Nogen har købt for 7.500,- på mit
Fra : Mads

Dato : 08-07-11 13:04

Jeg har netop opdaget, at en djævel har købt for 7.500,- ting på mit
visa/dankort i oktober 2010.

Nordea nægter at røre ved det, fordi der er gået over 60 dage.

Jeg har dog fundet et gammelt indlæg fra 2006 i denne gruppe, som gav
mig håb:

Per Christoffersen:
"Hverken PBS eller Nordea er hævet over dansk lov, og gøres der
indsigelse over en trækning på et kort udstedt af en dansk bank, skal
trækningen føres tilbage øjeblikkelig (medmindre indsigelsen er åbenbart
grundløs). Det fremgår af 'Lov om visse betalingsmidler' (Kreditkortloven)."

http://www.ezz.dk/720545-mastercard-indsigelse

Min situation er dog anderledes - dels er der gået længere tid (jeg har
først opdaget det nu), og dels kan man godt indvende, at jeg har været
for dårlig til at opdage det.

Mit spørgsmål er altså: Er der intet jeg kan gøre, andet end at ærgre
mig gul og blå over tabet?

mvh
Mads

Fra : Jubi

Dato : 08-07-11 15:16

"Mads" <newsgroups@mads.oib.com> skrev i meddelelsen
> Jeg har netop opdaget, at en djævel har købt for 7.500,- ting på mit
> visa/dankort i oktober 2010.

Ved brug af kortet eller via kortinformation(nethandel)?
Og hvorfra ved du, det ikke er dig selv?

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Mads

Dato : 08-07-11 15:34

On 7/8/11 4:16 PM, Jubi wrote:
> "Mads"<newsgroups@mads.oib.com> skrev i meddelelsen
>>

> Ved brug af kortet eller via kortinformation(nethandel)?
> Og hvorfra ved du, det ikke er dig selv?

Det er nogle poster jeg kan se i min netbank. Betalingerne er gået til
parfume, biludlejning og en britisk gulvfabrikant. Alle beløb er betalt
med britiske pund. Jeg har aldrig købt parfume, har ikke kørekort og
kender intet til gulv-servicen. Derfor er jeg 100% sikker på at det ikke
er mig.

Fra : alexbo

Dato : 08-07-11 15:17

"Mads" skrev

> Mit spørgsmål er altså: Er der intet jeg kan gøre, andet end at ærgre mig
> gul og blå over tabet?

I forhold til tilbageførsel er jeg bange for det, men det forhindrer dig jo
ikke i at forsøge en henvendelse til sælger for at få opklaret køberes
identitet.

PBS:
Hvornår skal udsteder fremsende indsigelsesblanketten til PBS?
Kortudsteder skal indsende indsigelsesblanketten til PBS A/S hurtigst muligt
og senest 60 kalenderdage
efter transaktionens clearingsdato. PBS A/S tager forbehold for behandling
af indsigelser indsendt efter denne frist.
Tredjemandsmisbrug vedrørende transaktioner med VisaDankort vil
ikke blive honoreret, såfremt indsigelsen er fremsendt for sent, og det ikke
er muligt at tilbageføre beløbet, jf. Visa's regler.

På pengeinstitutternes ankenævns side er der er række afgørelser om
passivitet, de giver ikke ret meget håb for din sag.
De bider sig ikke nødvendigvis fast i 60 dage men det meste af et år slipper
man nok ikke igennem med.

I alle kortaftaler er der en passus med at kortholder skal kontrollere for
misbrug og hurtigst muligt gøre indsigelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mads

Dato : 08-07-11 15:36

On 7/8/11 4:17 PM, alexbo wrote:
> [...]
>

> I alle kortaftaler er der en passus med at kortholder skal kontrollere for
> misbrug og hurtigst muligt gøre indsigelse.

Tak for svaret Alex - det frygtede jeg.

Fra : alexbo

Dato : 08-07-11 17:40

"Mads" skrev

> Tak for svaret Alex - det frygtede jeg.

Velbekomme.
Jeg synes at det er alt for nemt at misbruge et kort man har fået i hånden
på et tidspunkt, jeg kan ikke se nogen som helst grund til at kortnummer og
kontrolciffer står på kortet.
Man burde have et kort til fysisk brug, et neutralt kort man bruger ved
hjælp af chip og pinkode, uden kortnummer uden kontonummer, kun udstederens
navn.
Derudover kunne man have et kort med kortnummer og kontrolkode man kan bruge
til fjernkøb, det ligger så trygt og godt derhjemme mens man rejser rundt i
verden.
Så kunne man uden videre overlade sit fysiske kort til den bulgarske tjener
uden risiko for at han senere kunne sælge kortoplysningerne eller købe ind
på nettet.
Jeg kan læse at dit kort er brugt i England, måske af een der har købt dine
kortoplysninger på nettet.

Det er så lidt underligt at misbruget ikke er fortsat indtil det ikke
virkere mere.

Jeg har sat min netbank til at sende en SMS når der hæves beløb større end
1000 kr som ikke er PBS, så ved jeg hurtigt om der er noget jeg skal se
nærmere på.
Jeg har endnu ikke set uregelmæssigheder, men alene det jeg ved at jeg
adviseres er en god ting.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-07-11 21:00

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
> nærmere på.
> Jeg har endnu ikke set uregelmæssigheder, men alene det jeg ved at jeg

Hviken bank har den fornuftige løsning?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : alexbo

Dato : 08-07-11 21:59

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev

> Hviken bank har den fornuftige løsning?

Danske Bank saldoservice, 5 muligheder der kan kombineres
Saldo større end
Saldo mindre end
Saldo en eller flere ugedage, hver den 1.
indsat beløb større end
hævet beløb større end.

Det ser ud til at dette med at PBS holdes udenfor ikke er rigtigt, jeg kan
ved eftersyn af mine SMS er også finde PBS betalinger, jeg "ser" dem nok
ikke når de kommer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-07-11 09:39

alexbo skrev den 08-07-2011 22:59:

> Danske Bank saldoservice, ...

Ikke nogen speciel DanskeBank-serviceydelse.

Boddum-Ydby Sparekasse tilbyder tilsvarende.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Hauge

Dato : 08-07-11 15:57

Den 08-07-2011 16:17, alexbo skrev:
> I alle kortaftaler er der en passus med at kortholder skal kontrollere for
> misbrug og hurtigst muligt gøre indsigelse.

Hvor hurtigt er "hurtigst muligt" så?

Er trekvart år for længe?

Mvh Hauge

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-07-11 20:30

Mads skrev den 08-07-2011 14:04:

> Mit spørgsmål er altså: Er der intet jeg kan gøre, andet end at ærgre
> mig gul og blå over tabet?

Det ser sort (eller skulle man sige gul/blå) ud:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=136858#K5

§ 66. En anmodning om tilbagebetaling, jf. § 65, skal være udbyderen i
hænde senest 8 uger efter debiteringen af den pågældende
betalingstransaktion.

Stk. 2. Betalers udbyder skal senest 10 arbejdsdage efter modtagelse af
en anmodning om tilbagebetaling, jf. § 65, enten tilbagebetale hele
transaktionsbeløbet eller begrunde et afslag på tilbagebetaling med
oplysning om klagemuligheder.