Hvis det var sandt - Ved Damaskus ... Men ~
Fra : Cyril Malka

Dato : 10-07-11 08:55

Hvis det var sandt?
===============
Hvis det var sandt, at Jesus havde eksisteret, ville tingene virkelig
være sket, som de fortælles i evangelierne? Vi gennemgår de hebraiske
og de græske skrifter og vi sætter dem op mod hinanden og mod andre
skrifter fra dengang. Her nøjes vi med bibelen, historiske
kendsgerninger og lidt logisk tænkning.

Ved Damaskus
============

Men hvad skulle han ved den by?
==========================
Jesus' genopstandelse beskrives som et centralt begreb i den kristne
tro. Det omtales som et fakta, men det er ikke bevist af nogen.

Jesus har vist sig for dem, der troede på ham. Det er uheldigt, for
virkningen ville have været bedre, hvis han vist sig for de præster,
der fik ham dømt, for Pilatus, som sendte ham til korset, eller for de
vantro. Men nej, han valgte at vise sig for dem, som i forvejen troede
på ham. Dette gør arbejdet om at finde ud af fakta i den historie ret
så vanskelig.
En vigtig pointe i det, at Jesus viste sig for de forskellige, er, at
der bruges det græske verbum: ofté, som er et passiv form af verbet og
betyder, at han lod sig blive set, så at sige, hvilket er et udtryk som
benyttes, når man taler om, at Gud er kommet til udtryk. Vi skal se her
en guddommeliggørelse af Jesus.

Problemet er, at listen over dem, der har set Jesus, ikke er helt den
samme fra evangelium til evangelium, og man kan med sikkerhed fastslå,
at den opstandne Jesus for eksempel er blevet tilføjet til Markus længe
efter. Det ved man med sikkerhed, da man har fundet gamle manuskripter,
og disse sluttede med Markus 16:8.

Ifølge Apostlenes Gerninger har Paulus set og hørt Jesus tale til ham.
Det betragter man som så vigtigt en sag, at den bliver omtalt hele tre
gange i Apostlenes Gerninger: Kapitel 9, kapitel 22 og kapitel 26. Men
en sag, som er så vigtig, at det omtales så mange gang af Lukas (som er
ham, som ifølge traditionen har skrevet Apostlenes Gerninger), omtales
stort set aldrig i nogen af de breve, Paulus har skrevet selv. Der
kommer små hentydninger, men det er meget få. Vi skal huske på, at
Apostlenes Gerninger er skrevet efter Paulus' breve.

Men lad os se mere nøjagtigt på de tre udgaver af fortællingen.

Der tale om et lys, der kommer fra himlen og blinder Paulus (ApG. 9:3).
Forfatteren fortæller lidt senere, at det er "ved middagstid" (ApG.
22:6). Paulus bliver så blændet, at han falder til jorden (ApG.
22:6-10), og i den tredje fortælling fortælles dog, at det ikke kun er
Paulus, men også hans rejsedeltagere, der bliver væltet (ApG. 26:14).
Paulus bliver ændret fra forfølger til tjener.

Paulus ser intet, han hører en stemme, der kalder ham: Saul, Saul!
Stemmen kalder to gange, ligesom Moses bliver kaldt to gange i
fortællingen om den brændende busk. I den tredje fortælling fortælles
der, at der bliver kaldt på ham på hebraisk.

I den første fortælling er dialogen rimelig kort. Paulus får ordre til
at gå til Damaskus (ApG. 9:6). Temaet er nogenlunde den samme i den
anden fortælling (ApG. 22:10), men den er afgjort meget mere udviklet i
den tredje version, hvori Paulus bliver befalet en mission over for
ikke-jøder: ... jeg har vist mig for dig netop for at udvælge dig til
tjener og til vidne både om det, du har set, og om det, jeg vil lade
dig se, når jeg redder dig fra folket og fra hedningerne. Dem sender
jeg dig til for at åbne deres øjne, så de vender om fra mørke til lys
og fra Satans magt til Gud, for at de kan få syndsforladelse og få
samme lod som alle de andre, der er helliget ved troen på mig. (ApG.
26:16-18).

Man må notere sig, at i alle tre tilfælde tager dialogen fat i et
spørgsmål stillet af Paulus, nemlig: Hvem er du, Herre?, hvilket må
siges at være et falsk spørgsmål, da han selv besvarer det spørgsmål,
han stiller.

Spørgsmålet har derfor ikke andet formål end at slå Herrens identitet fast.

Paulus' følge "står målløs" (faktisk er de blevet stumme, som Zakarias,
Johannes døberens far, når han hører englen Gabriel give ham nyheden).

I den første fortælling hører de stemmen, men ser ingen (ApG. 9:7), i
den anden ser de lyset, men hører ikke noget (ApG. 22:9), og i den
tredje version er Paulus tydeligvis den eneste, der hører (ApG. 26:14).
Ifølge den fortælling kan ingen bevise, hvad Paulus har hørt, set eller
ej. Ej heller hvad andre har set eller hørt. Tre fortællinger, tre
versioner.

Efter at Jesus har talt til ham, bliver Paulus blind: Skønt hans øjne
var vidt åbne, kunne han ikke se (ApG. 9:8) og Da jeg på grund af denne
lysglans ikke kunne se, måtte jeg ledes ved hånden af mine ledsagere og
kom så til Damaskus (Apg. 22:11), men når han fortæller om sit syn til
Herodes Agrippa, glemmer han helt den del af fortællingen for derimod
fortælle, at hedningene skal åbne deres øjne (ApG. 26:18).

Skulle man resumere sagen, så ville man kunne sige noget lignende: Idet
han var på vej til Damaskus, mødte Paulus ved middagstid et lysglimt.
Han genkendte Herren i dette lys, som sender ham til en mission for at
forkynde for hedningene.

Ser man på fortællingen, så kan man bemærke, at der er tre
balancepunkter, og disse er: høre/ikke høre, se/ikke se og tro/ikke tro.

Man kunne vælge at forstå fortællingerne som metaforer og ikke som
fortællinger. Hvis det ikke var fordi Paulus fortæller os, at han var
på vej til Damaskus? Hvad er det for en detalje at give, og hvad
betyder det?

Paulus har retning mod Damaskus, mod synagogerne, for at fange og
mishandle dem, der tror på Jesus.

Der er mange usandsynligheder i denne fortælling.

For det første det, at farisæerne skulle havde udkommanderet eller
tilladt Paulus til at gøre det. Farisæere var faktisk kendt for at være
meget brede i deres forståelse, og tanken om at Paulus skulle sendes ud
for at udryde nazaræerne, som faktisk er en anden kendt gren af
farisæerne, er usammenhængende og usandsynlig.

Der har altid været flere grundforståelser af jødedommen, og omend de
forskellige ikke var enige, så gik de ikke rundt og forfulgte hinanden
af denne grund.

Det er endnu mere uforståeligt, når man ved, at Damaskus, på Paulus'
tid, var en del af det arabiske rige (nabatæer), og hverken Rom endsige
Templets præster havde nogen som helst indflydelse eller noget at sige
om Damaskus overhovedet.

Dette forbliver en gåde. Det er dog et faktum: Paulus havde ingen
myndighed fra præsterne hverken i templet eller andre steder til at
forfølge nogen som helst. Den slags dokumenter eller praksis
eksisterede slet ikke.

Damaskus var under ingen af de til Paulus' knyttede riger: Israel eller
Romeriget. Ingen af disse to havde nogen form for myndighed i Damaskus.
Det at forfølge troende i et fremmed land ville sandsynligvis have ført
til krig.

Hvis man skal prøve at få mening af fortællingen, kan flere se en
allegori, en krypteret betydning: Saul, kunne være en pseudonym for den
bibelske Saulus, hvis liv han har overtaget. Lige som Saulus er han af
Benjamins stamme, hebræer, søn af Israel, og er så gået over til at
blive kristen.

Kan man finde andre forklaringer på Paulus' oplevelse?

Rationnelt set kan vi ikke overse træthed efter en lang rejse, manglen
på mad, vand, risikoen for solstik, når solen slår så hårdt, som der
fortælles af Paulus selv.

Patologisk set, kan vi her se beskrivelse af et epileptisk anfald,
hvilket ikke er at forkaste, eller en bestemt form af skizofreni, den
såkaldte hysterisk amblyopti, som blandt andre gener kan føre til
blindhed i kortere eller længere perioder.

Personligt mener jeg, at man skal huske, at vanviddet flere gange
bliver nævnt samtidigt som Paulus. Så har jeg da været vanvittig
(2.kor. 2:11), fortæller Paulus om sig selv, "du er vanvittig, Paulus!
Den megen lærdom driver dig til vanvid", siger Festus til ham.

Vanvid drejer om Paulus, sammen med en eventuel skyldfølelse, da han, i
sin vanvid eller vrede (afhængigt af oversættelserne) har forfulgt
Herrens disciple på det grusomste... forudsat denne del af historien
naturligvis er sandt... Hvilket er emnet for en anden tekst.(Cyril
Malka)

(<http://www.nytestamente.org/tekst/Ved_Damaskus>)

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? => http://www.nytestamente.org

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-07-11 09:45

"Cyril Malka" <malka@nytestamente.org> skrev i meddelelsen
> [...]
> græske skrifter og vi sætter dem op mod hinanden og mod andre skrifter fra
> dengang. Her nøjes vi med bibelen, historiske kendsgerninger og lidt

ifølge Josefus, en jødisk historiker, så eksisterede Jesus, ved ikke hvoro
mange andre kilder der er til ham

KH

Ole

Fra : @

Dato : 10-07-11 11:02

On Sun, 10 Jul 2011 10:45:04 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
wrote:

>"Cyril Malka" <malka@nytestamente.org> skrev i meddelelsen
>
>ifølge Josefus, en jødisk historiker, så eksisterede Jesus,

nu er der meget divergerende meninger om ægtheden af
Testimonium Flavianum

- - -
stille storm
lave vand til vin
opvække døde
barnemord i Betlehem
verdensomspændende mørke(eller bare i det østlige middelhavsområde)
ved jesu død
afdøde profeter som står op af deres grave og giver sig til kende for
folk i Jerusalem under den jødiske påske
- - -

mærkeligt så fraværende ikke-bibelske kilder til ovenstående ellers
nok så spektakulære begivenheder er

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-07-11 16:06

"@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> - - -
> opvække døde
>
> mærkeligt så fraværende ikke-bibelske kilder til ovenstående ellers

i afrika forefindes der ellers mange eksempler på at døde bliver opstår igen
efter bøn til Gud, mærkeligt du aldrig har hørt om det

hvor nøden er størst, er Guds indgriben også det mere kontant

desuden, så har jeg selv oplevet mirakler som svar på bøn til Jesus

KH

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-07-11 16:14

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i meddelelsen

http://www.bethinking.org/bible-jesus/introductory/q-how-can-anyone-believe-the-new-testament-account-of-the-life-of-jesus--.htm

lige en artikel du kan læse

ikke så dybtgående, men har nogle gode bemærkninger

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-07-11 16:40

Den 10.07.2011 17:06, skreiv Ole Madsen:

> "@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

> i afrika forefindes der ellers mange eksempler på at døde bliver opstår
> igen efter bøn til Gud, mærkeligt du aldrig har hørt om det

Det har du ikke sett selv.

> hvor nøden er størst, er Guds indgriben også det mere kontant
>
> desuden, så har jeg selv oplevet mirakler som svar på bøn til Jesus

Jeg tror du lyver.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-07-11 17:59

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> Det har du ikke sett selv.

> Jeg tror du lyver.

det vil da give dig mest sjælefred hvis det er sådan det er, men sådan er
det ikke, beklager

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-07-11 18:24

Den 10.07.2011 18:58, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> det vil da give dig mest sjælefred hvis det er sådan det er, men sådan
> er det ikke, beklager

Selvsakt. En kristen kan ikke innrømme at han lyver. Derfor er han
"tvunget" til å benekte.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-07-11 19:14

> Den 10.07.2011 18:58, skreiv Ole Madsen:
>
> Selvsakt. En kristen kan ikke innrømme at han lyver. Derfor er han
> "tvunget" til å benekte.

kære ven, du og jeg bliver bombarderet af beviser på Guds eksestent hver da,
forskellen på dig og mig er bare, at jeg ved det.

og en ting mere

Gud elsker dig

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-07-11 20:02

Den 10.07.2011 20:14, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> kære ven, du og jeg bliver bombarderet af beviser på Guds eksestent hver
> da, forskellen på dig og mig er bare, at jeg ved det.

Og at vi har forskjellig oppfattelse av begrepet "bevis".

> og en ting mere
>
> Gud elsker dig

Og det har du kunnskap om, eller er det bare tro?

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-07-11 20:25

> Den 10.07.2011 20:14, skreiv Ole Madsen:

> Og det har du kunnskap om, eller er det bare tro?

de samme tilkendegivelser af hans kærlighed som han har vist mig og gjort
for mig, vil han gøre for dig, om du vil åbne dit hjerte for ham.

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-07-11 21:16

Den 10.07.2011 21:24, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> de samme tilkendegivelser af hans kærlighed som han har vist mig og
> gjort for mig, vil han gøre for dig, om du vil åbne dit hjerte for ham.

Jeg oppfatter at du ikke besvarer spørsmålet. Derfor forutsetter jeg at
du bare bløffer. Altså: Gud er kjærlig bare for sine?

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-07-11 20:26

Ole Madsen skrev i

> [...]
>
> kære ven, du og jeg bliver bombarderet af beviser på Guds eksestent hver
> da, forskellen på dig og mig er bare, at jeg ved det.

Glem Harald.

Han ville end ikke ændre opfattelse om så det klareste bevis blev dumpet
lige ned i skødet på ham.

Som Jesus siger i lignelsen om den rige mand og Lazarus: De vil end ikke tro
selv om en fra de døde opstod!!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-07-11 03:05

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lige ned i skødet på ham.
>
> Som Jesus siger i lignelsen om den rige mand og Lazarus: De vil end ikke

Hej Andreas

jeg må indrømme at jeg tror du har ret

KH

Ole

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-07-11 10:07

Den 10-07-2011 17:40, Harald Mossige skrev:
> Den 10.07.2011 17:06, skreiv Ole Madsen:

> Det har du ikke sett selv.

> Jeg tror du lyver.

Nu er du for hård ved staklen.

De hellige tilskriver jo gud alting.
De takker jo gud snarere end lægen, når
de har fået bypass-operation. Og de takker
gud når lynets mirakuløst slår ned i
naboens hus i stedet for ens eget.

Når nøden er størst er den menneskelige
vilje stærkest: Nød lære nøgen kvinde
at spinde.

Og hvis man er stærkt troende, er det
da meget naturligt at tro på at gen-
opstandelse finder sted i de varme lande,
hvor man aldrig selv har sat sine ben.

Hertillands bruger vi hjertestartere. Og
de fromme takker stadigvæk gud for de
reddede liv snarere end Tryg-fonden.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-07-11 13:17

Jørgen Farum Jensen skrev i

> [...]
> opstandelse finder sted i de varme lande,
> hvor man aldrig selv har sat sine ben.
>
> Hertillands bruger vi hjertestartere. Og

Og som sædvanlig formår den fanatiske ateist ikke andet end at være
nedladende og hånende over for de kristne.

Ikke underligt at det netop er i de ateistiske lande at de værste
forfølgelser og udryddelser af anderledes tænkende finder sted.

Ateister har jo stået for mord og ydryddelse af over 100 mio. mennesker
gennem de sidste ca. 100 år.

Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 17-07-11 22:34

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse
> Den 10.07.2011 17:06, skreiv Ole Madsen:

> Jeg tror du lyver.
>
> HM

Og jeg tror ehh snarere ved jeg at du er idiot.

Fra : @

Dato : 10-07-11 21:39

On Sun, 10 Jul 2011 17:06:29 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
wrote:

>"@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

>i afrika forefindes der
<klip>

[...]

er det fuldt bevidst du vælger ikke at kommentere på det mærkelige i
at så spektakulære ting som de ovefor nævnte ikke omtales uden for NT?

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-07-11 03:07

> [...]
>

> er det fuldt bevidst du vælger ikke at kommentere på det mærkelige i
> at så spektakulære ting som de ovefor nævnte ikke omtales uden for NT?

jeg kender ikke nogen historiske kilder, men for mig er Guds indgriben i det
daglige bevis nok på, at det er sandt, ikke at jeg tror det nytter noget at
sige det

KH

Ole

Fra : @

Dato : 11-07-11 16:16

On Mon, 11 Jul 2011 04:06:42 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
wrote:

>"@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

>jeg kender ikke nogen historiske kilder,

nej netop, og det får dig slet ikke til at spekulere på om NT er fri
fantasi fra ende til anden?

> men for mig er Guds indgriben i det
>daglige bevis nok på, at det er sandt, ikke at jeg tror det nytter noget at
>sige det

hvor mener du at se beviser for en eller flere af gudernes indgriben i
det daglige?

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-07-11 18:06

> On Mon, 11 Jul 2011 04:06:42 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>

> nej netop, og det får dig slet ikke til at spekulere på om NT er fri
> fantasi fra ende til anden?

nej faktisk ikke

> hvor mener du at se beviser for en eller flere af gudernes indgriben i
> det daglige?

når du møder et menneske der smiler til dig, så tænker du, nej for dejligt,
en god oplevelse

på samme måde har jeg det med Gud, nok kan jeg ikke se ham, men jeg ser de
ting han gør for mig hver dag og som hjælper mig igennem livet

KH

Ole

Fra : @

Dato : 10-07-11 22:31

wrote:

>i afrika forefindes der ellers mange eksempler på at døde bliver opstår igen
>efter bøn til Gud, mærkeligt du aldrig har hørt om det

bare kom med dem - selvfølgelig sammen med dokumentation for sådan
begivenhed -

påstande om helbredelse ved bøn -

hvorfor er det aldrig lykkedes at få f.eks. en manglende hånd tilbage
ved en af gudernes hjælp -???

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-07-11 03:09

> [...]
> begivenhed -
>

> påstande om helbredelse ved bøn -
>
> hvorfor er det aldrig lykkedes at få f.eks. en manglende hånd tilbage

søg selv på google, der er historier nok om det ene eller andet

der er bare den forskel på dig og mig, at jerg ikke tror på at folk bevidst
lyver, bare fordi de har oplevet noget helt utroligt. Sjovt nok så er mange
læger faktisk godt klar over, at bøn virker på den syge

KH

Ole

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-07-11 11:03

Den 11-07-2011 04:09, Ole Madsen skrev:

> "@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

> søg selv på google, der er historier nok om det ene eller andet

På Google kan man altid finde en artikel
der bekræfter ens fordomme. Men hvorfor
er en artikel, der bekræfter én i det man
i forvejen tror, mere værd end en artikel,
der udfordrer ens fordomme?

> der er bare den forskel på dig og mig, at jerg ikke tror på
> at folk bevidst lyver, bare fordi de har oplevet noget helt
> utroligt. Sjovt nok så er mange læger faktisk godt klar
> over, at bøn virker på den syge

Hvor ved du det fra? Er det ikke bare noget
du har hørt, og som stemmer fint med din
overbevisning?

Der har faktisk fundet omfattende forsøg
sted på netop dette. Personlig bøn hjælper
faktisk den troende, men det er næppe
guds indgriben, men den sindstemning den
troende ofte sættes i ved bønnens hjælp.

Men den sindsstemning er ikke forbeholdt
troende. Generelt klarer livsglade og
optimistiske mennesker sygdom bedre end
brokkehovederne gør, uanset hvad de i
øvrigt tror på.

For så vidt angår forbøn mener jeg at
huske nogle større undersøgelser, der
viser at 1) det ikke virker, og 2) de
fleste meget syge bliver mere syge af
at have en flok mumlere stående omkring
deres seng.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : @

Dato : 11-07-11 16:18

On Mon, 11 Jul 2011 04:09:29 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
wrote:

>"@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

>søg selv på google, der er historier nok om det ene eller andet

på at mistede lemmer er blevet gendannet !!!!!!!!!!!!

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-07-11 18:08

> On Mon, 11 Jul 2011 04:09:29 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
> wrote:
>

> på at mistede lemmer er blevet gendannet !!!!!!!!!!!!

det har jeg faktisk hørt om, men det er måske ikke det man hører mest om,
hvorfor? hvordan tror du verden ser på den slags nyheder, tænk bare på dig
selv

KH

Ole

Fra : @

Dato : 11-07-11 18:31

On Mon, 11 Jul 2011 19:07:34 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
wrote:

> [...]
>hvorfor? hvordan tror du verden ser på den slags nyheder, tænk bare på dig

jeg kender da et par stykker som jeg ved har mistet arm og ben -

der var da nok et par ting jeg ville tage op til revison hvis disse
personer pludselig smed proteserne væk fordi de havde fået nye
naturlige lemmer

Fra : tkruse

Dato : 10-07-11 18:28

On 10 Jul., 19:24, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
> Den 10.07.2011 18:58, skreiv Ole Madsen:

> Selvsakt. En kristen kan ikke innrømme at han lyver. Derfor er han
> "tvunget" til å benekte.
>
> HM

når man har følt den Kristne ånd,,så kan man ikke lyve,,det er herligt
men tankerne kan stadigvæk være grumme
men så findes læren om at udrense grumme tanker og følelser
og finde fred med sig selv på et højt plan
og med en viden som kan hjælpe andre med en lindrende ånd
og forstår du hvordan den lindrende ånd bliver til
så er du en Kristen
og du er nu som en narkoman som ikke kan slippe dit stof
og du kan ikke bilde narkomanen ind at stoffet ikke virker
men den Kristen har fat i et åndeligt stof som heler
og måske har du en god føelse i dig selv nu
du ved bare ikke at du kan fokusere på den følelse og få den til at
vokse i dybten og højden og bredten
Halleluja

Fra : tkruse

Dato : 11-07-11 18:20

On 11 Jul., 11:07, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> opstandelse finder sted i de varme lande,
> hvor man aldrig selv har sat sine ben.
>
> Hertillands bruger vi hjertestartere. Og

du har fået en viden om at søge en hellig tilstand i dig selv
og den tilstand er så ren at sygdom og uheld ikke kan findes
men vi er endnu ikke så gode til at nå den tilstand
derfor alle de sygdomme og uheld
siger du herlig,herlig er herren,,så skal du føle det,,og føler du så
det rene herlige
så er der ikke plads til uheld og sygdom
det rene herlige kan blive så rent at kødet ikke slides
så siger du at de hellige tilskriver gud alting
så lyder det som om at de tilskriver med tomme ord
og ikke med hjertet
så siger du hellig , hellig er det at være,,så skal du føle det som
noget rent herligt
føler du alligevel at der er noget kromelure i dine ord
så sig det bedre næste gang
derfor orde fra Jesus,,bed uden ophør
ram det rene følelse i næste ord,,og du får magt over smerte og sygdom

Fra : E.Dalgas

Dato : 12-07-11 21:35

On Mon, 11 Jul 2011 17:19:43 -0700 (PDT), tkruse wrote:

> du har fået en viden om at søge en hellig tilstand i dig selv
> og den tilstand er så ren at sygdom og uheld ikke kan findes
> men vi er endnu ikke så gode til at nå den tilstand
> derfor alle de sygdomme og uheld

New Age betragtninger, ikke kristendom.

new age
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=New%20Age

1. tanker, holdninger eller livsmønstre der baseret på et holistisk livssyn
og på intuition og mystik står i modsætning til den etablerede
(natur)videnskab omfatter bl.a. alternative behandlingsmetoder og
østerlandsk religion og filosofi

New age forstår sig selv som holistisk, dvs. at "alt hænger sammen", og er
et forsøg på at skabe et meningsgivende livssyn, som befinder sig mellem
religion og videnskab fagb-rel.92aIb Ulbæk og Lars Peter Jepsen (red.): Er
der mere mellem himmel og jord? En guide til erkendelsens grænseland -
Gyldendal, 1992.

> [...]
> så sig det bedre næste gang
> derfor orde fra Jesus,,bed uden ophør
> ram det rene følelse i næste ord,,og du får magt over smerte og sygdom

Følelser bedrager let et menneske. Derfor er vejen ikke som du beskriver
den her.

Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til
Faderen uden ved mig. Joh.14,6.

Dine følelser kan ikke afløse Guds Ord, ej heller hjælpe det på vej.
Følelser er menneskelige og bruger du det menneskelige som noget der har
status af guddommelighed er du faret vild fra troen, hvis du da nogen sinde
har haft troen i dit liv.

--

E.D

Fra : tkruse

Dato : 12-07-11 20:35

On 12 Jul., 22:35, "E.Dalgas" <e....@live.dk> wrote:

> [...]
> status af guddommelighed er du faret vild fra troen, hvis du da nogen sinde

biblens ord er også dette,,føler i ikke på jeg selv at i har Guds ånd
og hvis gud har skabt føelserne,,så må guds ord være i dine følser
og med dine føelser kan du ligge farver,smag,lys,lyd,højde,
brede,dybte i din bøn med hjertet til din Gud,,du ENE
og fatte hvordan vand kan blive til vin