toldkontrol
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-07-11 12:50

Medierne går i selvsving over de nye toldregler, nemlig det forhold
at der skal ske yderligere kontrol fra toldere ved grænserne, fordi
EU mener at det er i strid med reglerne om lydefri person- og
varetransport over grænserne. Det er sådan set fair nok, men det
der undrer mig er den førnævnte passus om uhindret fri passage.
Hvis jeg tager til Tyskland og tilbage igen med min bil, kræves der
normalt ikke at jeg viser pas, men da jeg som dansker ikke har et
borgerskabspas der identificerer mig som den jeg er, kan de tyske
myndigheder tilsyneladende afkræve mig pas hvis de vil kontrollere
mig, selvom Danmark er med i Schengensamarbejdet. Det kan dog kun
ske lejlighedsvis.
Nu er mit spørgsmål imidlertid: når jeg foretager samme rejse til
Tyskland, men denne gang ikke i bil, men med et fly, skal jeg - som
dansker - gennem en omfattende kontrol, både af pas og af min
person. Hvordan hænger det nu sammen om hysteriet omkring den
udvidede toldkontrol der ikke må finde sted, skal man tro visse
EU-politikere? At jeg i lufthavnen skal af med bælter, nøgler,
metalgenstande i det hele taget, tage min computer op af min taske
og lade dem kontrollere hver for sig, er da at hindre den
personlige lydefri bevægelse over grænserne. Jeg er godt klar over
at det skulle være en hindring for terrorisme, men den kan jo også
ske via almindelig grænsekrydsning på landjorden, og er det derfor
ikke i strid med reglerne at man kontrollerer hvert eneste individ
der vil krydse grænsen til fx Tyskland selvom man er dansker? Er
det ikke det samme som at hindre/besværliggøre min rejse til et
andet EU-land - og hvis det er tilfældet, hvordan kan det så være
at det ikke er fremme i medierne?

Jeg skal forøvrigt sige at jeg ikke her har taget stilling til
rimeligheden af grænsekontrollen eller ej. Det er blot den nævnte
diskrepans der undrer mig.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-07-11 13:14

On Sun, 17 Jul 2011 13:49:36 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nixen@bixen.invalid> wrote:

> [...]
>person. Hvordan hænger det nu sammen om hysteriet omkring den
>udvidede toldkontrol der ikke må finde sted, skal man tro visse
Flysikkerhed kan ikke købes dyrt nok, så enkelt er svaret, det har
intet med din grænsekrysning at gøre, det er derudover et krav til
lufthavnene at gøre sådan hvis de vil beflyves af fly der kommer
fra/til USA.

Så send dine takkekort til George Bush, han står også bag indhegningen
af flere havne rundt om i verden.

/Hans

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-07-11 13:22

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> fra/til USA.
>
> Så send dine takkekort til George Bush, han står også bag

Nu drejer det sig ikke om hvorfor man har denne praksis, men
hvorfor den pågældende praksis tilsyneladende IKKE strider mod
EU-retten. Det er det jeg undrer mig over.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-07-11 13:35

On Sun, 17 Jul 2011 14:22:04 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nixen@bixen.invalid> wrote:

>Nu drejer det sig ikke om hvorfor man har denne praksis, men
>hvorfor den pågældende praksis tilsyneladende IKKE strider mod
>EU-retten. Det er det jeg undrer mig over.
Det er et spørgsmål om "Fly til/fra USA eller ej", så kan EU-retten
ikke bruges til ret meget.
At du tvinges igemmen undersøgelser/kontrol ved rejse mellen EU lande
er en følgevirkning af USAs krav til lufthavnene, disse er af
logistiske årsager nød til at behandle alle efter samme fællesnævner
(den som USA har sat).

/Hans

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-07-11 14:17

> Nu drejer det sig ikke om hvorfor man har denne praksis, men hvorfor den
> pågældende praksis tilsyneladende IKKE strider mod EU-retten. Det er det
> jeg undrer mig over.
Fordi en lufthavn er en ydre grænse i henseende til Schengen samarbejdet,
mens grænsen mellem Tyskland og Danmark er en indre grænse.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-11 15:40

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Fordi en lufthavn er en ydre grænse i henseende til Schengen
> samarbejdet, mens grænsen mellem Tyskland og Danmark er en
> indre grænse.

Aha! Tak for den oplysning. Det besvarede mit spørgsmål.

Fra : kjaer

Dato : 17-07-11 17:23

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
>
> Jeg skal forøvrigt sige at jeg ikke her har taget stilling til
> rimeligheden af grænsekontrollen eller ej. Det er blot den nævnte

sikkerhedskontrol og toldkontrol er så vidt jeg ved to forskellige ting.
Tolden i Kastrup kommer man hurtig igennem, det er security der er så
omfattende.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-11 23:24

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

> sikkerhedskontrol og toldkontrol er så vidt jeg ved to
> forskellige ting. Tolden i Kastrup kommer man hurtig igennem,
> det er security der er så omfattende.

Det samme kunne man jo sige om grænsekontrollen. Man kunne i
princippet standse alle og sige at det var
sikkerhedskontrol,akkurat som i lufthavnen, men jeg har nu fået
det svar jeg har søgt efter: Lufthavnene anses altså for at være
den yderste forpost i EU.
Da vi kom fra Kina og endte i Stockholm, blev vi som danskere
også bedt om at gå gennem sikkerhedschek med alt hvad der dertil
hører -også selvom vi rejste transit. Det var vildt underligt. Og
de skulle se nøje på passene, også selvom vi jo har pasfrihed i
Norden mellem Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island. Jo den
er god nok.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-07-11 23:33

"wilstrup" <noone> skrev i meddelelsen

> [...]
> også selvom vi jo har pasfrihed i Norden mellem Danmark, Norge, Sverige,

Rejser til Færøerne og Grønland foregår også i Udenrigs, så her skal du
faktisk vise pas indenrigs. Problmet er nok, at man i en lufthavn ikke kan
se, hvor du kommer fra.

Jan

Fra : wilstrup

Dato : 20-07-11 20:33

> [...]
> skal du faktisk vise pas indenrigs. Problmet er nok, at man i
> en lufthavn ikke kan se, hvor du kommer fra.

Næ, men det kan man da heller ikke hvis jeg rejser med toget til
Sverige - jeg kunne jo være terrorist og have medbragt en bombe i
toget?
Det eneste man kan gøre i den forbindelse er at høre om jeg taler
dansk, svensk eller norsk - og det ser ud til at være
tilstrækkeligt pr. tog, men åbenbart ikke i lufthavnen.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-07-11 21:00

> [...]
> svensk eller norsk - og det ser ud til at være tilstrækkeligt pr. tog, men

Hvis du kører fra Danmark til Sverige er der to muligheder. Enten har du
bopæl i Danmark og har altid boet her eller også har du på et eller andet
tidspunkt i dit liv passeret den ydre grænse, hvor kontrollen skal finde
sted.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-11 21:30

> [...]
> har du på et eller andet tidspunkt i dit liv passeret den ydre
> grænse, hvor kontrollen skal finde sted.

Jeg tror dig på dit ord, men jeg undrer mig stadigvæk. :-/