Findes der træbeskyttelse til 20 år?
Fra : BikeManiac

Dato : 16-07-11 05:06

Hej,

Findes der i dag noget udendørs penselbar træbeskyttelse som kan klare
10-20 år i det fri (tæt ved jorden hvor der fugtigt hele tiden) uden
vedligehold overhovedet? Dvs man kan tillade sig at glemme træværket.
Det er ligemeget hvilken farve træværket får. I gamle dage havde man
det fantastiske men nu forbudte karbolineum som vist også hed
kreosotolie.

Lucas

Fra : EBK

Dato : 17-07-11 21:49

Trætjære kunne være en mulighed:
http://www.morsmaling.dk/group.asp?group=46

Mvh.

Fra : Max

Dato : 17-07-11 21:58

Hej Lucas

> Findes der i dag noget udendørs penselbar træbeskyttelse som kan klare
> 10-20 år i det fri (tæt ved jorden hvor der fugtigt hele tiden) uden
> vedligehold overhovedet? Dvs man kan tillade sig at glemme træværket.

For 27 år siden lavede jeg en havelåge i hækken ind til naboen, stolper
og lågen fik en gang blå Demidek og det hele står der fint endnu.

Max

Fra : BikeManiac

Dato : 20-07-11 17:46

On 17 Jul., 22:58, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
>
> For 27 år siden lavede jeg en havelåge i hækken ind til naboen, stolper
> og lågen fik en gang blå Demidek og det hele står der fint endnu.

Hej Max,
Gav du dengang havelågen også Jotuns grunder eller fik den bare
Demidek og intet andet? Har stolperne direkte jordkontakt?
Mvh Lucas

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-11 00:54

BikeManiac skrev:

> Har stolperne direkte jordkontakt?

Det var et sjovt spørgsmål, som lige satte smilet
fast et øjeblik

Stolper, der er gavet ned i jorden, har vel altid
direkte jordkontakt

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-07-11 08:32

Allan Vebel wrote:

> Det var et sjovt spørgsmål, som lige satte smilet
> fast et øjeblik
>
> Stolper, der er gavet ned i jorden, har vel altid
> direkte jordkontakt

De kan være støbt fast i hullet med beton, så har de ikke direkte
jordkontakt. Det er faktisk ikke så usædvanligt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-07-11 12:05

Allan Vebel wrote:

> Det var et sjovt spørgsmål, som lige satte smilet
> fast et øjeblik
>
> Stolper, der er gavet ned i jorden, har vel altid
> direkte jordkontakt

Mine nedgravede stolper har ikke direkte jordkontakt - de har fået en gang
koldflydende asfalt før nedgravning.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-11 04:48

Den 21/07/11 01.45, BikeManiac skrev:

> Gav du dengang havelågen også Jotuns grunder eller fik den bare
> Demidek og intet andet? Har stolperne direkte jordkontakt?

Folk med begge stolper (= ben) på jorden, hænger ikke på træerne

Stolper i jord kan holde i 1.000 år, hvis man svitser dem i et bål, så
det yderste lag træ bliver forkullet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 21-07-11 11:34

Hej Lucas

> Gav du dengang havelågen også Jotuns grunder eller fik den bare
> Demidek og intet andet? Har stolperne direkte jordkontakt?

Nej, den fik bare Demidek og stolperne er gravet ned i jorden,
plus at en ligger på tværs lige i overfladen som et dørtrin.

Max

Fra : BikeManiac

Dato : 22-07-11 09:57

On 21 Jul., 12:34, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
>
> Nej, den fik bare Demidek og stolperne er gravet ned i jorden,
> plus at en ligger på tværs lige i overfladen som et dørtrin.

Det lyder virkelig imponerende. Tak for indlægget.

Lucas

Fra : BikeManiac

Dato : 22-07-11 09:58

On 21 Jul., 05:47, Kurt Hansen <k...@ugyldig.invalid> wrote:

> Folk med begge stolper (= ben) på jorden, hænger ikke på træerne
>
> Stolper i jord kan holde i 1.000 år, hvis man svitser dem i et bål, så
> [...]

Ja, den metode har jeg vist hørt omtalt engang før. Det må jeg læse
lidt mere om.

Lucas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-07-11 05:13

Den 22/07/11 17.58, BikeManiac skrev:

> Ja, den metode har jeg vist hørt omtalt engang før. Det må jeg læse
> lidt mere om.

Det blev bl.a. vist i en Søren Ryge fra Norge for flere år siden. Prøv
at google.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : BikeManiac

Dato : 22-07-11 10:00

On 17 Jul., 22:49, "EBK" <dnttyp...@get2net.dk> wrote:
> Tr tj re kunne v re en mulighed:http://www.morsmaling.dk/group.asp?group=46
>
> Mvh.

Tjætjære er et interessant produkt jeg har læst om mange andre steder..
Jeg tror det har nogle meget meget fine egenskaber. Men lugten af fisk/
havn trækker virkelig ned synes jeg.

Lucas

Fra : BikeManiac

Dato : 22-07-11 09:56

On 21 Jul., 09:32, "Erik Olsen" <m...@privacy.net> wrote:

> De kan v re st bt fast i hullet med beton, s har de ikke direkte
> jordkontakt. Det er faktisk ikke s us dvanligt.
>
> --
> Venlig hilsen/Best regards
> Erik Olsen

Det var præcis derfor jeg skrev som jeg gjorde - pga
betonklodsvarianten. Det fremgik nemlig ikke helt tydeligt hvilken
variant der var blevet valgt.

Lucas