Læggekartoflen rådner ikke.
Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 13-07-11 08:42

I år har jeg haft et problem med, at den gamle læggekartoffel i rigtig mange
tilfælde overhovedet ikke rådner, men er lige så fast i kødet, som da den
blev lagt. Udbyttet af disse er naturligt nok kun lille. Toppen er der ikke
noget i vejen med, den er næsten meterhøj og skiller sig ikke ud fra de
andre. Andre år har det kun været tilfældet med ganske få, men i år har
problemet taget overhånd. Jeg går ud fra, at det er læggekartoflerne, der
ikke duer, men ved det ikke. Har nogen en god forklaring?
Venlig hilsen
Jørgen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-07-11 08:48

Den 13-07-2011 09:41, Jørgen Ellermann Sørensen skrev:
> Andre år har det kun været tilfældet med ganske få, men i år har
> problemet taget overhånd. Jeg går ud fra, at det er læggekartoflerne, der
> ikke duer, men ved det ikke. Har nogen en god forklaring?
Har samme oplevelse, og efterlyser også en fornuftig forklaring.

I tillæg kan jeg fortælle at et par stykker jeg ikke havde fået i
jorden, havde de sædvanlige lange hvide stængler, men kartoflen var bare
rynket sammen, og ikke smattet som normalt når man glemmer et par
læggekartofler.

//finn

Fra : bent

Dato : 13-07-11 14:00

Den 13-07-2011 09:47, Cykelsmeden skrev:
> [...]
> jorden, havde de sædvanlige lange hvide stængler, men kartoflen var bare
> rynket sammen, og ikke smattet som normalt når man glemmer et par

Nej det er nærmer fordi ikke har få alle katofler med og over liver hvis
de ikke få forst og hvis der har været et godt lag sne, så komme forsten
ikke lang nok i jorden

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-07-11 15:20

Den 13-07-2011 15:00, bent skrev:

> Nej det er nærmer fordi ikke har få alle katofler med og over liver hvis
> de ikke få forst og hvis der har været et godt lag sne, så komme forsten
> ikke lang nok i jorden
Læggekartofler har da forhåbentligt aldrig fået hverken sne eller frost!

//finn

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 13-07-11 15:38

Nej, jeg er enig med cykelsmeden. Det drejer sig ikke om glemte,
overvintrede kartofler. Det er godkendte, certificerede og dyrt indkøbte
læggekartofler, der svigter.
Jørgen

Fra : bent

Dato : 13-07-11 16:11

Den 13-07-2011 16:37, Jørgen Ellermann Sørensen skrev:
> Nej, jeg er enig med cykelsmeden. Det drejer sig ikke om glemte,
> overvintrede kartofler. Det er godkendte, certificerede og dyrt indkøbte
> [...]
måske lige nogle jeg misforstod. Tro det var året efter der havde været
katofler, men det er når du tage dem op.
Men det er sorts bestem og de gamle katofler er væk på det tids punkt.
Nogle sort er længe om at blive væk.
Ved bår vi samler saturna til ligge katofler, i sep så smidder vi de
gamle katofler væk i masse vis, men ikke når vi komme en måde serne,
hvor de i mange ander sort der er de væk i sep.
Så du har nok få en anden sort