Havregrød
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-07-11 20:22

jeg har genopdaget denne gamle spise mest fordi jeg ikke havde andet ind
gryn i skabet og der var lukket på vej hjem på nær på tanken hvor jeg
købete 1 mælk og det smager faktisk meget godt ..

MEN DET BLIVER VED MED AT BRÆNDE PÅ ..

først satte jeg min 3 benede automat røre i det var ved at koste den
livet da de gummi den står på begyndte at smelte

Nå så måtte jeg jo finde en røre ske - men selv om jeg røre som en gal
så bliver det ved med at brænde (lidt) på - hvordan undgår man det ?
--
Mv Bo M Mogensen

Fra : Preben

Dato : 12-07-11 20:29

Den 12.07.2011 kl. 21:21 skrev Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com>:

> [...]
>
> Nå så måtte jeg jo finde en røre ske - men selv om jeg røre som en gal
> så bliver det ved med at brænde (lidt) på - hvordan undgår man det ?

Brug din microovn.

--
mvh/Preben

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-07-11 04:59

Den 12-07-2011 21:29, Preben skrev:

> Brug din microovn.

det vil jeg prøve

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-07-11 20:31

In news:4e1c9ec1$0$316$14726298@news.sunsite.dk,
Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com> typed:
> [...]
>
> Nå så måtte jeg jo finde en røre ske - men selv om jeg røre som en gal
> så bliver det ved med at brænde (lidt) på - hvordan undgår man det ?

Hvis du har en mikroovn er det faktisk meget nemt at koge havregrød i den
uden at det brænder på.

Hvis du alligevel skal have fat i en røreske, så kræver det altså at man
rører i grøden *hele* tiden, og hvad der er endnu vigtigere, at du skruer
lidt ned for kogepladen. Grød har en fantastisk evne til at brænde på når
man bruger for højt blus.

P.S. Jeg holder også selv meget af havregrød.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-07-11 20:52

Tove Krieger wrote:

> [...]
> man rører i grøden *hele* tiden, og hvad der er endnu vigtigere, at
> du skruer lidt ned for kogepladen. Grød har en fantastisk evne til at

Bo har tidligere vist billeder af nogle af sine kreationer på et komfur.
Jeg tror han kan brænde alting på, selv en gryde med rent vand.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-07-11 04:59

Den 12-07-2011 21:52, Erik Olsen skrev:

> Bo har tidligere vist billeder af nogle af sine kreationer på et komfur.
> Jeg tror han kan brænde alting på, selv en gryde med rent vand.

ha ha nahh det var nu noget dej der var gået amok jesus der var dej over
alt - det tog min rengørings kone 3 stive timer at komme til bunds i det
bagefter :) og er måske en del af forklaringen på hun ikke har så meget
lyst til at komme mere

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-07-11 04:57

Den 12-07-2011 21:30, Tove Krieger skrev:

> Hvis du har en mikroovn er det faktisk meget nemt at koge havregrød i
> den uden at det brænder på.

Det er da sådan det skal gøres - jeg viste ikke man kunne , men havde
godt nok tænkt på det

> Hvis du alligevel skal have fat i en røreske, så kræver det altså at man
> rører i grøden *hele* tiden, og hvad der er endnu vigtigere, at du
> skruer lidt ned for kogepladen.

ja det er nok de 2 brister til sammen jeg kan godt få den ide at jeg
lige kan ordne lidt ved vasken og måske for det lige rigeligt med varme

> Grød har en fantastisk evne til at
> brænde på når man bruger for højt blus.

Det må man sige jeg lavede det også ind i mellem til morgen mad da jeg
gik i skole - min mor er aldrig blevet helt den samme da hver potion
stort set næste kostede en gryde :)

> P.S. Jeg holder også selv meget af havregrød.:)

det er jo enkelt tager ingen tid at lave også smager det faktisk meget
godt :)

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-07-11 07:47

Den 13-07-2011 05:57, Bo M Mogensen skrev:

> det er jo enkelt tager ingen tid at lave også smager det faktisk meget
> godt:)

Og jeg mindes stadig klatkagerne, der af resterne, dagen efter blev
stegt i smør på panden som "eftermiddagsmad"
(med jordbærmarmelade!)

//finn

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-07-11 08:22

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i meddelelsen

> Og jeg mindes stadig klatkagerne, der af resterne, dagen efter blev stegt
> i smør på panden som "eftermiddagsmad"

Er du sikker på, at det var havregrødsrester og ikke risengrødsrester, der
blev brugt til klatkagerne?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-07-11 08:40

Den 13-07-2011 09:21, Carsten Stage skrev:

> Er du sikker på, at det var havregrødsrester og ikke risengrødsrester,
> der blev brugt til klatkagerne?
Yep!
Risengrødsklatkagerne var kun i juletiden

//finn

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-07-11 15:46

In news:4e1d1788$0$304$14726298@news.sunsite.dk,
Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com> typed:

> det er jo enkelt tager ingen tid at lave også smager det faktisk meget
> godt :)

Det er lige netop hvad det gør. Du skulle prøve engang at komme æblemos på
grøden i stedet for sukker og en smørklat. Det er bare mums.

Jeg har da lige opskriften på havregrød lavet i mikroovn. Den står i den
kogebog der fulgte med min ovn.

1 dl. havregryn og 2½ dl. vand kommes i en dyb tallerken og sættes i
mikroovnen, hvor man giver den 2 minutter ved 900 Watt efterfulgt af en
hviletid på 2 minutter, hvorefter der røres rundt og tilsættes en smule
salt. Hvis grøden er blevet for stiv kan den røres lind med lidt koldt vand.
Det er da nemt.

Fra : Emil

Dato : 14-07-11 01:06

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote:

>1 dl. havregryn og 2½ dl. vand kommes i en dyb tallerken og sættes i
>mikroovnen,

Nu bruger jeg 1 dl grove gryn og 2 dl vand, så det bliver en lidt mere
rustik grød, hvor grynende ikke bliver kogt helt ud. Smag og behag!

Mit ærinde her, er at spørge om tilsætning af 1 teske citronsaft, og
lade blandingen overnatte på køl før kogning, gør noget godt ved
næringsværdien?

Det var noget med Fytin og andre ukendte størrelser, som vil optimere
optagelsen af grundlæggende næringsstoffer.

Da æble passer meget bedre smagsmæssigt, vil jeg gerne vide, om noget
syrligt æble har samme effekt som citronsaften?

m.v.h. Emil

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 14-07-11 04:50

Den 13-07-2011 16:45, Tove Krieger skrev:
> Det er lige netop hvad det gør. Du skulle prøve engang at komme æblemos
> på grøden i stedet for sukker og en smørklat. Det er bare mums.

ok det må jeg prøve også fordi jeg har noget med kolesterol teknisk set
må jeg slet ikke spise små men jeg gør det nu alligevel en gang i mellem

> Jeg har da lige opskriften på havregrød lavet i mikroovn. Den står i den
> kogebog der fulgte med min ovn.

ja nu kommer vi til den lidt pinelige min micro oven er sikkert fra en
gang i 80 erne jeg byttede mig til den for ca 14 år siden for en stang
med 8 ram :)

> [...]
> hviletid på 2 minutter, hvorefter der røres rundt og tilsættes en smule
> salt. Hvis grøden er blevet for stiv kan den røres lind med lidt koldt

det må jeg prøve

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 08:29

Den 14-07-2011 05:50, Bo M Mogensen skrev:
> ok det må jeg prøve også fordi jeg har noget med kolesterol teknisk set
> må jeg slet ikke spise små men jeg gør det nu alligevel en gang i mellem

Mon ikke den (forhåbentligt lille) klat smør fint ophæves af netop
havrens kolesterolSÆNKENDE effekt??

//finn

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 14-07-11 22:21

Den 14-07-2011 09:29, Cykelsmeden skrev:

> Mon ikke den (forhåbentligt lille) klat smør fint ophæves af netop
> havrens kolesterol SÆNKENDE effekt??

jeg ved det ikke - men hvis det er tilfældet så skal der arbejdes mere
med det ,men havegrød uden smør har jeg nu aldrig fået , jeg tror det er
mildest talt lidt kedeligt ? - men jeg for noget kolesterol sænkende
medicin lopid og crestor - specilt det sidste gjorde mirakler det var
fuldstændigt vandvitigt der er 4 slags kolesterol den ene var på omkring
10 så vidt jeg husker og skulle vist ikke være på mere ind 4

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-07-11 21:37

Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> Nå så måtte jeg jo finde en røre ske - men selv om jeg røre som en gal
> så bliver det ved med at brænde (lidt) på - hvordan undgår man det ?

Rettidig omhu og et reelt ønske om at blive klogere.

Allerede hér er to grunde til, du hellere skal stikke næsen ind og lade
andre klare dine problemer. Ganske, som du plejer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.