Lave et billede valgbar på forskellige pos~
Fra : Crazy

Dato : 11-07-11 15:25

Jeg har et billede af nogle (hus)grunde. Har jeg mulighed for at
markere de individuelle grunde og så klikke på dem og evt. hvor man
kan sætte forskellige farver på grunden alt efter status?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-07-11 23:20

On 11-07-2011 23:25, Crazy wrote:
> Jeg har et billede af nogle (hus)grunde. Har jeg mulighed for at
> markere de individuelle grunde og så klikke på dem og evt. hvor man
> kan sætte forskellige farver på grunden alt efter status?

1.ste spørgsmål kan løses ved at lave en map.
Det kan flere programmer klare - b.la. X-Map:

http://www.carlosag.net/Tools/XMap/

2.det spørgsmål ved jeg sgutte, men det kan da klares manuelt

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Crazy

Dato : 26-07-11 05:22

> 1.ste spørgsmål kan løses ved at lave en map.
> Det kan flere programmer klare - b.la. X-Map:
> http://www.carlosag.net/Tools/XMap/

Jeg har ikke prøvet programmet endnu, men er der ikke nyere
alternativer? Denne er fra 2004.

> 2.det spørgsmål ved jeg sgutte, men det kan da klares manuelt

Er der nogen gode bud på denne - hvordan man dynamisk ændre farven på
f.eks. en grund? Det kunne f.eks. være ved mouse-hover men jeg har
også brug for, at hvis f.eks. klokken er 11, så skal grunden være grøn
modsat hvid ellers.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-07-11 13:23

Den 7/26/2011, skrev Crazy:

> [...]
> f.eks. en grund? Det kunne f.eks. være ved mouse-hover men jeg har
> også brug for, at hvis f.eks. klokken er 11, så skal grunden være grøn

Bedste bud er vel stadig image-map, i mangel på et link, så vi kan se
hvad det handler om.
Ellers kan man forestille sig mange andre løsninger - billeder over
hinanden, der skjules/vises efter behov, eller sammensætning af flere
billeder, efter behovet, eller manipulering af elementers
baggrundsfarver, eller ...
Vi er nok nødt til at vide lidt mere. Skal det være CSS, eller nye
sider. Må det styres af scripting. Hvordan ser grundende ud - runde
firkantede, rhomber, trapetzer...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Crazy

Dato : 26-07-11 06:42

> Bedste bud er vel stadig image-map, i mangel p et link, s vi kan se
> hvad det handler om.

Naturligvis skal den prøves men der må da være nyere alternativer

> Ellers kan man forestille sig mange andre l sninger - billeder over
> hinanden, der skjules/vises efter behov, eller sammens tning af flere
> billeder, efter behovet, eller manipulering af elementers
> baggrundsfarver, eller ...

Hvis du kan henvise til nogle praktiske løsninger kan jeg hurtigt se
hvad det er

> Vi er nok n dt til at vide lidt mere. Skal det v re CSS, eller nye
> sider. M det styres af scripting. Hvordan ser grundende ud - runde
> firkantede, rhomber, trapetzer...

Grundende er vel som grunde er flest - forskellig i form men typisk
med lige kanter.
Vil man ud fra den "area" fil man får(?), kunne farvelægge med enten
CSS eller javascript?

Mange tak.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-07-11 13:56

On 26-07-2011 14:41, Crazy wrote:

> Vil man ud fra den "area" fil man får(?), kunne farvelægge med enten
> CSS eller javascript?
>
> Mange tak.

Troede tråden var "død"

Efter mit første svar fandt jeg en artikel om "Clickable image maps",
lavet med Gimp.

Jeg har afprøvet det, og det fungerer fortrinligt.
Måske kan Gimp også lave noget med farverne - det er da værd at undersøge.

http://gimp-savvy.com/BOOK/index.html?node81.html

I det hele taget er det en glimrende artikel om Gimp, som er meget lærerig.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-07-11 15:57

Crazy skrev:

> [...]
> med lige kanter.
> Vil man ud fra den "area" fil man får(?), kunne farvelægge med enten

Der kan godt være, der er noget nyt i HTML5 for imagemaps - måske CSS3.
Men gældende standard er stadig 4.01 - og der er ikke noget nyere end
imagemap.
http://www.w3.org/TR/html401/struct/objects.html#edef-AREA

Så vidt jeg kan se, kan <area> have både id, class og style.
Dermed skal det også være muligt at skifte farve - man skal nok bruge
baggrundsfarven - ved hover.
Det er nok lidt mere tricky med at ændre farve efter klokkeslet - her
skal du over i noget serverside, eller scripting.

Birger

http://bbsorensen.dk