Er der lovkrav om cpr for telefon?
Fra : Pjerrot

Dato : 17-07-11 21:54

Er det virkeligt korrekt at mobiltelefonselskaber skal have CPR nummeret?

Min datter købte et taletidskort hos CBB for nylig, men nu vil have oplyst
nacn, adresse og cpr nummer. De skriver således:
""
Opdatering af dine personlige oplysninger

Vi vil gerne være sikre på, at vi har dine korrekte personlige oplysninger,
da det er et lovkrav, at vi som mobilselskab, har de seneste oplysninger
fra CPR-registret.

Vi vil gerne bede om din hjælp til at opdatere dine personlige oplysninger.

Indtast dit fulde navn og CPR-nummer, så sender vi et brev til den adresse
der står i CPR-registret.

I brevet får du en kode, som du skal indtaste næste gang du logger ind på
Mit CBB.
""

Vi har tidligere oplevet at CBB offentliggører de betroede oplysninger på
nettet, så vil vil ikke give dem nogen oplysninger og dropper dem bare hvis
det er et lovkrav.

--
Pjerrot

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-07-11 22:49

Den 17-07-2011 22:54, Pjerrot skrev:
> Er det virkeligt korrekt at mobiltelefonselskaber skal have CPR nummeret?

Det er ikke et lovkrav, men de har lov til at nægte at have
dig som kunde, hvis du ikke opgiver det.

[CBB skriver:]
> Vi vil gerne være sikre på, at vi har dine korrekte personlige oplysninger,
> da det er et lovkrav, at vi som mobilselskab, har de seneste oplysninger
> fra CPR-registret.

Det er sikkert bare en dårlig formulering. De kan nemlig
ikke få oplysningerne fra CPR-registret, hvis man har
adressebeskyttelse. Og sidste år kunne man godt blive kunde
hos dem, selvom man har beskyttelse - det er bare mere
besværligt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstremt dyr kaffemaskine: