Windows?

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 18-07-11 16:21

> [...]
>
> I øvrigt ser jeg ingen menu, hverken i FF, Chrome eller Opera på Linux.
> Gad vist om det kun fungerer på Windows?

Hej Karl Erik! Tak for dit svar! Jeg har prøvet at sætte din linie ind som
bl.a. er forskelligt med små bokstaver og så havde du fjernet end - tag. Når
jeg sætter din linie ind kan jeg ikke længere se menuen i Firefox og da jeg
kunne se den i Firefox kunne jeg ikke se den i IE og Crome. Det er meget
mystisk! Jeg har lavet to styles, 1. til forsiden der
hedder:daugbjergkalgruber_1.css og en til de øvrig sider der hedder:
daugbjergkalkgruber_2.css, jeg mener du forklarede mig tidligere at det kunne
man godt. Er det en mulighed for fejl?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-07-11 16:58

On 18-07-2011 17:20, Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> daugbjergkalkgruber_2.css, jeg mener du forklarede mig tidligere at det kunne

Jeg tror den menu er et flop

Du kan også prøve:

content="10;url=http://www.daugbjerg-kalkgruber.dk/default2.html">

(Viser stadig ingen menu hos mig).

Karl Erik.

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 18-07-11 19:32

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]

Hej Karl Erik!

Tak for din store engament i mit problem, som ser ud til at være løst. Det var
en kombination af dine løsningsforslag der gjorde mig i stand til at finde
fejlen. Stor tak for din hjælp!
Også stor tak til de øvrige bidragsydere - fint forum hvor intet spørgsmål er
for lille og ingen for stor!

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 07:49

On 18 Jul., 17:06, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> I øvrigt ser jeg ingen menu, hverken i FF, Chrome eller Opera på Linux.

Jeg kan se menuen her på Linux i Firefox 5. Men kun hvis jeg tillader
Javascript. Det er en tydelig indikation af, der er enten SEO-
problemer og/eller tilgængelighedsproblemer.

Men hvad værre er, at introen faktisk giver de samme problemer.
Introen risikerer at "stjæle" position fra forsiden i søgelisten, og
meta'en som automatisk redirecter er meget meget dårligt for blinde.
De har ikke en chance for at vide, hvad der sker, andet end at
indholdet pludselig skifter uden grund.

Jeg synes stadig at Bjarne skulle overveje at skippe introen og lade
brugeren selv surfe siden, samt lave menuen om fra Javascript til ren
CSS/HTML (som du og andre også foreslår).

Man kan lave rigtigt flotte, funktionelle menuer i CSS3, og man kan
endda lave det så koden er meget mere overskuelig end den nuværende
javascriptmenu.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-07-11 16:21

On 19-07-2011 15:48, Rune Jensen wrote:

> Man kan lave rigtigt flotte, funktionelle menuer i CSS3, og man kan
> endda lave det så koden er meget mere overskuelig end den nuværende
> [...]

Hej Rune.

Hvilke funktioner har man i CSS3 som gør forskellen?

Og får man IE versioner < IE9 med, eller skal der laves conditional
stylsheet til gamle IE versioner?

Karl Erik.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-11 18:47

Den 19-07-2011 17:21, Karl Erik Christensen skrev:

> Og får man IE versioner < IE9 med, eller skal der laves conditional
> stylsheet til gamle IE versioner?

En dropdown-menu a la den på trådstarters side, lavet i ren CSS uden et
eneste javascript, kan laves så det virker i IE7 og opefter.

Jeg husker ikke den præcise metode, men noget af ideen er at <li> under
en <li> skal skjules, mens li:hover skal være synlig.

--
Philip

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 12:42

On 19 Jul., 17:21, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Hvilke funktioner har man i CSS3 som gør forskellen?

border-radius, box-shadow, text-shadow og opacity/RGBA kan jo allerede
nu bruges fint til stylingen, og med lidt føling sådan noget som
gradients også. Man kan lave gennemsigtighed, lægge skygger på og lave
"genskin" så man får 3D-effekter med ren CSS, ingen ekstra HTML
nødvendig. Derudover, så er der animation i CSS3, som nu understøttes
native fra Firefox5 og Chrome nyeste version.

F.eks.:
http://www.cssplay.co.uk/menus/css3-cssplay28.html

> Og får man IE versioner < IE9 med, eller skal der laves conditional
> stylsheet til gamle IE versioner?

Der skal laves conditional comments, hvis man vil have samme udseende
i IE7+8 som i andre, og der skal tilføjes JS, hvis man vil eftergøre
CSS3 animation i ældre browsere. Men det mener jeg ikke er meningen
med CSS3.
Meningen er, at man får den fancy styling med nye browsere (IE9+, FF5+
og Chrome ca. 9+), men får fallback i IE7+8. Fordi ellers får du jo
intet ud af CSS3, hvis du skal lave speciel HTML/JS til de ældre
browsere alligevel.

Udseendet er ikke ens, men selve funktionen er den samme i alle
browsere.

MVH
Rune Jensen

Fra : John

Dato : 19-07-11 20:17

Følgende er skrevet af Rune Jensen:

> F.eks.:
> http://www.cssplay.co.uk/menus/css3-cssplay28.html
Jeps og 85 fejl er vel knapt så meget

Fejlene forsvinder vel med CSS3 :D

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 13:02

On 19 Jul., 16:05, Asger-P <j...@asger-p.dk> wrote:
> Hej Rune

> Ved du hvor der er et simpelt eksempel på en sådan opsætning ?

Du skal først kende liste-metoden i CSS2.1, som jo er standarden nu.
Jeg tror, jeg lærte det via denne
http://css.maxdesign.com.au/listutorial/

Derefter, så er det sådan set bare at afprøve de forskellige CSS3-
muligheder og lægge det på menuen. Prøv f.eks. at sætte en text-shadow
på menu-punkterne. Text-shadow er meget nemt. F.eks. text-shadow: 1px
1px RGBA( 0,0,0,.5)

Vil give en text, hvor der er en forskudt skygge 1px til højre, 1px
ned og farven vil være sort blandet 50% med baggrundsfarven.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 12:54

On 19 Jul., 19:46, Philip Nunnegaard <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:

> En dropdown-menu a la den på trådstarters side, lavet i ren CSS uden et
> eneste javascript, kan laves så det virker i IE7 og opefter.

Jojo, trådstarterens menu er ikke så avanceret :)

Den kan laves i ren CSS2.1, så den også kan bruges intuitivt via
tastaturet. Jeg har kun set denne løsning ét sted, og der bruges
float, hvilket jeg heller ikke rigtigt har set andre steder.

> Jeg husker ikke den præcise metode, men noget af ideen er at <li> under
> en <li> skal skjules, mens li:hover skal være synlig.

http://thinkhtml.blogspot.com/2009/09/timos-float-drop-css-only-dropdown-menu.html

er et eksempel på en menu uden JS, ren CSS2.1, som kan bruges via
tastaturet også. Meget brugervenlig og den mest tilgængelige CSS-menu
jeg har set.

Man kan derpå lægge noget ekstra CSS3 på, så det bliver lidt flottere
i nyere browsere end i ældre. Som i Stu Nichols eksempel.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 13:27

On 19 Jul., 21:16, John <ad...@jp-web.invalid> wrote:
> Følgende er skrevet af Rune Jensen:

> Jeps og 85 fejl er vel knapt så meget

Nu er du jo dum. Den løsning du ser på siden er omklamret af en masse
CSS og HTML, som ikke har med løsningen at gøre. Selve løsningen kan
laves med fuld valid CSS3, og det burde du også vide, som selv er
fortaler for den nye standard. Jeg ved ikke hvor du vil hen med din
kritik... er du jaloux på den gode Stu?

MVH
Rune Jensen

Fra : John

Dato : 19-07-11 21:01

Rune Jensen tastede følgende:

>Jeg ved ikke hvor du vil hen med din
> kritik... er du jaloux på den gode Stu?
Nej da det var blot en påpegning og en kendsgerning at vi desværre ikke
er nået det punkt endnu.
Det bliver da spændende når CSS3 er standart.

Jeg kunne selvfølgelig have nøjes med at validere menuen, og nået et
ikke validt resultat, men betragt det som en joke og tag ikke tingene
mere alvorligt end det er.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 13:56

On 19 Jul., 21:16, John <ad...@jp-web.invalid> wrote:
> Følgende er skrevet af Rune Jensen:

> Jeps og 85 fejl er vel knapt så meget
>
> Fejlene forsvinder vel med CSS3  :D

CSS3 er ikke en fast standard endnu. Men for ikke at forsinke hele
standarden til 2021, hvor den er tidssat til, så udvikler men CSS3 i
moduler.

Det, som ikke validerer hos Stu er bl.a. -moz og -o- som er browser-
præfixes. Og det er ikke meningen de skal validere, da det er
midlertidige forsøgsstandarder, som kan ændres i fremtiden.

Derimod, sådan noget som text-shadow og border-radius, der behøver man
ikke længere bruge præfixes, hvilket vil sige at browserfabrikanterne
er enige om standarden, og derfor bør de også validere.

Du har da ret i, at det er underligt de ikke validerer når der i
princippet ikke bør komme ændringer i standarden til disse moduler,
men man bør spørge sig selv, om man har lyst til at vente til 2021 før
man vil tage den standard i brug. Så skal man sidde og lave runde
hjørner med billeder og unødvendig mark-up indtil da?

MVH
Rune Jensen

Fra : John

Dato : 19-07-11 21:25

Rune Jensen:

> [...]
> man vil tage den standard i brug. Så skal man sidde og lave runde
> hjørner med billeder og unødvendig mark-up indtil da?

Gerne for mig men så skal vi gøre op med den sædvanlige gængse ikke
valid kode tradition vi har brugt herinde i mange år.

Bruger selv CSS3 med et meget ikke Validt resultat B-)
79 fejl alene på Landingssiden er flot ik! B-)

Skal så siges at de fleste CSS fejl ikke skyldes mig selv men nogen af
de plugins jeg bruger, og jeg gider ikke mere bruge krudt på at
fejlrette for at tilfredsstille mig selv.
Måske til vinter hvis jeg lancerer noget nyt.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 14:14

On 19 Jul., 22:00, John <ad...@jp-web.invalid> wrote:
> Rune Jensen tastede f lgende:

> Nej da det var blot en p pegning og en kendsgerning at vi desv rre ikke
> er n et det punkt endnu.
> Det bliver da sp ndende n r CSS3 er standart.
>
> Jeg kunne selvf lgelig have n jes med at validere menuen, og n et et
> ikke validt resultat, men betragt det som en joke og tag ikke tingene
> mere alvorligt end det er.

Du har ret - jeg misforstod dig.

Sorry.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-07-11 14:36

On 19 Jul., 22:00, John <ad...@jp-web.invalid> wrote:
> Rune Jensen tastede f lgende:

> Nej da det var blot en p pegning og en kendsgerning at vi desv rre ikke
> er n et det punkt endnu.

OK. Måske man skal vente med f.eks. gradient og border-image o.lign.
lidt endnu. Men f.eks. text-shadow, der mener jeg ikke der kan ændres
noget på den standard mere. De har kørt med den samme i vel ca. 3-4 år
nu, så det virker usandsynligt, de pludselig skulle få lyst til at
ændre noget dér.

Det samme kan snart siges om border-radius. Hvis jeg laver en border-
radius uden præfix, så ser den nøjagtigt ens ud i Opera, Chrome og
firefox.

> Det bliver da spændende når CSS3 er standart.

Ja, jo, men det er altså først i 2021... Vi sidder på plejehjem med
Alzheimers og har glemt alt om webdesign til den tid. Så jeg vælger at
snyde nu og bruge den del af standarden, som med al sandsynlighed ikke
ændres inden da.

Er det fornuftigt? Der er et skel imellem de fanatiske valide og de
pragmatiske. Begge verdener kan faktisk have ret alt efter hvad du (og
dine kunder) forudsætter. Mere semantisk og overskuelig kode, som man
(måske) skal bruge tid på at ændre i pga. ændrede standarder? Eller
100% bagudkompatibilitet og en masse unødvendig HTML, som gør koden
uoverskuelig og tung?

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-07-11 21:51

On 19-07-2011 22:36, Rune Jensen wrote:

> [...]
> Alzheimers og har glemt alt om webdesign til den tid. Så jeg vælger at
> snyde nu og bruge den del af standarden, som med al sandsynlighed ikke

Deri har du ganske ret Rune

Med den fart udviklingen bevæger sig på, hvad sgu fanden skal man så med
en standard der forventes at kunne tages i brug i 2021

Karl Erik.

Fra : John

Dato : 19-07-11 22:10

Karl Erik Christensen forklarede:

> Med den fart udviklingen bevæger sig på, hvad sgu fanden skal man så med en
> standard der forventes at kunne tages i brug i 2021

Du bruger den selv Karl :oÞ

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-07-11 22:31

On 19-07-2011 23:09, John wrote:
> Karl Erik Christensen forklarede:

> Du bruger den selv Karl :oÞ

Jada - derfor siger jeg også "Hvorfor vente 10 år?"

Karl Erik.

Fra : John

Dato : 19-07-11 22:33

Karl Erik Christensen:

> Jada - derfor siger jeg også "Hvorfor vente 10 år?"

Om 10 år er vi stadig unge, minus de gamle der var med på udflugten :oÞ

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-07-11 22:42

On 19-07-2011 23:32, John wrote:
> Karl Erik Christensen:

> Om 10 år er vi stadig unge, minus de gamle der var med på udflugten :oÞ

Hvis ikke du er ordentlig, brækker de sgu nok deres stok på din numse

Karl Erik.

Fra : John

Dato : 19-07-11 22:49

Karl Erik Christensen udtrykte præcist:

> Hvis ikke du er ordentlig, brækker de sgu nok deres stok på din numse

Jeps men dybest set har vi jo kun det skæg vi selv sidder på :oÞ

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 20-07-11 04:24

On 20 Jul., 00:46, Asger-P <j...@asger-p.dk> wrote:
> Hej Rune

> Jeg tror den menu har problemer med large font 144DPI, men jeg er
> ikke sikker. Når menuen fader ned så ser det ud som om der er flere
> menupunkter end der ender med at være i menuen.
>
> Det nederste menupunkt jeg ser i "Sales" menuen er: "Flash Guns"
>
> Er det det samme i ser ?

Den nederste i Sales er "Lens hoods", testet i Chrome.

Stu Nichols har nok ikke testet i en opsætning som svarer til din -
men det bør egentlig heller ikke være nødvendigt, hvis ellers man
bruger sin CSS korrekt. Hvis det bruges korrekt, bør siden tilpasse
sig automatisk din opsætning.

Man kan "lege" med både em og % i font-size til en hjemmeside, for at
få nogenlunde ens størrelse i de mest brugte "system-font-sizes". Jeg
kan ikke huske, hvor stort spændet er (der er en tommelfigerregel for
det), men er udgangspunktet en font-størrelse på 10-12pt, så ville jeg
sige, man skal som minimum kunne zoome fra 90% til 150% uden at
designet skrider. Det er som regel ikke svært at lave spændet større,
f.eks. ved at bruge min- og max-width.

Mit systems font-størrelse er SVJKS Windows standard (er det 96DPI?) -
set på den måde, virker 144DPI ret stort, men det bør kunne "rettes",
ved at bruge CTRL og minus i browseren, som zoomer ned. Men som sagt -
man bør faktisk også kunne rette noget/til en vis grad i selve
hjemmesidens kode med % og em.

Håber, det er forståeligt skrevet, at både systemets font-størrelse og
hjemmesidens font-størrelse kan have indflydelse på samlet font-
størrelse.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-07-11 11:39

On 20-07-2011 12:24, runeofdenmark@hotmail.com wrote:

> Håber, det er forståeligt skrevet, at både systemets font-størrelse og
> hjemmesidens font-størrelse kan have indflydelse på samlet font-
> [...]

Hej Rune.

Min opfattelse af font-size er at det afhænger af browserens indstillinger.
FF har standart indstillingen 14px, medens Chrome har 13px.

Så i FF svarer 1em til 14 px, 2em til 28px.
I Chrome er 1em 13px, 2em 26px.

Dette kan til dels omgås med css, ved at sætte:
* {
   font-size: 14px;
}

Så bliver 2 em = 28px i begge browsere.

Taler vi forbi hinanden?

Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-11 11:14

Karl Erik Christensen wrote:

> Min opfattelse af font-size er at det afhænger af browserens
> indstillinger. FF har standart indstillingen 14px, medens Chrome har 13px.

Husk lige Konqueror, og 'os' med øjenkrykker.

Jeg har af samme årsag sat nogle minimumsværdier m.v., hvor disse
px-fikserede sider ligner noget du tror der er løgn.

(Virkelig mening bortcensureret).

Nu ved jeg ikke hvordan tilstanden er i dag, men traditionelt bruger man
også MS(patenterede) fonte, der i sagens natur ikke vises på Linux baserede
systemer.

(Jo jo, jeg ved godt man kan 'importere' fonte fra Windows, men det er i
bund og grund lidt ude i gråzonen).

Stig Johansen

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 20-07-11 05:05

On 20 Jul., 12:38, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> [...]
>
> Så i FF svarer 1em til 14 px, 2em til 28px.
> I Chrome er 1em 13px, 2em 26px.
>
> Dette kan til dels omgås med css, ved at sætte:

Nej - men hvis systemet er sat til 144DPI, så vil 2em være
forholdsvist større (hvis man måler med lineal), end hvis det er sat
til 96DPI. Men selvfølgelig så sætter man normalt en større DPI, hvis
skærmen også er større, og så udligner det vel sig selv.

Problemet er nok lidt, hvis man har en mindre skærm, men også har
dårligt syn, og derfor vælger en større DPI til sit system end hvad
der er "standard". Så er det, at selve hjemmesiden også skal kunne
zoomes ned i browseren uden at ødelægge designet.

For at alt ikke skal være for nemt, så er 2em ikke det samme i Firefox
og Chrome ved den samme system DPI. Firefox har altid skilt sig ud
hvad det angår (men IE<7 havde så en reel bug med zoom og em).

Jeg stoler på dine anbefalinger af font-størrelse i CSS, for jeg
følger ikke så meget med der mere - der var engang hvor px var helt yt
pga. IE6, det kan man selvfølgelig ikke regne med mere. Jeg havde ret
god viden om det engang - sådan ca 2006 eller sådan noget - så spørg
mig om font-size i IE6, Opera7 og FF2 på en Win98, så kan jeg nok give
et ret kvalificeret svar om font-størrelse og zooming :)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-07-11 05:12

On 21 Jul., 03:56, Asger-P <j...@asger-p.dk> wrote:

> Det bedste ville hvis alle browsere havde både font zoom Shift+scroll
> og side zoom Ctrl+scroll og at de så samtidig kunne huske begge dele
> fra sidste besøg.

Har IE7+ ikke to slags zoom som Opera har? Altså både font-zoom og
side-zoom?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-07-11 04:24

On 21 Jul., 03:13, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> Nu ved jeg ikke hvordan tilstanden er i dag, men traditionelt bruger man
> også MS(patenterede) fonte, der i sagens natur ikke vises på Linux baserede
> systemer.

Det gør "man" ikke længere, hvis "man" vil følge udviklingen. I stedet
finder man en font, som tilnærmelsesvist passer, se:

http://www.youtube.com/watch?v=QTX1lU97z08

Det er nedhentning af fonte fra Googles directory, så det er eksternal
server, men det har flere fordele - bl.a. at man kan hente nøjagtigt
de tegn man vil have til f.eks. en overskrift, og at disse faktisk
cashes.

Det fylder meget meget lidt, og det kan laves med lazy loading, så
brugeren slet ikke mærker det.

'MVH
Rune Jensen

Fra : John

Dato : 21-07-11 17:38

Rune Jensen skrev:

> [...]
> cashes.
>
> Det fylder meget meget lidt, og det kan laves med lazy loading, så
Eller cufon som jeg gør brug af.
Der gør at man ikke behøver at spekulere på om den smarte font man
bruger også er på seernes pc.

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : John

Dato : 21-07-11 17:53

John formulerede torsdag:

> Der gør at man ikke behøver at spekulere på om den smarte font man bruger
> også er på seernes pc.

Glemte lige:

og teksten kan ikke markeres og umiddelbart kopieres

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-07-11 06:05

On 21 Jul., 04:25, Stig Johansen <wopr...@gmail.com> wrote:

> Så (IMO) er blip, båt og runde hjørner mere støj end lir.

Klart. Men det er den grundlæggende underliggende
(standardoverholdende) CSS og HTML ikke, og der blev også givet link
til, hvordan en grund-menu laves.

CSS3 er et overlay, som man selv kan vælge at putte på eller ej. Under
det, der bør man altid sætte menuer på lister, samt tilstræbe at
menuen kan navigeres med tastaturet, uanset målrguppen.

> Endvidere vil enhver med respekt for sig selv nok køre FF med javascript
> blokker, og der får man blot en 'tom' side.

JSen er i den nuværende side, dermed en del af spørgsmålet. Hvis du
læser svarene lidt igennem, vil du nok se, at det ikke er alle, som
anbefaler JS til menuer (og iøvrigt heller ikke introer).

Hvis oplægsstifter vælger ikke at følge de angivne råd, er det helt
fint, men man kan så ikke yderligere forvente, der skal vedblive at
komme med disse råd, hvis de ikke følges

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-07-11 10:09

On 21 Jul., 15:39, Asger-P <j...@asger-p.dk> wrote:

> Det har jeg nu ikke stødt på, man kan ændre font størelsen i begge
> men så gælder det for alle web sider.
> Hvis du ved noget andet så fortæl

Ah, OK, vi snakker lidt forbi hinanden :)

Hvad jeg mente var såmænd bare, at nok er Chrome bedre til at huske
indstillingen ved zoom, men den har kun text-zoom, ikke zoom på hele
designet. Opera og IE7+ kan zoome på både designet og på teksten.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-07-11 04:31

On 21 Jul., 09:38, Asger-P <j...@asger-p.dk> wrote:

> Hvis jeg forstår dig ret, så må jeg sige at du ikke har ret
> Chrome zoomer det hele både tekst og billeder, divs og tables, det
> eneste sted jeg har set at den ikke gør det er ved Java ting såsom
> Nem-ID logon'et og så ved frames. Den har nogle bugs sådan at nogle
> sider ikke wrapper teksten, men i stedet får en vandret scrollbar.

OK, det lyder som design-zoom, ja. I et designzoom kommer
scrollbarerne lettere/hurtigere end ved tekst-forstørrelse, fordi
tekst-forstørrelse er nemmere at styre for webmasteren med em på
bredder og max- og min-width.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-07-11 04:36

On 21 Jul., 09:53, John <ad...@jp-web.invalid> wrote:
> John formulerede torsdag:

> Glemte lige:
>
> og teksten kan ikke markeres og umiddelbart kopieres

Men... så vidt jeg forstår vil den stadig kunne forstås af blinde.
Ellers ryger nærmest hele idéen jo også.

Man kan lave sin overskrift i teskt for blinde og rykke den tekst
udenfor synligt felt med text-indent, derefter placere et image med
overskriften i stedet, så det er synligt. Det er vel sådan man gør nu..
Men det giver bare ekstra og IMØ unødvendig mark-up, og det er heller
ikke logisk at lægge tekst som billeder.

MVH
Rune Jensen

Fra : John

Dato : 22-07-11 12:49

Rune Jensen sendte dette med sin computer:

> Men... så vidt jeg forstår vil den stadig kunne forstås af blinde.
> Ellers ryger nærmest hele idéen jo også.

Cufon kan indexeres og så vidt jeg har undersøgt forståes af blinde

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : John

Dato : 18-07-11 12:41

Lars Bjarne Christensen har bragt dette til verden:
> Hej!
> Jeg har lavet en redesign af http://www.daugbjerg-kalkgruber.dk
> og menuen er lavet i java

En ting der er vigtig her:

Menuen er ikke lavet i Java men ud over det ser jeg den fint med FF og
IE

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Asger-P

Dato : 18-07-11 13:45

Hej Lars

On the: 18. of juli-2011 At: 12:51 Lars Bjarne Christensen wrote:

> [...]
> har brugt dette program i flere år uden problemer og tror ikke
> det er den der laver problemer. Sagen er at jeg kan se menuen i

Hvilke browsere ?
Jeg ser menuen fint i Chrome, IE og Opera, i Opera er menuen dog alt
for lang og det miderste billede er placeret forkert.
Jeg har en 144DPI skærm opsætning.
Hvis du har en mail kan jeg sende dig et skærm billede.

Best regards
Asger-P

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-07-11 06:41

On 18 Jul., 03:51, Lars Bjarne Christensen <l...@fiberpost.dk> wrote:
> [...]
> nogle browsere og ikke i andre. Jeg kan simpelthen ikke finde
> fejlen og anmoder derfor om ekspert hjælp i dette forum? På

Nu lader det jo til, du har fået løst dit problem, men altså, hver
gang jeg ser sådan en menu, så klør det i mig for at få den sat på en
liste og CSS3-styled!

Rene javascriptmenuer er ikke så godt for søgemaskiner.

Det er heller ikke sikkert den kan læses af skærmlæsere iøvrigt (skønt
der nok er sket en del i de senere år)-

.... du kan lave hele menuen med HTML og CSS3. Undtagen den lille
ventetid, men det kan der kompenseres for - også med CSS. Når man
laver det i HTML og CSS kan alle være med.

Mht. introen... Du skulle overveje, om ikke det er bedre at lade
brugeren selv surfe rundt, end at det sker automatisk? Følger
søgemaskinen linket fra introen til hovedsiden - når ventetid er > 0?

Ingen kritik, blot nogle best practice råd...

MVH
Rune Jensen

Fra : Asger-P

Dato : 19-07-11 15:05

> [...]

> javascriptmenu.

Ved du hvor der er et simpelt eksempel på en sådan opsætning ?

På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-07-11 20:30

Den 19-07-2011 16:05, Asger-P skrev:

> Hej Rune

> Ved du hvor der er et simpelt eksempel på en sådan opsætning ?

Jeg har skrevet en længere artikel om emnet:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/

Hvis du ikke gider læse hele den ret lange
artikel, er det eksempel, der kommer nærmest
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks12a.html

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Asger-P

Dato : 19-07-11 23:47

Hej Rune

Fra : Asger-P

Dato : 20-07-11 13:46

Hi Karl Erik

> [...]
> indstillinger.
> FF har standart indstillingen 14px, medens Chrome har 13px.
>
> SÃ¥ i FF svarer 1em til 14 px, 2em til 28px.

Her er der for en gang skyld noget jeg har erfaring med.
Jeg skrev med vilje erfaring med og ikke vide om.

Jeg har siden win98 brugt 144DPI, hvilket har givet en del
problemer igennem tiden, når der blev brugt px til font,
for så kunne skriften ikke ændres og den skalerede ikke.
Af den grund var pt min foretrukne måle enhed (jeg kendte
først til em for ca. 5 år siden). Var der brugt pt så
skalerede og den kunne også ændres.

I dag har tingene ændret sig meget, jeg bruger Chrome, Opera
og IE og af dem er det kun Opera der skallerer teksten IE og
Chrome skallerer ikke teksten uanset hvilken måle enhed der
bliver brugt.
SÃ¥ i dag hvor alle browsere har en veludviklet zoom funktion
vil jeg sige: Brug px til angivelse af font det giver det mest
ensartede resultat i de browsere jeg har.
Og Chrome kan huske ens valg af zoom på alle sider, så det er
pt min foretrukne browser.

Firefox blev droppet ved version 3 den skalerede sin GUI til 200%
på min 144DPI opsætning, så den var totalt ubrugelig, om Firefox
har lavet om på det i de sidste versioner ved jeg ikke.

Det kunne dog være rart på nogle sider med et par knapper til
stor og lille tekst som så blev husket i en cookie hvis det
da kan lade sig gøre.?

Best regards
Asger-P

Fra : Asger-P

Dato : 21-07-11 11:56

Hej Stig Johansen

On the: 21. of juli-2011 At: 12:13 Stig Johansen wrote:

> Husk lige Konqueror, og 'os' med øjenkrykker.

Helt enig, jeg skal helst have 18px på en 1920x1200 24" skærm.

> Jeg har af samme årsag sat nogle minimumsværdier m.v., hvor disse
> px-fikserede sider ligner noget du tror der er løgn.

Kunne du ikke bare bruge Chrome den kan huske din zoom for hver
web side, så behøver du ikke længere bruge minimums værdier.

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-11 12:26

Asger-P wrote:

> Kunne du ikke bare bruge Chrome den kan huske din zoom for hver
> web side, så behøver du ikke længere bruge minimums værdier.

Jo, jeg kan godt.

Jeg tænker mere på målgruppen.

Vi skal have in mente, at ikke alle har de sidste nye 'turboladede' PC'ere
samt sidste skrig fra MS osv.

Mange 'ældre' sidder sikkert med en PC, der er arvet fra firma/børn, og kan
måske ikke umiddelbart opgraderes til sidste nye.

Og om denne generation overhovedet kan.

Kald mig bare en 'gammel nar', men prøv at se denne her tråd.
Den handler om Kalkgruber, som nok ikke lige har de 'supersmarte' teenagere
som målgruppe.

Så (IMO) er blip, båt og runde hjørner mere støj end lir.

Endvidere vil enhver med respekt for sig selv nok køre FF med javascript
blokker, og der får man blot en 'tom' side.

Så umiddelbart synes jeg man gør sit ypperste for IKKE at få besøgende.

Men jeg er blot en 'sur gammel mand' - arh ikke såå gammel.. ;)

Stig Johansen

Fra : Asger-P

Dato : 21-07-11 14:39

Hi Rune Jensen

On the: 21. of juli-2011 At: 13:12 Rune Jensen wrote:

> [...]
> side-zoom?

Det har jeg nu ikke stødt på, man kan ændre font størelsen i begge

Og i både Opera og IE9 gælder side zoom pr vindue (tab) og ikke
pr web side.

Best regards
Asger-P

Fra : Asger-P