Stikker likvidering ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-07-11 04:10

jeg kom til at tænke på under anden verdenskrig i Danmark , der blev det
jo strengt indskærpet den Danske befolkning at de skulle samarbejde med
værne magten - men de her brave frihedskæmper skød stikker og folk i
tysk tjeneste - det var sådan set fint nok.

men jeg kan da ikke forestille mig at det blev forbudt at slå nogen som
helst ihjel på nær i nødværge , uden at vide det går jeg ud fra at der
næppe var nogen modstandsmand mand der blev dømt for mord ( hvad de
slevf. heller ikke skulle i henhold til min moral ) MEN HVORDAN kom man
uden om dette lille juridisk dilemma ?

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-11 06:45

Den 13/07/11 05.10, Bo M Mogensen skrev:
> [...]
> næppe var nogen modstandsmand mand der blev dømt for mord ( hvad de
> slevf. heller ikke skulle i henhold til min moral ) MEN HVORDAN kom man

Du får ikke et juridisk fyldestgørende svar, tror jeg. Svaret skal
formentlig findes her:

"Frode Jakobsen var en af initiativtagerne til dannelsen af Frihedsrådet
i september 1943, og spillede en afgørende rolle som forhandler og
talsmand for modstandsbevægelsen, både under og efter besættelsen.
På trods af sin modstandslinie var han en overordentlig vigtig person i
forhandlingerne mellem modstandsbevægelsen og politikerne frem mod
befrielsen og var stærkt medvirkende til dannelsen af
befrielsesregeringen. Han blev medlem af denne regering som minister
uden portefølje (uden særligt, præcist angivet ansvarsområde).Frode

http://www.befrielsen1945.dk/stikord/index.html#sj
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-07-11 07:59

Den 13-07-2011 07:44, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> befrielsesregeringen. Han blev medlem af denne regering som minister
> uden portefølje (uden særligt, præcist angivet ansvarsområde)".

Selve likvidationsproblematikken er nok bedre beskrevet her:
http://www.befrielsen1945.dk/temaer/modstandskamp/stikkerlikvidering/index.html
I den rodede situation, røg der utvivlsomt også nogle uskyldige.

Man skal huske konditionerne og læse i lys af historien. Set fra
frihedskæmperside, uden politi og fungerende retssystem, var
likvidationerne en nødvendighed. Havde tyskerne vundet krigen, var Frode
og frihedsrådet utvivlsomt blevet skudt som terrorrister.

//finn

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-07-11 19:10

Den 13-07-2011 08:58, Cykelsmeden skrev:
> Selve likvidationsproblematikken er nok bedre beskrevet her:
> http://www.befrielsen1945.dk/temaer/modstandskamp/stikkerlikvidering/index.html
>
> I den rodede situation, røg der utvivlsomt også nogle uskyldige.

takker jeg tror det står her :
"
Likvideringerne i efterkrigstiden

Efter befrielsen, i august 1945, blev stikkerlikvideringerne genstand
for en ophidset debat. Det skete, da den socialdemokratiske politiker
Hartvig Frisch i en radioudsendelse kaldte stikkerlikvideringerne for
mord og kritiserede Frihedsrådet for at have givet tilladelse til
likvideringerne. Frisch blev angrebet fra alle sider, og repræsentanter
for modstandsbevægelsen fastholdt, at likvideringerne var rene
krigshandlinger og et nødvendigt selvforsvar. Uden dem havde der ikke
været nogen modstandskamp. Synspunktet blev delt af langt de fleste
danskere.

Likvideringerne blev aldrig undersøgt til bunds efter krigen, først og
fremmest fordi myndighederne på linje med modstandsbevægelsen betragtede
dem som krigshandlinger og ikke som mord, der skulle gøres til genstand
for politimæssige undersøgelser, men også fordi man ønskede at beskytte
de modstandsfolk, der havde udført likvideringerne, og hele
modstandsbevægelsen mod kritik.

I det meste af efterkrigstiden har der været stille om likvideringerne.
Først inden for de seneste år er modstandsfolk og pårørende til de
dræbte begyndt at stå frem. Likvideringerne hører dog stadig til de mest
traumatiske sider af besættelsestidens historie. For de modstandsfolk,
der udførte likvideringerne, blev de ofte en livslang psykisk
belastning, og også i de dræbtes familier har likvideringerne sat sig
dybe spor."

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-07-11 19:03

> [...]
> befrielsen og var stærkt medvirkende til dannelsen af
> befrielsesregeringen. Han blev medlem af denne regering som minister

først vil jeg sige tak til alle for de gode svar der er kommet
jeg beklager jeg glemte at skrive det var en xpost - det kan smutte og
det gjorde det så ..

men jeg finder det stadigt interessant om der findes nogen som helst
forklaring på hvorfor frihedskæmperne skulle holdes straffe fri for
drab på Danske nazister , ikke fordi jeg på nogen måde betvivler
berettigelsen af dette - men det kunne jo godt være der efterfølgende
var formuleret et eller andet om at det var juridisk på sin plads.

Fordi dem på fjendens side altså Dansker i tysk tjeneste blev jo
henrettet for mord på Dasker efter krigen også selv om (er jeg ret
sikker på) havde dødsstraf i DK under krigen

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : sluppermand

Dato : 13-07-11 18:04

On 13 Jul., 20:03, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:

> men jeg finder det stadigt interessant om der findes nogen som helst
> forklaring p hvorfor frihedsk mperne skulle holdes straffe fri  for
> drab p Danske nazister , ikke fordi jeg p nogen m de betvivler
> berettigelsen af dette - men det kunne jo godt v re der efterf lgende
> var formuleret et eller andet om at det var juridisk p sin plads.

Peter Øvig Knudsen har skrevet en udmærket bog om emnet. Jeg mener at
huske den hedder "Efter drabet", jeg orker ikke lige at gå på
hylde. . .. Der er i denne bog nogle ret gode teorier om forskellige
personers betydning for likvideringers afgørelse.
Frode Jakobsen er absolut en medvirkende årsag til, at sandheden om
mange drab aldrig kom frem. . . .

Efter befrielsen forelå der jo en liste omkring hvilke drab/
likvideringer politiet ikke måtte efterforske. De drab/likvideringer
som "frihedsrådet" tog på deres kappe, måtte politiet ikke
efterforske.

I Peter Øvig Knudsen bog findes der også også eksempler på
"likvideringer" for egen vindings skyld, som "Frihedsrådet" har
fredet.

/Kent.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 14-07-11 08:31

"sluppermand" <wuk@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> likvideringer politiet ikke måtte efterforske. De drab/likvideringer
> som "frihedsrådet" tog på deres kappe, måtte politiet ikke

Dette giver jo mulighed for allehånde konspirationsteorier.
Prøv alligevel at kigge i bogen for at se om der er dokumentation for denne
påstand.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 14-07-11 21:26

Den 14-07-2011 09:30, Poul E. Jørgensen skrev:
> Dette giver jo mulighed for allehånde konspirationsteorier.
> Prøv alligevel at kigge i bogen for at se om der er dokumentation for
> denne påstand.

jeg fandt den lige til 99 kr så den er på vej glæder mig til at læse den

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 14-07-11 21:17

Den 14-07-2011 02:04, sluppermand skrev:

> [...]
> hylde. . .. Der er i denne bog nogle ret gode teorier om forskellige
> personers betydning for likvideringers afgørelse.

De må jeg da se om jeg kan finde

> [...]
> likvideringer politiet ikke måtte efterforske. De drab/likvideringer
> som "frihedsrådet" tog på deres kappe, måtte politiet ikke

kan man det uden det bliver vedtaget i folketinget ?

> I Peter Øvig Knudsen bog findes der også også eksempler på
> "likvideringer" for egen vindings skyld, som "Frihedsrådet" har
> fredet.

det var ikke så heldigt - kan du huske nogen eksempler ?

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 14-07-11 21:35

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in message

> kan man det uden det bliver vedtaget i folketinget ?

Se det er et godt spørgsmål.
Det var så det jeg ovenfor efterlyste dokumentation for.
Ikke fordi det ikke kan tænkes, men det er rart nok at vide om det faktisk
har fundet sted på den måde.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-07-11 00:46

Den 14-07-2011 22:34, Poul E. Jørgensen skrev:
> [...]
> Det var så det jeg ovenfor efterlyste dokumentation for.
> Ikke fordi det ikke kan tænkes, men det er rart nok at vide om det

der er jo ingen tvil om i 45 - 46 så ville man kunne have fået flertal
for at man kunne lige præcist med tysker venlige som man havde lyst til
hvorfor det havde været oplagt at få vedtaget noget der dækkede det ind
krig eller ikke krig vi var da trods alt stadigt en demokratisk retstat
der ved tager sine engene love - måske var det fordi befolkningen havde
fået besked på at samarbejde med tyskerne i begyndelsen af krigen af
samme regering også var det måske ikke så heldigt at give frikort til
dem der netop ikke havde fulgt den mildest talt ikke så heldige besked :)?

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Leif Neland

Dato : 19-07-11 11:03

Den 15-07-2011 01:45, Bo M Mogensen skrev:

> [...]
> hvorfor det havde været oplagt at få vedtaget noget der dækkede det ind
> krig eller ikke krig vi var da trods alt stadigt en demokratisk retstat

Et problem i retsopgæret efter krigen var, at de letteste sager blev
færdigbehandlet først, så de små fisk blev dømt hårdest, hvorimod de
store fisk først blev dømt senere, hvor dommerne og retsopfattelsen
havde ændret sig til det mere tilgivende, så de store fisk fik
forholdsvis mildere domme end de små.

Fra : sluppermand

Dato : 14-07-11 17:35

On 14 Jul., 22:16, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:

> De må jeg da se om jeg kan finde

Ja, sådan har jeg tolket bogen, så må vi se om du kommer frem til set
samme.

> kan man det uden det bliver vedtaget i folketinget ?

Det kunne man tilsyneladende. . .

> det var ikke så heldigt - kan du huske nogen eksempler ?

Det er længe siden jeg læste bogen, men hvis du nu selv har anskaffet
den, kan du selv vurdere.

Jeg vil på ingen måde krybe uden om mine udsagn, men omvendt orker jeg
næsten ikke at læse bogen igen; lige nu.

/kent.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-07-11 05:03

Den 15-07-2011 01:34, sluppermand skrev:

> Det kunne man tilsyneladende. . .

jamen blev det gjort ???

> Det er længe siden jeg læste bogen, men hvis du nu selv har anskaffet
> den, kan du selv vurdere.

ja nu er det jo fredag så med mindre de sender den i dag så skal jeg nok
være heldig med at have den på mandag ..og smutter jeg en uge om aften
så .. nu må vi se ..

> Jeg vil på ingen måde krybe uden om mine udsagn, men omvendt orker jeg
> næsten ikke at læse bogen igen; lige nu.

da jeg var yngre der stregede jeg alle mine bøger stort set sønder og
sammen det gør jeg ikke mere det er lidt noget sjusk fordi jeg kan
faktisk stadigt finde rundt mine noter her 25 år efter -
på nær en skide novelle af Steinbeck - jeg har alt hvad han har
udgivet en da nogen eksempler i flere forskellige tryg - men jeg
trøster mig med de litterære genier jeg kender heller ikke kan finde den :)

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : sluppermand

Dato : 14-07-11 17:37

On 14 Jul., 22:34, Poul E. Jørgensen <3...@AAGVDNET.DK> wrote:

> Se det er et godt sp rgsm l.
> Det var s det jeg ovenfor efterlyste dokumentation for.
> Ikke fordi det ikke kan t nkes, men det er rart nok at vide om det faktisk
> har fundet sted p den m de.

Jamen når jeg føler for overskud til det skal jeg gerne finde bogen
frem. . . .

/kent.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-07-11 00:47

Den 15-07-2011 01:37, sluppermand skrev:

> Jamen når jeg føler for overskud til det skal jeg gerne finde bogen
> frem. . . .
>
> /kent.

jeg for den med posten om senest 3 dage og jeg er go for at læse den
slags bøger på et par dage :)

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : sluppermand

Dato : 14-07-11 17:57

On 15 Jul., 01:46, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:

> jeg for den med posten om senest 3 dage og jeg er go for at l se den
> slags b ger p et par dage :)

Jamen så venter vi jo bare på din fortolkning og tager det
derfra. . . .
/Kent.

Fra : sluppermand

Dato : 15-07-11 17:19

On 15 Jul., 06:02, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:

> jamen blev det gjort ???

> ja nu er det jo fredag så med mindre de sender den i dag så skal jeg nok
> være heldig med at have den på mandag ..og smutter jeg en uge om aften
> så .. nu må vi se ..

Jeg har en erindring om, at der efter krigen blev oprettet et
ministerium for "særlige anliggender" med netop Frode Jacobsen som
minister. Dette ministerium skulle tage sig af bla. sager om
stikkerlikvideringer. Det fremgår så vidt jeg husker i bogen.

I bogen er også , så vidt jeg husker, beskrevet "likvideringer" der
foregik _efter_ 5. maj 1945.

Men lad nu være med at æde mig, det er længe siden jeg læste bogen,
jeg har også støvet mig igennem Peter Øvig´s bog om Birkedal Hansen;
jeg vil ikke afvise at tingene er blevet blandet lidt sammen.

/kent.

/Kent.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-07-11 06:55

Den 16/07/11 01.18, sluppermand skrev:

> [...]
> minister. Dette ministerium skulle tage sig af bla. sager om
> stikkerlikvideringer. Det fremgår så vidt jeg husker i bogen.

Nej, Frode Jacobsen blev minister uden portefølje og der blev ikke
oprettet et sådant ministerium.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : sluppermand

Dato : 20-07-11 17:27

On 16 Jul., 07:54, Kurt Hansen <k...@ugyldig.invalid> wrote:

> Nej, Frode Jacobsen blev minister uden portefølje og der blev ikke
> oprettet et sådant ministerium.

Hvis du siger det. Det er som sagt længe siden jeg læste bogen.

/kent.

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-11 13:15

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> næppe var nogen modstandsmand mand der blev dømt for mord ( hvad de
> slevf. heller ikke skulle i henhold til min moral ) MEN HVORDAN kom man

Det gjorde man ved hjælp af Tys-Tys metoden. Man dækkede over de, der deltog
i likvideringer og som overlevede krigen.

Dengang dækkede man over så meget.
Lige efter krigen fik hjemmetyskerne i et lille lokalsamfund lov til at
forsamle sig for første gang og havde arrangeret et stormøde på det lokale
hotel, hvortil en semikendt tysk sangerinde var hyret.

Det faldt den lokale modstandsbevægelse så meget for brystet, at en lille
håndfuld modstandsfolk sneg sig hen til hotellet for at lave rav i den.
En af dem stak en Stengun ind gennem et vindue og skød en salve op i loftet.
Desværre for sangerinden rikochettede en af kuglerne og ramte hende i
brystet, og hun sank død om på scenen.

Ingen af de tre modstandsfolk blev pågrebet eller dømt, men fik besked på at
forlade byen, så sagen kunne dysses ned. En af dem var tidl. løjtnant i
hæren og bankelev hos den lokale sparekasse. Han var dog ikke skytten. Han
blev skaffet ny læreplads i Handelsbanken i Kjøbenhavn af den tidligere
arbejdsgiver. Jeg kender historien, fordi løjtanten var min onkel. Skytten
var så vidt menes en gut kaldet Hansemand. Han mødte heller aldrig retten.

Det skal siges, at i Sønderjylland var tyskerne på daværende tidspunkt slet
ikke velsete. Man havde lige vundet Sønderjylland hjem til Danmark efter 56
års tysk herredømme og så kun 20 år senere måtte lide den tort at blive
okkuperet i yderligere 5 år.

Det var også i Sønderjylland, der blev kæmpet indædt mod invasionsstyrken i
4 timer og 15 minutter, indtil ordren om overgivelse fra generalstaben nåede
frem. Faktisk påførte de danske tropper tyskerne ganske store tab i forhold
til indsatsens længde og udstrækning.
203 døde tyske soldater et ulkendt antal såret, mindst 12 panservogne, og
adskillige biler samt et ukendt antal motorcykler blev ødelagt og 4
kampvogne beskadiget.
Mod det var de danske tab på 11 soldater, 3 grænsegendarmer og 2 piloter. 20
blev såret.
Danskernes mest effektive våben var den danske Madsen 20 mm maskinkanon, der
var monteret på en Nimbus motorcykel med sidevogn.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-11 13:19

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Danskernes mest effektive våben var den danske Madsen 20 mm maskinkanon,
> der var monteret på en Nimbus motorcykel med sidevogn.

Hov undskyld!

Jeg så ikke, at der var krydspostet mellem jura og historie gruppen.
My bad.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-11 15:44

Den 13/07/11 14.19, Frodo Nifinger skrev:

> "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Hov undskyld!
>
> Jeg så ikke, at der var krydspostet mellem jura og historie gruppen.
> My bad.

Osse my bad; jeg så det heller ikke. Hvor befinder vi os lige nu?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-07-11 18:52

Den 13-07-2011 14:19, Frodo Nifinger skrev:

> [...]
>>
> Hov undskyld!
>
> Jeg så ikke, at der var krydspostet mellem jura og historie gruppen.

Det var mig der glemte at skrive det var en x-ppost

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-11 15:42

Den 13/07/11 14.15, Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> Danskernes mest effektive våben var den danske Madsen 20 mm maskinkanon,
> der var monteret på en Nimbus motorcykel med sidevogn.

Det er dét der er den store "forbrydelse". Det er jo konspiratorisk at
mene, at kampen i Sønderjylland var et kynisk offer der blev bragt fra
politisk side, men faktum er, at udvigende kamp, som i Sønderjylland,
hele vejen op gennem Jylland, ville have forsinket den tyske fremrykning
mod Ålborg flyveplads med så mange timer/dage, at det ville have haft
afgørende, strategisk betydning for den tyske invasion af Norge.

Nuvel, vi ville have tabt med piber og trommer alligevel og givetvis
ville de første år af besættelsen have fået et andet forløb og måske var
København blevet bombet i dagene omkring den 9. april, men vi ville have
æren og selvfølelsen i behold.

Man kan altid diskutere "prisen", men tænk f.eks. på polakkerne, så
ydede heroisk modstand. Ganske forgæves naturligvis og med store tab,
men det var overvejende ikke derfor den tyske behandling af Polen kom
til at forløbe som den gjorde.

I dag kan polakkerne, med rette, ranke ryggen. Problemet for dem er, at
endnu i dag, er der ikke mange der anerkender deres indsats og lidelser.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-11 14:17

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Ålborg flyveplads med så mange timer/dage, at det ville have haft
> afgørende, strategisk betydning for den tyske invasion af Norge.

Givetvis, men det kunne man altså ikke se på daværende tidspunkt fra
København.
Man skal passe på ikke at efterrationalisere.
Kongen og regeringen kunne ikke vide, at invasionen var en koordineret
indsats mod både Danmark og Norge, og at forbenet modstand ville have effekt
på den tyske krigsindsats i lang tid fremover.
Deres målsætning var atskåne civilbefolkningen imod overgreb og overlast.
Givet at man ikke kunne forsvare landet og holde det frit, var det bedre at
overgive sig og sikre sig bedre betingelser efterfølgende.
Måske lidt kujonagtigt, men man skal også passe på med at spille helt på
andres vegne. Især når man er sikker på at det fører til andre folks
undergang.

> [...]
>
> I dag kan polakkerne, med rette, ranke ryggen. Problemet for dem er, at
> endnu i dag, er der ikke mange der anerkender deres indsats og lidelser.

Man skal også gøre sig det klart, at Polakkernes indsats i høj grad var
ansporet af den tyske "behandling" af den polske befolkning.
Danmark blev behandlet lidt mere anstændigt, og derfor var modstanden også
langt mere sporadisk og havde mere karakter af ideologi end en kamp for at
overleve.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 14-07-11 21:36

Den 13-07-2011 14:15, Frodo Nifinger skrev:

> [...]

(jeg har svaret på det her en gange eller mere præcist jeg har skrevet
det også røg min net forbindelse Thunderbird kan meget med den æder det
man skriver og har "gemt" ved genstart )

> Det gjorde man ved hjælp af Tys-Tys metoden. Man dækkede over de, der
> deltog i likvideringer og som overlevede krigen.

jeg kan bare ikke forstå det skulle være nødvendigt det var vel bare at
vedtage en lov om de drab der var godkendt eller kunne godkendes af
frihedes rådet var nødvendige og dermed lovlige ?

> [...]
> loftet. Desværre for sangerinden rikochettede en af kuglerne og ramte
> hende i brystet, og hun sank død om på scenen.

ja det var mildest talt ikke så heldigt ..

> [...]
> den tidligere arbejdsgiver. Jeg kender historien, fordi løjtanten var
> min onkel. Skytten var så vidt menes en gut kaldet Hansemand. Han mødte

som tingene er i dag lyder det selvf mildest talt som en stor udåd men
jeg tror man skal forstå tiden for at kunne forstå det - jeg sad og så
dvd serien fra 70 erne en verden i krig - de bombninger der var af de
tyske byer fra de allieredes side - specielt fra engelsk side ligner
reelt had til det tyske folk (forståeligt nok) men det var jo slagteri
et blodbad imod civile ..

> [...]
> slet ikke velsete. Man havde lige vundet Sønderjylland hjem til Danmark
> efter 56 års tysk herredømme og så kun 20 år senere måtte lide den tort

jeg kan godt forstå de var sure efter flere krige finder man den
optimale løsning at demokratisk afgøre hvad der skal høre til hvilket
land det er en ordning i mellem ordentlige mennesker man ikke tager let på.

jeg mener i øvrigt vi efter krigen blev tilbudt at vi kunne tage så
meget af nord Tyskland som vi ville have men takkede nej ?

> [...]
> Danskernes mest effektive våben var den danske Madsen 20 mm maskinkanon,
> der var monteret på en Nimbus motorcykel med sidevogn.

ja det viste jeg så ikke jeg troede man sendte nogen motorcykler afsted
med maskin gevære der så slet og ret blev skudt på må og få uden tyske tab

Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd
http://alturl.com/nbj6g
Charles Bukowski

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 21:48

Den 14-07-2011 22:36, Bo M Mogensen skrev:
> ja det viste jeg så ikke jeg troede man sendte nogen motorcykler afsted
> med maskin gevære der så slet og ret blev skudt på må og få uden tyske tab

Det er forbavsende så lidt der vides om besættelsen, i lyset af
hvormange der stadig lever.
Var lige til et amatørfestspil i Hals Skanse. Der var ikke nogen i
kredsen som vidste at det var det sidste sted tyskerne overgav sig i
Danmark. Hvor mange/få ved at Bornholm var besat af russerne i måneder
efter 5' maj?

//finn

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-07-11 00:55

Den 14-07-2011 22:48, Cykelsmeden skrev:
> Det er forbavsende så lidt der vides om besættelsen, i lyset af
> hvormange der stadig lever.

Nahh de begynder vist at tynde ud hvis vi antager en person har være 15
år ve krigens begyndelse så er de født i 1925 og må være 86 år i dag

> [...]
> kredsen som vidste at det var det sidste sted tyskerne overgav sig i
> Danmark. Hvor mange/få ved at Bornholm var besat af russerne i måneder

siger du at tyskerne overga sig sener i Hals Skanse ind på Bornholm ?
Bornholm var noget rod fordi tyskerne viller gerne overgive sig bare
ikke til russerne - alt hvad man havde behøvedes var at sende en engelsk
eller amerikansk udsending så havde de overgivet sig ..

Hvad i praksis betød at Russerne smadderede en go del af Bornholm for at
"befri" Bornholm - som om russerne nogensinde befriede noget som helst
forstået på den måde at de besatte de lande de "befriede" i 45 år

men det var noget med Ike ikke ville gå i krig med russerne p.gr af
Bornholm - hvad sådan set var fair nok- men russerne trak sig da ud fra
Bornholm i 46 hvorfor ved jeg ikke ??

men noget helt andet var at de allierede var heller ikke kommet sovende
til at smide tyskerne ud af Danmark - jeg mener der var 300 000 Tyske
soldater i DK ved krigens slutning

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-07-11 07:47

Den 15/07/11 01.54, Bo M Mogensen skrev:

> men noget helt andet var at de allierede var heller ikke kommet sovende
> til at smide tyskerne ud af Danmark - jeg mener der var 300 000 Tyske
> soldater i DK ved krigens slutning

Ganske vist var Georg Lindemann blevet chef for styrkerne i Danmark, men
det var ikke meget han havde at gøre godt med. 300.000 er i overkanten,
men uanset antallet, som jo indbefatter ALT militært personel, var det
Magenkranken-bataljoner, kystbefæstningspersonel og andet, samt nogle
ukomplette enheder uden kamperfaring og med kun nødtørftig uddannelse.

Velorganiseret af general Lindemann ville de naturligvis kunne yde
modstand, men ikke på niveau med den enheder de allierede kæmpede mod på
fronterne.

Dertil kommer den danske brigade i Sverige, samt de militære
ventegrupper i modstandsbevægelsen, som ville kunne falde tyskerne i
ryggen. Sådan en "Endkampf" ville naturligvis forårsage nogle
ødelæggelse i Jylland, men kampen ville blive kort.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-07-11 08:28

Den 15-07-2011 01:54, Bo M Mogensen skrev:
> siger du at tyskerne overga sig sener i Hals Skanse ind på Bornholm ?
bare for ordens skyld:
Nej. Men det sidste sted i "hovedlandet" - altså bortset fra Bornholm
som so var under russisk angreb grundet deres version af en Tysk
Stivstikker
I Hals var der 5-600 tyskere, som overgav sig til en lille
modstandsgruppe d. 17 maj.

Jeg er ikke stiv omkring Bornholm, men mener russerne bombarderede nogle
dage senere og indtog øen, og frigivelsen foregik på meget højt politisk
niveau (englænderne vs russerne), altså ikke lokalt. Det var i al fald
mm. fra at Bornholmerne blev Russere.

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-07-11 08:44

Den 15-07-2011 09:27, Cykelsmeden skrev:
> [...]
> dage senere og indtog øen, og frigivelsen foregik på meget højt politisk
> niveau (englænderne vs russerne), altså ikke lokalt. Det var i al fald
ligt graveri gigber følgende 3 Bere:

Bombardementet 7-8 maj
Besættelse (af russerne) 9 maj
Befrielse 5 april

så det var en måned senere end resten af dk, med et voldsomt
bombardement i mellemtiden (10% blev hjemløse).

//finn

Fra : Bo Morch Mogensen

Dato : 16-07-11 02:27

Den 15-07-2011 09:44, Cykelsmeden skrev:
> Bombardementet 7-8 maj
> Besættelse (af russerne) 9 maj
> Befrielse 5 april

ja i 46

> så det var en måned senere end resten af dk, med et voldsomt
> bombardement i mellemtiden (10% blev hjemløse).

ja de satans russer - man kunne forstå hvis det havde tjent et formål
for at vinde krigen men det var helt overflødigt - bevares jeg forstår
hadet til Tyskerne , men derfor behøves de da ikke at lægge 10 % af
Bornholm i grus ..

Fra : Preben

Dato : 13-07-11 15:56

Den 13.07.2011 kl. 16:42 skrev Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid>:

> I dag kan polakkerne, med rette, ranke ryggen. Problemet for dem er, at
> endnu i dag, er der ikke mange der anerkender deres indsats og lidelser.

Og de Jøder, de angav til tyskerne, kan ikke ranke noget som helst, da de
alle døde i gaskamrene

--
mvh/Preben

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 10:24

Den 13-07-2011 16:55, Preben skrev:

> Og de Jøder, de angav til tyskerne, kan ikke ranke noget som helst, da
> de alle døde i gaskamrene

og for begge vinkler gælder, at det er ulige lettere at bedømme fortiden
nu 70 år efter.

Jeg ville iøvrigt være mere flov som franskmand! -
Der er svjv. endnu ikke forekommet en officiel undskyldning for deres
jødedrab på svjh ~40.000.
Undskyldninger er åbenbart stadig ikke deres stærke side, jvf. forleden
dags hændelser

//finn

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 14-07-11 11:07

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> wrote in message
> Jeg ville iøvrigt være mere flov som franskmand! -
> Der er svjv. endnu ikke forekommet en officiel undskyldning for deres
> jødedrab på svjh ~40.000.

Dræbte de selv jøder under 2. verdenskrig?
Var problemet ikke snarere at de udleverede franske jøder samt jødiske
immigranter til tyskerne?

For øvrigt har der været lavet adskillige gode franske film om kollaboration
og antisemitisme i Frankrig under krigen.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 15:48

Den 14-07-2011 12:07, Poul E. Jørgensen skrev:

> Dræbte de selv jøder under 2. verdenskrig?
> Var problemet ikke snarere at de udleverede franske jøder samt jødiske
> immigranter til tyskerne?

Jo, men til gasning og likvidering - og det var politiet(fransk) som
stod for det. Det var ikke efter fransk lovgivning!
- og det var mest franske medborgere.

> For øvrigt har der været lavet adskillige gode franske film om
> kollaboration og antisemitisme i Frankrig under krigen.
Ja, men hvor er det offentlige Frankrig?

//finn

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 14-07-11 20:26

> Ja, men hvor er det offentlige Frankrig?

De har vist hyr nok med affærerne i Algier.

Hvad har du helt præcist forestillet dig ang. jøderne?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 21:39

Den 14-07-2011 21:25, Poul E. Jørgensen skrev:
> Hvad har du helt præcist forestillet dig ang. jøderne?
at man fra officiel side undskylder og beklager.
altså som jeg også synes flugtbilisten fra fransk tv burde, gerne med
støtte fra hans arbejdsgiver. - uden iøvrigt at sammenligne
forbrydelserne. - det ville bare være alm. anstændighed.

//finn

Fra : Preben

Dato : 15-07-11 08:51

Den 15.07.2011 kl. 09:44 skrev Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>:

> Bombardementet 7-8 maj
> Besættelse (af russerne) 9 maj
> Befrielse 5 april
>
> så det var en måned senere end resten af dk, med et voldsomt
> bombardement i mellemtiden (10% blev hjemløse).

Du mener, de blev befriet, før de blev besat

--
mvh/Preben

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-07-11 12:31

Den 15-07-2011 09:51, Preben skrev:

> Du mener, de blev befriet, før de blev besat
*LOL*

en måned - og så lige et år - senere!

//finn

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-07-11 12:58

Cykelsmeden skrev:

> *LOL*
>
> en måned - og så lige et år - senere!

Ha!
En "forebyggende befrielse" - en "profylaktisk emancipation".

Det forekommer vist ret sjældent i historien

--
Herluf :·)

Fra : Bo Morch Mogensen

Dato : 16-07-11 02:29

> Du mener, de blev befriet, før de blev besat

jeg vil nu snarer sige først blev de besat af Tyskerne også af Russerne
og ved guddommelig indgriben til sidst blev de helt frie

Fra : Preben

Dato : 15-07-11 08:54

Den 15.07.2011 kl. 09:51 skrev Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>:

> Du mener, de blev befriet, før de blev besat

Glemte lige dette link:
http://www.befrielsen1945.dk/temaer/befrielsen/bornholm/index.html

--
mvh/Preben