Bærbar til 995 kr.?
Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 08-07-11 08:58

Hejsa, som overskriften siger er jeg nu utallige gange over et par år rendt
i et bestemt firma på nettet som har følgende

http://www.pricerunner.dk/pl/27-2603255/Baerbare/HP-Compaq-Presario-CQ61-405SF-Sammenlign-Priser

Det er har gennem årene været forkellige bærbare, men stort set altid den
samme pris - 995kr.

Jeg har lige (i min uvidenhed) skrevet til firmaets direktør og sagt at jeg
syntes at den bærbar lød interessant og at jeg gerne ville købe den til den
annoncerede pris.

Jeg er godt klar over at det kommer der ikke andet end undskyldninger ud
af. Labtech vil sandsynlivis give pricerunner skylden og pricerunner(som
jeg også har gjort opmærksom på fejlen) vil sandsynligvis give Labtech
skylden - har prøvet det før med edbpriser.

Men jeg vil gerne spørge til markedsføringsloven og købeloven, om der ikke
er noget om at varen skal sælges til den annoncerede pris?

Eller der skal gives en kompensation til kunden, når fejlen opdages?

Isåfald hvem skal give kompensation til kunden, søgemaskinen(pricerunner)
eller forhandleren(Labtech)?
Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-07-11 08:59

Thunder (4920 Søllested) skrev:

>Labtech vil sandsynlivis give pricerunner skylden

Selvfølgelig, der står klart og tydeligt på pricerunner at Labtech ikke er
samarbejdsparter

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 08-07-11 09:14

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Selvfølgelig, der står klart og tydeligt på pricerunner at Labtech ikke
> er samarbejdsparter
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://klattrup.dk

Fik du dig ikke et godt morgengrin, da du så det:)

Tja, de er måske ikke samarbejdspartner, men oplysningerne må jo komme et
sted fra, og det er vel ikke søgemaskinen som har fabrikeret annoncen. Så
mine spørgsmål er sådan set ikke besvaret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-11 09:26

Thunder (4920 Søllested) skrev:

> Men jeg vil gerne spørge til markedsføringsloven og købeloven, om der ikke
> er noget om at varen skal sælges til den annoncerede pris?

Nej, ikke som udgangspunkt. Men aftaleloven siger (forenklet
udlagt) at hvis der foreligger en fejl som køber ikke kan og ikke
bør kunne opdage, så er sælger forpligtet af sin fejlskrift.

En vare der plejer at koste omkring 4'000 kr. annonceres til 1000
kr. - det er nok en fejl. Hvis den derimod var annonceret til
3'500 kr. eller måske endda 3'000 kr., kunne man bedre acceptere
at køber var i god tro.

> Eller der skal gives en kompensation til kunden, når fejlen opdages?

Overhovedet ikke. Sådan en regel har aldrig fandtes.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-11 09:41

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, ikke som udgangspunkt. Men aftaleloven siger (forenklet
> udlagt) at hvis der foreligger en fejl som køber ikke kan og ikke
> bør kunne opdage, så er sælger forpligtet af sin fejlskrift.

Men hvis det slet ikke er sælger selv der annoncerer, så er han
ikke den mindste smule forpligtet af noget som helst.

Om annoncøren kan være det, tør jeg ikke tage stilling til, men
han har måske taget forbehold for fejl, og så er der heller ikke
noget at gøre.

--
Bertel

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 08-07-11 09:52

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4e16c29e$0$306$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Om annoncøren kan være det, tør jeg ikke tage stilling til, men
> han har måske taget forbehold for fejl, og så er der heller ikke

Se, det besvarede mine spørgsmål:) Tak Bertel:)

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 08-07-11 10:21

> [...]
>
> Om annoncøren kan være det, tør jeg ikke tage stilling til, men
> han har måske taget forbehold for fejl, og så er der heller ikke

Hej Bertel, nu er jeg hos selve forhandleren faldet over noget som fatisk
må betegnes som sjusk. Men spørgsmålet går nu på om dit svar stadig gælder
når forhandleren gentagne gange kører med utroligt nedsatte priser:)

Se selv her hvor hvis du kører ned ad siden kan se noget utroligt:)

http://www.labtech.dk/?p=p&pg=LAP

Bare kig på priserne for batterier:) Jeg aldrig selv set batterier til
bærbare til kun 95 kr.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-11 11:00

> [...]

> må betegnes som sjusk. Men spørgsmålet går nu på om dit svar stadig gælder
> når forhandleren gentagne gange kører med utroligt nedsatte priser:)

Mine principielle svar står ved magt.

> Se selv her hvor hvis du kører ned ad siden kan se noget utroligt:)

Så utroligt at der nok må foreligge en fejl.

Hvis du gør sælger opmærksom på det og han fortsat annoncerer med
samme pris på samme vare, så har du krav på at få varen til
prisen.

Hvis han ofte annoncerer med 'fejl' men på forskellige varer, så
find et andet sted at handle. Skriv evt. til
Forbrugerombudsmanden om det.

--
Bertel

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-07-11 12:04

> Nej, ikke som udgangspunkt. Men aftaleloven siger (forenklet
> udlagt) at hvis der foreligger en fejl som køber ikke kan og ikke
> bør kunne opdage, så er sælger forpligtet af sin fejlskrift.

Du skal i den forbindelse huske, at der er forskel på fejlskrift i fx
annoncer og fejlskrift på butikkens lokation.

Førstnævnte er opfordring til at gøre tilbud. dem er sælger ikke bundet
af. SIdstnævnte er et tilbud. Dem er de bundet af, stadig under de
betingelser du næver ovenfor.

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 08-07-11 10:15

"Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Eller der skal gives en kompensation til kunden, når fejlen opdages?
>
> Isåfald hvem skal give kompensation til kunden, søgemaskinen(pricerunner)

Denne gang på forhandleren egen hjemmeside

http://www.labtech.dk/?p=pd&id=MB292KNA&mode=a

Gælder samme svar så stadig?

Fra : Niels C. Grønlund [D~

Dato : 08-07-11 10:17

"Thunder (4920 Søllested)" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller der skal gives en kompensation til kunden, når fejlen opdages?
>
> Isåfald hvem skal give kompensation til kunden, søgemaskinen(pricerunner)

Nu er det jo ikke en bærbar men et Display til Acer Aspire 5552

http://www.labtech.dk/?p=p&search=display

Hvilket også står på pricerunner under Forhandlerpræsentation.

Så jeg er helt overbevist om du kan købe displayet til prisen.

Så forhandleren har i min optik intet i klemme. Pricerunner leverer en søge
funktion og er ikke sælger, så der er ingen at komme efter.
Det er søgefunktionen der giver en forkert overordnet beskrivelse af
produktet. Hvis du læser, der hvor du skal bestille vil du også se det er et
display der tales om.

En anden ting er med dit spørgsmål her i gruppen har du allerede bevist du
er i "ond" tro og godt ved det er en fejl.

Mvh.
Niels

Fra : RK

Dato : 08-07-11 12:06

>Nu er det jo ikke en bærbar men et Display til Acer Aspire 5552

Egentlig ogå min første tanke da jeg så link...

Fra : Thunder (4920 Sølles~

Dato : 08-07-11 15:55

"Niels C. Grønlund [DK-2500]" <nielsgroenlund@gmail.com> skrev i
meddelelsen news:4e16cb33$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> En anden ting er med dit spørgsmål her i gruppen har du allerede bevist
> du er i "ond" tro og godt ved det er en fejl.

Nej jeg er ikke i ond tro, da jeg ikke havde tænkt mig at gøre noget ved
det:) Jeg ville bare have svar på spørgsmålet og på en sjov måde gøre
sælger opmærksom på fejlen, når de nu har haft den samme fejl igennem nogle
år dog med forskellige bærbare. Her kommer man til at tænke på om det måske
er for at lokke kunder til butikken.

Fra : alexbo

Dato : 08-07-11 10:55

"Thunder skrev

> Men jeg vil gerne spørge til markedsføringsloven og købeloven, om der ikke
> er noget om at varen skal sælges til den annoncerede pris?

Nej, det er ikke anderledes end hvis jeg her skriver at Bilka sælger 40"
Sony TV for 700 kr.

Hverken Bilka eller jeg er forpligtet til at sælge dig et TV til den pris.

mvh
Alex Christensen

Fra : SvenP

Dato : 08-07-11 16:15

"Thunder (4920 Søllested)" <thunderFJERN@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa, som overskriften siger er jeg nu utallige gange over et par år
> rendt i et bestemt firma på nettet som har følgende
>
> http://www.pricerunner.dk/pl/27-2603255/Baerbare/HP-Compaq-Presario-CQ61-405SF-Sammenlign-Priser

Når jeg klikker på dit link står der i forhandlerpræsentation:
Display til Acer Aspire 5552
måske er prisen ikke helt forkert for et display?

Mvh. Sven