MS Windows
briani 27239
Læse en CalDAV kalender på en PC?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 13:49

Hvordan hulen finder man et program, som kan abbonere på en CalDAV
kalender?

Nu har jeg prøvet Outlook (den lortebrune)

Windows Live Mail

og så har jeg også prøvet at finde et stand alone program som iCal, men
det findes ikke til Windows.

Ideer?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-11 13:55

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> [...]
>
> Windows Live Mail
>
> og så har jeg også prøvet at finde et stand alone program som iCal, men

Har du overvejet at lade det mellemlande i en Google-kalender? Sidst
jeg prøvede det, virkede det fint med at synce med Outlook.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 14:08

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110708 <nospam0002+20110708@gmail.com> wrote:

> Har du overvejet at lade det mellemlande i en Google-kalender? Sidst
> jeg prøvede det, virkede det fint med at synce med Outlook.

Både og.

Sagen er den at jeg gerne vil have et kalender program, som kan håndtere
CalDAV og at det ligner iCal til forveksling, da brugerne både benytter
Mac og PC.

Det her er en PC'er som skal stå hos en medarbejder privat, men der er
indtastet en arbejds e-mail (IMAP) på den i fx. Windows Live Mail og det
virker fint.

Så vil jeg gerne have en kalender som kan åbnes via et ikon på
skrivebordet - på samme måde som -emailen kan.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-07-11 13:57

On Fri, 8 Jul 2011 14:49:05 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Hvordan hulen finder man et program, som kan abbonere på en CalDAV
>kalender?
http://www.google.com/support/calendar/bin/answer.py?hl=da&answer=99357

/Hans

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 14:13

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> http://www.google.com/support/calendar/bin/answer.py?hl=da&answer=99357

Det kræver så en gmail konto for at det spiller...........

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-07-11 14:49

On Fri, 8 Jul 2011 15:13:28 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Det kræver så en gmail konto for at det spiller...........
Ja og det ser ud til at være eneste vej fra windows til/fra CalDAV pt.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-07-11 15:09

On Fri, 08 Jul 2011 17:48:52 +0400, Hans Kjaergaard

http://caldav.calconnect.org/implementations/clients.html

/Hans

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-07-11 14:19

Jesper Haaber Gylling skrev:

>Ideer?

Sunbird skulle virke med CalDAV
http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-07-11 15:57

Den 08-07-2011 15:19, Ivan V. Klattrup skrev:

> Sunbird skulle virke med CalDAV
> http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/

Jep, og alternativt kan man bruge Thunderbird med
kalenderudvidelsen Lightning - som der også er links til på
ovenstående hjemmeside.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 17:35

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jep, og alternativt kan man bruge Thunderbird med
> kalenderudvidelsen Lightning - som der også er links til på
> ovenstående hjemmeside.

Så er den downloadet, men hvor pokker taster man serveroplysningerne ind
i Lightning?

Jeg kan simpelthen ikke finde det rette sted.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 17:52

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jep, og alternativt kan man bruge Thunderbird med
> kalenderudvidelsen Lightning - som der også er links til på
> ovenstående hjemmeside.

Nu har jeg downloadet Sunbird som er en selvstændig klient, men HVOR
fxxxxxx taster man server adressen ind?

For hulen da hvor er jeg glad for min Mac...........

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-07-11 18:07

http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-sunbird-trin.php#flerekalendere

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 20:15

Ivan V. Klattrup <ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

> http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-sunbird-trin.php#flerekalendere

Jeg skal ikke lave en kalender. Jeg skal abbonnere på en.

Ligesom man abbonerer på en e-mail.

Der må da være sted hvor jeg kan taste server oplysninger og brugernavn
og password ind og så kan jeg se og skrive i en kalender, som ligger et
sted på nettet.

Det er jo Windows! Det er jo så smart.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-07-11 20:32

Den 08-07-2011 21:14, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Jeg skal ikke lave en kalender. Jeg skal abbonnere på en.

Du klikkede ikke på linket, vel?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder, der samtidig er nemme at huske:

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 20:36

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Du klikkede ikke på linket, vel?

Jo, men der er ikke et sted en account kan tastes ind.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-07-11 20:50

Den 08-07-2011 21:35, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Jo, men der er ikke et sted en account kan tastes ind.

Hvad sker der, hvis du indtaster adressen i feltet Placering?

(Det kan hedde noget andet i nyere versioner, min guide er
lidt gammel)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 20:55

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Hvad sker der, hvis du indtaster adressen i feltet Placering?
>
> (Det kan hedde noget andet i nyere versioner, min guide er
> lidt gammel)

Den kører på engelsk og umiddelbart har jeg ikke noget der hedder noget
med Placering. Hvor er det i din version?

Det er Sunbird vi taler om ikke?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-07-11 21:07

Den 08-07-2011 21:55, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Den kører på engelsk og umiddelbart har jeg ikke noget der hedder noget
> med Placering. Hvor er det i din version?

Du har sikkert et sted med en oversigt over kalendere - som
standard har du vist en, der hedder Home. Højreklik et tomt
sted i kalenderoversigten og vælg at oprette en ny kalender.

> Det er Sunbird vi taler om ikke?

Guiden på den pågældende side er til begge dele. Den er lidt
ældre, så der kan være ændret på tingene. Personligt bruger
jeg ikke længere Sunbird men Lightning. Det er stort set
samme program, men Lightning har den fordel, at man kan
sende invitationer til møder og lignende, fordi kalenderen
integreres i et mailprogram.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 21:08

> [...]

> samme program, men Lightning har den fordel, at man kan
> sende invitationer til møder og lignende, fordi kalenderen

Ja det er jeg med på, men hvis nu du gerne vil abbonere på min kalender
og samtidig kunne rette/skrive i den, så jeg også kan se hvad du laver,
hvor tastes det så ind henne?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-07-11 21:12

Den 08-07-2011 22:08, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Ja det er jeg med på, men hvis nu du gerne vil abbonere på min kalender
> og samtidig kunne rette/skrive i den, så jeg også kan se hvad du laver,
> hvor tastes det så ind henne?

Bare fortsæt med oprettelsen, så bliver du sikkert spurgt om
de nødvendige koder, når kalenderen skal hentes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstremt dyr kaffemaskine:

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 21:18

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Bare fortsæt med oprettelsen, så bliver du sikkert spurgt om
> de nødvendige koder, når kalenderen skal hentes.

Det gør det ikke. Uanset hvad jeg skriver så virker, så forbliver
knappen Næste ghosted.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-07-11 20:57

> Jo, men der er ikke et sted en account kan tastes ind.

Det står der da hvis man tager sig tid til at læse linket. Jeg har
aldrig brugt sunbird, men kan ikke se der mangler noget i vejledningen.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 21:02

> Det står der da hvis man tager sig tid til at læse linket. Jeg har
> aldrig brugt sunbird, men kan ikke se der mangler noget i vejledningen.

Det kan godt være at det er mig, der er meget træt, men hvor i
vejledningen står der hvordan man tilgår en kalender så kan både kan
læse/skrive i den?

Et screen shot ville være skønt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-11 21:24

> Det kan godt være at det er mig, der er meget træt, men hvor i
> vejledningen står der hvordan man tilgår en kalender så kan både kan
> læse/skrive i den?
>
> Et screen shot ville være skønt.

Når du opretter en ny kalender så kan du give den en CalDAV sti som i så
fald bliver oprettet som en read/write kalender

Med en Kerio CalDAV ser stieen sådan her ud:

https://mail.domain.dk/calendars/domain.dk/brugernavn/Calendar

Men det er forskelligt fra server til server ....

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-07-11 15:04

> [...]
>
> https://mail.domain.dk/calendars/domain.dk/brugernavn/Calendar
>
> Men det er forskelligt fra server til server ....

Kalenderen ligger her:

server: mail.gylling.net

server path: /UserDAV/test@gylling.net/

Username: test@gylling.net

Password: test

Der skal kunne både læses og skrives i den.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-07-11 16:05

Den 09-07-2011 16:04, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Kalenderen ligger her:
>
> server: mail.gylling.net
>
> server path: /UserDAV/test@gylling.net/
>
> Username: test@gylling.net
>
> Password: test

Hvad hedder kalenderfilen?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-07-11 17:16

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Hvad hedder kalenderfilen?

Der er ikke nogen kalender fil.

Det er en kalender der ligger på en server, som så kan deles på Mac
(iCal), iPhone, iPad og iPod og via webmail.

Den tilgåes på samme måde som en e-mail adresse.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-07-11 18:16

Den 09-07-2011 18:16, Jesper Haaber Gylling skrev:
> Kim Ludvigsen<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
>
> Det er en kalender der ligger på en server, som så kan deles på Mac
> (iCal), iPhone, iPad og iPod og via webmail.

Hvilket serverprogram?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-11 19:59

> Der er ikke nogen kalender fil.
>
> Det er en kalender der ligger på en server, som så kan deles på Mac
> (iCal), iPhone, iPad og iPod og via webmail.
>
> Den tilgåes på samme måde som en e-mail adresse.

I iCal skal du ikke angive hvad kalenderen hedder, men i f.eks.
Lightning/Sunbird skal du angive hvad kalenderen hedder ..

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-07-11 20:29

> I iCal skal du ikke angive hvad kalenderen hedder, men i f.eks.
> Lightning/Sunbird skal du angive hvad kalenderen hedder ..

Ok så hvis den hedder PC, så skal den også hedde det i
Lightning/Sunbird?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-11 20:36

> Ok så hvis den hedder PC, så skal den også hedde det i
> Lightning/Sunbird?

Ja, men jeg har _ikke_ fået det til at virke korrekt .. det mest
sucessfulde jeg har fået til at virke er at kunne skrive til kalenderen,
men ikke læse eksisterende aftaler ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-11 06:40

> Ja, men jeg har _ikke_ fået det til at virke korrekt .. det mest
> sucessfulde jeg har fået til at virke er at kunne skrive til kalenderen,
> men ikke læse eksisterende aftaler ...

Det du har skrevet, hvilken dato har du skrevet det i og kan du ikke se
hvad jeg har skrevet lørdag d. 8 juli 2011?

Jeg kan nemlig ikke se at du har skrevet i den.

Man kan i øvrigt heller ikke abbonnere på Avalonias iCals - jeg kan
ihvertilfælde ikke få det til at virke.

Tænk at Windows er så primitivt at sådan en basal og ret væsentlig ting
ikke virker.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-11 09:04

Den 10-07-2011 07:39, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Tænk at Windows er så primitivt at sådan en basal og ret væsentlig ting
> ikke virker.

Det har sandsynligvis ikke noget med Windows at gøre, og man
mister faktisk helt lysten til at hjælpe dig, når du
gentagne gange slynger den slags ud.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-11 11:41

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Det har sandsynligvis ikke noget med Windows at gøre, og man
> mister faktisk helt lysten til at hjælpe dig, når du
> gentagne gange slynger den slags ud.

Det har jo i bund og grund noget med Windows at gøre, da det på et eller
andet plan er utroligt at der ikke findes nogen programmer som
understøtter CalDAV ordentligt.

Men jeg kan godt se hvad du mener ellers.

Beklager.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-11 12:37

Den 10-07-2011 12:41, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Det har jo i bund og grund noget med Windows at gøre, da det på et eller
> andet plan er utroligt at der ikke findes nogen programmer som
> understøtter CalDAV ordentligt.

Nej, det har ikke i bund og grund noget med Windows at gøre.
I dette tilfælde har vi prøvet at få det til at virke med
Sunbird/Lightning. Det er programmer, som findes til såvel
Windows som til Mac og Linux - og flere andre platforme.

Spørgsmålet er, om fejlen ligger i klienten, i serveren
eller din opsætning. Fejlen ligger ikke i styresystemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-11 10:11

> [...]
> ihvertilfælde ikke få det til at virke.
>
> Tænk at Windows er så primitivt at sådan en basal og ret væsentlig ting

Ret beset er det jo ikke windows som sådan, men nermere at ingen har
skrevet en god CalDAV klient ....

/thomas

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 10-07-11 10:22

> Ret beset er det jo ikke windows som sådan, men nermere at ingen har
> skrevet en god CalDAV klient ....
>
> /thomas

Tilbage til start. Er det Windows eller Mac OS du er til?

Der er fordele og ulemper ved begge, så hvad er vigtigst for dig?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-11 10:30

<Henrik> wrote:

> Tilbage til start. Er det Windows eller Mac OS du er til?

I visse tilfælde er det ikke et valg, f.eks. hvis man har kunder man
prøver at supporte ...

> Der er fordele og ulemper ved begge, så hvad er vigtigst for dig?

I sidste ende må det være at hhv. mig selv og kunden kan få noget
arbejde fra hånden.

Så hvis det var mig, og jeg havde en kunde som har både Mac og PC, så
ville jeg nok finde en server der gjorde det let for mig at understøtte
både iCal og Outlook.*

/thomas

* f.eks. Kerio

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-11 11:41

> [...]
>
> Så hvis det var mig, og jeg havde en kunde som har både Mac og PC, så
> ville jeg nok finde en server der gjorde det let for mig at understøtte

Den kører Kerio.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-11 11:54

> Den kører Kerio.

Hvorfor så ikke bruge Outlook ? Kerio's Outlook plugin er ganske
fremragende ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-07-11 11:03

> Hvorfor så ikke bruge Outlook ? Kerio's Outlook plugin er ganske
> fremragende ...

Jeg erkender min totale uvidenhed på Windows.

Jeg har nu downloadet Kerio plugin og den fremtræder vist nok i Outlook
2003. Der er ihvertilfælde kommet noget Outlook Connector.

Imidlertid kan jeg ikke finde noget sted hvor kalenderen kan tastes ind.

Jeg kan sagtens få Outlook 2003 til at vise IMAP e-mail bortset fra at
den gemmer sendte mails i forkert mappe.

Jeg tror at min usikkerhed på PC samt at jeg simpelthen ikke fatter
logikken i Outlook med en plugin, gør at jeg ikke kan få det til at
virke.

Det virker perfekt på en Mac.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-11 11:55

> [...]
>
> Jeg tror at min usikkerhed på PC samt at jeg simpelthen ikke fatter
> logikken i Outlook med en plugin, gør at jeg ikke kan få det til at

Der er en step by step guide på Kerio.com .... du sætter den komplette
konto, mail/kalender/etc op i pluginet ... du skal ikke bruge IMAP ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-07-11 12:07

> Der er en step by step guide på Kerio.com .... du sætter den komplette
> konto, mail/kalender/etc op i pluginet ... du skal ikke bruge IMAP ...
>
> /thomas

Det er 2 forskellige e-mail adresser - een personlig som kun brugeren
kan læse og een som 10 medarbejdere deler. I den fælles kan de alle
skrive og læse.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-07-11 12:08

> Det er 2 forskellige e-mail adresser - een personlig som kun brugeren
> kan læse og een som 10 medarbejdere deler. I den fælles kan de alle
> skrive og læse.

Kalenderen liger naturligvis på den fælles e-mail.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-11 13:11

> Kalenderen liger naturligvis på den fælles e-mail.

Ja, den skal deles og så "mappes" fra pluginet ... jeg har ikke rodet
med det længe så jeg kan ikke huske nøjagtigt hvad de kalder det nu til
dags.

/thomas

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-07-11 15:34

> Ja, den skal deles og så "mappes" fra pluginet ... jeg har ikke rodet
> med det længe så jeg kan ikke huske nøjagtigt hvad de kalder det nu til
> [...]

Det lyder meget kompliceret. Ærgerligt at der ikke bare findes et
program a la iCal.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-11 15:58

> Det lyder meget kompliceret. Ærgerligt at der ikke bare findes et program
> a la iCal.

Eh ... du skal da stadig håndtere fælles kalendere og rettigheder hvis
du bruger iCal ... og det er 2-3 faneblade der skal udfyldes .. that's
it.

Mener enda du kan scripte dig ud af det ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-11 12:04

> Hvorfor så ikke bruge Outlook ? Kerio's Outlook plugin er ganske
> fremragende ...

Jeg var ikke klar over at der skulle en plug in til. Er det underordnet
hvilken Outlook version - den skal kunne køre IMAP?

Det prøver jeg lige.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-11 12:07

> Jeg var ikke klar over at der skulle en plug in til. Er det underordnet
> hvilken Outlook version - den skal kunne køre IMAP?

Pluginet snyder Outlook til at tro at der er en Exchange server bagved,
dvs. mail, kalender og adressebog kører via Pluginet ...

Det skal nok være en af de 2-3 nyeste Outlook ..

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-11 11:43

> [...]
>
> Så hvis det var mig, og jeg havde en kunde som har både Mac og PC, så
> ville jeg nok finde en server der gjorde det let for mig at understøtte

Prøv at taste den ind i iCal.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-11 15:46

> [...]

> Sagen er den at jeg gerne vil have et kalender program, som kan håndtere
> CalDAV og at det ligner iCal til forveksling, da brugerne både benytter

iCal kan også snakke med Google-kalender.

Så kan det ende i Outlook, men det er måske ikke det der er målet?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-11 15:47

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Det kræver så en gmail konto for at det spiller...........

Mangler du invitationer?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-11 09:48

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Tænk at Windows er så primitivt at sådan en basal og ret væsentlig ting
> ikke virker.

Det er vel ret beset ikke Windows skyld at du gerne vil have den til at
gøre noget som ingen har lovet dig den kan?

Om lidt brokker du dig sikkert også over den ikke kan køre OS X
pogrammer.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-11 11:41

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110710 <nospam0002+20110710@gmail.com> wrote:

> Det er vel ret beset ikke Windows skyld at du gerne vil have den til at
> gøre noget som ingen har lovet dig den kan?

Nu står der jo at den understøtter det, men det virker bare ikke.

> Om lidt brokker du dig sikkert også over den ikke kan køre OS X
> pogrammer.

Hold nu op.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-07-11 11:45

> Nu står der jo at den understøtter det, men det virker bare ikke.

At SunBird gør? Det er vel ikke Windows skyld hvis det er forkert?

> Hold nu op.

At skyde skylden på Windows over der er programmer der ikke virker som
du mener de skal, mener jeg er urimeligt.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-07-11 12:04

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110710 <nospam0002+20110710@gmail.com> wrote:

> At SunBird gør? Det er vel ikke Windows skyld hvis det er forkert?

Enig, men det undrer mig at hverken Outlook, Outlook Express eller fx.
Windows Live Mail understøtter det.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-07-11 12:18

Jesper Haaber Gylling skrev:

>Enig, men det undrer mig at hverken Outlook, Outlook Express eller fx.
>Windows Live Mail understøtter det.

Så kan du da prøve om EssentialPim Pro virker for dig
http://www.essentialpim.com/index.php?r=products&pr=addons&prr=onlinesync

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk