Aftapningshane-problem
Fra : Vidal

Dato : 11-07-11 13:00

Vi har købt en whiskey-tønde i Bauhus og vi har skruet en
aftapningshane i den.

Problemet er hanen. Der kommer ikke en dråbe vand igennem
den, ligegyldigt hvilken indstilling, den står i. Jeg har
ingen forstand på haner, hvorfor kommer der dog ingen vand
igennem.

Betegnelsen er - aftapningshane, messing, halvtomme, med
T-greb, kontraventil.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-07-11 13:26

Den 11-07-2011 13:59, Vidal skrev:
> [...]
> igennem.
>
> Betegnelsen er - aftapningshane, messing, halvtomme, med
Ved det ikke, men det sidste ord kunne indikere dit problem!

Vender den rigtigt?

//finn

Fra : Peter

Dato : 16-07-11 21:21

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Ved det ikke, men det sidste ord kunne indikere dit problem!
>
> Vender den rigtigt?
>
> //finn
Da du ikke har brug for kontraventilen, kunne du overveje at pille den ud,
det er sikkert en fjeder med en kugle eller et gummi stempel, og somregel er
lukke/åbne funktionen og kontra ventilen adskilt.

Mvh Peter

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-07-11 23:28

Peter skrev:

> Da du ikke har brug for kontraventilen, kunne
> du overveje at pille den ud, det er sikkert en
> fjeder med en kugle

Hvorfor ikke bare erstatte den med en almindelig
kuglehane, det fungerer hver gang.

Jamen, gammeldags messinghaner er kønnere,
siger skribenten - og hvad så?

Fungerer det ikke, skal der noget andet til - jeg
hader når noget ikke fungerer.

Jeg købte en ny og meget billig haveslange hos
Stark, den fungerer, der kommer vand ud i den
anden ende - men den laver kinker, bliver hurtigt
utæt i samlingerne med Gardena, og mange
andre ting.

Det kan ikke betale sig i længden at købe noget
for billigt - det bliver man hurtigt træt af.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Vidal

Dato : 17-07-11 10:10

Den 17-07-2011 00:28, Allan Vebel skrev:

> [...]
> andre ting.
>
> Det kan ikke betale sig i længden at købe noget
> for billigt - det bliver man hurtigt træt af.

Tak for dit informative svar. Vandslanger?

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-07-11 15:09

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Betegnelsen er - aftapningshane, messing, halvtomme, med
> T-greb, kontraventil.

Hvor meget vand er der i tønden ?

Hvis der er kontravetil i hanen, så kræver det lidt vandtryk, at få
vandet igennem.

Jeg skiftede min ud på et tidspunkt med en kuglehane med et rødt håndtag
fra Silvan og satte en slange på - der var alligevel ikke plads til
vandkanden under hanen, så det var mere praktisk med slangen

Jan

Fra : Vidal

Dato : 14-07-11 21:39

Den 11-07-2011 13:59, Vidal skrev:

> Problemet er hanen. Der kommer ikke en dråbe vand igennem

Tak for svarene. Der manglede ganske rigtigt tryk og den
messinghane, min kone elsker, kræver et ekstraordinært tryk,
så vi næppe kan tømme det halve af tønden med den.

Jeg ved ikke om man kan få en messinghane, der ikke kræver så
meget tryk?

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-07-11 22:07

Den 14-07-2011 22:39, Vidal skrev:

> [...]
> så vi næppe kan tømme det halve af tønden med den.
>
> Jeg ved ikke om man kan få en messinghane, der ikke kræver så
Hvad vil du i den opstilling bruge kontraventilen til.
Jeg har en simpel taphane i messing, og den virker fortræffeligt.
Kaldes også en tollehane. - bare et hul, som stilles på tværs når man
lukker.
jem&fix
//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-07-11 23:43

Cykelsmeden skrev:

> Kaldes også en tollehane. - bare et hul, som
> stilles på tværs når man lukker.

Det udtryk jeg jeg aldrig hørt, jeg kalder den en
ballofix:

http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Stopventiler-Pipefix--Ballofix-kuglehane-m-kontraventil-1-2-Muffe-Nippel-207471.html

Det er også en kuglehane, som stort set er det
samme, bare med længere håndtag:

http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Kuglehaner--Kuglehane-Langt-greb-1-2-Muffe-Muffe-176737.html

Vis lige hvordan en tollehane ser ud!

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-07-11 07:14

Allan Vebel wrote:

> [...]
>
> Det er også en kuglehane, som stort set er det

En toldehane er udstyret med en lodretstående, konisk og drejelig
hanetold i en konisk udboring i hanehuset, og de koniske flader er
slebet sammen så de er tætte. Hanetolden har en tværgående åbning som
ved drejning af hanetolden enten stilles på langs så den åbner, eller på
tværs så den afspærrer.

Funktionen er med andre ord meget lig en kuglehane, men toldehanen er en
meget ældre konstruktion. Hanetold og hanehus er oftest støbt i messing
eller bronze og efterfølgende bearbejdet og slebet sammen.

Jeg kunne ikke umiddelbart finde et billede af en toldehane ved søgning
i Google på billeder, men det skyldes måske at konstruktionen stort set
er fortrængt af kuglehaner. Jeg kan måske finde en tegning hvis det har
interesse.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 17-07-11 06:23

Den 15-07-2011 08:13, Erik Olsen skrev:

> [...]
> i Google på billeder, men det skyldes måske at konstruktionen stort set
> er fortrængt af kuglehaner. Jeg kan måske finde en tegning hvis det har

Den slags haner bliver i stor stil brugt på mejerier, da de meget nemt
kan skilles ad og rengøres.
Hilsen Matthias

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-07-11 07:59

Den 15-07-2011 00:42, Allan Vebel skrev:

> Det udtryk jeg jeg aldrig hørt, jeg kalder den en
> ballofix:
du er sikkert også noget yngre
Ballofix er en moderne tollehane (nogen staver med "d" - jeg spør lige i
sprog). "Tollehane" er iøvrigt et begreb, "Ballofix" et fabrikat.

Men Erik har givet en fin forklaring.

//finn

Fra : Vidal

Dato : 15-07-11 21:00

Den 14-07-2011 23:07, Cykelsmeden skrev:

> Hvad vil du
i den opstilling bruge kontraventilen til.

Ikke noget, det var den messinghane, de havde i Bauhaus.

Tak, jeg kigger ind i Jem&Fix.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Armand

Dato : 02-08-11 11:37

> Hvad vil du i den opstilling bruge kontraventilen til.

Den indbyggede kontravantil hører sammen med gevindet på tuden:
Det er en sikkerhedsfeature der skal imødekomme at vandet i enhver given
situation ikke vil kunne løbe tilbage fra den beholder (spand;
vandkande; svømmepool; lign.) som en påskruet slange måtte være nedsænket i!

Kig efter haner uden gevind på tuden!

--
Armand.

Fra : Preben