Huskøb til familiepris
Fra : Kert Rats

Dato : 09-07-11 20:29

Min bror og jeg er arvinger til vores forældres hus, og vi kan udtage huset
af boet til den offentlige vurdering minus 15 %.
Mit spørgsmål er, om min niece (min bror datter) kan købe/overtage huset til
samme pris.

Hvad vil det kræve, at min niece får mulighed for at købe huset til den
offentlige vurdering minus 15 %?
Hvad er forretningsgangen?

Både min bror og jeg er 100 % indstillet på, at min niece skal overtage
huset - hvis det kan lade sig gøre, også økonomisk.

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-07-11 22:41

Kert Rats skrev den 09-07-2011 21:29:
> [...]
>
> Både min bror og jeg er 100 % indstillet på, at min niece skal overtage
> huset - hvis det kan lade sig gøre, også økonomisk.

Et cirkulære, som er rart at kende i den sammenhæng:

Men brug dog 300 kroner på et bindende svar fra SKAT...og holder i så
handlen indenfor det bindende svar, så er I alle sammen fri for senere
evt. problemer.
Man kan stille ret mange spørgsmål for det samme gebyr fx afledte
spørgsmål af første spørgsmål eller andre scenarier.

****privat svar****

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Kert Rats

Dato : 11-07-11 08:16

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man kan stille ret mange spørgsmål for det samme gebyr fx afledte
> spørgsmål af første spørgsmål eller andre scenarier.

Tak for dit svar.
Spørgsmålet er mig stadig noget komplekst, så jeg kontakter SKAT eller min
advokat (som tager 2.000 kr. ekskl. moms pr. time).

Venligst

Kert Rats

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-07-11 17:39

Kert Rats skrev den 11-07-2011 09:16:
> "
>
> Tak for dit svar.
> Spørgsmålet er mig stadig noget komplekst, så jeg kontakter SKAT eller min
> advokat (som tager 2.000 kr. ekskl. moms pr. time).

Hvorfor dog kaste penge efter en advokat?....hans rådne dyr og
vildledning koster dig for det første penge....og for det andet, når han
tager fejl, så skal du selv betale den regning som måtte komme.

Stod jeg i din situation, så ville jeg helt klart formulere en del
spørgsmål til bindende svar og så afvente bindende svar fra SKAT.

Er der andre spørgsmål end de skattemæssige, så kan det måske godt være,
at advokaten kan "betale sig".....men hvad de skattemæssige angår:
bindende svar er din ven.

Selv hvis du har noget skriftligt eller mundtlig korrespondance med SKAT
som ikke er bindende svar eller en afgørelse....jamen så kan du ikke
støtte ret på et sådant svar.

****privat kommentar****

Fra : alexbo

Dato : 11-07-11 20:56

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev

> Mit spørgsmål er, om min niece (min bror datter) kan købe/overtage huset
> til samme pris.
Et dødsbo kan sælge på samme betingelser som den afdøde, det vil sige til
sit barnebarn med 15% afslag i forhold vurderingen.
Men jeg ville kigge nærmere på dødsbopriser på fast ejendom den kan i det
nuværende nemt tænkes at være lavere end de 15% under vurdering.
Hvad ville I kunne få for huset hvis det sælges i et frit marked som dødsbo.
Da niecen vel næppe vil trække jer eller dødsboet i retten for evt. mangler
bør det også give noget rabat.

> Hvad vil det kræve, at min niece får mulighed for at købe huset til den
> offentlige vurdering minus 15 %?
> Hvad er forretningsgangen?
Der skal ikke gøres noget anderledes end ellers hvis I holder jer inden for
de 15%, går I under vil jeg foreslå at I finder noget dokumetation for at
den fastsatte pris var markedsprisen på salgstidspunktet.

Jeg vil så være meget opmærksom på at niecen reelt ved hvad hun køber, der
kan være forskel på farmors hyggelige hus med de gode minder, og så de
grimme realiteter som kan være et gammelt hus hvor farfar har fusket med det
meste og resten ikke er vedligeholdt i mange år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-07-11 12:05

alexbo wrote:

> Et dødsbo kan sælge på samme betingelser som den afdøde, det vil sige til
> sit barnebarn med 15% afslag i forhold vurderingen.

Jeg har været inde i den problemstilling qua nogle kedelige hændelser, og
har i den anledning nogle impulser.

De 15% (fradrag) er garanteret den mulighed for at reducere værdien af boet
i forbindelse med en boopgørelse. (Det fik vi at vide fra skifteretten).

(Det var et faktum at 'vi' udnyttede denne mulighed efter råd fra
skifteretsdommeren).

Det var særlige omstændigheder, og helt i overensstemmelse med min (afdøde)
brors ønske.

Men tilbage til emnet.

Da niecen er livsarving ser jeg ingen problemer i at lave en konstruktion
hvor hun forlods arver 'noget', og broderen (faderen) arver 'noget', og
derefter giver 'gaver' gennem nogle år, da niecen kan modtager gaver af en
vis størrelse pr. år.

Lidt kryptisk, og nogle vil sikkert opfatte det som fusk, men det er i
overensstemmelse med reglerne.

Just my 2 cent.

Stig Johansen

Fra : alexbo

Dato : 14-07-11 13:44

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev

> [...]
> vis størrelse pr. år.

> Lidt kryptisk, og nogle vil sikkert opfatte det som fusk, men det er i

Meget kryptisk, jeg kan f.eks. ikke gennemskue hvem du mener niecen er
livsarving til, i hvert fald ikke til farmor og heller ikke til onkel, hun
er livsarving til sin far men han er ikke død.
Niecen kan ikke forlods arve fra sin farmor, hun er slet ikke
arveberettiget.
Om der er noget fusk i din plan kan jeg ikke gennemskue, gaver fra far til
datter er ikke fusk.

Kent og hans bror har arvet deres mor, en alm. arvesag.
Kent's niece vil gerne købe sin afdøde farmors hus af dødsboet, det har som
sådan intet med arv at gøre.
Niecen er med hensyn til SKAT's betingelser for nedslag til nærtstående
stillet som om at farmor er i live og niecen gerne ville købe
hendes hus.

Man må sælge sit hus til nærtstående til reduceret pris uden at det udløser
en gaveafgift hvis man ikke går under 85% af vurderingen.
Man må sælge i fri handel til den pris der kan opnås også til en niece uden
at det udløser gaveafgift.
Hvis der sælges til under 85% af vurderingen til niecen vil det være klogt
at kunne
påvise at det er markedsprisen hvis SKAT skulle spørge.

Jeg kan sagtens forestille mig at et dødsbo ikke kan opnå 85% af vurderingen
ved frit salg og så behøver niecen selvfølgelig ikke at give mere end alle
andre vil købe huset til.

TV2 finans:
"På Sjælland er det hele 78 procent af boligerne, der i 2009 er solgt til
priser, der er lavere end den offentlige vurdering."

På nedenstående side kan man finde mange salgspriser, måske nogle huse og
områder der ligner "farmors" hus, det kan give en ide om hvilken pris der er
rimelig, derfra kan man trække noget for at niecen afstår for klager over
mangler.

http://www.boliga.dk/

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-07-11 10:58

alexbo wrote:

> Meget kryptisk, jeg kan f.eks. ikke gennemskue hvem du mener niecen er
> livsarving til, i hvert fald ikke til farmor og heller ikke til onkel, hun
> er livsarving til sin far men han er ikke død.

Jeg forholder mig til de oprindelige oplysninger:
> [...]
> af boet til den offentlige vurdering minus 15 %.
> Mit spørgsmål er, om min niece (min bror datter) kan købe/overtage huset

Heraf konkluderer jeg, at _begge_ forældre er døde, ellers var der tale om
uskiftet bo,

MHT. livsarving hæfter jeg mig ved:
> Mit spørgsmål er, om min niece (min bror datter)

Da der er tale om to brødre, hvoraf den ene har en datter, må vi konkludere,
at der er tale om livsarving.

Hov, vent lige et øjeblik - her går det måske galt:
> hun
> er livsarving til sin far men han er ikke død.

Det kan være det er lavet om, men i min optik er livsarvinger _hele_ vejen
ned gennem børn, børnebørn, oldebørn m.v.

Hvad forstår du ved 'livsarving'?

Stig Johansen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-07-11 23:12

Kert Rats <nat@hestedag.nu> wrote:

> [...]
> samme pris.
>
> Hvad vil det kræve, at min niece får mulighed for at købe huset til den

Det (minus 15 pct) accepteres af Skat.

Gå ned på dit folkebibliotek og find Politiken fra Søndag den 21 august
2005. På side 10, 1. Sektion er der en klumme, Skattefokus. I det
tilfælde her, hedder den Familieskat og er skrevet af Martin Simonsen,
advokat (H).

Han skriver bl.a ovenstående - om de 15 pct.

> Hvad er forretningsgangen?
>
> Både min bror og jeg er 100 % indstillet på, at min niece skal overtage
> huset - hvis det kan lade sig gøre, også økonomisk.

Simonsen nævner nogle muligheder med et gældsbrev. Men prøv at finde
artiklen.

Min kone benyttede metoden da hun købte sin fars parselhus. Hun havde
dog advoket på - det var ikke så dyrt, han fik en fotokopi af klummen...

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-07-11 23:23

> [...]
> 2005. På side 10, 1. Sektion er der en klumme, Skattefokus. I det
> tilfælde her, hedder den Familieskat og er skrevet af Martin Simonsen,

Hvis de ikke har Politiken fra 2005 liggende, kunne du søge på en af
bibliotekets computere efter artiklen på Infomedia - de fleste
folkebiblioteker har et ab.

--
Ikke ham på Facebook.