Skal tyven være et menneske?
Fra : Jørgen

Dato : 13-07-11 10:57

I forbindelse med tyveriforsikring af prydfisk er jeg kommet til at tænke på
om en tyveriforsikring kun gælder hvis tyven er et menneske.
Forsikringen dækker ved tyveri samt ved simpelt tyveri.

Hvis fiskehejren, som vi i karpekredse kalder for en fisketyv, tager en
fisk, vil det da i forsikringsmæssig foprstand være et tyveri?

- jørgen

Fra : Preben

Dato : 13-07-11 11:12

Den 13.07.2011 kl. 11:57 skrev Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk>:

> [...]
>
> Hvis fiskehejren, som vi i karpekredse kalder for en fisketyv, tager en
> fisk, vil det da i forsikringsmæssig foprstand være et tyveri?

Hvis karperne er "stjålet" fra et havebassin kan der vel højest være tale
om simpelt tyveri, som normalt ikke er forsikringsdækket.
Hvis du har opbevaret karperne indendørs i forsvarligt aflukke, er sagen
en anden

--
mvh/Preben

Fra : Jørgen

Dato : 13-07-11 11:17

Preben wrote:

> [...]
> om simpelt tyveri, som normalt ikke er forsikringsdækket.
> Hvis du har opbevaret karperne indendørs i forsvarligt aflukke, er sagen

Assurandøren ville skrive ind i policen at karperne er dækket ved tyveri
samt ved simpelt tyveri.
Det er flere år siden jeg sidst havde besøg af fiskehejren, og nu er fiskene
for store (og kloge) til at den sådan lige kan stikke af med dem. Alligevel
pirrer en besvarelse af subj.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-11 11:56

Den 13/07/11 11.57, Jørgen skrev:
> [...]
>
> Hvis fiskehejren, som vi i karpekredse kalder for en fisketyv, tager en
> fisk, vil det da i forsikringsmæssig foprstand være et tyveri?

Helt ujuridisk lommefilosofi:

Et af grundprincipperne i forsikring er, at der skal være en eller nogen
der kan gøres ansvarlig(e). Tyveri er en overlagt handling og da hejren
blot følger sit instinkt og dermed ikke formodes at kunne leve op til
det, sammenlignet med at det var et tænkende og ræssonnerende menneske,
må svaret vel blive et nej..
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-07-11 14:31

Den 13-07-2011 12:55, Kurt Hansen skrev:

> Et af grundprincipperne i forsikring er, at der skal være en
> eller nogen der kan gøres ansvarlig(e).

Du mener en, som de kan sende regningen til? Hvem mon er den
ansvarlige for skybruddet d. 2. juli?

> Tyveri er en overlagt handling

Ja, jeg har også svært ved at tro, at det bliver dækket som
tyveri.

> og da hejren blot følger sit instinkt og

I dette tilfælde er det vel en skade.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Jubi

Dato : 13-07-11 15:04

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Du mener en, som de kan sende regningen til? Hvem mon er den
> ansvarlige for skybruddet d. 2. juli?

Spørgsmålet er vel hvem der dækker følgerne af skybruddet, og her er et
forsikringsselskab een.

Ikke altid.

> Ja, jeg har også svært ved at tro, at det bliver dækket som tyveri.

> I dette tilfælde er det vel en skade.

En tyveriforsikring kan godt indeholde dækning for skade i forbindelse
med tyveri.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-11 15:30

Den 13/07/11 16.03, Jubi skrev:

> Ikke altid.

SåÅÅÅh? Nævn et eksempel! Skal tyvene nu også til at påberåbe sig sygdom
eller dårlig opdragelse, ligesom alle de overvægtige? Nå ja, det er vel
samfundets skyld?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jubi

Dato : 13-07-11 15:46

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen

> SåÅÅÅh? Nævn et eksempel! Skal tyvene nu også til at påberåbe sig
> sygdom eller dårlig opdragelse, ligesom alle de overvægtige? Nå ja,
> [...]

Du går ind i en kiosk og køber dagens avis. På vejen ud tager du en
chokoladebar, for butiksejeren ser den anden vej.
Jeg husker ikke lige hvad det kaldes, men overlagt tyveri var det ikke.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-11 15:57

Den 13/07/11 16.46, Jubi skrev:
> [...]

> chokoladebar, for butiksejeren ser den anden vej.
> Jeg husker ikke lige hvad det kaldes, men overlagt tyveri var det ikke.

Nej, selvfølgelig var det ikke en bevidst og overlagt handling.
Chokoladebaren sprang bare over i din lomme uden at du lagde mærke til det?

Herre Jemini, så kan jeg bedre forstå hvorfor det går som det går i
lille Danmark
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jubi

Dato : 13-07-11 16:07

> [...]
> det?
>
> Herre Jemini, så kan jeg bedre forstå hvorfor det går som det går i

Ja, når folk som dig ikke kan debattere på et intelligent plan, bye.

Fra : Per

Dato : 13-07-11 19:02

Jubi wrote:
> [...]
> chokoladebar, for butiksejeren ser den anden vej.
> Jeg husker ikke lige hvad det kaldes, men overlagt tyveri var det

Beklager Jubi. Her tager du fejl.

Der er tale om tyveri efter Straffelovens § 276
For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager en fremmed
rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens
tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles her og i det følgende en
energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i brug til
frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse eller i andet økonomisk
øjemed.

Mvh. Per

Fra : Jubi

Dato : 13-07-11 20:19

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> en energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i brug til
> frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse eller i andet

ok, så er ordet overlagt også overflødigt.

Fra : blue

Dato : 16-07-11 17:18

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse

> Du går ind i en kiosk og køber dagens avis. På vejen ud tager du en
> chokoladebar, for butiksejeren ser den anden vej.
> Jeg husker ikke lige hvad det kaldes, men overlagt tyveri var det ikke.

Overlagt tyveri? Hvorfor bliver du ved med at udtale dig om ting, du ikke
har forstand på?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-11 10:17

blue skrev:

> Overlagt tyveri? Hvorfor bliver du ved med at udtale dig om ting, du ikke
> har forstand på?

Han kan ikke andet, og det er overflødigt at svare jubelidioten.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-11 15:27

Den 13/07/11 15.30, Kim Ludvigsen skrev:

> Du mener en, som de kan sende regningen til? Hvem mon er den ansvarlige
> for skybruddet d. 2. juli?

Det er sikkert Al Qaida!

> I dette tilfælde er det vel en skade.

En vandskade ... ja
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jubi

Dato : 13-07-11 15:51

> Det er sikkert Al Qaida!

> En vandskade ... ja
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Der findes en passende gruppe til den slags samtale i er inde på nu.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

FUT: dk.snak.snik

Fra : Preben

Dato : 13-07-11 12:05

Den 13.07.2011 kl. 12:17 skrev Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk>:

> [...]
> fiskene
> for store (og kloge) til at den sådan lige kan stikke af med dem.

Hvis assurandøren accepterer at dække, så kan jeg ikke se, hvorfor du
stille spørgsmålet.

--
mvh/Preben

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-07-11 16:20

>Hvis assurandøren accepterer at dække, så kan jeg ikke se, hvorfor du
>stille spørgsmålet.

Assurandøren har accepterer at dække ved tyveri og simpelt tyveri.
Der spørges om det overhovedet er tyveri, hvis fiskene tages af en
fiskehejren. Det er da ganske relevant

Fra : Jubi

Dato : 13-07-11 16:45

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Assurandøren har accepterer at dække ved tyveri og simpelt tyveri.
> Der spørges om det overhovedet er tyveri, hvis fiskene tages af en

Tyveri kan straffes efter straffelovens §276, kan fiskehejrens "tyveri"
det?
Så på subjekt, kan der kun svares ja. (her er forsikringer m.m. udeladt)

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-07-11 16:52

> Tyveri kan straffes efter straffelovens §276, kan fiskehejrens "tyveri"
> det?

Hvilken relevans har det for spørgsmålet?

> Så på subjekt, kan der kun svares ja. (her er forsikringer m.m. udeladt)

Hvad med at svarer på spørgsmålet i stedet.

Fra : Jubi

Dato : 13-07-11 17:03

> "Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken relevans har det for spørgsmålet?
At tyven skal være et menneske og ikke hverken fugl, fisk eller andre
dyrearter.

> Hvad med at svarer på spørgsmålet i stedet.

Du kan ikke se jeg svarer på "Skal tyven være et menneske?".

Hvilket spørgsmål mener du jeg ikke besvarer?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-07-11 19:21

> At tyven skal være et menneske og ikke hverken fugl, fisk eller andre
> dyrearter.

> Du kan ikke se jeg svarer på "Skal tyven være et menneske?".

Ja, skal være et menneske, før man *kan* straffe efter straffeloven , men nu
gik spørgsmålet på forsikring.

> Hvilket spørgsmål mener du jeg ikke besvarer?

Det der spørges om.

Fra : Per

Dato : 13-07-11 19:31

Allan Soerensen wrote:
> "Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse

> Ja, skal være et menneske, før man *kan* straffe efter straffeloven ,
> men nu gik spørgsmålet på forsikring.

Tyveri er defineret i Straffeloven - så den læner forsikringen sig op ad.

Tyveri er tyveri uanset. Hvis det ikke er en overtrædelse af Straffeloven er
der ikke tale om tyveri.

Det er muligt at forsikring lægger ulovligt omgang med hittegods, underslæb
og tyveri under samme "kasse" - men der er stadigvæk tale om
Straffelovsovertrædelser i forbindelse med berigelse.

Bedrageri bliver fx. (normalt) ikke dækket af en forsikring - selvom det
også er en berigelsesforbrydelse.

Mvh. Per

Fra : Jubi

Dato : 13-07-11 20:17

> "Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse

> Ja, skal være et menneske, før man *kan* straffe efter straffeloven ,
> men nu gik spørgsmålet på forsikring.

> Det der spørges om.

Nu lavede jeg en parantes i den forbindelse.

Fra : Henning

Dato : 13-07-11 17:05

On Wed, 13 Jul 2011 11:57:14 +0200, Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvis fiskehejren, som vi i karpekredse kalder for en fisketyv, tager en
>fisk, vil det da i forsikringsmæssig foprstand være et tyveri?

Kræver det at tyven afsløres, før forsikringen udbetales? Ellers kan
du ikke vide om det er en fugl, en kat eller naboen der har været på
spil.

Fra : Per

Dato : 13-07-11 19:00

Jørgen wrote:
> [...]
>
> Hvis fiskehejren, som vi i karpekredse kalder for en fisketyv, tager
> en fisk, vil det da i forsikringsmæssig foprstand være et tyveri?

Nej.

For at der er tale om tyveri efter Straffeloven, skal der være forsæt, for
at et gerningsindhold er realiseret. (Forsæt = Den onde vilje/hensigt)

Det har en Fiskehejre ikke. Den er sulten og følger sit instinkt. Den kan
ikke "tænke"

I stort set alle Straffelovsovertrædelserne står der noget i retning af:
"Den der xxxx, straffes med......" osv.

"Den" refererer til en gerningsperson.

Strafbarhedsbetingelserne står her:
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/straffeloven_indholdsfortegnelse.html

Her er der tale om personer og ikke dyr

Så nej - det kan ikke være tyveri.

Mvh. Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-07-11 23:03

Per skrev den 13-07-2011 19:59:

> Nej.

> Så nej - det kan ikke være tyveri.

Enig!

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Henning

Dato : 14-07-11 07:02

>Så nej - det kan ikke være tyveri.

Hvorfor ikke? Ingen ser gerningsmanden, vi kan bare konstatere at
fisken er væk.

Fra : Aage Andersen

Dato : 14-07-11 10:54

"Henning" >

> Hvorfor ikke? Ingen ser gerningsmanden, vi kan bare konstatere at
> fisken er væk.

Man har observeret en hejre, der tager en fisk. Er hejren en tyv?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-07-11 10:56

On Thu, 14 Jul 2011 11:54:04 +0200, "Aage Andersen"
<aaan(REMOVE)@email.dk> wrote:

>"Henning" >

>Man har observeret en hejre, der tager en fisk. Er hejren en tyv?
Ikke i SL forstand.

/Hans

Fra : Henning

Dato : 14-07-11 11:41

<aaan(REMOVE)@email.dk> wrote:

>"Henning" >

>Man har observeret en hejre, der tager en fisk. Er hejren en tyv?

Det oprindelige spørgsmål lyder på om forsikringen dækker.
"Forsikringen dækker ved tyveri samt ved simpelt tyveri."

Hvem gerningsmanden er, er en politisag.

Fra : Jubi

Dato : 14-07-11 12:31

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Det oprindelige spørgsmål lyder på om forsikringen dækker.
> "Forsikringen dækker ved tyveri samt ved simpelt tyveri."
>
> Hvem gerningsmanden er, er en politisag.

Sidst i rapporten skriver politiet "Uopklaret".

Fra : Henning

Dato : 14-07-11 14:32

On Thu, 14 Jul 2011 13:30:46 +0200, "Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

>Sidst i rapporten skriver politiet "Uopklaret".

Ok, men det har vel ikke indflydelse på, om forsikringen dækker?

Fra : Jubi

Dato : 14-07-11 14:49

> Ok, men det har vel ikke indflydelse på, om forsikringen dækker?

Det kommer, vist nok som nævnt af andre, an på hvad der står i
forsikringen.
Hvis jeg havde et forsikringsselskab og skulle forsikre x stk. fisk,
skulle de alle være induviduelt mærket.
Hvis der så forsvinder en fisk og jeg mener der kan være et
"uregelmæssigigt forhold", var det jo mig der skulle kontakte politiet.
Der kunne jo også indskrives i policen, at der skal foreligge en
politirapport før penge kunne udbetales, og at forsikringstager skulle
skaffe den.

Fra : blue

Dato : 16-07-11 17:17

> Sidst i rapporten skriver politiet "Uopklaret".

Vrøvl.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-11 10:19

Per skrev:

> For at der er tale om tyveri efter Straffeloven, skal der være forsæt, for
> at et gerningsindhold er realiseret. (Forsæt = Den onde vilje/hensigt)

Hejren har så sandlig til hensigt at bortfjerne karpen og æde
den.

> I stort set alle Straffelovsovertrædelserne står der noget i retning af:
> "Den der xxxx, straffes med......" osv.

> "Den" refererer til en gerningsperson.

Det er der den falder.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-11 10:15

Jørgen skrev:

> Hvis fiskehejren, som vi i karpekredse kalder for en fisketyv, tager en
> fisk, vil det da i forsikringsmæssig foprstand være et tyveri?

Jeg vil se frem til en retssag hvor det er en hejre der er
anklaget - altså en fuglehejre.

--
Bertel