Postkasseloven
Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 10:38

Hvor finder man indholdet?

Har jeg pligt til at modtage Avis og reklameblade i kassen?

Jeg har lavet et skilt:
KUN til breve.
Aviser og reklamer til bagdøren ->

Har jeg en chance for at få det efterlevet?

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-07-11 10:51

On Thu, 14 Jul 2011 11:37:34 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Hvor finder man indholdet?

>Har jeg pligt til at modtage Avis og reklameblade i kassen?
ja og nej. Læs mere nedenunder.

>Jeg har lavet et skilt:
>KUN til breve.
>Aviser og reklamer til bagdøren ->
>
>Har jeg en chance for at få det efterlevet?
Nej.
Private husstande kan sige nej tak til adresseløse forsendelser og
andre reklamer. Det gør de ved at tilmelde sig "Reklamer - Nej tak"
eller "Reklamer og gratis aviser - Nej tak" hos Post Danmark.
Og så er der Robinsonlisten.

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 11:08

Den 14-07-2011 11:50, Hans Kjaergaard skrev:
> andre reklamer. Det gør de ved at tilmelde sig "Reklamer - Nej tak"
> eller "Reklamer og gratis aviser - Nej tak" hos Post Danmark.
> Og så er der Robinsonlisten.
Jeg ønsker ikke at frasige mig reklamer, men jeg ønsker heller ikke at
de skal signalere "ingen hjemme" da dette ofte kan være tilfældet.

Med hvilken ret kan regeringen vedtage at den avis jeg har betalt og
fået leveret gennem 40 år i min brevsprække, pludseligt skal afleveres
på gade. Jeg får ikke billigere avis af den grund.
At de "beskytter" Postdanmark kan jeg forstå, da det står for snarligt salg!

Hvad er Robinsonlisten?

//finn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-07-11 11:14

On Thu, 14 Jul 2011 12:07:32 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>Med hvilken ret kan regeringen vedtage at den avis jeg har betalt og
>fået leveret gennem 40 år i min brevsprække, pludseligt skal afleveres
>på gade.
Den må du tage med avisen.

>Hvad er Robinsonlisten?
Beskyttelse imod addresserede reklamer.

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 13:07

Den 14-07-2011 12:13, Hans Kjaergaard skrev:

> Den må du tage med avisen.

> Beskyttelse imod addresserede reklamer.

Takker for info.
Nu har jeg læst §1 i postkasseloven:
::::
§ 1. Den fysiske eller juridiske ejer af en postvirksomhed, der jf. § 1,
stk. 2 i lov om postbefordring erhvervsmæssigt befordrer forsendelser,
der vejer op til 20 kg, skal anmelde virksomheden til Færdselsstyrelsen.

Stk. 2. Ved forsendelser forstås adresserede breve, andre adresserede
meddelelser med et ensartet trykt indhold (f.eks. kataloger, brochurer,
dag-, uge- og månedsblade samt tidsskrifter), adresserede pakker samt
blindeforsendelser.
::::
Ud fra dette forstår jeg at loven gælder ADRESSEREDE breve og meddelser
fra registreret postvirksomhed, herunder blade og brocurer.

Alle reklameforsendelser her er uadresserede, og avisen er uadresseret
fra en ikke godkendt postvirksomhed (avisen), så teoretisk kan jeg vel
med rette forlange disse leveret som normalt.
- jeg er klar over det er et sisofysjob, og en kamp mod vejrmøller,
men alligevel !

//finn

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-07-11 14:03

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en ikke godkendt postvirksomhed (avisen), så teoretisk kan jeg vel med
> rette forlange disse leveret som normalt.

Din avis er vel også adresseret i og med den ikke omdeles til alle
husstande.
Din adresse står ikke direkte på avisen, men på den liste avisbudet omdeler
avisen efter. Naboen abonnerer ikke på avisen, så hans adresse står der ikke

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 15:43

Den 14-07-2011 15:03, Allan Soerensen skrev:
> Din adresse står ikke direkte på avisen, men på den liste avisbudet omdeler
> avisen efter. Naboen abonnerer ikke på avisen, så hans adresse står der ikke

ja, men jeg mener ikke avisen er "godkendt postomdeler", som også er en
parameter.

//finn

Fra : Gamle

Dato : 15-07-11 13:07

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Takker for info.

Vi abonnerer på Århus Stiftstidende.

Får avisen gennem brevsprækken, da jeg fortalte dem at vi abonnerede på
avisen på denne måde og at vi ellers opsagde abonnementet.
Men der var overhovedet ingen problemer. Så mon ikke alle aviser fra Det
berlingske Hus kan fås på denne måde?

Mvh.
Torben

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-07-11 13:58

Den 15-07-2011 14:07, Gamle skrev:
> Vi abonnerer på Århus Stiftstidende.
>
> Får avisen gennem brevsprækken, da jeg fortalte dem at vi abonnerede på
> avisen på denne måde og at vi ellers opsagde abonnementet.

Jeg fik det på samme måde med Nordjyske. Men det var sidste år, uden
postkasse, gimpen smed bare avisen ved fordøren selv om der ikke var
ryddet for sne og som ikke har brevsprække, i modsætning til bagdøren.
Jeg gruer så for diskussionen til januar, og derfor ville jeg jerne
kende (og forstå) lovgivningen.
Annoncebladene er en anden (og større) hurdle, da det er nye bude hele
tiden.

//finn

Fra : Gamle

Dato : 15-07-11 14:23

> [...]
> (og forstå) lovgivningen.
> Annoncebladene er en anden (og større) hurdle, da det er nye bude hele

Vi havde nogle prolemer med budet som en gang imellem smed avisen på måtten
(2.sal)

Vi meldte at vi ikke havde modtaget avisen og det havde vi i forvejen
meddelt Stiften, som sagde god for den procedure. De var enige med mig i, at
avisen var leveret til hele opgangen ved at blive smidt på måtten.
Vi har altid fået refunderet ikke leverede aviser.
Problemet var at budene ikke gad åbne brevsprækken og droppe avisen deri. Og
det er endda en brevsprække der bare skal åbnes foroven så avisen kan falde
ned af sig selv.
Avisen skal helt ind så den ikke kan nås udefra.

Mvh.
Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-11 22:46

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> (og forstå) lovgivningen.
> Annoncebladene er en anden (og større) hurdle, da det er nye bude hele

Meddel avisen at hvis de ikke kan levere avisen som du vil have den, så vil
du ikke have avisen.

Det tror jeg helt sikkert de forstår :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 16-08-11 15:48

> Private husstande kan sige nej tak til adresseløse forsendelser og
> andre reklamer. Det gør de ved at tilmelde sig "Reklamer - Nej tak"
> eller "Reklamer og gratis aviser - Nej tak" hos Post Danmark.

Men det alligevel ikke alt man slipper for. PostDK: "Information fra stat,
regioner og kommuner, materiale fra politiske partier, velgørende
organisationer og kirkeblade er ikke omfattet af de to ordninger. Du vil
også stadig modtage information af almen samfundsmæssig interesse, f.eks.
fra vandværket, hvis det lukker for vandet i en periode."

Men jeg har lige et afledt spørgsmål.

Vi får idag reklamer/reklame-aviser leveret ved at de bliver smidt ved
nærmeste større vej mens posten kommer helt forbi matriklen. Vi skal også
have sat en postkasse op ved kanten af matriklen inden året udgang.

Ofte når reklamer/reklame-aviser at bliver kørt istykker inden vi får dem
samlet op. Nogen af dem leveres i et sort plast rør (som distributøren har
sat op på en anden mands private jord uden tilladelse)

Men hvilke love/regler regulerer distributionen af adresseløse forsendelser
der ikke leveres på modtagers matrikkel ?

/A

Fra : Preben

Dato : 14-07-11 11:42

Den 14.07.2011 kl. 12:07 skrev Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>:

> Hvad er Robinsonlisten?

Prøv Google!

--
mvh/Preben

Fra : Joe

Dato : 01-09-11 15:21

Husk også at opsætte efter den nye postkasselov - info: http://www.postkasselov.info

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-09-11 08:34

Den 01-09-2011 23:21, Joe skrev:
> Husk også at opsætte efter den nye postkasselov - info:http://www.postkasselov.info

for ikke at nogen skal køre på den når de bakker ud, har jeg sat den 1½
meter inde. Gad vist hvad bøden bliver??

//finn