Andagt: Syndens Bedrag
Fra : Ole Madsen

Dato : 16-07-11 18:41

C. Asschenfeldt-Hansen
Dag for dag
Aargang 1

16. JULI

Læs Hebræerbrevet Kap. 3, 7-19.
Syndens Bedrag.

Menneskehjertet er ved Synden bleven baade bedrageligt og bedragerisk.
Luther siger, at han frygtede mere for sit eget Hjerte end for Paven med
alle hans Kardinaler. Derfor hedder det: "I Dag, naar I hører hans Røst, da
forhærd ikke eders Hjerter." Det er Helligaandens Tale, staar der, gennem
Skriften taler Guds Aand. Derfor er den overmodige Bibelkritik af Djævelen,
ogsaa et Syndens Bedrag. Paa Vagt mod Vantro! Det vantro Hjerte er ondt for
Gud! Faar Vantroen Raaderum, forhærdes Hjertet lidt efter lidt, mere og
mere, det er Syndens Bedrag. Sker der ikke Omvendelse, ender det nu som før
med, at man "falder i Ørkenen", aldrig naar ind til Guds Hvile. - Men ogsaa
til Guds Børn hedder det: Paa Vagt mod Syndens Bedrag ! Hvem kender ikke,
særligt i Prøvelsens Tider, naar alt er saa svært og tørt, den grufulde
Trods og Knurren, der kan rejse sig i Fordærvelsens Afgrund i Hjertedybet.
Faar det Sind Raaderum, sætter ogsaa vi vor Fod ud i en ørken. Hjertets
Haardhed, Hjertets Kulde, det er`Virkningen af Syndens Bedrag. Lad os
formane os selv og hverandre hver Dag! Synden skal dømmes i Dag, Dag for
Dag, saa faar Kulden ikke Magt. Herre, giv mig din Aand, gør mig vaagen for
Syndens Bedrag, saa jeg maa frelses fra ørkenen og naa ind til din Hvile!