Pomme - et eller andet.
Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-07-11 16:53

Fik en mørbradbøf på Amalfi Gråbrødretorv.
Dertil var serveret en kubisk ovnbagt kartoffel, bestående af mange lag
kartoffelskiver. Ganske velsmagende, men hvordan var den mon lavet?
Jeg forestiller mig en bagekartoffel tyndt snittet på mandolinen,
hvorefter skiverne er drysset med muskatnød, en dråbe olie, lagt sammen
igen og skåret ud i et par store terninger og bagt.

Andre bud?

//finn

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 09-07-11 16:57

Cykelsmeden wrote:
> [...]
> mandolinen, hvorefter skiverne er drysset med muskatnød, en dråbe
> olie, lagt sammen igen og skåret ud i et par store terninger og bagt.

Lyder som om du skal Google efter Pommes Anna.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-07-11 17:43

Den 09-07-2011 17:56, Per H. Nielsen skrev:
> Lyder som om du skal Google efter Pommes Anna.

Det kan selvfølgeligt være kokkens specielle variation, men nej, der var
ikke fløde ell. lign imellem, og terningen lignede en massiv ovnbagt
kartoffel indtil man skar i den.

//finn

Fra : Hanne

Dato : 09-07-11 13:08

On 9 Jul., 18:43, Cykelsmeden <afsen...@not2old.dk> wrote:

> Det kan selvf lgeligt v re kokkens specielle variation, men nej, der var
> ikke fl de ell. lign imellem, og terningen lignede en massiv ovnbagt
> kartoffel indtil man skar i den.
>
> //finn

Der er heller ikke fløde i pommes anna, kun lidt smør. Prøv at se på
f.eks. http://www.slagter-lund.dk/Diverse/Pommes-Anna-4-stk.html
Ok, det passer måske ikke helt med din beskrivelse af en ovnbagt
kartoffel. Men det er meget mere kartoffel end flødekartofler og
lignende.

Mvh
Hanne

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-07-11 08:57

Den 09-07-2011 21:08, Hanne skrev:
> [...]
> Ok, det passer måske ikke helt med din beskrivelse af en ovnbagt
> kartoffel. Men det er meget mere kartoffel end flødekartofler og
Jow, jeg har åbenbart ikke været god til at beskrive, for det billede er
meget tæt på nævnte servering. Jeg mente dog nærmere at kunne smage
muskatnød mere en timian. Dette kan også jo også være kokkens variation
ifh. til oksekødet.

det SKAL prøves, tak!

//finn

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-07-11 11:35

On 10 Jul., 09:57, Cykelsmeden <afsen...@not2old.dk> wrote:

> [...]
> meget tæt på nævnte servering. Jeg mente dog nærmere at kunne smage
> muskatnød mere en timian. Dette kan også jo også være kokkens variation

Muskatnød er absolut en naturlig variant i forhold til pommes anna.
Smørret kan med fordel pensles på lagene. Husk klaret smør, og husk
salt og peber mellem lagene. Ellers bliver det en kedelig sag.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-07-11 19:07

Den 10-07-2011 19:34, Kevin Borbye Edelvang skrev:
> Muskatnød er absolut en naturlig variant i forhold til pommes anna.
> Smørret kan med fordel pensles på lagene. Husk klaret smør, og husk
> salt og peber mellem lagene. Ellers bliver det en kedelig sag.

Mit første bud var altså ikke skudt helt ved siden af.
Men hvordan laver man den pæne terning?

Det så for mig ud, såm den var skåret i terning INDEN bagningen, idet
siderne var, om ikke så brunfarvede som toppen, så dog med lidt farve.
Omvendt må det jo være et større arbejde at håndtere "enkeltbrikker" i
en køkkenproduktion.
Kan det tænkes at man laver et fad i god tid, og skærer det op i
firkanter, som så opvarmes i ovnen på portionsbasis, og derved får
farven på siderne?

//finn

Fra : Kert Rats

Dato : 10-07-11 19:39

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kan det tænkes at man laver et fad i god tid, og skærer det op i
> firkanter, som så opvarmes i ovnen på portionsbasis, og derved får farven

Det ender nok med, at man kan få serveret firkantede æg - ligesom dem fra
Anders And i Peru

Venligst

Kert Rats

Fra : Emil

Dato : 10-07-11 19:58

Cykelsmeden <afsender@not2old.dk> wrote:

>Kan det tænkes at man laver et fad i god tid, og skærer det op i
>firkanter, som så opvarmes i ovnen på portionsbasis, og derved får
>farven på siderne?

Det kan være en mulighed. En anden mulighed er Hasselback-kartofler,
som er trimmet til cube (terningformen) inden udskæring og bagning
(evt. grillning).

Normalt varmebehandles kartofler ved 82,5ºC (over 70º, men under 85ºC)
så stivelseskrystallerne udvikles optimalt. En lille time, for store
bagekartofler.
Herfter som normal tilberedning (kogning, bagning, frittering m.v.)

Tak for et interessant indslag.

m.v.h. Emil

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-07-11 23:00

Cykelsmeden skrev:

> Det så for mig ud, såm den var skåret i terning
> INDEN bagningen, idet siderne var, om ikke så
> brunfarvede som toppen, så dog med lidt farve.

Det kan sagtens tænkes at der er lavet en stor
portion - så får de lige en gang med skærebrænderen
inden serveringen - det ser jo godt ud når det er brunt
og sprødt.

Med hensyn til timian eller muskatnød, ser det ud til
at være egnsbestemt i de forskellige opskrifter, som
jeg har set det.

Det kommer vel også an på hvad det bliver serveret
sammen med, og hvad der nu passer sammen?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-07-11 10:48

Den 10-07-2011 23:59, Allan Vebel skrev:
> [...]
> jeg har set det.
>
> Det kommer vel også an på hvad det bliver serveret
> sammen med, og hvad der nu passer sammen?

Til oksemørbrad mener jeg muskatnøden var et godt valg.
Eneste anke var, at med en portionspris på godt 510,- godt kunne have
været 2 terninger per portion. 2 [meget] tynde mørbrad, og en
kartoffelterning på 2*2*2 cm mener jer er i underkanten til en portion
med den pris.
Spadsereturen fra Gråbrødretorv til Halmtorvet, gik heldigves forbi et
par fodkolde lidt synd ovenpå et særdeles lækkert måltid, men
desværre nødvendigt aht. sukkerbalancen.

//finn

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-07-11 16:52

On 11-07-2011 11:47, Cykelsmeden wrote:

> [...]
> par fodkolde lidt synd ovenpå et særdeles lækkert måltid, men
> desværre nødvendigt aht. sukkerbalancen.

Jeg er forvirret - mørbradbøf = svinemørbrad ala
dansk frokost platte..

Okse mørbrad = Tournedos ala ikke en tynd bøf.

Men hvad ved jeg, i dag skal kartofler åbenbart
være firkantede.

Vi fik to pænt store Tournedoer i går, ku spises
med ske, runde kartofler, vi blev mætte for 50 kr
pr person. Ja kødet var fra Halal slagteren, da jeg
ikke lige syns de mørbrader Lidl havde på tilbud så
lovende ud - ja en okse mørbrad på størrelse med en
svinemørbrad, det syns jeg var lidt for moderne for
mig, har bare aldrig set dem i den størrelse før, men
det er måske ikke så ualmindeligt?
-max-

Fra : Cykelsmeden

Dato : 12-07-11 09:12

Den 11-07-2011 17:52, -max- skrev:
> Ja kødet var fra Halal slagteren, da jeg
> ikke lige syns de mørbrader Lidl havde på tilbud så
> lovende ud -
Ja, jeg må indrømme jeg se mere "rigtigt" kød hos halal-manden end hos
SB .-)

> ja en okse mørbrad på størrelse med en
> svinemørbrad, det syns jeg var lidt for moderne for
> mig, har bare aldrig set dem i den størrelse før, men
> det er måske ikke så ualmindeligt?

Spisekortet sagde nøgternt "oksemørbrad med trøffel og foie gras"
Da jeg ikke har haft lejlighed til at smage sidstnævnte, tænkte jeg det
ville være fint at se sådan servering. Det viste sig at være en klat på
½ teske liggende på den ene af de tynde "bøffer"

Som sagt, egentligt velsmagende, men langt udenfor anstændig prissætning.

//finn

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-11 10:18

> Spisekortet sagde nøgternt "oksemørbrad med trøffel og foie gras"

Ved du hvordan foie gras produceres?

Fra : ;o)-max-

Dato : 12-07-11 11:14

On 12-07-2011 11:18, Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Ved du hvordan foie gras produceres?

Gavage:
http://en.wikipedia.org/wiki/Force-feeding
-max-

Fra : Cykelsmeden

Dato : 12-07-11 12:07

Den 12-07-2011 11:18, Carl Alex Friis Nielsen skrev:
> Ved du hvordan foie gras produceres?

Jada!
men det har vel ikke noget med servering at gøre?

//finn

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-11 14:43

> Jada!
> men det har vel ikke noget med servering at gøre?

Jeg bryder mig ikke om fødevarer som KRÆVER dyremishandling at producere.

Jeg er bestemt ikke nogen dyreretsnar; men produktion af fedtlever er det
rene barbari.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-07-11 18:50

Carl Alex Friis Nielsen <cafn*mail.dk> skrev i meddelelsen
4e1c4f7c$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg bryder mig ikke om fødevarer som KRÆVER dyremishandling at
> producere.

Nu omhandler denne tråd strengt taget ikke, hvad du bryder dig om eller ej.

> Jeg er bestemt ikke nogen dyreretsnar; men produktion af fedtlever er
> det rene barbari.

Vrøvl.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-07-11 18:38

Den 12/07/11 19.50, Jens Bruun skrev:
> Carl Alex Friis Nielsen<cafn*mail.dk> skrev i meddelelsen
> 4e1c4f7c$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Nu omhandler denne tråd strengt taget ikke, hvad du bryder dig om eller ej.

> Vrøvl.

Hver sin moral.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-07-11 11:03

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4e1dd7f8$0$315$14726298@news.sunsite.dk:

> Hver sin moral.

Når andre mennesker taler om deres og min "moral", spænder jeg hanen på min
revolver.

Moral er lysten til at slå andre mennesker i hovedet med alt det, man af én
eller anden grund selv er afskåret fra, men som man inderst inde
eftertragter. Så får man da dén begrænsede fornøjelse.

Jeg forsøger ihærdigt at frigøre mig fra at have en moral.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-07-11 08:06

Den 15/07/11 12.03, Jens Bruun skrev:
> [...]
> eftertragter. Så får man da dén begrænsede fornøjelse.
>
> Jeg forsøger ihærdigt at frigøre mig fra at have en moral.

Dit indlæg er OT, men et svar alligevel:
Fint - det er ikke sikkert at du får succes.

Mord og voldtægt er fx moralsk uacceptable og optaget i straffeloven,
vedtaget af folketinget. Hvis du voldtager en pige på en sti eller slår
din nabo ihjel, får du nok besøg af politiet, som vil bringe dig i
kontakt med retsvæsenet, som vil hjælpe dig med at forstå begrebet.

Svar venligst i en relevant gruppe.

/Lars
(At der er divergerende holdninger til Fois Gras er så en anden sag).

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-07-11 22:14

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4e2289e6$0$314$14726298@news.sunsite.dk:

> Dit indlæg er OT,

Det var nu ikke mig, der bragte moral ind i debatten.

> men et svar alligevel:
> Fint - det er ikke sikkert at du får succes.
>
> Mord og voldtægt er fx moralsk uacceptable og optaget i straffeloven,
> vedtaget af folketinget.

Folketinget beslutter ikke, hvad der er moralsk, og hvad der ikke er. Få
lige begreberne på plads.

At noget er forbudt ved lov, har INTET med moral at gøre. Lovgivningen
afspejler samfundets aktuelle spilleregler. Vi har f.eks. besluttet, at vort
politi har monopol på voldsudøvelse. Vi sender unge mennesker til
Afghanistan for at slå andre mennesker ihjel - helt lovligt. Vi har desuden
besluttet, at indtagelse af blade fra én slags plante er lovligt, mens
indtagelse af blade fra en anden slags plante er ulovligt.

> Hvis du voldtager en pige på en sti eller
> slår din nabo ihjel, får du nok besøg af politiet, som vil bringe dig
> i kontakt med retsvæsenet, som vil hjælpe dig med at forstå begrebet.

Du er vist noget uden for rækkevidde.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-07-11 20:32

Carl Alex Friis Nielsen skrev:

> Jeg bryder mig ikke om fødevarer som KRÆVER dyremishandling at
> producere.

Tvangsfodring er ikke en nødvendighed for produktion af foie gras.

Eduardo Sousa fra La Patería de Sousa [¹] i Spanien producerer foie
gras ved at lade gæssene komme og spise selv. Læs fx artiklen på
BBC fra januar 2007 [²], eller se den opmuntrende og inspirerende
video med Dan Barber på TED fra 2008 [³].

Mvh
Klaus

[¹] http://www.lapateria.eu/home.html
[²] http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/6301715.stm
[³] http://www.ted.com/talks/lang/eng/dan_barber_s_surprising_foie_gras_parable.html
= http://j.mp/oqoISK
--
Klaus Alexander Seistrup
gopher://port70.dk/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-07-11 16:38

On 12 Jul., 10:11, Cykelsmeden <afsen...@not2old.dk> wrote:

> [...]
> ville være fint at se sådan servering. Det viste sig at være en klat på
> ½ teske liggende på den ene af de tynde "bøffer"

Du har spist i et område af Kbh, der stort set kun byder på
turistfælder med fuldstændig ublu priser. Hvad du har fået er en
snydeudgave af tournedos Rossini, hvor en tommetyk bøf af oksemørbrad
serveres på en stegt crouton med stor skive stegt foie gras på toppen
og rigeligt friskhøvlede trøffelskiver ud over og madeirasovs. En
rigtig herreret, som efter nogle årtier i skammekrogen nu heldigvis er
ved at finde tilbage til de mere fornuftige spisesteder.

Jeg er ikke dyrevelfærdstilhænger og står gerne ved det. Når det er
sagt, så lever foie gras-gæssene som oftest noget bedre end f.eks.
hovedparten af det svinekød og fjerkræ, der produceres i Danmark. Folk
ser en video af metoden og græmmes. Hvad de ikke tænker på er, at der
ingen ubehag er for anden/gåsen - det ser bare voldsomt ud. Enhver
svinetransport eller hønsehold burde være betydelig mere skræmmende at
se på.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang
Mvh