Skifte af statsborgerskab ?
Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-07-11 18:36

Hvordan håndteres skifte af statsborgerskab ?
Hvis man feks. vil være Dansk statsborger (og formalia er i orden),
hvordan sker overgangen således at man ikke hvis der går kludder i
maskinen ender op med at være statsløs ?

Er der nogen der kender til processen ? Er der nogle mellemstatslige
aftaler om proceduren ?

/Hans

Fra : KT

Dato : 07-07-11 21:21

Såfremt du opfylder alle kriterier kommer du efter ansøgning på et
Lovforslag om tildeling af dansk indfødsret.
Når den lov (liste over personer) er vedtaget i Folketinget er du dansk
statsborger - og kan søge om dansk pas mv.

Knud

Fra : Ivar

Dato : 07-07-11 21:40

KT skrev:

> Såfremt du opfylder alle kriterier kommer du efter ansøgning på et Lovforslag
> om tildeling af dansk indfødsret.

Et af disse krav er, at man skal frasige sig sit tidligere
statsborgerskab. Mon ikke Hans' spørgsmål går på problematikken i
at frasige et statsborgerskab uden at være sikker på at kunne
få et nyt.

Ivar Magnusson

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-07-11 10:39

On Thu, 07 Jul 2011 22:39:38 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>statsborgerskab. Mon ikke Hans' spørgsmål går på problematikken i
>at frasige et statsborgerskab uden at være sikker på at kunne
Jo, og det omvendte så at sige, at (i en periode) have 2
statsborgerskaber.

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-07-11 21:47

Hans Kjaergaard wrote:

> Er der nogen der kender til processen ? Er der nogle mellemstatslige
> aftaler om proceduren ?

Mange lande tillader dobbelt statsborgerskab, så der er næppe
mellemstatslige regler om dette.

Men der er danske regler
<http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integration/statsborgerskab/
statsborgerskab_ved_naturalisation.htm>

==========
Når det lovforslag om indfødsrets meddelelse (meddelelse af
statsborgerskab), som du måtte blive optaget på, er vedtaget af
Folketinget, og loven er trådt i kraft, sender Integrationsministeriet
særlig besked til dig om, at du først opnår dansk statsborgerskab, når du
har dokumenteret, at du er blevet løst fra dit hidtidige statsborgerskab.
==========

Du får et rødbedefarvet pas *betinget* af at du kan dokumentere at du er
(bliver) løst fra dit tidligere statsborgerskab, så der skulle ikke være
nogen risiko for at blive statsløs.

Hvis du er fra et land hvor det ikke er muligt at opgive sit
statsborgerskab, stilles dette krav dog ikke.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-11 22:09

Jesper Lund skrev:

> Hvis du er fra et land hvor det ikke er muligt at opgive sit
> statsborgerskab, stilles dette krav dog ikke.

Mig bekendt er det umuligt at have et andet statsborgerskab
samtidig med et dansk medmindre man er født i Danmark af
udenlandske forældre (eller måske kun én udenlandsk) og disse
sørger for at barnet også får deres eget statsborgerskab.

Er det ikke rigtigt?

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-11 21:56

Hans Kjaergaard skrev:

> Hvordan håndteres skifte af statsborgerskab ?

Det kommer an på hvorfra og hvortil. Inden for de tre
skandinaviske lande er det nok blot at meddele at man ønsker at
skifte. Jeg ved dog ikke noget om hvordan det praktiske foregår.

Skift til andre lande afhænger vel af deres lovgivning. Det er
f.eks. ikke særlig let at blive dansk statsborger som du måske
ved (hvis ikke man er fra et skandinavisk land).

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-07-11 22:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> et dansk medmindre man er født i Danmark af udenlandske forældre (eller
> måske kun én udenlandsk) og disse sørger for at barnet også får deres

Nej. Se alle undtagelserne her
<http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integration/statsborgerskab/
dobbelt_statsborgerskab.htm>

Hvis du f.eks. er flygtet fra land XYZ, kan du af gode grunde ikke anmode
dette land om at opgive dit statsborgerskab.

Men det virker den anden vej: du mister dit rødbedefarvede pas automatisk
hvis du bliver statsborger i et andet land
<http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integration/statsborgerskab/
fortabelse_og_frakendelse_af_dansk_indfoedsret.htm>

I hvert fald hvis den danske stat finder ud af det

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-07-11 15:50

Hans Kjaergaard wrote:

> Jo, og det omvendte så at sige, at (i en periode) have 2
> statsborgerskaber.

Det får du ikke i Danmark. Du får et tilsagn om dansk statsborgerskab
betinget af at du opgiver dit eksisterende.

--
Jesper Lund

Fra : Michael Weber

Dato : 10-07-11 17:32

Den 07-07-2011 19:36, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> maskinen ender op med at være statsløs ?
>
> Er der nogen der kender til processen ? Er der nogle mellemstatslige

FN's konvention om begrænsning af statsløshed (1961)
http://menneskeret.inforce.dk/internationalt/fn/fn+om+statsl%C3%B8se+1961
(Se artikel 7)

Som dansk statsborger, mister man vist først sit danske statsborgerskab,
når man har erhvervet sig det nye.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-07-11 23:15

> [...]

> maskinen ender op med at være statsløs ?
>
> Er der nogen der kender til processen ? Er der nogle mellemstatslige

Hvor gammel er vedkommende?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-07-11 05:11

On Tue, 12 Jul 2011 00:14:49 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Hvor gammel er vedkommende?
Ikke nogen specifik alder/person, man klart over 26 år.

/Hans