Repeater til mobiltelefoni/bredbånd.
Fra : Carsten Stage

Dato : 10-07-11 20:49

Hej

Nogen der har erfaringer med repeater/forstørker til mobiltelefoni/bredbånd?

Det skal bruges på 3's net ved et fritidshus i Sverige, hvor dækningen kun
rækker til én eller to bjælkers signalstyrke, med jævnlige udfald.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-07-11 23:02

Den 10-07-2011 21:49, Carsten Stage skrev:
> [...]
>
> Det skal bruges på 3's net ved et fritidshus i Sverige, hvor dækningen
> kun rækker til én eller to bjælkers signalstyrke, med jævnlige udfald.

De fleste er vist ikke lovlige i Europa. Så check lige med den svenske
udgave af telestyrelsen INDEN du sætter den op.

Generelt er det dog sådan med repeatere at de virker bedst, hvis de
placeres ca. midt mellem sender og modtager, og ikke bare i nærheden af
modtageren. Det vil måske forstærke det signal du modtager, men det du
sender vil stadig blive sendt med samme effekt som mobilen sender med,
og dermed vil det være lige så dårligt når det når masten, som mastens
signal er når det når dig.

Det eneste tidspunkt hvor ovenstående IKKE passer, er hvis du f.eks.
bruger en retningsbestemt antenne udendørs, på repeateren, eller du blot
bruger en udendørs antenne, i tilfælde af at signalerne ikke kan trænge
igennem muren.

Men inden du kommer for godt i gang, så skal du i hvert fald lige sikre,
at du overhovedet må bruge sådant udstyr.

- Chano Andersen

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-07-11 00:16

"Chano Andersen" <sunsite012011@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen

> De fleste er vist ikke lovlige i Europa. Så check lige med den svenske
> udgave af telestyrelsen INDEN du sætter den op.

Selvfølgelig! ;)

> Det eneste tidspunkt hvor ovenstående IKKE passer, er hvis du f.eks.
> bruger en retningsbestemt antenne udendørs, på repeateren,

Lige præcis det jeg havde i tankerne.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Ivar

Dato : 11-07-11 13:56

Carsten Stage skrev:

> Selvfølgelig! ;)

Du kan roligt regne med at de er ulovlige, så udbudet er
nok ikke stort.

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-07-11 14:57

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan roligt regne med at de er ulovlige, så udbudet er
> nok ikke stort.

Helt så skråsikker ville jeg ikke være. Alene på grund af befolkningens
store spredning og landets geografi taler for, at der lokalt kan være reelle
behov for repeatere.

Og ganske rigtigt, efter lidt intens søgning dukkede denne side op:

http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Radiotillstand/Ovriga-tillstand/Repeatrar/

Så er det bare at finde ud af, om tilladelse kan gives, hvilket udstyr der
er godkendt og kan bruges på 3's net... Gad vide om den endelige pris og
besværet er det hele værd...?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Dan Andersen

Dato : 11-07-11 18:42

Hvis det er for at få tele- og data forbindelse i Sverige, så skulle du
seriøst overveje den løsning, der sikrer at jeg har fuld internet, teleon og
TV dækning:

Hjertet i løaningen er den trådløse router, der fåas gennem Net-1:
http://www.net-1.dk/privat/startsidan.aspx ( er du medlem af Danske Torpare
får du yderligere rabat på oprettelse og abb.)
IP telefon til raouteren: www.fonet.dk med en tilsluttet DORO trådløs
telefon til 149,-.
Radio: En Dantax i100 til 730 kr.
TV: http://uk.slingbox.com/go/home

Routeren arbejder på det gamle 450 Mhz og derved sikres fuld dækning selv de
mest øde områder hvilket jeg har testet ved at køre rundt med den.Routren er
udstyret med batteri, hvis 220V skulle svigte eller man kan tilslutte den
12V stik, der medfølger.
IP adapteren fra fx. Fonet betyder, at man har et dansk telefonnummer og
dermed billigt for andre at ringe til nummeret. Desuden er opkald til danske
fastnetnummer kun 10 øre og 69 øre til danske mobiltlf. nr.
Omstil din mobil til ubetinget omstilling til dit IP nummer og du er sikker
på ikke at miste opkald
Dantax Internet radioadapet ar du over 2300 radiostationer inkl. de danske!
SLingbox monterer du derhjemme og via din PC har du alle de TV kanaler, du
har derhjemme med i dit sommerhus.

Derfor glem alt om repeatere - med denne løsning har du alt
Jeg står gerne til rådighed med yderligere oplysninger, hvis du ønsker det.

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-07-11 19:35

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis det er for at få tele- og data forbindelse i Sverige, så skulle du
> seriøst overveje den løsning, der sikrer at jeg har fuld internet, teleon
> og TV dækning:

OK, det ser interessant ud. Som jeg ser det, ar muligheden afhængig af 450
MHz båndets dækning og det skulle være bedre end end de nyere og højere
frekvenser?

Det er godt nok ikke til mig selv, men undersøger mulighederne for venner
der netop har en grund i det nordøstlige Skåne. Jeg vidergiver
oplysningerne.

Tak

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Dan Andersen

Dato : 11-07-11 19:57

Meget bedre dækning. Du kan jo starte med routeren - hvis der mod
forventning ikke skulle være dækning får du alle penge retur. Man kan sætte
en udvendig antanne op til routeren , men prøv... Hvor henne i SE er det
sådan ca. ??

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-07-11 21:52

> [...]
> forventning ikke skulle være dækning får du alle penge retur. Man kan
> sætte en udvendig antanne op til routeren , men prøv... Hvor henne i SE er

Kilinge - mellem Broby og Glimåkra, skønt område i øvrigt...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Dan Andersen

Dato : 19-07-11 18:59

Jeg kn næsten garatere dig, at der er dækning. Hvis der mod forventning IKK
er dækning får du alle pengene igen for routeren..

Fra : OBS

Dato : 11-07-11 21:39

Den 11-07-2011 20:34, Carsten Stage skrev:
> [...]
>
> OK, det ser interessant ud. Som jeg ser det, ar muligheden afhængig af
> 450 MHz båndets dækning og det skulle være bedre end end de nyere og

Generelt er det sådan at det lavere frekvensen er, desto længere er
rækkevidden. Derfor bliver der også lige nu åbnet op for 3G på 900 MHz
for at kunne tilbyde højere datahastigheder i alle dele af landet.
Indtil for nyligt var det kun tilladt at drive GSM (2G) på 900 MHz men
nu er der blevet givet tilladelse til at drive UMTS (3G) på samme frekvens.

/Ole.
--
* Filter i adressen *

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-07-11 21:55

"OBS" <radarFJERNES@adr.dk> skrev i meddelelsen

> Generelt er det sådan at det lavere frekvensen er, desto længere er
> rækkevidden.

Hmmm - det ved jeg jo egentlig i forvejen... FM-båndet kontra langbølge osv.

> [...]
> var det kun tilladt at drive GSM (2G) på 900 MHz men nu er der blevet
> givet tilladelse til at drive UMTS (3G) på samme frekvens.

OK.. man bliver da også klogere hele tiden!

Tak for svarene ;)

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage