Krydderier.
Fra : Hauge

Dato : 12-07-11 16:16

Hejsa

Jeg er ved at kede mig lidt, mht. madlavning, altid det samme og det
samme, så derfor kunne jeg godt tænke mig at gøre lidt mere i krydderier..

Men..

Jeg vil gerne vide lidt mere om hvordan krydderier, udover dem vi "alle"
har stående i køkkenet, bruges og smager uden at man behøver købe dem
alle for at prøve.

Jeg har prøvet at google mig frem, men får kun helse-sider, hvor der er
mere snak om fordøjelse og lign., men min fordøjelse fejler umiddelbart
ikke noget. Så det er mere smag og hvad de "normalt" bruges til, jeg har
interesse i.

Er der nogen der kan lede mig lidt på vejen mod det vilde krydderi-liv?

Der er ikke noget krav til om det skal være asiatisk, afrikansk, indisk
eller andre landes smage, men bare det er nyt, så er jeg overbevist om
at jeg nok selv skal danne mig en mening om, hvad jeg synes er godt.

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-07-11 16:27

In news:9836qdFubhU1@mid.individual.net,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> typed:
> [...]
> indisk eller andre landes smage, men bare det er nyt, så er jeg
> overbevist om at jeg nok selv skal danne mig en mening om, hvad jeg synes

Du skulle prøve Ketjap Manis, hvis du ikke allerede kender det. Det er en
sød indonesisk soya, som jeg bruger til bl.a. alle sammenkogte retter,
sauce, og selv biksemad er det rigtig godt at bruge det til, mens biksemaden
stadig er på panden. Jeg kommer også en sjat i dressingen til kold
kartoffelsalat. Det er et "krydderi" jeg nødigt vil undvære. Jeg synes at
det er en smagssætter der vil noget.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-07-11 20:11

Tove Krieger skrev:

> Du skulle prøve Ketjap Manis, […]
> Jeg synes at det er en smagssætter der vil noget.

Jeg synes at ketjap manis er noget af det klammeste man kan komme på
eller i sin mad…

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
gopher://port70.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-07-11 20:32

In news:slrn-4e1c9bf0-4c669608@klaus.seistrup.dk,
Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> typed:

> Jeg synes at ketjap manis er noget af det klammeste man kan komme på
> eller i sin mad…

Nu går jeg heller ikke så meget op i den højere gastronomi, så for mig er
det et dejligt krydderi.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-07-11 21:39

Tove Krieger <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
4e1ca146$0$303$14726298@news.sunsite.dk:

> Nu går jeg heller ikke så meget op i den højere gastronomi, så for
> mig er det et dejligt krydderi.

Hvorfor holder du dig så ikke til kattegrupperne?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 12-07-11 21:43

Den 12-07-2011 22:38, Jens Bruun skrev:
> Hvorfor holder du dig så ikke til kattegrupperne?

Hvad hedder denne gruppe? Kan du se ordet gastronomi? Nej vel, det kan
jeg heller ikke. Hvad kan du så se? Noget med med og drikke? Nåja, der
var den.

/Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-07-11 22:21

In news:LOWdnVK1k-xBLYHTnZ2dnUVZ8nWdnZ2d@giganews.com,
Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> typed:
> Tove Krieger <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> 4e1ca146$0$303$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvorfor holder du dig så ikke til kattegrupperne?

Du mener altså at du skal bestemme hvilke grupper det er tilladt for mig at
frekventere ?

Fra : Inge

Dato : 13-07-11 11:14

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> typed:

> Du mener altså at du skal bestemme hvilke grupper det er tilladt for mig

Hej Tove
Tag dig ikke af den sure og bitre gamle mand (=Jens Bruun), bare skriv i de
grupper du vil.
mvh
Inge

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-07-11 15:24

In news:4e1d70b8$0$305$14726298@news.sunsite.dk,
Inge <ingen@tingmail.tele.dk> typed:

> Hej Tove
> Tag dig ikke af den sure og bitre gamle mand (=Jens Bruun), bare
> skriv i de grupper du vil.
> mvh
> Inge

Hej Inge.

Jeg tager mig nu egentlig heller ikke så meget af ham, for han er en yderst
utiltalende person i al almindelighed.

Det er ikke første gang han (helt umotiveret) har været ude med "riven"
efter mig, fordi jeg har en lille hunkat, som iøvrigt har en stor kattegård
at boltre sig i, så hun generer ikke nogen. Jeg skriver også lejlighedsvis
i kattegruppen så vel som i nogle andre grupper, og det vil jeg da heldigvis
blive med. Det kunne se kønt ud hvis personer som ham skulle til at diktere
hvilke grupper man har lov at skrive i.

For at komme tilbage til topic, så svarede jeg jo bare Hauge, som efterlyste
nogle af de krydderier vi andre bruger. Ketjap Manis er så ét af de
krydderier jeg er meget glad for. At der så er andre der ikke har samme smag
som jeg, er jo egentlig ligegyldigt. Verden ville vist være et kedeligt sted
at være, hvis vi alle havde samme smag.

Fra : Hauge

Dato : 13-07-11 15:39

Hej Tove
Den 13-07-2011 16:23, Tove Krieger skrev:
> [...]
> samme smag som jeg, er jo egentlig ligegyldigt. Verden ville vist være
> et kedeligt sted at være, hvis vi alle havde samme smag.

Jeg vil prøve det, uanset hvad andre vil synes om produktet. Det bedste
for mig, er at vide at *jeg* synes det er noget l... eller godt,
afhængigt af hvordan *jeg* synes det smager.

Men tak

Derudover, bare som info, så er jeg en del længere i madlavning, end
frikadeller og brun sovs, mangler bare noget inspiration til at prøve
noget udover det sædvanlige.

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-07-11 15:56

In news:985p17Frg4U1@mid.individual.net,
> [...]
> bedste for mig, er at vide at *jeg* synes det er noget l... eller
> godt, afhængigt af hvordan *jeg* synes det smager.

Det var så lidt

> Derudover, bare som info, så er jeg en del længere i madlavning, end
> frikadeller og brun sovs, mangler bare noget inspiration til at prøve
> noget udover det sædvanlige.
>
> Mvh Hauge

Jeg har da også hidtil haft den opfattelse at du er en endda særdeles habil
kok, men at du bare efterlyser en smule variation til din madlavning. Det er
jo netop det fine ved denne gruppe, at man får så mange gode ideer til noget
man aldrig selv har prøvet at lave før.

Jeg har ihvertfald gemt adskillige af de opskrifter der har været fremme her
i gruppen, og flere af dem er blevet et rigtig godt supplement til mine egne
opskrifter, og bliver brugt flittigt.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-07-11 13:43

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Derudover, bare som info, så er jeg en del længere i madlavning, end
> frikadeller og brun sovs, mangler bare noget inspiration til at prøve

Når vi nu er ude i det asiatiske så skulle du også prøve fiskesauce og
oystersauce.
Mærkerne Oyster og ABC er noget af det bedste for henholdsvis fiskesauce og
oystersauce.
ABC laver forøvrigt også den bedste ketjap manis.

Steen.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 12-07-11 21:08

Den 12-07-2011 17:16, Hauge skrev:
> hvordan krydderier, udover dem vi "alle" har stående i køkkenet
er det ikke meget bredt?

mine forældre havde salt, peber og lidt forskellige bagekrydderier.
//finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-07-11 21:14

Tove Krieger skrev:

> Nu går jeg heller ikke så meget op i den højere gastronomi, så
> for mig er det et dejligt krydderi.

Jeg tænker ikk'engang gastronomi — hverken højere eller lavere —
jeg bryder mig bare slet ikke om smagen af ketjap manis.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
gopher://port70.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-07-11 22:23

In news:slrn-4e1caaae-c9b229de@klaus.seistrup.dk,
Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> typed:

> Jeg tænker ikk'engang gastronomi — hverken højere eller lavere —
> jeg bryder mig bare slet ikke om smagen af ketjap manis.
>
> Mvh,

Det er da helt ok, men det er jo godt nok at vi alle kan have forskellig
smag - heldigvis.

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-07-11 12:34

Hauge skrev:

> Er der nogen der kan lede mig lidt på vejen
> mod det vilde krydderi-liv?

Det er en svær sag hvis du kun er vant til bøf
og frikadeller med kartofler og brun sovs

Start med at finde nogle spændende opskrifter
på nettet, hvor forskellige krydderier indgår - så
skal familien nok sige til eller fra, hvis de ikke
kan lide det.

Selv har jeg et stort krydderurtebed med alt fra
persille, purløg, hvidløg, rosmarin, salvie, timian,
oregano, sar, løvstikke, bladselleri og en masse
andet. Desuden har jeg kartofler, rødbeder,
gulerødder og spinat i massevis.

Du skal også se en masse madprogrammer,
selv elsker jeg
http://www.dr.dk/nu/player/#/frilandshaven
hvor Anne Hjernøe laver mad - og Jørgen
Skouboe dyrker forskellige ting.

Søg også på Annemad på dr.dk, her er masser
af inspiration at hente - og et væld af gode og
smagfulde opskrifter med krydderier til enhver
smag.

De fleste ulykker sker i køkkenet, men familien
spiser det som regel alligevel.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-11 15:23

Den 13/07/11 13.34, Allan Vebel skrev:

> Du skal også se en masse madprogrammer,
> selv elsker jeg
> http://www.dr.dk/nu/player/#/frilandshaven
> hvor Anne Hjernøe laver mad - og Jørgen
> Skouboe dyrker forskellige ting.

Anne Hjernøe må have fået fimrehårene i tyktarmen opereret op som
smagsløg på tungen.

> Søg også på Annemad på dr.dk, her er masser
> af inspiration at hente - og et væld af gode og
> smagfulde opskrifter med krydderier til enhver
> smag.

Jo tak, jeg husker med gru, da hun skyllede fedt ud af en klump fars
under den varme hane. Pu-badr, siger jeg bare.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hauge

Dato : 13-07-11 15:41

Den 13-07-2011 16:22, Kurt Hansen skrev:
> Jo tak, jeg husker med gru, da hun skyllede fedt ud af en klump fars
> under den varme hane. Pu-badr, siger jeg bare.

Var det ikke hende den storpat.... med den radmagre datter, der skyllede
kødet under hanen? Kan ikke huske hvad hun hen, var det ikke noget med
Larsen?

Mvh Hauge

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-07-11 18:26

Den 13-07-2011 16:41, Hauge skrev:

> Var det ikke hende den storpat.... med den radmagre datter, der skyllede
> kødet under hanen? Kan ikke huske hvad hun hen, var det ikke noget med
> Larsen?

Er det ikke hende Cammilla Plum du tænker på?
Hun har en spændende omgang med netop krydderier, men hold da kæft hvor
hun er et rodehovede i et køkken, så det grænser til det ulækre.

//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-07-11 23:14

Cykelsmeden skrev:

> Er det ikke hende Cammilla Plum du tænker
> på? Hun har en spændende omgang med
> netop krydderier

Hun er også en af mine favoritter med hensyn
til krydderier og krydderurter.

> men hold da kæft hvor hun er et rodehovede
> i et køkken, så det grænser til det ulækre.

Sådan noget overser jeg, jeg fokuserer kun på
retten og ingredienserne. Jeg har lavet mange
af Camilla Plums retter med stor succes.

Det er viden og engagement det drejer sig om
i madudsendelser - her vinder Anne Hjernøe i
mine øjne - her kommer der også noget spansk
og sydamerikansk, sammen med en stor
indlevelse i disse køkkener.

Annemad i Spanien viser også at hun taler
sproget, det vidner igen om at hun sætter sig
ind i tingene - intet er overladt til tilfældigheder.

Rigeligt med olie af den koldpressede, siger
hun - og så når vi lige over til den med rigeligt
med smør - og Brødrene Prise, som også har
været et stor inspirationskilde, nu vi snakker
madudsendelser.

Der er altså masser at komme efter, der er også
Jamie Oliver og hans fantastiske krydderurtehave.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 08:26

Den 14-07-2011 00:14, Allan Vebel skrev:

> [...]
> madudsendelser.
>
> Der er altså masser at komme efter, der er også
> Jamie Oliver og hans fantastiske krydderurtehave.

Kan kun være enig. Både Anne og mændene virker også ganske propre i
sammenlingning.
Men trækker man både hygiejne, fremtoning, sprog - og udseende!! - ind i
diskussionen, vinder Mette Blomsterberg, "Det søde Liv", med flere
kvantespring. Altid en fornøjelse at se hende i et køkken med sin
"bandit", sin omhu med made (og rester) og sit smukke tydelige danske.

//finn

Fra : Hauge

Dato : 14-07-11 08:39

Den 14-07-2011 09:26, Cykelsmeden skrev:
> og sit smukke tydelige danske.

Ja det synes man nok, hvis man er københavner, jeg synes hun er
kvalmende at høre på. ;)

Mvh Hauge

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 10:14

Den 14-07-2011 09:38, Hauge skrev:
> Ja det synes man nok, hvis man er københavner, jeg synes hun er
> kvalmende at høre på. ;)
>
> Mvh Hauge
nu æ à wendelbo

//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-07-11 00:08

Cykelsmeden skrev:

> Kan kun være enig. Både Anne og mændene
> virker også ganske propre i sammenlingning.

Godt!

> Men trækker man både hygiejne, fremtoning,
> sprog - og udseende!! - ind i diskussionen,
> vinder Mette Blomsterberg, "Det søde Liv", med
> flere kvantespring.

Jeg er bare ikke til søde sager, derfor springer
jeg hendes udsendelser over.

Annemad og Frilandshaven er nu heller ikke at
foragte med hensyn til fremtoning, sprog og
udseende - det kører da godt, hvis man ellers
kan finde de enkelte udsendelser.

På dr.dk kan man ikke altid finde andet end det
de selv vil vise.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Ralph

Dato : 15-07-11 15:04

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i meddelelsen
> kvantespring. Altid en fornøjelse at se hende i et køkken med sin
> "bandit", sin omhu med made (og rester) og sit smukke tydelige danske.

Og det meget bugte "danske" ord: sjællandtine (Gelantine)

--
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 15-07-11 15:27

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Og det meget bugte "danske" ord: sjællandtine (Gelantine)

FLOT RALPH, stavefejl gelatine

--
Ralph

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-07-11 15:29

In news:4e2048cb$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Ralph <rwr@post6.tele.dk> typed:
> "Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i meddelelsen
>
> Og det meget bugte "danske" ord: sjællandtine (Gelantine)

LOL Ja det morer jeg mig også over hver gang hun siger det. Bortset fra det
er hun jo en utroligt dygtig dame, der ved hvad hun har med at gøre.
Tænderne kan godt løbe i vand en gang imellem ved synet af hendes
frembringelser.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-07-11 15:50

Den 15-07-2011 16:03, Ralph skrev:

> Og det meget bugte "danske" ord: sjællandtine (Gelantine)

Nå ja, ikke alle har franske fornemmelser

bare tænk på den store hob som jævnligt spiser advokado!

//finn

Fra : Hauge

Dato : 15-07-11 17:18

Den 15-07-2011 16:49, Cykelsmeden skrev:
> bare tænk på den store hob som jævnligt spiser advokado!

Hmm, er det et udtræk af advokater?

Mvh Hauge

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-07-11 23:10

Hauge wrote:

> Hmm, er det et udtræk af advokater?

Tja, det er ikke meget galt. Ordet "avocado" kommer af det mexicanske
aguacate som igen er fra det indianske (eller hvad sproget nu hedder)
ahuácatl - og det betyder testikel/pung idet det henviser til frugtens form!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-07-11 06:50

Den 19/07/11 00.10, Martin Larsen skrev:

> [...]
> aguacate som igen er fra det indianske (eller hvad sproget nu hedder)
> ahuácatl - og det betyder testikel/pung idet det henviser til frugtens

Advokater, især dem der i en menneskealder blot bestyrer en række
ejendomme, er som regel cojona-formede, men synker ofte hen i pære-
eller avocado-facon efter mange år bag skrivebordet
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-07-11 15:43

Den 13/07/11 16.22, Kurt Hansen skrev:

> Jo tak, jeg husker med gru, da hun skyllede fedt ud af en klump fars
> under den varme hane. Pu-badr, siger jeg bare.

Spiste hun det som tartar bagefter?

Hun må da have råd til ikke at købe 20% fedt i Aldi ...

/Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-07-11 10:59

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen
4e1daa36$0$17168$c3e8da3$63ee2bc3@news.astraweb.com:

> Jo tak, jeg husker med gru, da hun skyllede fedt ud af en klump fars
> under den varme hane. Pu-badr, siger jeg bare.

Også jeg. Det var så bare ikke Anne Hjernøe, der gjorde det, men
skrigeskinken Anne Larsen, der lever af at "rådgive" om noget, hun
tydeligvis ikke aner en rygende fis om. Men vi mennesker VIL bedrages.

Anne Hjernøe er vist så langt fra en fedt- eller kostforagter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-07-11 12:43

Den 15-07-2011 11:59, Jens Bruun skrev:
> Også jeg. Det var så bare ikke Anne Hjernøe, der gjorde det, men
> skrigeskinken Anne Larsen, der lever af at "rådgive" om noget, hun
> tydeligvis ikke aner en rygende fis om. Men vi mennesker VIL bedrages.

enig. Religion kan være noget stads, uanset hvilken form

> Anne Hjernøe er vist så langt fra en fedt- eller kostforagter.

er ægte livsnyder!

//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-07-11 23:13

Cykelsmeden skrev:

> er ægte livsnyder!

Jeg har lige genset et par afsnit af Annemad i
Spanien, se:

http://www.dr.dk/nu/player/#/annemad-i-spanien/

Det er helt forrygende hvad hun får ud af de lokale
råvarer, det er skønt at se - også at hun har sin
datter Mille med - ungerne skal jo lære det på den
rigtige måde.

Jeg har selv boet i Spanien gennem 14 måneder,
så jeg kender fint de fleste råvarer, alle tapas,
Soberano og meget andet.

De fleste hunde i Spanien hedder Vamos eller
Ven Aqui,o)

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-11 15:36

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

> men
> skrigeskinken Anne Larsen, der lever af at "rådgive" om noget, hun
> tydeligvis ikke aner en rygende fis om. Men vi mennesker VIL bedrages.

åhh jo... min far sendte hende i flere år - gerne ved juletid - en
rykkerskrivelse for leveret bivoks (flere tusinde kr). A. Larsen er også
kendt for ikke at betale sine regninger. Så alt taler for at hun sikkert er
gældsrådgiver nu

Venligst
Lars

Fra : Niels

Dato : 13-07-11 15:35

On Jul 13, 7:26 pm, Cykelsmeden <afsen...@not2old.dk> wrote:

> Er det ikke hende Cammilla Plum du tænker på?
> Hun har en spændende omgang med netop krydderier, men hold da kæft hvor
> hun er et rodehovede i et køkken, så det grænser til det ulækre.

Nja, det mener jeg ikke, hun lægger bare en stil, der er realistisk. I
gamle dage blev jeg belært om at vaske køleskabet af i klorvand hver
uge. Jeg har ikke rettet mig efter det og kommer ikke til det.
--
Niels

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-07-11 22:43

Allan Vebel skrev:

> http://www.dr.dk/nu/player/#/frilandshaven
> hvor Anne Hjernøe laver mad

I dag lavede jeg noget med svampe:
http://www.dr.dk/DR2/frilandshaven#/13196
og
http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/opskrifter/2006/20060920151011.htm

Jeg kunne ikke skaffe shitaki-svampe (kan
staves på flere måder), så det blev nogle
store champignon i stedet - og det smagte
pragtfuldt.

Jeg havde en rest friske lasangneplader fra
forleden, de blev klippet ud til båndpasta, så
er det bare to minutter i en gryde med en sjat
olie og lidt salt.

En rest røget skinke blev ståret i tern og ristet
hårdt på en pande, det er rigtig godt sammen
med svampe.

Piskefløden kan fint erstattes af Milda 26%,
sådan noget har jeg altid i køleskabet.

Jeg har tidligere lavet retten uden allehånde og
enebær - her brugte jeg masser af hvidløg, og
en stor dusk persille til sidst.

I mange tilfælde er "restemad" meget bedre
end den hovedret der egentlig blev lavet, bare
man har de rigtige ingredienser i køleskab,
spisekammer og have.

Katten raserede jo bedet med gulerødder her i
foråret, og jeg fik ikke tyndet ud i de fine rækker.
Jeg graver lidt ned med fingrene, finder ud af
hvor tyk den er - er den tyk nok, bliver den hevet
op, og så er der tyndet ud her

Friske gulerødder fra haven et tifold bedre end
dem man køber friske med dusk i Brugsen for
en formue.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-07-11 15:49

On Wed, 13 Jul 2011 16:22:46 +0200
Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:
[snip]
> Jo tak, jeg husker med gru, da hun skyllede fedt ud af en klump fars
> under den varme hane. Pu-badr, siger jeg bare.

Du blander rundt i folkene. Hende du tænker på hedder Anne Larsen og er
heldigvis glemt og borte. Anne fra Annemad er en helt anden person som
bestemt kan en smule mere omkring madlavning end fru Larsen kunne.

Fra : Ralph

Dato : 15-07-11 15:25

> [...]
> Jeg er ved at kede mig lidt, mht. madlavning, altid det samme og det
> samme, så derfor kunne jeg godt tænke mig at gøre lidt mere i krydderier..

To "ny"opdagede krydderier i mit køkken er
Sherryeddike - perfekt til friskplukket salat med dild (og alle andre
olie-eddike dressinger)
Kryddersalt - kan købes i specialbutikker for en lille fornue, eller kan
laves af en god grov salt og tørrede morterede (findes det ord? =knust i en
morter) krydderurter: timian, oregano, brændenælde, dild, chilli. Kan købes
i Løvbjerg, se efter Urteteket, der kan du lave 2-3 kg for under en
halvtredser.

--
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 15-07-11 15:52

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen

Glemte lige røget salt, god til f.eks. laks, æggekage, kyllingebryst og
andre ferske madvarer der trænger til et pift.
Ved ikke hvor man køber det, har en bekendt som ryger et kilo for mig engang
imellem.

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 15-07-11 17:24

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>andre ferske madvarer der trænger til et pift.
>Ved ikke hvor man køber det, har en bekendt som ryger et kilo for mig engang

F.eks. her:
<http://www.e-deli.dk/pi/R%C3%B8gsalt_i_ps_150gr__1792_.aspx?sidenr=4>

Uanset hvad man bruger, er det vel træ_tjære der er smagsgiveren?
Jeg har det i mit arsenal, men har ikke brugt det på gæster, da jeg
ikke er sikker på, om det er forsvarligt, rent sundhedsmæssigt.

Herudover er der røget paprika, som er fint i sammenkogte retter. Men
igen med ovenstående undtagelser.

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 16-07-11 13:49

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
> Jeg har det i mit arsenal, men har ikke brugt det på gæster, da jeg
> ikke er sikker på, om det er forsvarligt, rent sundhedsmæssigt.

Min "røgmand" er pensioneret pølsemager, jeg leverer selv savsmuldet*, og vi
er aldrig blevet syge af bacon + alt det andet han har røget for os, også
lige SALT, det er vel pr. defination rent - eller tager jeg fejl, du -
Emil - må da være den rette at spørge.

* Det passer mig fint, jeg leverer noget der kan købes for få penge og får
til gengæld en proff. til lave arbejdet - mit liv i en nøddeskal, konen ikke
inkluderet - DER slipper jeg ikke så let

--
Ralph

Fra : Emil

Dato : 16-07-11 23:12

> [...]

>er aldrig blevet syge af bacon + alt det andet han har røget for os, også
>lige SALT, det er vel pr. defination rent - eller tager jeg fejl, du -

Der findes ikke meget "rent" salt. Om man skal elske eller hade de
forskellige typer, må alene afhænge af, om man ønsker
tilsætningsstofferne (jod, skarvklatter og div. udvaskede mineraler).
Jo mere jeg véd om salt, desto mere må jeg erkende, at min viden er
ufuldstændig.

Det er derimod påvist, at tjære er skadeligt. Selv om jeg nyder røgede
varer i stor stil, serverer jeg det aldrig for gæster, medmindre de
har bedt om en menu som indeholder røgvarer.

Ganske uvidenskabeligt tror jeg selv, at det er indånding af røgen,
som er den store dræber.
Typisk dør manden først, da det er ham der står ved grillen og drikker
øl. Om det er øllen, røgen eller grillmaden må stå hen i det uvisse.
På den anden side set, kan de Bornholmske fiskerøgere opnå en høj
alder.
Jeg må også her tilstå min uvidenhed, som bliver størrer med alderen.

Ellers holder jeg mig til "flueteorien", som påstår at lidt af alt
(lort og lagkage) øger imunforsvaret.

>* Det passer mig fint, jeg leverer noget der kan købes for få penge og får
>til gengæld en proff. til lave arbejdet - mit liv i en nøddeskal, konen ikke
>inkluderet - DER slipper jeg ikke så let

No women no cry.
Lev livet, og nyd det, mens du kan. Bagefter er det for sent.

m.v.h. Emil

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-07-11 17:02

On Fri, 15 Jul 2011 16:49:46 +0200
Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> wrote:

> Nå ja, ikke alle har franske fornemmelser
>
> bare tænk på den store hob som jævnligt spiser advokado!

Det hed det faktisk en årrække i Danmark da det blev så ofte brugt at
Dansk Sprognævn valgte at godtage det som alternativ stavemåde

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-07-11 00:27

Kim Schulz skrev:

> Det hed det faktisk en årrække i Danmark da det
> blev så ofte brugt at Dansk Sprognævn valgte at
> godtage det som alternativ stavemåde

Hvor har du hørt den påstand?

Jeg kan næppe tro at Dansk Sprognævn har
godkendt den slags.

FUT til news:dk.kultur.sprog

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-07-11 20:02

On Mon, 18 Jul 2011 18:38:21 +0200
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [OT]
> Den form for "kannibalisme" ser jeg ikke dokumenteret
> i nogen udgave af retskrivningsordbogen.

Tror heldigvis heller ikke at det er i nogen af de trykte udgaver. Jeg
arbejdede en årgang som software oversætter og derfor fulgte jeg meget
med i DSN's ændringer af sproget osv. Der stødte jeg ved lejlighed på
det.

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-07-11 07:25

On Tue, 19 Jul 2011 01:26:41 +0200
"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> Hvor har du hørt den påstand?
>
> Jeg kan næppe tro at Dansk Sprognævn har
> godkendt den slags.

Du mener lige som Majonæse, paje (pie) og konjak (cognac).

DSN følger blot det danskerne gør mest.

Fra : Poul B

Dato : 19-07-11 09:53

Kim Schulz wrote:

> Du mener lige som Majonæse, paje (pie) og konjak (cognac).

/Paj/ og /konjak/ findes ikke længere i RO, og noget kunne tyde på, at også
/majonæse/ står for fald.

/Advokado/ findes ikke i den nuværende RO, og jeg har ikke kunnet finde
ordet i 1955- og 1986-udgaven. Om det findes i RO96, skal jeg ikke kunne
sige, men jeg tillader mig at tvivle.

> DSN følger blot det danskerne gør mest.

Ikke helt. I bekendtgørelsen om Dansk Sprognævns virksomhed og
sammensætning kan man bl.a. læse følgende:

§ 1. Den retskrivning, der fastlægges af Dansk Sprognævn, og som
offentliggøres i den officielle danske retskrivningsordbog, skal fastlægges
i overensstemmelse med de i stk. 2-4 nævnte hovedprincipper for
retskrivningen.

Stk. 2. Hovedprincipperne for dansk retskrivning er traditionsprincippet og
sprogbrugsprincippet.

Stk. 3. Efter traditionsprincippet skrives ord og ordformer i dansk i
overensstemmelse med den praksis, der har været gældende siden
bekendtgørelse nr. 24 af 27. februar 1892, og som siden 1955 er kommet til
udtryk i de retskrivningsordbøger, som Dansk Sprognævn har udgivet. Efter
traditionsprincippet ligger stavemåderne af det eksisterende ordforråd
principielt fast, bortset fra justeringer som følge af sprogbrugsprincippet

Stk. 4. Efter sprogbrugsprincippet skrives ord og ordformer i dansk i
overensstemmelse med den praksis, som følges i gode og sikre sprogbrugeres
skriftlige sprogbrug.

Kilde: <https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123673>

--
Poul

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-11 10:10

Kim Schulz skrev:

> Du mener lige som Majonæse, paje (pie) og konjak (cognac).

Nej, det mener han ikke. De tre staveformer er dannet af
sprognævnet uden at de havde været brugt i noget synderligt
omfang i praksis. Hans (forkerte) postulat er derimod at de har
optaget "advokado" fordi det blev brugt så meget.

Google på danske sider:
avocado: 341'000
avokado: 92'900

advokado: 26'500
advocado: 18'400

Hvis vi kun fokuserer på d-fejlen, står det altså 433'900 mod
44'900 til det rigtige. Det er en fejlprocent på 10,3. Det er en
betragtelig fejlprocent men dog langt fra et flertal.

> DSN følger blot det danskerne gør mest.

Det er ikke helt rigtigt. De tager bestik efter sikre
sprogbrugere.

Krydspostet til: <news:dk.kultur.mad+drikke>,<news:dk.kultur.sprog>

--
Bertel