|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Forklaring søges Fra : HKN
 | 
 Dato :  15-07-11 18:09
 | 
 |  | Som nogen måske vil huske, så har jeg haft et problem med at få mit køleskab
 til at køre. Det har haft en tendens til at virke de første 2 – 3 dage efter
 vi er taget afsted (dvs uden landstrøm), for derefter at begynde at køre i
 en cyklus, hvor kompressoren kører i ca. 20 sek – et kort stop, og derefter
 20 sek – et kort stop osv.
 Mistanken gik på batterikapaciteten, selvom mine batterier umiddelbart er
 nye (ca. 2 år) men en måling med multimeteret viste at alle batterier er i
 god stand (ca. 13.3V). Jeg har 3 stk 60 Ah batterier.
 
 Jeg har så idag taget et nyt 75Ah startbatteri, som jeg har købt til bilen
 (altså et startbatteri), som jeg satte på efter at have frakoblet de 3
 batterier. Startede derefter køleskabet, som indledningsvis gjorde som
 hidtil nemlig køre i ovennævnte cyklus. Men efter nogle få minutter kørte
 køleskabet helt normalt, og der var en livlig aktivitet i fordamperen.
 
 Jeg kunne måle at der ved selve køleskabet var 12.7V
 
 Hvorfor nu det?
 
 Jeg har endnu ikke prøvet at sætte de 3 batterier på igen for at se om
 problemet genopstår.
 
 Sejlerhilsen
 Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  Hans Kjaergaard (15-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  15-07-11 18:18
 | 
 |  | On Fri, 15 Jul 2011 19:09:19 +0200, "HKN" <henrikndk@hotmail.com>
 wrote:
 
 >Hvorfor nu det?
 Dårlige forbindelser i polsko enten mod batteri og/eller selve
 kablerne. (Eller et eller flere andre steder i kredsløbet)
 
 Når du starter turen er alle forbindelser kolde og ok, når der er gået
 et stykke tid bliver de varmere og varmere og forbindelserne bliver
 dårligere og dårligere og til sidst ja så er der ikke mere energi der
 kan overføres.
 
 >Jeg har endnu ikke prøvet at sætte de 3 batterier på igen for at se om
 >problemet genopstår.
 kan næsten ikke vente med at høre om resultatet.
 Men rens omhyggeligt batteripolerne og kabelsko. Måske du skal have
 nye kabelsko/ledninger/etc. ?
 
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
  HKN (15-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  15-07-11 23:01
 | 
 |  | >Hvorfor nu det?
 Dårlige forbindelser i polsko enten mod batteri og/eller selve
 kablerne. (Eller et eller flere andre steder i kredsløbet)
 
 Når du starter turen er alle forbindelser kolde og ok, når der er gået
 et stykke tid bliver de varmere og varmere og forbindelserne bliver
 dårligere og dårligere og til sidst ja så er der ikke mere energi der
 kan overføres.
 
 >Jeg har endnu ikke prøvet at sætte de 3 batterier på igen for at se om
 >problemet genopstår.
 kan næsten ikke vente med at høre om resultatet.
 
 Jeg prøver i morgen - skal nok skrive om resultatet.
 
 -Henrik
 
 
 
 |  |  | 
   HKN (16-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  16-07-11 17:49
 | 
 |  | 
 
            >Jeg har endnu ikke prøvet at sætte de 3 batterier på igen for at se om
 >problemet genopstår.
 kan næsten ikke vente med at høre om resultatet.
 Jeg prøver i morgen - skal nok skrive om resultatet.
 --------------------------------------------------------------------------------
 Så fik jeg sat batteribanken på igen - og resultatet er nedslående - det 
 virker ikke. Og sjovt nok, så er der faktisk kun 12.5V med denne 
 tilsluttet....
 Så jeg må nok ud og investere i et par nye batterier    Mvh
 Henrik 
            
             |  |  | 
    Hans Kjaergaard (16-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  16-07-11 18:03
 | 
 |  | On Sat, 16 Jul 2011 18:48:56 +0200, "HKN" <henrikndk@hotmail.com>
 wrote:
 
 >>Jeg har endnu ikke prøvet at sætte de 3 batterier på igen for at se om
 >>problemet genopstår.
 >kan næsten ikke vente med at høre om resultatet.
 >
 >Jeg prøver i morgen - skal nok skrive om resultatet.
 >
 >--------------------------------------------------------------------------------
 >
 >Så fik jeg sat batteribanken på igen - og resultatet er nedslående - det
 >virker ikke. Og sjovt nok, så er der faktisk kun 12.5V med denne
 >tilsluttet....
 Sådan et køleskab skal sgu kunne køre på 12,5 Volt.
 Så et eller andet sted er der noget galt med et eller andet.
 
 Hvor måler du når du måler ? Over batteripolerne, eller på selve
 køleskabets kompressor ?
 
 Hvornår måler du ? Ja her menes kører køleskabet eller kører det ikke
 ? Dette har ret stor betydning.
 
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
     HKN (16-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  16-07-11 21:26
 | 
 |  | Sådan et køleskab skal sgu kunne køre på 12,5 Volt.
 Så et eller andet sted er der noget galt med et eller andet.
 
 Hvor måler du når du måler ? Over batteripolerne, eller på selve
 køleskabets kompressor ?
 
 Hvornår måler du ? Ja her menes kører køleskabet eller kører det ikke
 ? Dette har ret stor betydning.
 
 
 --------------------------------------------------------------------------------
 
 Jeg målte batterierne over polerne (13.3V), og idag målte jeg så over
 kompressoren 12.5V når den kørte og 10.xx i det korte sekund den slukker.
 Jeg må lige måle over polerne en gang til i morgen, og der prøver jeg lige
 at sætte mit 75Ah start batteri på en gang til.
 
 -Henrik
 
 
 
 |  |  | 
      Torben Skovgaard Bac~ (16-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  16-07-11 21:48
 | 
 |  | 
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4e21f3c4$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
 > Sådan et køleskab skal sgu kunne køre på 12,5 Volt.
 > Så et eller andet sted er der noget galt med et eller andet.
 >
 > Hvor måler du når du måler ? Over batteripolerne, eller på selve
 > køleskabets kompressor ?
 >
 > Hvornår måler du ? Ja her menes kører køleskabet eller kører det ikke
 > ? Dette har ret stor betydning.
 >
 >
 > --------------------------------------------------------------------------------
 >
 > Jeg målte batterierne over polerne (13.3V), og idag målte jeg så over 
 > kompressoren 12.5V når den kørte og 10.xx i det korte sekund den slukker. 
 > Jeg må lige måle over polerne en gang til i morgen, og der prøver jeg lige 
 > at sætte mit 75Ah start batteri på en gang til.
 >
 > -Henrik
 Ikke at jeg har en specialistviden, men jeg tænker på noget i retning af 
 udskiftning af termostaten, som vel er den, der regulerer, hvornår 
 kompressoren skal starte.
 Jeg har selv en køleboks med kompressor, og den kører på 12 V og virker på 
 sin vis upåklageligt.
 Da jeg købte min båd, havde sælger monteret en alm. batterioplader til bil 
 som strømforsyning i forhold til landstrøm, men ved nærlæsning af 
 brugsanvisningen fandt jeg ud af, at den løsning ikke var gangbar og har nu 
 anskaffet en anden converter fra 220 til 12 v.
 Sejler jeg for motor, så kører køleboksen direkte med 12 v, og hvis jeg ikke 
 passer på med at stille den tilpas lavt, så virker den såmænd som en 
 kummefryser   )
 Slutteligt - min køleboks starter meget ofte, og jeg har nogle gange tænkt 
 på at få den efterset - muligt efterfyldt med kølevæske, men da den som 
 beskrevet også kan køre med frost, har jeg valgt at leve med den, som den 
 kører nu.
 Ved så ikke, om det giver anledning til eftertanke i forhold til dine 
 problemer.
 Blot et input.
 Med venlig hilsen
 Torben 
            
             |  |  | 
       HKN (16-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  16-07-11 22:00
 | 
 |  | 
 Ikke at jeg har en specialistviden, men jeg tænker på noget i retning af
 udskiftning af termostaten, som vel er den, der regulerer, hvornår
 kompressoren skal starte.
 Jeg har selv en køleboks med kompressor, og den kører på 12 V og virker på
 sin vis upåklageligt.
 Da jeg købte min båd, havde sælger monteret en alm. batterioplader til bil
 som strømforsyning i forhold til landstrøm, men ved nærlæsning af
 brugsanvisningen fandt jeg ud af, at den løsning ikke var gangbar og har nu
 anskaffet en anden converter fra 220 til 12 v.
 Sejler jeg for motor, så kører køleboksen direkte med 12 v, og hvis jeg ikke
 passer på med at stille den tilpas lavt, så virker den såmænd som en
 kummefryser   )
 Slutteligt - min køleboks starter meget ofte, og jeg har nogle gange tænkt
 på at få den efterset - muligt efterfyldt med kølevæske, men da den som
 beskrevet også kan køre med frost, har jeg valgt at leve med den, som den
 kører nu.
 Ved så ikke, om det giver anledning til eftertanke i forhold til dine
 problemer.
 Blot et input.
 --------------------------------------------------------------------------------
 Jeg troede selv at det måske havde noget med kølevæske at gøre, og derfor 
 kontaktede jeg et køleservice firma. De sagde at det at mit køleskab kører i 
 den omtalte cyklus, intet har med manglende kølevæske at gøre. Deres 
 umiddelbare bud var 1 á 2; enten er kompressoren slidt, eller også er det på 
 batterisiden at den er gal.
 Ifølge dem er der kun en ting der indikerer manglende kølevæske - nemlig 
 hvis der ikke køles...(hvilket jo egentlig lyder fornuftigt nok i mine ører)
 Mvh
 Henrik
            
             |  |  | 
        Torben Skovgaard Bac~ (16-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  16-07-11 22:45
 | 
 |  | HKN wrote:
 Klip
 
 > Jeg troede selv at det måske havde noget med kølevæske at gøre, og
 > derfor kontaktede jeg et køleservice firma. De sagde at det at mit
 > køleskab kører i den omtalte cyklus, intet har med manglende
 > kølevæske at gøre. Deres umiddelbare bud var 1 á 2; enten er
 > kompressoren slidt, eller også er det på batterisiden at den er gal.
 >
 > Ifølge dem er der kun en ting der indikerer manglende kølevæske -
 > nemlig hvis der ikke køles...(hvilket jo egentlig lyder fornuftigt
 > nok i mine ører)
 > Mvh
 > Henrik
 
 Hvad så med termostaten?
 I den forbindelse har jeg før i tiden reddet eller forlænget livet for
 adskillige køleskabe (på land) ved at udskifte den, når et køleskab ikke
 kørte, som det burde.
 
 
 Mvh
 Torben
 
 
 
 |  |  | 
  Grandoldman (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Grandoldman
 | 
 Dato :  17-07-11 01:51
 | 
 |  | On 16 Jul., 23:45, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
 wrote:
 > HKN wrote:
 >
 > Klip
 >
 > > Jeg troede selv at det måske havde noget med kølevæske at gøre, og
 > > derfor kontaktede jeg et køleservice firma. De sagde at det at mit
 > > køleskab kører i den omtalte cyklus, intet har med manglende
 > > kølevæske at gøre. Deres umiddelbare bud var 1 á 2; enten er
 > > kompressoren slidt, eller også er det på batterisiden at den er gal..
 Hvor kraftige og lange er dine ledninger fra batteribanken og til
 køleskabet.
 Prøv at måle på batterier og bag på køleskab hhv når køleskabet kører
 og ikke kører.
 
 
 
 >
 > > Ifølge dem er der kun en ting der indikerer manglende kølevæske -
 > > nemlig hvis der ikke køles...(hvilket jo egentlig lyder fornuftigt
 > > nok i mine ører)
 > > Mvh
 > > Henrik
 >
 > Hvad så med termostaten?
 > I den forbindelse har jeg før i tiden reddet eller forlænget livet for
 > adskillige køleskabe (på land) ved at udskifte den, når et køleskab ikke
 > kørte, som det burde.
 >
 > Mvh
 > Torben
 
 
 
 |  |  | 
  HH (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HH
 | 
 Dato :  17-07-11 02:53
 | 
 |  | Jeg havde for nogle år siden et tilsvarende problem. Det viste sig at
 være en ledning til kompressoren (spadestik så vidt jeg husker) som
 var blevet løs. Vibrationerne fra kompressoren var nok til at give
 driftsstop, men så snart kompressoren stoppede kunne den køre igen.
 Det tog en brav tid at finde denne fejl, inklusive spændingsmåling og
 kontrol af alle andre ledninger. Og fordi kompressoren i min båd
 sidder noget utilgængeligt, så var disse forbindelser selvfølgeligt de
 sidste der blev checket!
 
 Hans-Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  17-07-11 03:38
 | 
 |  | Hej Henrik,
 
 Der er ufravigelige regler:
 Elektronikdelen skal tilsluttes direkte til accumulatorens poler.
 Der kan være indkoblet en hovedafbryder og sikring, de skal have lav
 indre modstand og terminalerne i god stand.
 Elektronikdelen skal placeres lodret med tilslutningsterminalerne
 nedad a.h.t. korrekt køling. Max. omgivelsestemperatur for
 elektronikdelen 55 gr. C.
 Kablerne skal have den rette dimmension, husk ledningslængden betyder
 totallængden til elektronikdel og tilbage.
 2,5 kv op til 5 m, 4 kv. op til 8 m, 6 kv. op til 12 m, 10 kv op til
 20 m og 16 kv op til 32 m.
 For at undgå at der opstår permanente skader på accumulatoren som
 følge af ekstrem afladning er der forsynet med en
 beskyttelsesanordning der afbryder ved 10,5 V og genindkobler ved 11,5
 V.
 Start- og overbelastningsbeskyttelsen afbryder kompressoren, når
 kompressorens omdrejningstal er mindre end ca 1600 RPM Omdrejningstal
 ved nominel belastning er ca 2500 RPM.
 Når beskyttelsen er aktiveret, går kompressoren ind i en cyklus, hvor
 den forsøger at starte hvert tyvende sekund. Kompressoren bliver i
 denne cyklus, indtil det er muligt at starte inden for 0,5 sek.
 Køleskabet må ikke tilsluttes en AC/DC omformer alene. Omformeren skal
 tilsluttes til accumulatoren.
 
 Fejlen skal du finde i forhold til overstående anvisninger.
 
 Mvh/Harding
 
 On 15 Jul., 19:09, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
 > Som nogen måske vil huske, så har jeg haft et problem med at få mit køleskab
 > til at køre. Det har haft en tendens til at virke de første 2 – 3 dage efter
 > vi er taget afsted (dvs uden landstrøm), for derefter at begynde at køre i
 > en cyklus, hvor kompressoren kører i ca. 20 sek – et kort stop, og derefter
 > 20 sek – et kort stop osv.
 > Mistanken gik på batterikapaciteten, selvom mine batterier umiddelbart er
 > nye (ca. 2 år) men en måling med multimeteret viste at alle batterier er i
 > god stand (ca. 13.3V). Jeg har 3 stk 60 Ah batterier.
 >
 > Jeg har så idag taget et nyt 75Ah startbatteri, som jeg har købt til bilen
 > (altså et startbatteri), som jeg satte på efter at have frakoblet de 3
 > batterier. Startede derefter køleskabet, som indledningsvis gjorde som
 > hidtil nemlig køre i ovennævnte cyklus. Men efter nogle få minutter kørte
 > køleskabet helt normalt, og der var en livlig aktivitet i fordamperen.
 >
 > Jeg kunne måle at der ved selve køleskabet var 12.7V
 >
 > Hvorfor nu det?
 >
 > Jeg har endnu ikke prøvet at sætte de 3 batterier på igen for at se om
 > problemet genopstår.
 >
 > Sejlerhilsen
 > Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  17-07-11 04:03
 | 
 |  | Det forudsættes selvfølgelig at accumulatoren er i orden og
 tilstrækkeligt opladet.
 Du kan måle på selve kompressor terminalerne for at måde modstanden i
 de enkelte spoler.
 Modstanden skal være o,2 ohm både imellem terminal 1 til 3 og mellem
 terminal 4 til 3. Mellem terminal 2 til 3 skal den være 3 ohm.
 Kompressoren er forsynet med en jævnstrømsmotor, der via en
 elektronikdel arbejder me elektronisk kommutering.
 Motorkonstruktionen medfører, at elektronikdelem sender strøm tilbage
 til accumulatoren i korte perioder under hver motoromdrejning. Hindres
 strømmens tilbageløb af en AC/DC omformer eller lignende, ødelægges
 elektronikdelen.
 Det var derfor jeg i første indlæg skrev at elektronikdelen skal
 tilsluttes direkte til accumulatoren.
 
 Mvh/Harding
 
 On 17 Jul., 11:37, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
 wrote:
 > Hej Henrik,
 >
 > Der er ufravigelige regler:
 > Elektronikdelen skal tilsluttes direkte til accumulatorens poler.
 > Der kan være indkoblet en hovedafbryder og sikring, de skal have lav
 > indre modstand og terminalerne i god stand.
 > Elektronikdelen skal placeres lodret med tilslutningsterminalerne
 > nedad a.h.t. korrekt køling. Max. omgivelsestemperatur for
 > elektronikdelen 55 gr. C.
 > Kablerne skal have den rette dimmension, husk ledningslængden betyder
 > totallængden til elektronikdel og tilbage.
 > 2,5 kv op til 5 m, 4 kv. op til 8 m, 6 kv. op til 12 m, 10 kv op til
 > 20 m og 16 kv op til 32 m.
 > For at undgå at der opstår permanente skader på accumulatoren som
 > følge af ekstrem afladning er der forsynet med en
 > beskyttelsesanordning der afbryder ved 10,5 V og genindkobler ved 11,5
 > V.
 > Start- og overbelastningsbeskyttelsen afbryder kompressoren, når
 > kompressorens omdrejningstal er mindre end ca 1600 RPM Omdrejningstal
 > ved nominel belastning er ca 2500 RPM.
 > Når beskyttelsen er aktiveret, går kompressoren ind i en cyklus, hvor
 > den forsøger at starte hvert tyvende sekund. Kompressoren bliver i
 > denne cyklus, indtil det er muligt at starte inden for 0,5 sek.
 > Køleskabet må ikke tilsluttes en AC/DC omformer alene. Omformeren skal
 > tilsluttes til accumulatoren.
 >
 > Fejlen skal du finde i forhold til overstående anvisninger.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 15 Jul., 19:09, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
 >
 >
 >
 > > Som nogen måske vil huske, så har jeg haft et problem med at få mit køleskab
 > > til at køre. Det har haft en tendens til at virke de første 2 – 3 dage efter
 > > vi er taget afsted (dvs uden landstrøm), for derefter at begynde at køre i
 > > en cyklus, hvor kompressoren kører i ca. 20 sek – et kort stop, og derefter
 > > 20 sek – et kort stop osv.
 > > Mistanken gik på batterikapaciteten, selvom mine batterier umiddelbart er
 > > nye (ca. 2 år) men en måling med multimeteret viste at alle batterier er i
 > > god stand (ca. 13.3V). Jeg har 3 stk 60 Ah batterier.
 >
 > > Jeg har så idag taget et nyt 75Ah startbatteri, som jeg har købt til bilen
 > > (altså et startbatteri), som jeg satte på efter at have frakoblet de 3
 > > batterier. Startede derefter køleskabet, som indledningsvis gjorde som
 > > hidtil nemlig køre i ovennævnte cyklus. Men efter nogle få minutter kørte
 > > køleskabet helt normalt, og der var en livlig aktivitet i fordamperen..
 >
 > > Jeg kunne måle at der ved selve køleskabet var 12.7V
 >
 > > Hvorfor nu det?
 >
 > > Jeg har endnu ikke prøvet at sætte de 3 batterier på igen for at se om
 > > problemet genopstår.
 >
 > > Sejlerhilsen
 > > Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 
 
 |  |  | 
   HKN (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  17-07-11 11:52
 | 
 |  | "Harding E. Larsen"  skrev i meddelelsen
 news:8de69f79-6baa-4fa3-90ef-f6c2aaa3a41d@l37g2000yqd.googlegroups.com...
 
 Det forudsættes selvfølgelig at accumulatoren er i orden og
 tilstrækkeligt opladet.
 Du kan måle på selve kompressor terminalerne for at måde modstanden i
 de enkelte spoler.
 Modstanden skal være o,2 ohm både imellem terminal 1 til 3 og mellem
 terminal 4 til 3. Mellem terminal 2 til 3 skal den være 3 ohm.
 Kompressoren er forsynet med en jævnstrømsmotor, der via en
 elektronikdel arbejder me elektronisk kommutering.
 Motorkonstruktionen medfører, at elektronikdelem sender strøm tilbage
 til accumulatoren i korte perioder under hver motoromdrejning. Hindres
 strømmens tilbageløb af en AC/DC omformer eller lignende, ødelægges
 elektronikdelen.
 Det var derfor jeg i første indlæg skrev at elektronikdelen skal
 tilsluttes direkte til accumulatoren.
 
 
 --------------------------------------------------------------------------------
 
 Køleskabet har virket før - og som sagt virkede det igen, da jeg satte et
 nyt batteri på, uagtet at der iflg målingerne var rigeligt med strøm på den
 eksisterende batteribank.
 
 Jeg har også målt spændingen både når kompressoren kører og når den stopper.
 
 Men jeg prøver at måle modstanden imellem terminalerne, som beskrevet. Jeg
 antager at det kan give en idé om hvorvidt spolerne er iorden?
 
 Mvh
 Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  17-07-11 05:24
 | 
 |  | Ja det er svært st komme med entydige svar; men det er vigtigt at have
 en god accu. som ikke har en dårlig celle med høj indre modstand. Mål
 syrevægten på de enkelte celler.
 Desuden skal alle forbindelserne være rene og ikke oxcyderede.
 Selvfølgelig har køleskabet virket før men tidens tand på iæsr
 ledningsnettet kan give disse problemer.
 Måske er problemets løsning alene placeret i avvuterminalerne der ved
 skiftet til det nye batteri har fået den nødvendige kontakt med lav
 modstand tilfølge.
 
 Når du måler på kompressorens terminaler skal du ikke hænge dig i
 eksakte værdier, blot de er i nærheden. De opgivne værdier fra
 fabrikanten er ved en omgivelsestemperatur på 25 gr. C. Han er jo nødt
 til at give nogle målinger der er omfattet af sporbare krav.
 
 Mvh/Harding
 
 On 17 Jul., 12:52, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
 > "Harding E. Larsen"  skrev i meddelelsennews:8de69f79-6baa-4fa3-90ef-f6c2aaa3a41d@l37g2000yqd.googlegroups.com...
 >
 > Det forudsættes selvfølgelig at accumulatoren er i orden og
 > tilstrækkeligt opladet.
 > Du kan måle på selve kompressor terminalerne for at måde modstanden i
 > de enkelte spoler.
 > Modstanden skal være o,2 ohm både imellem terminal 1 til 3 og mellem
 > terminal 4 til 3. Mellem terminal 2 til 3 skal den være 3 ohm.
 > Kompressoren er forsynet med en jævnstrømsmotor, der via en
 > elektronikdel arbejder me elektronisk kommutering.
 > Motorkonstruktionen medfører, at elektronikdelem sender strøm tilbage
 > til accumulatoren i korte perioder under hver motoromdrejning. Hindres
 > strømmens tilbageløb af en AC/DC omformer eller lignende, ødelægges
 > elektronikdelen.
 > Det var derfor jeg i første indlæg skrev at elektronikdelen skal
 > tilsluttes direkte til accumulatoren.
 >
 > --------------------------------------------------------------------------------
 >
 > Køleskabet har virket før - og som sagt virkede det igen, da jeg satte et
 > nyt batteri på, uagtet at der iflg målingerne var rigeligt med strøm på den
 > eksisterende batteribank.
 >
 > Jeg har også målt spændingen både når kompressoren kører og når den stopper.
 >
 > Men jeg prøver at måle modstanden imellem terminalerne, som beskrevet.. Jeg
 > antager at det kan give en idé om hvorvidt spolerne er iorden?
 >
 > Mvh
 > Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  HKN (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  17-07-11 09:50
 | 
 |  | Ja, spændende er det......
 
 Har nu prøvet at sætte føromtalte 75Ah batteri på igen - nedslående
 resultat......så det er ikke det, men det må have været en
 tilfældighed at det ikke virkede som forleden.
 
 Prøvede så at luse termostaten, men uden virkning.
 
 Tænker at det kan være noget i styreboksen (den lodret monterede
 boks)....?
 
 -Henrik
 
 
 |  |  | 
  Hans Kjaergaard (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  17-07-11 17:12
 | 
 |  | On Sun, 17 Jul 2011 08:49:46 -0700 (PDT), HKN <henrikndk@hotmail.com>
 wrote:
 
 >Ja, spændende er det......
 >
 >Har nu prøvet at sætte føromtalte 75Ah batteri på igen - nedslående
 >resultat......så det er ikke det, men det må have været en
 >tilfældighed at det ikke virkede som forleden.
 >
 >Prøvede så at luse termostaten, men uden virkning.
 >
 >Tænker at det kan være noget i styreboksen (den lodret monterede
 >boks)....?
 Du skal jagte dårlige forbindelser, kontroller alle overgange mellem
 stik/kabelsko/ledninger/batteri/kompressor.
 
 Det nemmeste er at sætte en belastning på så tæt på køleskabet som
 muligt (en 55Watts håndlampe) og så måle spændingsfald ifbm. samlinger
 og over sikringer/afbrydere/etc.
 
 Men da jeg er doven ville jeg ikke bruge ret lang tid på fejlfinding,
 jeg ville forholdsvist hurtigt starte med nye polsko til batteri(er)
 og derefter skifte kabler hele vejen til køleskabet og evt. også
 ledningsnettet i selve køleskabet og ny(e) hovedafbrydere og
 sikringsholdere ink. nye sikringer.
 Andre ville nok gå den bagvendte vej.
 
 Rigtigt værktøj er et must til en sådan opgave, ligeså er nye
 matrialer.
 
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
  HKN (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  17-07-11 10:19
 | 
 |  | On 17 Jul., 18:11, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
 wrote:
 > On Sun, 17 Jul 2011 08:49:46 -0700 (PDT), HKN <henrik...@hotmail.com>
 > wrote:
 >
 > >Ja, spændende er det......
 >
 > >Har nu prøvet at sætte føromtalte 75Ah batteri på igen - nedslående
 > >resultat......så det er ikke det, men det må have været en
 > >tilfældighed at det ikke virkede som forleden.
 >
 > >Prøvede så at luse termostaten, men uden virkning.
 >
 > >Tænker at det kan være noget i styreboksen (den lodret monterede
 > >boks)....?
 >
 > Du skal jagte dårlige forbindelser, kontroller alle overgange mellem
 > stik/kabelsko/ledninger/batteri/kompressor.
 >
 > Det nemmeste er at sætte en belastning på så tæt på køleskabet som
 > muligt (en 55Watts håndlampe) og så måle spændingsfald ifbm. samlinger
 > og over sikringer/afbrydere/etc.
 >
 > Men da jeg er doven ville jeg ikke bruge ret lang tid på fejlfinding,
 > jeg ville forholdsvist hurtigt starte med nye polsko til batteri(er)
 > og derefter skifte kabler hele vejen til køleskabet og evt. også
 > ledningsnettet i selve køleskabet og ny(e) hovedafbrydere og
 > sikringsholdere ink. nye sikringer.
 > Andre ville nok gå den bagvendte vej.
 >
 > Rigtigt værktøj er et must til en sådan opgave, ligeså er nye
 > matrialer.
 >
 > /Hans
 
 Hej Hans,
 
 Jeg kan godt følge dig - men når jeg med mit nye batteri på har 12.7V
 på kompressoren, så kan det jo ikke være det?
 
 Mvh
 Henrik
 
 
 |  |  | 
   Hans Kjaergaard (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  17-07-11 17:30
 | 
 |  | On Sun, 17 Jul 2011 09:18:34 -0700 (PDT), HKN <henrikndk@hotmail.com>
 wrote:
 
 >Jeg kan godt følge dig - men når jeg med mit nye batteri på har 12.7V
 >på kompressoren, så kan det jo ikke være det?
 Men hvordan måler du det ? med begge målepinde på kompressoren ?
 Ikke noget med at bruge en fælles stel/minus til den ene målepind og
 så måle med den anden.
 
 Når man skal jagte en sådan dårlig forbindelse er måleteknikken
 væsentlig, så hvor på kompressoren måler du ? direkte på
 indgangsterminalerne (så fysisk tæt på selve motoren som muligt) eller
 på ledninger/kabelsko ?
 
 Og igen hvornår måler du (når kompressoren kører, eller når den holder
 stille).
 Dårlig forbindelse, eller overgangsmodstand kan ændre sig med strømmen
 der går igemmen, så det er et must at måle med et konstant kendt stort
 forbrug.
 
 Sådan en eller flere dårlige forbindelser kan være rigtigt trælse at
 jagte.
 
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
    HKN (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  17-07-11 19:29
 | 
 |  | Men hvordan måler du det ? med begge målepinde på kompressoren ?
 Ikke noget med at bruge en fælles stel/minus til den ene målepind og
 så måle med den anden.
 
 Når man skal jagte en sådan dårlig forbindelse er måleteknikken
 væsentlig, så hvor på kompressoren måler du ? direkte på
 indgangsterminalerne (så fysisk tæt på selve motoren som muligt) eller
 på ledninger/kabelsko ?
 
 Og igen hvornår måler du (når kompressoren kører, eller når den holder
 stille).
 Dårlig forbindelse, eller overgangsmodstand kan ændre sig med strømmen
 der går igemmen, så det er et must at måle med et konstant kendt stort
 forbrug.
 
 Sådan en eller flere dårlige forbindelser kan være rigtigt trælse at
 jagte.
 
 --------------------------------------------------------------------------------
 Jeg bruger begge målepinde på indgangsterminalerne til kompressoren, så det
 må give det mest rigtige billede af hvor meget spænding der bliver leveret
 til kompressoren. Jeg måler 12.7V når den kører og ca. 1V mindre når den
 slår fra (det er jo så kort tid at jeg ikke kan nå at måle om den i
 virkeligheden falder endnu mere)
 
 Men nu tænker jeg på at jeg burde måle et andet sted - nemlig på
 styreboksens udgangsspænding? Det er jo den som leverer strøm til
 kompressoren, når termostaten siger at den skal?
 
 -Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  17-07-11 12:49
 | 
 |  | Dert er som Hans skiver rigtigt at dert skal måles korrekt og på de
 rigtige steder.
 Se først efter om du anvender den rigtige ledningsdimmension, derefter
 om alle samlingerne, sikringer og hovedafbrydere ikke har for høj
 overgangsmodstand. Når Køleskabet kører skal du måle over hver enkelt
 forbindelse, f.eks. fra batteripol til batterisko, fra batterisko til
 kabel, fra kabelende til kabel ende, fraindgang tiæ udgang på sikring
 incl. holder, på hovedafbryder, om en sådan findes, på alle overgange,
 kabel til sko, sko til terminal, terminal til sko, sko til kabel,
 kabel til elektronikenhedens terminal. tilsvarende på vejen tilbage
 cpå minusledningen til batteriet.
 Der er mange overgange og spændingsfaldet på¨en 123 volt konstruktion
 kan være højt i de mange"forhindringer" undervejs frem til
 elektronikboksen og videre til kompressoren.
 Det er vigtigt at måle under belastning, uden belastning ser alt fint
 ud.
 Du skal også have et rimeligt godt instrument5 til målingerne, ikke et
 billigt et, for det kan give visninger som en ikke kyndig vil tage for
 gode varer; men en kyndig vil illuminere disse fejlkilder, da han har
 en del viden i rygsækken som ballast.
 Ofte er problemet at med et billigt digitalt instrument, et instrument
 der viser tal, tror man at visningen er en absolut visning. Det er det
 ikke, der er altid afvigelser, stammende fra forskellige årsager. For
 en ikke elektronikkyndig vil dette ofte være årsagen til
 fejlfortolkninger, desværre.
 
 Prøv at måle over alle samlinger, uanset dit instrument,
 spændingsfaldet skal være meget lavt, ganske få millivolt.
 Skal du skifte ledningssnet/terminaler ud, så skift til klemfittings
 og brug noget klemværktøj der er kalibreret, ikke noget med en kugle
 på en rørtang. En klemning skal være så god at materialet flyder til
 tæt på 100%, altså en koldsvejsning. Man kan også lodde
 forbindelserne; men det giver ikke nogen langvarig sikker forbindelse.
 Tin har det med at blive til krystaller i frostvejr hen over årene, og
 de isolerer i stedet for at være en god leder.
 
 Mvh/Harding
 
 On 17 Jul., 18:29, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
 wrote:
 > On Sun, 17 Jul 2011 09:18:34 -0700 (PDT), HKN <henrik...@hotmail.com>
 > wrote:
 >
 > >Jeg kan godt følge dig - men når jeg med mit nye batteri på har 12..7V
 > >på kompressoren, så kan det jo ikke være det?
 >
 > Men hvordan måler du det ? med begge målepinde på kompressoren ?
 > Ikke noget med at bruge en fælles stel/minus til den ene målepind og
 > så måle med den anden.
 >
 > Når man skal jagte en sådan dårlig forbindelse er måleteknikken
 > væsentlig, så hvor på kompressoren måler du ? direkte på
 > indgangsterminalerne (så fysisk tæt på selve motoren som muligt) eller
 > på ledninger/kabelsko ?
 >
 > Og igen hvornår måler du (når kompressoren kører, eller når den holder
 > stille).
 > Dårlig forbindelse, eller overgangsmodstand kan ændre sig med strømmen
 > der går igemmen, så det er et must at måle med et konstant kendt stort
 > forbrug.
 >
 > Sådan en eller flere dårlige forbindelser kan være rigtigt trælse at
 > jagte.
 >
 > /Hans
 
 
 
 |  |  | 
   HKN (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  17-07-11 20:39
 | 
 |  | 
 
            Harding & Hans,
 Jeg takker for jeres svar - men som jeg skriver;
 Jeg har 12.7v på indgangen til kompressoren, hvilket burde være rigeligt, 
 spændingstab eller ej.
 Da kompressoren kørte forleden med det nye batteri, men ikke gjorde idag, så 
 må fejlen ligge et andet sted. Batteriet har stået under opladning siden, og 
 har ikke mistet kapacitet.
 Jeg vil prøve at måle som du beskriver Harding, men jeg tror ikke det er der 
 fejlen ligger. Kablet fra akku til kompressor er 4mm2 og der er max. 1,5m 
 imellem dem.
 Jeg har endvidere idag renset alle polsko m.m. - blot for en sikkerheds 
 skyld.
 Mvh
 Henrik
 P.s. takker for tålmodigheden    |  |  | 
  Harding E. Larsen (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  17-07-11 12:53
 | 
 |  | On 17 Jul., 20:29, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
 > Men hvordan måler du det ? med begge målepinde på kompressoren ?
 > Ikke noget med at bruge en fælles stel/minus til den ene målepind og
 > så måle med den anden.
 >
 > Når man skal jagte en sådan dårlig forbindelse er måleteknikken
 > væsentlig, så hvor på kompressoren måler du ? direkte på
 > indgangsterminalerne (så fysisk tæt på selve motoren som muligt) eller
 > på ledninger/kabelsko ?
 >
 > Og igen hvornår måler du (når kompressoren kører, eller når den holder
 > stille).
 > Dårlig forbindelse, eller overgangsmodstand kan ændre sig med strømmen
 > der går igemmen, så det er et must at måle med et konstant kendt stort
 > forbrug.
 >
 > Sådan en eller flere dårlige forbindelser kan være rigtigt trælse at
 > jagte.
 >
 > --------------------------------------------------------------------------------
 > Jeg bruger begge målepinde på indgangsterminalerne til kompressoren, så det
 > må give det mest rigtige billede af hvor meget spænding der bliver leveret
 > til kompressoren. Jeg måler 12.7V når den kører og ca. 1V mindre når den
 > slår fra (det er jo så kort tid at jeg ikke kan nå at måle om den i
 > virkeligheden falder endnu mere)
 >
 > Men nu tænker jeg på at jeg burde måle et andet sted - nemlig på
 > styreboksens udgangsspænding? Det er jo den som leverer strøm til
 > kompressoren, når termostaten siger at den skal?
 >
 > -Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  17-07-11 12:59
 | 
 |  | 
 Jeg bilver lidt forundret når du skriver:
 
 "det er jo så kort tid at jeg ikke kan nå at måle om den i
 virkeligheden falder endnu mere"
 
 Du skal udføre målingerne med det gode batteri og køleboksen kørende.
 
 Spændingen på terminalerne burde være lavere når køleboksen kører end
 når den står stille. Der er noget helt galt fat.
 
 Prøv i stedet at afbryde til batteriet og modstandsmåle hver enkelt
 overgang, der skal kun kunne måles ganske få milliohm, ellers har du
 fundet en fejl.
 
 Mvh/Harding
 
 
 On 17 Jul., 20:29, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
 > Men hvordan måler du det ? med begge målepinde på kompressoren ?
 > Ikke noget med at bruge en fælles stel/minus til den ene målepind og
 > så måle med den anden.
 >
 > Når man skal jagte en sådan dårlig forbindelse er måleteknikken
 > væsentlig, så hvor på kompressoren måler du ? direkte på
 > indgangsterminalerne (så fysisk tæt på selve motoren som muligt) eller
 > på ledninger/kabelsko ?
 >
 > Og igen hvornår måler du (når kompressoren kører, eller når den holder
 > stille).
 > Dårlig forbindelse, eller overgangsmodstand kan ændre sig med strømmen
 > der går igemmen, så det er et must at måle med et konstant kendt stort
 > forbrug.
 >
 > Sådan en eller flere dårlige forbindelser kan være rigtigt trælse at
 > jagte.
 >
 > --------------------------------------------------------------------------------
 > Jeg bruger begge målepinde på indgangsterminalerne til kompressoren, så det
 > må give det mest rigtige billede af hvor meget spænding der bliver leveret
 > til kompressoren. Jeg måler 12.7V når den kører og ca. 1V mindre når den
 > slår fra (det er jo så kort tid at jeg ikke kan nå at måle om den i
 > virkeligheden falder endnu mere)
 >
 > Men nu tænker jeg på at jeg burde måle et andet sted - nemlig på
 > styreboksens udgangsspænding? Det er jo den som leverer strøm til
 > kompressoren, når termostaten siger at den skal?
 >
 > -Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  17-07-11 14:52
 | 
 |  | 
 
            Prøv at sætte accu´en med et par korte ledninger direkte til
 elektronikboksen, for at se om køleskabet så kører som det skal,
 dermed har du udelukket installationen i båden.
 Fejlen skal da findes ved fælles hjælp.
 Mvh/Harding
 On 17 Jul., 21:38, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
 > Harding & Hans,
 >
 > Jeg takker for jeres svar - men som jeg skriver;
 >
 > Jeg har 12.7v på indgangen til kompressoren, hvilket burde være rigeligt,
 > spændingstab eller ej.
 >
 > Da kompressoren kørte forleden med det nye batteri, men ikke gjorde idag, så
 > må fejlen ligge et andet sted. Batteriet har stået under opladning siden, og
 > har ikke mistet kapacitet.
 >
 > Jeg vil prøve at måle som du beskriver Harding, men jeg tror ikke det er der
 > fejlen ligger. Kablet fra akku til kompressor er 4mm2 og der er max. 1,5m
 > imellem dem.
 >
 > Jeg har endvidere idag renset alle polsko m.m. - blot for en sikkerheds
 > skyld.
 >
 > Mvh
 > Henrik
 >
 > P.s. takker for tålmodigheden    |  |  | 
   HKN (17-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  17-07-11 22:19
 | 
 |  | 
 
 "Harding E. Larsen"  skrev i meddelelsen
 news:e831c3f3-043e-4d51-9093-bf701c09ab3c@m18g2000vbl.googlegroups.com...
 
 Prøv at sætte accu´en med et par korte ledninger direkte til
 elektronikboksen, for at se om køleskabet så kører som det skal,
 dermed har du udelukket installationen i båden.
 Fejlen skal da findes ved fælles hjælp.
 
 
 --------------------------------------------------------------------------------
 
 Det vil jeg prøve som det første - og måske derved spare en masse
 målearbejde.....
 
 Dbh
 Henrik
 
 
 
 |  |  | 
  HKN (18-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  18-07-11 05:38
 | 
 |  | 
 
            Så har jeg forsøgt mig med en direkte tilslutning vha mit eksterne
 batteri - samme resultat.
 En opringning til Kjøller konkluderede at der må være en fejl på
 elektronikboksen. Desværre er min kompressor en ældre R-12, som idag
 er forbudt og som man ikke kan købe reservedele til...
 Så jeg har bedt om foretræde for finansministeren, og håber at hun ser
 velvilligt på min ansøgning om en mindre bevilling, selvom der er et
 stykke tid til de nye finanslovsforhandlinger.
 Tak for hjælpen    Dbh
 Henrik
            
             |  |  | 
   N/A (18-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  18-07-11 16:36
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
    Hans Kjaergaard (18-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  18-07-11 16:36
 | 
 |  | On Mon, 18 Jul 2011 06:21:58 -0700 (PDT), HHH <h.h.honore@gmail.com>
 wrote:
 
 >Hej.
 >
 >Jeg tillader mig lige at stille et relativt spørgsmål i denne tråd.
 >Mit gamle 12V køleskab trænger til udskiftning, og i den forbindelse overvejer at investere i et 230V skab, og bruge pengene, der er i overskud, når man sammenligner med prisen på et 12V skab, til at investere i en (stor) 12-230V inverter. Så har man jo 230 V til rådighed ombord selv om man er på søen uden landstrøm.
 >Jeg har en batteribank på 3 x 140 aH til rådighed udover særskilt startbatteri.
 >
 >
 >Hvad siger I til det?
 Dårlig ide, det du sparer nu, sætter du til i forøget strømforbrug.
 En kw hældt på batterier koster noget mere end en kW direkte fra
 stikkontakten i land.
 Effektiviteten i en 12-230 inverter er ikke imponerende.
 
 Men hvis du absolut vil så køb en inverter der lige præcist kan trække
 køleskabet (og brug den kun til køleskabet), effektiviteten er størst
 ved maks belastning for sådan nogle.
 
 Dertil kommer så at hvis inverteren har et 230 Volts udtag der passer
 direkte til køleskabet slipper du måske for at tænke mere over at du
 rent faktisk har en 230 Volts installation i din båd.
 
 Jeg er ikke sikker på at en 230 Volts installation i en båd sådan lige
 er at betragte som GDS arbejde til GDS pris.
 
 Det er rigtigt uøkonomisk at lave 230 Volt fra 12 Volt, man bør for så
 vidt det er muligt gå direkte fra 12 Volt til det apparat man nu skal
 have strømforsynet.
 
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
   Harding E. Larsen (18-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  18-07-11 11:13
 | 
 |  | 
 
            Tjaa, jeg giver dig ret, jeg føler det næsten som at spille på casino,
 der er for mange tabere og få vindere; men selvfølgelig kan det lade
 sig gøre. Tabet (varme/energi) er der ved enhver omformning.
 I campingverdenen er spørgsmålet om 12/230 volt og endelig gas ikke
 ubekendt. Trods nogle skønkedsfejl er dette link med mange gode
 informationer:  http://www.campingnorden.dk/elektrik.htm Men ja en køleopstilling hvor der er flest mulige købere til vil være
 meget lavere end en hvor der kun er få købere. Derfor er prisen på 12
 indretninger højere.
 Det er vigtigt ikke at gøre tingene op i initialomkostninger; men mere
 se på mulighederne der ligger i den daglige drift.
 Hvordan er sejlmønsteret, sejler man kun få timer ad gangen kan
 køleskabet nok holde temperaturen lav, om det ikke åbnes, og man kan
 finde frem til en havn med 230 udtag. Er man mere til ankerpladser
 skal man tænke på energikilder som f.eks. Hondagenerator og
 solpaneler, vindkraft er for ustablit. Når man sejler for motor skal
 temperaturen i køleskabet sænkes og når man er på ankerpladsen sættes
 temperatyren op. Der er næsten ikke andre måder at styre forbruget på..
 Mvh/Harding
 On 18 Jul., 17:35, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
 wrote:
 > On Mon, 18 Jul 2011 06:21:58 -0700 (PDT), HHH <h.h.hon...@gmail.com>
 > wrote:
 >
 > >Hej.
 >
 > >Jeg tillader mig lige at stille et relativt sp rgsm l i denne tr d.
 > >Mit gamle 12V k leskab tr nger til udskiftning, og i den forbindelse overvejer at investere i et 230V skab, og bruge pengene, der er i overskud, n r man sammenligner med prisen p et 12V skab, til at investere i en (stor) 12-230V inverter. S har man jo 230 V til r dighed ombord selv om man er p s en uden landstr m.
 > >Jeg har en batteribank p 3 x 140 aH til r dighed udover s rskilt startbatteri.
 >
 > >Hvad siger I til det?
 >
 > D rlig ide, det du sparer nu, s tter du til i for get str mforbrug.
 > En kw h ldt p batterier koster noget mere end en kW direkte fra
 > stikkontakten i land.
 > Effektiviteten i en 12-230 inverter er ikke imponerende.
 >
 > Men hvis du absolut vil s k b en inverter der lige pr cist kan tr kke
 > k leskabet (og brug den kun til k leskabet), effektiviteten er st rst
 > ved maks belastning for s dan nogle.
 >
 > Dertil kommer s at hvis inverteren har et 230 Volts udtag der passer
 > direkte til k leskabet slipper du m ske for at t nke mere over at du
 > rent faktisk har en 230 Volts installation i din b d.
 >
 > Jeg er ikke sikker p at en 230 Volts installation i en b d s dan lige
 > er at betragte som GDS arbejde til GDS pris.
 >
 > Det er rigtigt u konomisk at lave 230 Volt fra 12 Volt, man b r for s
 > vidt det er muligt g direkte fra 12 Volt til det apparat man nu skal
 > have str mforsynet.
 >
 > /Hans
            
             |  |  | 
    Hans Kjaergaard (18-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  18-07-11 19:05
 | 
 |  |  |  |  | 
   Harding E. Larsen (18-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  18-07-11 14:11
 | 
 |  | 
 
            De er lidt dyrere i indkøb; men methanol kan skaffes rimeligt billig
 og så er driften ikke så støjende som generatorer og vindmøller. 23
 dB(A) i stedet for 53 dB(A).
 Der er mange muligheder at tage af, her skal konservatismen nok lægges
 på hyldes:
http://www.awilco-multiplex.dk/files/pdf/Fuel%20cells/Leisure/090417_EFOY_Flyer_caravan_DK.pdf der er lidt hjernegynmastik og lidt ekstra penge der skal på bordet.
 En af mine tidligere kolegaer har arbejdet med brændselsceller hos
 Torpsøe og hun var meget begejstret for deres muligheder.
 Mvh/Harding
 On 18 Jul., 20:04, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
 wrote:
 > On Mon, 18 Jul 2011 10:12:39 -0700 (PDT), "Harding E. Larsen"
 >
 > <hardinge.lar...@gmail.com> wrote:
 > >Er man mere til ankerpladser skal man tænke på energikilder
 > >som f.eks. Hondagenerator og solpaneler,
 >
 > Eller brædselscellerhttp://www.dancamper.dk/service+og+udstyr/br%C3%A6ndelscelle >
 > /Hans
            
             |  |  | 
    Claus B. P. (18-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus B. P.
 | 
 Dato :  18-07-11 23:24
 | 
 |  | 
 
            Den 18-07-2011 22:10, Harding E. Larsen skrev:
 > De er lidt dyrere i indkøb; men methanol kan skaffes rimeligt billig
 > og så er driften ikke så støjende som generatorer og vindmøller. 23
 > dB(A) i stedet for 53 dB(A).
 > Der er mange muligheder at tage af, her skal konservatismen nok lægges
 > på hyldes:
 > http://www.awilco-multiplex.dk/files/pdf/Fuel%20cells/Leisure/090417_EFOY_Flyer_caravan_DK.pdf > der er lidt hjernegynmastik og lidt ekstra penge der skal på bordet.
 > En af mine tidligere kolegaer har arbejdet med brændselsceller hos
 > Torpsøe og hun var meget begejstret for deres muligheder.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 >
 > On 18 Jul., 20:04, Hans Kjaergaard<hans.k2tek...@post5.tele.dk>
 > wrote:
 >> On Mon, 18 Jul 2011 10:12:39 -0700 (PDT), "Harding E. Larsen"
 >>
 >> <hardinge.lar...@gmail.com>  wrote:
 >>> Er man mere til ankerpladser skal man tænke på energikilder
 >>> som f.eks. Hondagenerator og solpaneler,
 >>
 >> Eller brædselscellerhttp://www.dancamper.dk/service+og+udstyr/br%C3%A6ndelscelle >>
 >> /Hans
 >
 Mon ikke vi er ved at komme lidt langt fra udgangspunktet, som var at 
 holde omkostningerne nede, i forhold til en +5kkr 12 volt løsning?
 Bortset fra det, er gasløsningen faktisk ikke så umulig, blot man har en 
 separat forsyningsflaske til køleskabet. Man må nemlig godt selv 
 installere et enstrenget system. Mere info kan findes på Kjøllers 
 hjemmeside. Man kommer jo langt med en lille 2-3kg flaske til et 
 køleskab. Dog kan det med placeringen af flasken måske være et problem, 
 hvis man allerede har en 10 kg´s til komfuret.
 Men jeg regnede lidt på det, og strømforbrugsmæssigt er det ikke et 
 stort problem at vælge den billige løsning, med et 230V køleskab og en 
 12-230V inverter. Jeg tjekkede lige mit 14 år gamle 
 køkken-reserve-køleskab, og kompressoren trækker 95 watt. Et moderne A 
 køleskab formodentlig lidt mindre, men det kræver stor startstrøm. Så en 
 af HN´s 600W eller 1000W skal der til. Forsøgte lige med en 600W, det 
 kunne godt virke, og der er lidt mindre tab i end i 1000W´eren. Og så er 
 der stadig rigelig overskud til at lade mobiltelefonen mm. Der er 
 iøvrigt et tomgangsforbrug på 0,6A på 600W inverteren, og noget mere på 
 1000W, så man skal huske at slukke den, når man er færdig med ferien.
 Et moderne A+ køleskab til 1199,- 
http://www.wupti.com/Produkter/Hvidevarer/Koel-og-frys/389176/Scancool-SKS105.html forbruger 110kWh/år, eller ca. 0,3kWh /døgn. Et 12V 100Ah batteri 
 indeholder 1,2kWh, så selv med 10-20% tab i inverteren og max. afladning 
 til 50% batterikapacitet er der nok til et par dage mellem opladningerne.
 Så er der ulemperne: Kondensatoren sidder bag på køleskabet, i 12V 
 løsninger kan man få fjernet kompressor og kondensator fra køleskabet, 
 til et ventileret sted, her kræves ventilation bag køleskabet. (Samt 
 omkring 12-230V inverteren)
 Et kompressordrevet køleskab bør stå stille. Det anbefales at man lader 
 det hvile et stykke tid efter transport. Hvordan harmonerer det med høje 
 bølger? Ikke at jeg har bemærket at mit 12V køleskab har haft problemer, 
 men det burde vel være samme sag???
 Men fordelene er til at få øje på; man kan købe inverter og køleskab 2-3 
 gange for samme pris. Og tilmed vælge mellem flere forskellige modeller 
 med meget lavt energiforbrug.
 Mvh. Claus
            
             |  |  | 
     Claus B. P. (18-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus B. P.
 | 
 Dato :  18-07-11 23:49
 | 
 |  | Den 19-07-2011 00:24, Claus B. P. skrev:
 >
 > Bortset fra det, er gasløsningen faktisk ikke så umulig, blot man har en
 > separat forsyningsflaske til køleskabet. Man må nemlig godt selv
 > installere et enstrenget system. Mere info kan findes på Kjøllers
 > hjemmeside. Man kommer jo langt med en lille 2-3kg flaske til et
 > køleskab. Dog kan det med placeringen af flasken måske være et problem,
 > hvis man allerede har en 10 kg´s til komfuret.
 Har så lige læst mig til at gaskøleskab  skal stå i vage, og ikke må
 benyttes i campingvogn under kørsel, så det er nok heller ikke
 tilrådeligt på en båd.
 
 Endvidere vil jeg advare mod de køleboxe der indeholder Peltier-element,
 de trækker 4A uden at køle særlig godt, og hvis ventilatoren står af,
 eller ventilationen stoppes, risikeres brand.
 
 Mvh. Claus
 
 
 
 |  |  | 
   Harding E. Larsen (19-07-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  19-07-11 02:16
 | 
 |  | 
 
            Ja nu er vi langt fra det oprindelige spørgsmål.
 Gaskøleskab i båd, det kan du da ikke mene.
 Absorbtionkøling drevet af en varmekilde er ikke til både. En ulempe
 er at princippet kræver at skabet skal stå præcis i vage.  Bådfolket
 kan ikke justere båden i vage og kan derfor ikke bruge den slags. Og
 så er der lige det med sikkerheden o.s.v.
 Mvh/Harding
 On 19 Jul., 00:24, "Claus B. P." <cb...@hotmail.com> wrote:
 >
 > Mon ikke vi er ved at komme lidt langt fra udgangspunktet, som var at
 > holde omkostningerne nede, i forhold til en +5kkr 12 volt løsning?
 >
 > Bortset fra det, er gasløsningen faktisk ikke så umulig, blot man har en
 > separat forsyningsflaske til køleskabet. Man må nemlig godt selv
 > installere et enstrenget system. Mere info kan findes på Kjøllers
 > hjemmeside. Man kommer jo langt med en lille 2-3kg flaske til et
 > køleskab. Dog kan det med placeringen af flasken måske være et problem,
 > hvis man allerede har en 10 kg´s til komfuret.
 >
 > Men jeg regnede lidt på det, og strømforbrugsmæssigt er det ikke et
 > stort problem at vælge den billige løsning, med et 230V køleskab og en
 > 12-230V inverter. Jeg tjekkede lige mit 14 år gamle
 > køkken-reserve-køleskab, og kompressoren trækker 95 watt. Et moderne A
 > køleskab formodentlig lidt mindre, men det kræver stor startstrøm. Så en
 > af HN´s 600W eller 1000W skal der til. Forsøgte lige med en 600W, det
 > kunne godt virke, og der er lidt mindre tab i end i 1000W´eren. Og så er
 > der stadig rigelig overskud til at lade mobiltelefonen mm. Der er
 > iøvrigt et tomgangsforbrug på 0,6A på 600W inverteren, og noget mere på
 > 1000W, så man skal huske at slukke den, når man er færdig med ferien.
 > Et moderne A+ køleskab til 1199,-http://www.wupti.com/Produkter/Hvidevarer/Koel-og-frys/389176/Scancoo... > forbruger 110kWh/år, eller ca. 0,3kWh /døgn. Et 12V 100Ah batteri
 > indeholder 1,2kWh, så selv med 10-20% tab i inverteren og max. afladning
 > til 50% batterikapacitet er der nok til et par dage mellem opladningerne.
 >
 > Så er der ulemperne: Kondensatoren sidder bag på køleskabet, i 12V
 > løsninger kan man få fjernet kompressor og kondensator fra køleskabet,
 > til et ventileret sted, her kræves ventilation bag køleskabet. (Samt
 > omkring 12-230V inverteren)
 > Et kompressordrevet køleskab bør stå stille. Det anbefales at man lader
 > det hvile et stykke tid efter transport. Hvordan harmonerer det med høje
 > bølger? Ikke at jeg har bemærket at mit 12V køleskab har haft problemer,
 > men det burde vel være samme sag???
 >
 > Men fordelene er til at få øje på; man kan købe inverter og køleskab 2-3
 > gange for samme pris. Og tilmed vælge mellem flere forskellige modeller
 > med meget lavt energiforbrug.
 >
 > Mvh. Claus- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
             |  |  | 
 |  |