Hjælp til Electrolux rm212f camping kølesk~
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-07-11 15:42

Hej

Vi har købt en gammel campingvogn med sådan et electrolux rm212f køleskab
monteret.
Det har vist siddet der fra vognen var ny.
Det skulle kunne køre på både 12/220V og gas, men det vil ikke virke på
hverken gas eller 220V.
Sælgeren fortalte, at det virkede sidste sommer, da de brugte vognen, men
der sker intet med det nu.
Vi har nu forsøgt utallige gange, at få liv i det, men uden resultat, vi har
ellers fulgt både sund fornuft og manualen
Hvad kan man gøre ellers?

Og mht gasblus, hvad er der galt, når det ene blus kun vil brænde når man
holder justerknappen inde?

Og er der nogen steder på nettet, hvor man kan slå op hvad dæktryk en
campingvogn (Adria Prima 400 med 155/13 dæk) skal køre med?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Langgaard

Dato : 09-07-11 09:32

On 9 Jul., 16:42, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:

> Og mht gasblus, hvad er der galt, når det ene blus kun vil brænde når man
> holder justerknappen inde?

Knappen skal holdes inde i et godt stykke tid, således varmes
sikkerheds "fidusen" op så gassen vedbliver med at brænde.
Blæser ilden ud bliver den kold og lukker for gassen automatisk!

--
Langgaard

Fra : Langgaard

Dato : 09-07-11 08:54

wrote:
> [...]
>
> Og er der nogen steder på nettet, hvor man kan slå op hvad dæktryk en
> campingvogn (Adria Prima 400 med 155/13 dæk) skal køre med?

Mht gassen, den skal holdes inde i rimelig lang tid for at sikkerheds
"fidusen" bliver varm, så kan flammen nok fortsætte med at virke!

--
Langgaard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-07-11 11:19

>"Langgaard" skrev i meddelelsen
>
>Mht gassen, den skal holdes inde i rimelig lang tid for at sikkerheds
>"fidusen" bliver varm, så kan flammen nok fortsætte med at virke!

Jeg synes nu ellers at jeg forsøgte med mere end et minut, uden ændring, men
må lige prøve igen senere på ugen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-07-11 18:50

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hverken gas eller 220V.
> Sælgeren fortalte, at det virkede sidste sommer, da de brugte vognen, men

Måske skal køleskabet vendes på hovedet og stå dér et par timer ...

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 09-07-11 22:15

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> Måske skal køleskabet vendes på hovedet og stå dér et par timer ...
!

Ja, der er jo tale om et såkaldt absorptions-køleskab. Og det er ofte hørt,
at man kan klare sagen ved at vende skabet på hovedet, hvorved
væsken løber rundt i kølelegeme og kondensator.
Men det kræver jo, at skabet skal ud af sin plads - og oh ve - et job for
fagfolk med autorisation til slige opgaver, da der er tale om en
gasinstallation.

Vi havde samme problem for nogle år siden og løste efter råd fra
forhandleren
problemet ved at "tippe" med vognen nogle gange -- ikke nødvendigvis sådan,
at kopper og alt muligt anden flyver rundt i vognen.
Op med næsehjulet - og støtteben - og så "tippe".
Om det så var den pudsige løsning, der hjalp, skal jeg ikke kunne sige, men
køleskabet kom til at fungere.
Prøv da i det mindste.

God fornøjelse.'

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-07-11 11:21

> [...]
>Men det kræver jo, at skabet skal ud af sin plads - og oh ve - et job for
>fagfolk med autorisation til slige opgaver, da der er tale om en

Præcis.

> [...]
>Op med næsehjulet - og støtteben - og så "tippe".
>Om det så var den pudsige løsning, der hjalp, skal jeg ikke kunne sige, men

Vi har forsøgt at "vælte" vognen nu, men det virker stadig ikke
Nu har vi ladet det stå med strøm til indtil i morgen tidlig, så må vi se om
der kommer liv i det.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-07-11 14:35

> Vi har forsøgt at "vælte" vognen nu, men det virker stadig ikke
> Nu har vi ladet det stå med strøm til indtil i morgen tidlig, så må vi se
> om der kommer liv i det.

Bruger det strøm i det omfang det skal bruge strøm?

Det ligger vel omkring 120W.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-07-11 15:50

>"Per Henneberg Kristensen" skrev i meddelelsen
>Bruger det strøm i det omfang det skal bruge strøm?
>
>Det ligger vel omkring 120W.

Jeg har ikke umiddelbart noget at måle det med.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-07-11 11:20

>"Per Henneberg Kristensen" skrev i meddelelsen
>Måske skal køleskabet vendes på hovedet og stå dér et par timer ...

Det er så ikke sådan lige til, da man skal skille det halve af vognen ad for
at få køleskabet ud

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-07-11 20:10

> [...]
>
> Og er der nogen steder på nettet, hvor man kan slå op hvad dæktryk en
> campingvogn (Adria Prima 400 med 155/13 dæk) skal køre med?

Kan du se om den laver gnist? Jeg har lige haft problemer med mit køleskab
(en helt anden model) og der var problemet, at tænderen sad for tæt på
røret, hvor gassen kom ud. Din model er vist så gammel, at der sidder et
indvendigt glas, hvori man dels kan se om den laver gnist og dels om den
tænder.
Du kan formentlig komme ind til brænderenheden udefra via risten og herfra
teste, kommer der gas, laver den gnist, kan du tænde gassen med en lighter
og kan den holde sig tændt osv.

Kurt

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-07-11 11:22

>"Kurt B. Andersen" skrev i meddelelsen
>Kan du se om den laver gnist?

Jeg har kun forsøgt mig med 220V, det skal nemlig kun køre på det.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-07-11 11:52

Den 10-07-2011 12:22, Per Beer Hansen skrev:
> Jeg har kun forsøgt mig med 220V, det skal nemlig kun køre på det.

Jeg ved ikke lige hvor man kan se hvad model man har. Bortset fra at det
er Elektrolux, og det er gammelt.

Om det jeg har kan jeg sige at det er ret længe om at køle ned.

Og at man godt kan høre om det går i gang, hvis der altså er meget
stille i vognen.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-07-11 15:51

> [...]
>
>Om det jeg har kan jeg sige at det er ret længe om at køle ned.
>
>Og at man godt kan høre om det går i gang, hvis der altså er meget stille i

Jeg synes ihvertfald ikke, at jeg kan høre noget overhovedet.
Men nu må vi se i morgen tidlig, om der er blevet koldt

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 10-07-11 17:42

> Jeg synes ihvertfald ikke, at jeg kan høre noget overhovedet.
> Men nu må vi se i morgen tidlig, om der er blevet koldt
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - Motorsport
> Noget for pladesmeden:
> http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f

Jo, man kan, når køleaggregatet virker godt nok høre - en svag rislen eller
"susen", man vil sige sådan.
Nu ligger landet jo sådan, at vi har erfaret, at det godt nok tager lang tid
for vort skab i hvert fald, at
udvise de store temperaturforskelle.
Det tager spilleme tid.
-
Med reference til tidligere indlæg i tråden, skal jeg lige skrive, at det
ligegyldigt, om skabet skal arbejde
med gasopvarmning, 12 volt - eller som du selv skriver 220 volt.
Det drejer sig blot om, at der tilføres varme, så fordampningen kan finde
sted.
Jeg ved ikke selv, hvor megen effekt, et sådan skab kræver, men det er ret
stort.

Jeg har fundet et websted, hvor du kan læse lidt om absorptionsskabet.

http://www.campingnorden.dk/dometic.htm

Prøv --
God fornøjelse.

Hans-Jørgen
www.sarastro.dk

Fra : Kim Olsen

Dato : 09-07-11 22:32

Hej

Problemet mit dit gasblus er en klassiker på gamle KNAUS vogne - og måske er
det er tilfældet på din:

Hvis møtrikken der sidder bag ved knappen går løs, kan man ikke komme til at
trykke knappen langt nok ind til at udløse sikkerhedsventilen.

Så af med knappen og prøv at stramme møtrikken.

Kim

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-07-11 11:23

> [...]
>at trykke knappen langt nok ind til at udløse sikkerhedsventilen.
>
>Så af med knappen og prøv at stramme møtrikken.

OK, tak, det prøver jeg lige i morgen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-07-11 04:34

>"Per Beer Hansen" skrev i meddelelsen

Her kommer så lige en update på mine problemer.

Køleskabet kører nu som det skal, det skulle bare være tændt i længere tid,
før man kunne mærke/måle at det virker
(det kan ikke høres)

Gas-blus virker også efter en god gang massage af knapperne.

Dæktryk har jeg fået oplyst skal være 2,5 bar.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 15-07-11 11:32

> Dæktryk har jeg fået oplyst skal være 2,5 bar.
>
> --
> Mvh Per

Dæktrykket fremgår af de monterede dæk.
God sommer.

Hans-Jørgen
www.sarastro.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-11 19:43

> [...]
> (det kan ikke høres)
>
> Gas-blus virker også efter en god gang massage af knapperne.
>
> Dæktryk har jeg fået oplyst skal være 2,5 bar.

For stabil kørsel finder du max tryk på dækket - og pumper det derefter op
til max + 10%.

De 10% er tilladte og anbefales, fordi hastigheden er forholdsvis lav.