Lidt Nas problemer
Fra : Theilo

Dato : 09-07-11 17:55

Hej Gruppe

Jeg har en firma pc hvor jeg kobler på intranettet i mit firma via vpn
forbindelse.
Jeg har netop investeret i en Netværksharddisk (lg) og har fået den til at
virke på mit hjemmenetværk.
Men hvordan kan jeg tilgå den via min arbejdspc (vpn)
Alle andre pc i netværket virker fint, men må ikke pille i opsætningen af
denne pc, så kan det lade sig gøre at få det til at køre på begge måder?

På forhånd tak

--
Johnny T

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-07-11 18:08

On Sat, 9 Jul 2011 18:55:05 +0200, "Theilo" <hindbaer@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>denne pc, så kan det lade sig gøre at få det til at køre på begge måder?
Din VPN gør nok det at der lukkes for alt andet netværk end det dit
firma har åbnet for. Der kan så være lukket på IP nivu eller på
netkort nivu, hvis det sidste så kunne man prøve med en USB-LAN
adaptor (hvis ellers driverene kan installeres/er nødvendige), men det
er jo helt klart en omgåelse af firmaets ide med den begrænsning der
nu engang er.

Du kunne feks. åbne for at din NAS kan tilgås fra internettet via FTP
hvis det ellers er muligt at benytte via din VPN.

Du skal så også finde ud af hvilken IP din private internet
forbindelse sidder bag (IP på WAN siden af din router) og route FTP
fra denne IP til din NAS.

Men undersøg først om firmaet har åbnet for FTP ud mod internettet.

Nogle NASer giver mulighed for at de kan tilgås via port 80/443 og
derved opfører sig en hjemmeside på internettet, dem jeg har set
virker via NAS produkcentens hjemmeside.

/Hans

Fra : Theilo

Dato : 18-07-11 09:18

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> derved opfører sig en hjemmeside på internettet, dem jeg har set
> virker via NAS produkcentens hjemmeside.

Jeg har ikke de store begrænsninger på min pc, jeg kan installere det jeg
vil(næsten).
Den eneste hindring er at jeg ikke kan lave en arbejdsgruppe (står som vpn,
eller i den stil) og det er det eneste jeg har fået af vide at jeg skal
holde fingrene fra.

Jeg vil prøve at se om jeg kan tilknytte netværksdrevet uden om
arbejdsgrupperne og tilgå den via nettet.

Johnny

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-07-11 10:42

On Mon, 18 Jul 2011 10:17:42 +0200, "Theilo" <hindbaer@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>holde fingrene fra.
>
>Jeg vil prøve at se om jeg kan tilknytte netværksdrevet uden om
>arbejdsgrupperne og tilgå den via nettet.
Du skal først lige have sondret mellem om du er tilmeldt et domæne
eller din PC kører i arbejdsgruppe mode.

Dernæst skal du finde IP adressen på NASen og se om du kan pinge den
fra PCen, kan du det er du godt på vej, kan du ikke så er det nok
VPNen der lukker for adgang til lokalnettet.

Navnet på arbejdsgruppen er uden betydning for tilgang til NASen, det
er udelukkende en hjælp til brug ifbm. at man vil browse sig frem til
en enhed startende fra skrivebordets "Netværkssteder".

Men er du tilmeldt et domæne (Microsoft AD og ikke noget med domæner
på internettet) så kan der være pålagt restriktioner med hensyn til
mange forskellige ting bla. netværksadgang.

/Hans

Fra : Theilo

Dato : 20-07-11 08:53

> [...]
> på internettet) så kan der være pålagt restriktioner med hensyn til
> mange forskellige ting bla. netværksadgang.

Pc er tilmeldt domæne, og det er det jeg har fået af vide at der ikke må
pilles ved, resten vil jeg afprøve hurtigst muligt, når der er fred i huset.

Foreløbig tak for hjælpen

Johnny

Fra : Theilo

Dato : 10-08-11 21:14

Så har jeg rodet lidt med det for at få det til at spille.
Det var nu simpelt nok.
Jeg oprettede en mappe på Nas og fandt den via tilknyt netværksdrev

Resten kører bare via arbejdsgruppen

Tak for hjælpen

Johnny