Data på Bakelit
Fra : Per Jensen

Dato : 18-07-11 20:14

Hej gruppe.

Jeg kan på nettet slå denne side op på PEEK
http://en.wikipedia.org/wiki/PEEK

Ligeledes kan jeg finde en side vedr. PTFE (Teflon)

Der står ting om maks temperatur, hvor stor varmeledningsevne det har osv.

Findes der en side med info vedr. en standard Bakelit type ?

Jeg har nogle bakelit-plader jeg skal bruge i et projekt hvor de
udsættes for noget varme, og de må helst ikke lede varmen for godt.

Hvor meget varme kan det tåle, og hvor godt leder det varme,
sammenlignet med PTFE eller PEEK ?

PEEK er det korrekte at bruge her, men det er pebret, og jeg har
Bakelitpladerne på lager.

// Per.

Fra : J.Madsen

Dato : 18-07-11 22:33

On 18/07/2011 20:14, Per Jensen wrote:
> [...]
> sammenlignet med PTFE eller PEEK ?
>
> PEEK er det korrekte at bruge her, men det er pebret, og jeg har

Det skulle vist ikke være noget problem:
http://www.calculatoredge.com/charts/mthconm.htm

Bakelit har været anvendt til bl.a. at lave askebægre, så det kan tåle
en del varme.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-07-11 22:36

"Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> PEEK er det korrekte at bruge her, men det er pebret, og jeg har Bakelitpladerne på lager.

Kunne ikke på de 2 minutter der var til rådighed finde andet ind dette.
kan det bruges.

http://www.telelec.com/non_metallic_solids.htm
Thermal Conductivity Bakelite - 16.7272 W/m/C

http://www.diracdelta.co.uk/science/source/b/a/bakelite/source.html
Density 1362 kgm-3
Specific heat capacity 1600 Jkg-1K-1
Thermal conductivity 17 Wm-1K-1
Dielectric constant 3.6

http://en.wikipedia.org/wiki/Bakelite#Properties
Bakelite Phenolic is produced in dozens of commercial grades and with various additives to meet
diverse mechanical, electrical and thermal requirements. Some common types include:

a.. PAPER REINFORCED PHENOLIC NEMA XX per MIL-I-24768 PBG Normal electrical applications, moderate
mechanical strength, continuous operating temperature of 250°F.
b.. CANVAS REINFORCED PHENOLIC NEMA C per MIL-I-24768 TYPE FBM NEMA CE per MIL-I-24768 TYPE FBG
Good mechanical and impact strength with continuous operating temperature of 250°F.
c.. LINEN REINFORCED PHENOLIC NEMA L per MIL-I-24768 TYPE FBI NEMA LE per MIL-I-24768 TYPE FEI
Good mechanical and electrical strength. Recommended for intricate high strength parts. Continuous
operating temperature 250°F.
d.. NYLON REINFORCED PHENOLIC NEMA N-1 per MIL-I-24768 TYPE NPG Superior electrical properties
under humid conditions, fungus resistant, continuous operating temperature of 160°F.

Jan Rasmussen

Fra : Fister

Dato : 19-07-11 18:40

on 7/18/2011, Per Jensen supposed :
> [...]

> PTFE eller PEEK ?

> PEEK er det korrekte at bruge her, men det er pebret, og jeg har

Kig på www.vink.dk
Kai