Æ Ø og Å
Fra : Nederbasse

Dato : 13-07-11 20:02

Hejsa

Jeg bøvler lift med at sæge i en database med fritekst der indeholder æ
ø og å

Databasens tabeller er sat til dansk så problemet er doctype og charset
på siderne (tror jeg)

Hvad er den korrekte doctype og charset på danske sider en gang for alle?

Siderne er lavet o PHP

Neder

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-07-11 20:51

Den 13-07-2011 21:01, Nederbasse skrev:

> Databasens tabeller er sat til dansk så problemet er doctype
> og charset på siderne (tror jeg)
>
> Hvad er den korrekte doctype og charset på danske sider en
> gang for alle?

Der er ikke en doctype og et tegnsæt, der er mere korrekte
end andre. Du skal blot bruge det samme tegnsæt hele vejen
igennem.

Det vil sige, når du indsætter teksten i databasen, når du
henter teksten fra databasen, og når du viser resultatet på
en hjemmeside.

Bemærk, at tegnsæt på hjemmesiden kan angives to steder, på
serveren og i selve HTML-koden. Disse to skal stemme overens.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-07-11 22:29

On 13-07-2011 21:01, Nederbasse wrote:
> [...]
> på siderne (tror jeg)
>
> Hvad er den korrekte doctype og charset på danske sider en gang for alle?

Databasen (MySql?) skal sættes til det tegnsæt som du anvender på dine
html-sider.

Hvis du i html bruger iso-8859-1, skal databasen også bruge dette tegnsæt.
Det samme gør sig gældende med utf-8. Hvis du anvender utf-8 i dine
html, skal databasen også anvende utf-8.

Hvis du har mange tabeller med mange data, vil det nok være mest
praktisk at skifte tegnsæt i html-filerne.
Det vil typisk være nemt.

Så dansk er ikke bare dansk

Kan for øvrigt også være iso-8859-15, men det har normalt ingen
betydning. Kun ved € (euro-tegnet) kan der opstå problemer med iso-8859-1.

Alternativt kan du gennemgå dine tabeller, og udskifte æøå med æ
ø å Men det er nok særdeles omstændigt

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-07-11 22:42

Karl Erik Christensen skrev:

> Alternativt kan du gennemgå dine tabeller, og
> udskifte æøå med æ ø å

Åh, nej - det gik vi bort fra allerede i 90'erne.

> Men det er nok særdeles omstændigt

Omstændeligt, hedder det

Der er altid en "charset" der passer på det
aktuelle problem, jeg har aldrig været udsat
for andet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-07-11 23:52

On 13-07-2011 23:42, Allan Vebel wrote:

> Omstændeligt, hedder det

Næj do, inch æ wænsyssl

Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-07-11 11:25

Karl Erik Christensen wrote:

> Næj do, inch æ wænsyssl

WTF
Her er jeg nedkommet i tidernes morgen:
http://maps.google.com/m/local?q=rolighedsvej+aabybro

Findes der flere 'nordenfjords' ?

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-07-11 10:51

On 14-07-2011 12:25, Stig Johansen wrote:

> WTF
> Her er jeg nedkommet i tidernes morgen:
> http://maps.google.com/m/local?q=rolighedsvej+aabybro
>
> Findes der flere 'nordenfjords' ?

Hej Stig.

Jeg tror jeg er den eneste "ægte" vendelbo der skriver her.

Men kan godt se du stammer herfra, for kun nordjyder magter at poste 1
time ud i fremtiden

Ved du for resten, at hvis en nordjyde emigrerer til Sjælland, så stiger
den gennemsnitlige IQ _både_ på Sjælland og i Nordjylland

Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-07-11 12:24

Karl Erik Christensen wrote:

> Hej Stig.
>
> Jeg tror jeg er den eneste "ægte" vendelbo der skriver her.

Jeg påstår ikke jeg er ægte, nærmere et 'gadekryds', da mine mødrene aner
stammer fra Aabybro og omegen, og stadig bor der.

Den fædrene side kommer fra:
http://da.wikipedia.org/wiki/Bårse

Så jeg kan til enhver tid tale med 'en fod i hver lejr' :)

> Men kan godt se du stammer herfra, for kun nordjyder magter at poste 1
> time ud i fremtiden

Sk*de ur

Bær over mig i et stykke tid.

Jeg er ved at samle min 'maskinpark' i adskillige vmware's, da jeg ikke
rigtig synes det er sjovt med 5+ fysiske maskiner.

Heriblandt denne gamle Linux-spand, som ligger på en USB-disk, og køres i en
WinXp.

Jeg synes det er 'fedt' at man kan gemme maskinen i den state den var i, men
ulempen var, at udover 'state', så gemmes også tiden.

Efter mange 'too old...' meddelser, har jeg vænnet mig til at lave en
shutdown+genstart, men det er tidskrævende.

Problemet med den time kender du garanteret, da det er noget med at gemme
tiden i UTC eller local time.

Det er dog ikke vigtigt(for mig) at fokusere på den time frem for at
konsolidere mine maskiner.

(Og jo, jeg har også en gammel NT4/SBS, jeg skal have taget hul på).

Men Karl - hvis du gider at finde en NTP server, vil jeg med glæde
synkronisere min tid - og jeg vil også takke dig, da det vil spare mig tid
med halt/restart).

MAO (skulle nok vær i .unix gruppen) hvis du leverer en færdig ntpdat
kommando, så vil jeg være dig taknemmelig.

> Ved du for resten, at hvis en nordjyde emigrerer til Sjælland, så stiger
> den gennemsnitlige IQ _både_ på Sjælland og i Nordjylland

Hmm. Karl..
'Nordjyder' er _ikke_ vendelboer

'Nordjyder' er 'søndenfjords'

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-07-11 11:49

Stig Johansen wrote:

> Men Karl - hvis du gider at finde en NTP server, vil jeg med glæde
> synkronisere min tid - og jeg vil også takke dig, da det vil spare mig tid
> med halt/restart).

Fandt dem:
ntp1.tele.dk
og
ntp2.tele.dk

passer tiden nu?

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-07-11 11:50

Stig Johansen wrote:

Note to myself:
HUSK at synkronisere tiden når du kører vmware!!!

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-07-11 12:22

On 14-07-2011 13:24, Stig Johansen wrote:

> MAO (skulle nok vær i .unix gruppen) hvis du leverer en færdig ntpdat
> kommando, så vil jeg være dig taknemmelig.

> [...]

Skimmede lige:
http://www.vmware.com/files/pdf/Timekeeping-In-VirtualMachines.pdf

Det ville nok være nemmere at bygge en måneraket

Nogle forsøger at "måge" sig ind som nordjyder - det er helt forkert.
Nordjylland starter lige syd for Aalborg

Selv folk fra Thisted tror de er nordjyder. Men de er thyboer, og har
intet sprog. De kommunikerer ved at trække mavesækken sammen, og udstøde
lyde

Vendsyssel starter fra en linje Hals - Nørresundby - Åbybro - Pandrup,
og strækker sig til Skagen.

Nå - må vel hellere stoppe inden jeg fornærmer nogen

Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-07-11 12:44

Karl Erik Christensen wrote:

> Skimmede lige:
> http://www.vmware.com/files/pdf/Timekeeping-In-VirtualMachines.pdf
>
> Det ville nok være nemmere at bygge en måneraket

Skæg for sig og snot for sig

Hvis du ikke kender wmware (eller lign) så vil jeg seriøst anbefale dig at
sætte dig ind i det.

Som sædvanligt er det kun gratis til eget brug.

Men der er nu noget 'fedt' i at have en bærbar med:
Win 7 (host)
Win2K adv server (guest)
Win2K pro (guest)
Suse 11 (guest)
Suse 8.2 (guest)
Win95 R2 (guest)
samt diverse kopier kørende _samtidig_.

Hov - glemte mine 'microservers'
TTyLinux (udv)
TTYLinux (prod)

Problemet er 'bare' at man skal holde tungen 'lige i minden' for at huske
hvilken maskine man kører på.

Da en vmware maskine basalt er 2 filer, transporterer jeg dem rundt på
usb-diske eller endda en usb-stick, og så gælder det om at huske hvilken
inkarnation af hvad man har gang i :)

Det 'fede' er, at jeg i stedet for min 19" Eizo skærm, adskillige fysiske
maskiner, KVM switch, hub/switch/strømforsyninger, kan transportere min
'infrastruktur' med mig, da den er batteridrevet.

Jeg kan endda sætte mig ud i skoven (så længe der er strøm på batteriet).

Stig Johansen

Fra : Dieter Britz

Dato : 14-07-11 08:58

Karl Erik Christensen wrote:

[...]
> Alternativt kan du gennemgÃ¥ dine tabeller, og udskifte æøå med æ
> ø å Men det er nok særdeles omstændigt

Har de fleste editorer ikke, som emacs har, en global udskiftning? Det
bruger jeg. Jeg skriver med danske bogstaver, og bagefter skifter dem
ud globalt. Det tager kun de tre operationer.
--
Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-11 09:31

Den 14-07-2011 09:57, Dieter Britz skrev:

> Har de fleste editorer ikke, som emacs har, en global udskiftning? Det
> bruger jeg. Jeg skriver med danske bogstaver, og bagefter skifter dem
> ud globalt. Det tager kun de tre operationer.

Hvorfor skriver du ikke bare med det rette tegnsæt, så
sparer du tre operationer. Samtidig bliver din kildekode
lettere at læse.