body background vises ikke?
Fra : Alex P Keaton

Dato : 09-07-11 20:03

hej alle,

jeg er helt ny her, og er gået igang med alle tutorials.... jeg
er pt. nået til ASP lektion 4, nederst på siden hvor der står:

"Kan du f.eks. lave et website hvor der er forskellige
baggrundsbilleder knyttet til hver dag i ugen - og det skal virke
i alle browsere!

Ja, det kan du så let som ingen ting - prøv at se her:
<head>
<title>tid og dato</title>
</head>

Eksemplet med det dynamiske baggrundsbillede kræver blot at du
laver 7 billeder - og derefter f.eks. kalder dem for
baggrund_1.gif, baggrund_2.gif, baggrund_3.gif, og så videre."

jeg har så fundet 7 forskellige billeder og gemt dem som .gif fil
og lagt dem på skrivebordet. Mit problem ligger i at
baggrundsbilledet vises ikke...har også prøvet som .png fil. Det
er som om den ikke kan finde filen.

Jeg bruger notepad, og har skrevet følgende:
<head>
<title>tid og dato</title>
</head>

Det kan godt være det er et meget begynder spm. og at jeg sikkert
har overset noget, men bær over med en nybegynder :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-07-11 22:23

Alex P Keaton kom med denne ide:
> [...]
>
> Det kan godt være det er et meget begynder spm. og at jeg sikkert
> har overset noget, men bær over med en nybegynder :)

Billederne skal ligge i samme folder som dit asp script - hvilket
formentlig ikke er på skrivebordet.

Find et andet sted at lære - html.dk er forældet, og har ikke andet
formål end at tjene reklamepenge på andre folks gratis arbejde.
Og nyhedsgrupperne, som du skriver i, har ikke noget med html.dk at
gøre.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-07-11 23:04

Alex P Keaton skrev:

> jeg er helt ny her, og er gået i gang med alle
> tutorials.... jeg er pt. nået til ASP lektion 4

Læg lige mærke til at der på
http://www.html.dk/tutorials/asp/ står:

Sidst opdateret d. 26. februar 2001

Du kan altså ikke regne med at de funktioner du
finder her vil fungere efter nutidens standarder.

Allerede her kan jeg se at du lærer gammeldags
kode, i dag briger man css til baggrundsbilleder.

Du skal bare vide, inden du læser efterfølgende
lektioner, at det er ris til egen røv at lære noget
der ikke bruges i dag

For 10 år siden var html.dk et glimrende sted at
gå hen, hvis man ville lære noget - det er det ikke
i dag - de har stoppet opdateringen for mange år
siden - og det er en stor skam at de fortsat er
tilgængelige.

Udviklingen har gjort at siderne i dag er håbløst
forældede - de tjener kun reklamekroner på at
have det liggende - og det er til stor frustration
for os, der vil noget mere moderne.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Alex P Keaton

Dato : 10-07-11 01:00

Undskyld!! nej hvor vildt! det havde jeg ikke lagt mærke til!
haha, tak for info, jamen det var godt jeg skrev her så, inden
jeg blev ekspert i noget som er fra dengang der stadig var noget
der hed World Trade Center.

Jeg vil prøve at google mig frem til nogle helt "up to date"
steder så, eller er der nogle steder i kan anbefale at lære fra?
jeg var ellers glad for html.dk, synes det var en let og
overskuelig side og måde at lære på.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-07-11 06:00

Alex P Keaton skrev den 7/10/2011:
> [...]
> steder så, eller er der nogle steder i kan anbefale at lære fra?
> jeg var ellers glad for html.dk, synes det var en let og

Jeg har samlet dem jeg mener er de bedste her
http://bbsorensen.dk/?men=Link/Software
- men der findes mange andre.
Skal det være på dansk er Jørgen farum Jensens nok den mest
pædagagogiske.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Alex P Keaton

Dato : 10-07-11 21:36

det ser rigtig godt ud :) tror jeg vil følge din side dér. Tusind tak
Birger.

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-07-11 22:30

Birger Sørensen skrev:

> Jeg har samlet dem jeg mener er de bedste her
> http://bbsorensen.dk/?men=Link/Software

Du skal lige have slettet Runes side, den er
nedlagt.

Og så 's - det bruger man ikke i dag

Ellers en glimrende link-side, hvor det væsentlige
er med.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg